Nacka Vuxenutbildning JUE SYV-möte 18-05-18 Nacka Vuxenutbildning Maria Palme, biträdande enhetschef Jen Holmberg, biträdande rektor Tuija Ghebrekristos, karriärvägledare studier (KVS) Malin Jergander, karriärvägledare studier (KVS) Ingrid Boman, processtöd Camilla Flodfält, administratör Ghita Flinckman, förändringsledare
Nacka vuxenutbildning (Delar av organisationskarta för Arbets- och Företagsenheten) Arbets- och företagsnämnden: Bistå Nackabor till egen försörjning genom arbete, studier eller eget företagande. Försörjningsstöd Flyktingmottagande
Dagens möte Presentationsrunda Presentation av vuxenutbildningen i Nacka Vad gör KVS resp. SYV? Fikapaus med diskussion om skyddad ID CSN GDPR Robotisering
Presentationsrunda Namn Skola Utbud Hur många SYV? Hur många elever? Drop in, bokade tider? Vägledning på plats, telefon, chat..?
NACKA VUXENUTBILDNING • Kundval och auktorisation sedan 2005 • Alla får läsa allt – eleven väljer fritt bland 40 skolor • Skolorna får fritt erbjuda alla nationella kurser • Skolorna ska möta elevernas efterfrågan • Skolornas utbud ska möta näringslivets kompetensbehov
NACKA VUXENUTBILDNING Ca. 25 000 ansökningar årligen Ca. 4500 elever inom kommunal vuxenutbildning under 2017 Ca. 10 000 kursdeltagare årligen inom gymnasial vuxenutbildning Ca. 1000 kursdeltagare inom grundläggande vuxenutbildning Runt 90 (gymn.) respektive 94 procent (grund.) avslutar kursen med minst godkänt betyg Drygt 800 elever har studerat svenska för invandrare under 2017 Ca. 10.500 betyg registreras i Nacka24 per år
Möten med JUE Dialogmöten (första fredagen varje månad) Adminmöten Administrativa möten (3-4 ggr/år) Utbildningsmöten (Nacka24) SYV-möten (2 ggr/år) Verksamhetsbesök Systematiskt kvalitetsarbete Studiebesök JUE-webben https://www.nacka.se/underwebbar/for-jobb-och-utbildningsexperter/
Vad gör KVS resp. SYV? Karriärvägledare studier (KVS) Vägledning till nya sökande Myndighetsbeslut om beviljande av studier Studiestartsstödet Utfärdande av slutbetyg och gymnasieexamen ISP ISP workshop 15/6 (inbjudan kommer senare)
Vad gör KVS resp. SYV? Studie- och yrkesvägledare (SYV) Neutral vägledning och information till skolans elever, d.v.s. även om andra studier än skolans utbud (ex. Jobbspår) Studieekonomi, CSN ISP
Kontakt vuxenutbildningen@nacka.se Adress: Vuxenutbildningen Arbets- och företagsenheten Nacka kommun 131 81 Nacka
Fika med diskussion – skyddad ID Vi ser nu över vår rutin och önskar input: Hur arbetar ni med elever med skyddad identitet? Vilka rutiner finns? Förslag på förbättringar? Ca. 5 personer per grupp.
CSN-rutiner All CSN-rapportering görs av skolan! Skolan hjälper till med ansökan vid behov och övriga frågor. OBS! Studiestartsstöd - undantag. Studieförsäkran/skolans intygande inskickas tidigast första studiedagen. Skolan behöver ha inloggning till CSN/Mina tjänster. Skolan rapporterar löpande eventuella ändringar för respektive studerande via ”Mina tjänster”. Inför elevens andra termin lämnar skolan uppgifter på blankett 2407W ”Studieplan/studieresultat”.
Dataskyddsförordningen GDPR Generel Data Protection Regulation Har ni hört talas om antar jag?! Kort berätta vad den handlar om och hur den berör oss. 25 maj 2018 ersätts Personuppgiftslagen (PuL) av den nya europeiska dataskyddsförordningen GDPR, gäller i hela EU.
Vad är GDPR och vad innebär den? Ny förordning Individens rättigheter Regler om hur man får behandla personuppgifter Alla EU:s medlemsländer Ersätter nationella regler EU har beslutat om en ny förordning, dataskyddsförordningen, eller GDPR som den också kallas. Dataskyddsförordningen gäller för alla som behandlar personuppgifter - både när man själv bestämmer över behandlingen som personuppgiftsansvarig och - när man utför den på uppdrag av någon annan som personuppgiftsbiträde Individers rättigheter i GDPR liknar i stora drag de rättigheter som finns i PUL. En individ har rätt att få information om behandlingen av sina personuppgifter. Innehåller regler om hur man får behandla personuppgifter både när man själv behandlar och på uppdrag Förordningen kommer att gälla i alla EU:s medlemsländer och Ersätter nationella regler, som till exempel personuppgiftslagen (PuL) i Sverige. Förordningen börjar gälla den 25 maj 2018. själv behandlar utför den på uppdrag
GDPR ersätter PuL Dataskyddsombud (DPO) Ökad kontroll Hårdare straff Missbruksregeln försvinner Innehåller många delar och det är skillnader mellan PuL och GDPR, innebär bland annat 3) hårdare straff Straffen för brott mot GDPR kan bli betydligt hårdare än under PuL. Upp till 20 miljoner euro. 2) ökad kontroll Kontrollmyndigheter – som Integritetsskyddsmyndigheten (tidigare Datainspektionen) – får utökat ansvar och större resurser, och kommer ställas under en gemensam EU-myndighet för dataskydd. 1) ny roll dataskyddssamordnare (DPO) En ny roll, Dataskyddsombud, införs och blir ett krav i stora organisationer, på alla myndigheter och även i mindre organisationer som hanterar särskilt känsliga personuppgifter.5) strängare regler om samtycke, GDPR utgår från tanken att du som organisation hanterar personuppgifter på uppdrag av individerna som har anförtrott dig dem 4) ”Missbruksregeln” försvinner Den så kallade ”missbruksregeln” som gör att e-post vanligtvis undantas från PuL försvinner helt. I praktiken innebär det att många organisationer behöver ta ett mycket starkare grepp om hur e-post används.
Mer om GDPR Datainspektionens hemsida (Integritetsskyddsmyndigheten) https://www.datainspektionen.se/dataskyddsreformen/ Frågor och svar om EU:s dataskyddsreform https://www.datainspektionen.se/dataskyddsreformen/fragor-och-svar/ Där finns även frågor och svar!
Robotisering – Vuxenutbildningen tar nya steg mot framtiden! Omvärlden utvecklas, tekniken går framåt med stora steg, vi pratar om digitalisering, robotisering och AI, artificiell intelligens. Banbrytande i Nacka kommun, nytt, aldrig gjort förut! Ek bi dec 2017, vux maj 2018, många processer i kommunen på väg in Redan här och nu men i en framtid kan den digitala medarbetare vara en del av teamet och hantera rutinuppgifter som kräver extra noggrannhet och konsekvens i utförandet.
Vad är målet? Kundnöjdhet Rättssäkerhet Tillgänglighet Ledtider Vad vill vi uppnå ökad kundnöjdhet ökad upplevd kvalitet och rättssäkerhet ökad tillgänglighet kortare ledtider minskad manuell hantering och fel leder till minskad administration tid och resurser frigörs
VISION & VÄRDERING ÖPPENHET OCH MÅNGFALD Vi har förtroende och respekt för människors kunskap och egna förmåga – samt för deras vilja att ta ansvar.
I DAG…
I MORGON! Regelverk om vilka ansökningar som hanteras manuellt Vägledning förstås för nya sökande - boka tid via webben också infört i mars
FRÅGOR?
TACK!