Kontaktpersoner Bedömning & Betyg

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Den nya skollagen.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Skolstartspaketet Stats: snabbare, per år, pojke/flicka App för U
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
Närvaro!!.
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Vardaglig observationer
Innehåll ikväll Allmän information i skolstarten (10 min)
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Omdömen, bedömning och betyg
Borlänge 13 maj 2014.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Departementspromemoria:
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
Skollagen - innehåll Inledande bestämmelser, kapitel 1
Den individuella utvecklingsplanen
Hovstaskolans styrdokument
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Planering och genomförande av undervisningen
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Marknadsföring och försäljning
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Rörelse och konstruktion
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
© Steve Wretman & Helena Moreau
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
Arbetet i Munkedal Vad har vi gjort? Arbete med betyg och bedömningsfrågor i samarbete med V8- kommunerna. ”Röda tråden”-träffar terminsvis, sv – ma –
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
INFÖR BETYGSPROGNOS HT2015 – ELEVER SOM LÄSER ÅRSKURS
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Bedömning och betygsättning
Klagshamns rektorsområde
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Presentationens avskrift:

Kontaktpersoner Bedömning & Betyg bedomning@stockholm.se http://pedagogstockholmblogg.se/larandebedomning/ 2018-09-22

Utvecklingssamtal och IUP Agenda Utvecklingssamtal och IUP Förmågor och formativ bedömning i NO/TK Från Skolverket 2018-09-22

Utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen Omdömen Framåtsyftande planering Skriftlig individuell utvecklingsplan 2018-09-22

2018-09-22

2018-09-22

2018-09-22

Diskutera er utvecklingssamtalpraktik Diskutera er utvecklingssamtalpraktik. Varje grupp lyfter sedan: Ett exempel på förberedelse och genomförande utifrån huvudsyftet. En svårighet/utmaning med förberedelse/genomförande av utvecklingssamtal 2018-09-22

Omdömen i juni och samtal i augusti? Enligt 10 kap. 13 § skollagen ska läraren i årskurs 1–5 en gång per läsår, vid ett av utvecklingssamtalen, i en skriftlig individuell utvecklingsplan 1. ge omdömen om elevens kunskapsutveckling i förhållande till kunskapskraven i de ämnen som eleven får undervisning i, och 2. sammanfatta vilka insatser som behövs för att eleven ska nå kunskapskraven och i övrigt utvecklas så långt som möjligt inom ramen för läroplanen. 2018-09-22

Den skriftliga individuella utvecklingsplanen Omdömen i Skolwebben – enklare och tydligare 2018-09-22

Materialet finns här>> 2018-09-22

Skolverkets omdömesblankett – en elevs alla omdömen. 2018-09-22

Mer än godtagbara kunskaper… svar från Skolverket Skolverkets val av nivåerna godtagbara och mer än godtagbara kunskaper har sin grund i bestämmelsen i skollagen (2010:800) som säger att alla elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål.  Det ingår också i lärarens uppdrag att kontinuerligt göra uppföljningar av varje elevs kunskapsutveckling så att behov av stöd säkerställs. Det är viktigt att eleven och vårdnadshavaren tidigt får denna information om vad som behöver förbättras och vilka åtgärder skolan kommer att vidta. Skolan har ansvaret för att ta reda på elevers olika behov för att kunna anpassa undervisningen och välja insatser som bäst gynnar eleven så att eleven når kunskapskraven. Detta gäller i alla årskurser.  I skollagen står också att de elever som lätt når de kunskapskrav som minst ska uppnås, det som in blanketten skrivs mer än godtagbara kunskaper ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling.  Det är ytterst rektor som beslutar om hur de skriftliga omdömena vid er skola ska utformas. Skolverkets blanketter är tänkta som ett stöd i arbetet med den skriftliga individuella utvecklingsplanen och de skriftliga omdömena. 2018-09-22

Film om Skolverkets blanketter från Pedagog Värmland http://www.pedagogvarmland.se/filmer/nya-mallarna-iup-en-genomgang 2018-09-22

LÄRARE KAN NU SKRIVA DE SKRIFTLIGA OMDÖMENA I EN GRUPPVY. Enklare och snabbare Överskådligt Spara samma svar till alla elever med ett knapptryck. Ändra sedan svaren vid behov. Gäller både prognosfråga och textfråga. Se en summering av din registrering längst ned. 2018-09-22

LÄRARE KAN SOM TIDIGARE ARBETA MED ELEVS OMDÖME Kunskapskravsmatris finns kvar. 2018-09-22

LÄRARE KAN SOM TIDIGARE ARBETA MED ELEVS OMDÖME I Kunskapsmatrisen kan läraren markera de kunskaper i kunskapskraven som eleven visat. LÄRARE KAN SOM TIDIGARE ARBETA MED ELEVS OMDÖME Kunskapskravsmatris finns kvar. 2018-09-22

Elevens alla omdömen Sammanställning av elevs dokument, görs med samma arbetssätt som tidigare. Instruktionsfilm 2018-09-22

Sammanställning – som tidigare Sammanställning av elevs dokument, görs med samma arbetssätt som tidigare. Instruktionsfilm 2018-09-22

Övrig dokumentation i Skolwebben Vi har också skapat nya Skolwebbsmallar utifrån Skolverkets exempelblanketter för Utveckling i övrigt och Framåtsyftande planering. Sedan tidigare finns i Skolwebbsformat mallar för Utredning, åtgärdsprogram och utvärdering samt Skriftlig bedömning Pedagogisk planering Elevarbeten Övrig bedömning 2018-09-22

Mer information Instruktionsfilmer till lärare som vill arbeta i gruppregistreringsvy: http://supportguider.stockholm.se/427.guide Skolwebbens alla instruktionsfilmer 2018-09-22

Förmågor och formativ bedömning i NO-ämnen (och teknik) Ett ämnesdidaktiskt FoU-projekt Vad innebär det till exempel att kunna argumentera och ta ställning i viktiga samhällsfrågor som relaterar till naturvetenskap och teknik? Eller, hur kan man i undervisningen utveckla förmågan att värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö? Vilken naturvetenskaplig och teknisk kunskap blir relevant och nödvändig? Hur kan vi genom vår bedömning främja och fånga elevers förmågor att i framtiden och utanför skolan kunna granska information, kommunicera och ta ställning i viktiga frågor? Vad innebär det att utveckla förmågor till systematiskt undersökande? Är det bara att skriva labbrapport? Vad kan en elev som kan tolka och kritiskt granska naturvetenskapliga undersökningar? Hur kan vi genom vår bedömning främja och fånga denna förmåga? Vad innebär det att kunna använda naturvetenskapliga begrepp för att beskriva och förklara olika samband utan att det bara handlar om ordkunskap? Hur är det möjligt försätta eleverna i undervisnings- och bedömningssituationer där de får möjlighet att utveckla sin användning av naturvetenskapliga eller tekniska begrepp? Hur kan vi genom vår bedömning främja och fånga denna förmåga? Ansök senast 15 mars Blankett Kontakta pernilla.lundgren@stockholm.se 2018-09-22

Nytt från Skolverket Bedömningsportalen innehåller concept cartoons (en anledning att gå in!) Material om sambedömning Bedömning för lärande i matematik Informationsfilmer om betygssättning från Skolverket 2018-09-22

Tack för idag! 25 mars och 15 maj (kl. 15-17) Bedömning & Betyg Pernilla, Elisabeth & Erika bedomning@stockholm.se http://pedagogstockholmblogg.se/larandebedomning 2018-09-22