Välkomna till webbinarium- ”Så skapar du slutredovisningen för arbetet med riktade insatser för nyanlända elever”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Dolda kunskaper avslutande möte
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Skoljuridik för lärare
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Uppdrag om utveckling av kvaliteten i introduktionsprogrammet yrkesintroduktion - ett av de svenska uppdragen som inkluderas i LPA-projektet Cristina.
Bedömning av professionell kompetens
Redovisning av uppdrag ang
Uppföljning och utvärdering arbetsmarknadsinsatser
Systematiskt kvalitetsarbete
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Hur analyserar du resultaten i din kommun? Analysguide i fyra steg Öppna jämförelser – Stöd till brottsoffer.
Lokal Pedagogisk Planering
Hur kan en plan för ett arbetsområde/tema se ut?
Hälsa, lärande och trygghet
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Nollalternativ i en MKB
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Disposition och utgångspunkter
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Regional årlig uppföljning av miljökvalitetsmålen Naturvårdsverkets anvisningar.
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Regional årlig uppföljning av miljömålen 2014 Källa: Naturvårdsverkets Anvisningar och Vägledning
Nämndplan 2015.
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
INFÖR BETYGSPROGNOS GY VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
INFÖR BETYGSPROGNOS HT2015 – ELEVER SOM LÄSER ÅRSKURS
Regelbunden tillsyn i Timrå kommun Återföring. Innehållet Inledning Genomgång av beslut Systematiskt kvalitetsarbete Vad händer sedan? SPSM.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
Skolors arbete för att motverka kränkningar av elever på nätet
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
SKA = systematiskt kvalitetsarbete på Åsaskolan
Föreläsning Svenska II
Arbetsplatsförlagt lärande
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Kvalitetsberättelse 2017.
Enheten för mottagande av nyanlända elever
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
VARMT VÄLKOMNA TILL SPECIALPEDAGOGERNAS KATEGORITRÄFF
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
-utbildning till stöd för systematisk uppföljning i socialtjänsten
Vikänsla och goda resultat i en skola för alla
Presentationens avskrift:

Välkomna till webbinarium- ”Så skapar du slutredovisningen för arbetet med riktade insatser för nyanlända elever”

Upplägg Bakgrund till och syfte med slutredovisningen Effekter och att följa förändring Genomgång av mall för slutredovisning Frågor och svar

Insatser för att stärka utbildningens kvalitet för nyanlända elever och vid behov för elever med annat modersmål än svenska (U2017/00300/S) NULÄGESANALYS ÅTGÄRDSPLAN DELREDOVISNING SLUTREDOVISNING styrkor och svagheter identifierade problem orsaker utvecklingsområden insatser mål och förväntade effekter delaktighet uppföljning effekter delaktighet avvikelser från plan? jämförelse med utgångsläget synliga förändringar delaktighet fortsatt utvecklingsarbete

Systematiskt kvalitetsarbete Uppföljning Delredovisning Slutredovisning Nulägesanalys Delaktighet Åtgärdsplan Överens-kommelse Regeringsuppdrag Effekter i åtgärdsplan

Vad är en effekt? ”en förändring som inträffat som en följd av en vidtagen åtgärd/insats och som annars inte skulle ha inträffat”. (ESV:s definition)

Några förutsättningar för redovisning av effekter Svårt att säkert veta att en viss insats har orsakat en förändring - skolområdet en komplex verklighet där olika aspekter påverkar varandra. Förändringar uppstår ofta i flera led (en effektkedja) som leder fram till insatsens mål. Genom att vid planeringen definiera förväntade effekter och mål kan insatsen sedan bedömas utifrån dessa.

Mall för slutredovisning

Anvisningar i pdf format - fyll i

Redovisningsmall i wordformat – kopiera avsnitt och fyll i

Ekonomiskredovisning Excel format – Fyll i uppgifter (kommer senare)

Tag fram Nulägesanalys, Åtgärdsplan, Överenskommelse och eventuella tillägg, delredovisning och mötesanteckningar. Delredovisning

− Undervisning och lärande − Extra anpassningar och särskilt stöd − Bedömning och betygssättning − Trygghet, studiero och åtgärder mot kränkande behandling − Förutsättningar för lärande och trygghet − Styrning och utveckling av verksamheten − Arbetsplatsförlagt lärande, grundläggande behörighet och introduktionsprogram

RESULTAT OCH EFFEKTER AV INSATSERNA INOM UTVECKLINGSOMRÅDET

INSATSER SOM ÄR FÖRLÄNGDA

Skicka in slutredovisningen till Skolverket i pappersformat. Redovisningen ska vara underskriven av behörig firmatecknare. Adress: Skolverket, Riktade insatser för nyanlända, 106 20 Stockholm Skicka även in en digital version av ifylld mall för slutredovisning (word-format) till Skolverkets processtödjare.

Att tänka på i slutredovisningen - resultat och effekter av insatserna ”Beskriv de synliga förändringar som insatsen kan ha bidragit till, i förhållande till förväntade effekter och mål som i tidigare har beskrivit i åtgärdsplanen. Om dataunderlag saknas, ange detta” Förändringarna ska beskrivas förhållande till nuläget i nulägesanalyser och åtgärdsplaner. Vi vet hur det såg ut och hur det var tänkt. Hur har det blivit? Vad menas med synliga? Förändringarna måste gå att identifiera i någon form av dataunderlag. Var konkreta!