Innovation-det är väl R&D:s ansvar?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
Advertisements

Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
1. Varför finns det pengar?
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Från idé till lönsamt företag. 2. Från idé till lönsamt företag 3. Definitionen av Mentorskap för ALMI •Mentorskap är en ömsesidig relation där båda.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Supported Employment & Customized Employment
Serverkampanj för mellanmarknaden – genom partnerpresentation: Bild endast för presentatör: visa inte Talare: Partner Presentationens titel: Kraften att.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
CINERGY – kreativ samverkan och verktyg för regional tillväxt Regionala nämnden 14 september 2011.
OPEN INNOVATION Hur man organiserar och lyckas med ett Open Innovation-projekt.
Praktisk arbetslivsorientering
Ett arbete med att etablera
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Block 4: Att driva företag
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
Kjerstin Larsson Forskningsledare
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
EBP Barn o unga Kunskap till praktik Psykiatri Funktions hinder Bättre liv E-hälsa Regional stödstruktur Våld i nära relationer Koh I Noor Barn och unga.
Kap 6: Marknadsstrategier
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
INNOVATION VAD ÄR DET OCH NÄR SKALL MAN HA DET?. Tyvärr är vi offer för ”Innoflation” där allt vi gör kallas för innovation och i och med det blir begreppet.
Globalt, t ex Google Earth EU, INSPIRE Nationellt, Geodatrådet och Geodataprojektet Regionalt, t ex Geodatacenter Skåne Lokalt, kommunalt Infrastrukturer.
Delaktighet.
PEPPOL – en infrastruktur för effektivare e-kommunikation.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Viktigt när du upphandlar molntjänster
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Organisationers formella drag
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Grupp 11. Reflektion av ABB-caset -Bra att avsätta resurser för samtal och därigenom skapa tillit genom kontinuerlig dialog om brister, utveckling etc.
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
BILD 1 1. Frågeställningar - underlag för diskussion med offentliga myndigheter Hur ser arbetskraftsförsörjningen ut i er kommun under de närmaste 20 åren?
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet
Välkommen till Fördjupningsdag öppna data Fördjupningsdag Öppna data Offentliga rummet, Visby 1 juni 2015.
Partnerskap Laboratoriemedicin Gävleborg. Hur föddes idén om partnerskap? Vår verksamhetschef Joachim Lindgren var i England på studiebesök inför en upphandling.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Funderar ni på att lägga ut inköpsfunktionen? Outsourcing av inköpsfunktioner är ett utmärkt sätt att gå från reaktivt till proaktivt inköp.
1 © copyright Aim 4 knowledge AB Referensmodell för en enklare väg till service management.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Coaching.
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Seminarium Affärsidé & Budget
Omställningen av hälso- och sjukvården
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Regionalt cancercentrum Sydöst - platsbesök 30 september 2014
Effektkarta för extern webbplats
Intro 2016.
Workshop om utmaningarna på digitaliseringsresan
Vilka vi är Northwind Traders
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Välkomna till workshop ENERGITJÄNSTEUTVECKLING
Den här presentationen innehåller:
Presentationens avskrift:

Innovation-det är väl R&D:s ansvar? SGF:s Höstmöte – Hamra Visningsgård Bo Olsson - 151113

Vad är innovation?

Människor som genererar och förverkligar nya idéer som skapar värde. Innovation Människor som genererar och förverkligar nya idéer som skapar värde.

Innovation Vilka skall göra det?

Vilket ansvar har ledare för innovation?

Ledning av innovation Nyckeln till verksamhetens tillväxt Syfte Utbildningen syftar till att ge deltagarna verktyg för att kunna öka sin egen verksamhets- och företagets innovationsförmåga. Deltagare Vi vänder oss till deltagare med ledaransvar samt ambition att bidra till företagets utveckling och tillväxt. Vi anser att innovation berör alla delar av verksamheten så vi hoppas att deltagarnas roller kommer att spegla det. Vi förutsätter att verksamheten anser att innovation är viktigt och att man arbetar aktivt med initiativ för att öka den interna produktiviteten och konkurrenskraften på marknaden. Pris 7 000 kr/deltagare. Studiematerial dryck och tilltugg ingår. Kontakt Bo Olsson, bo.olsson@ikem.se Anna Nilsson, anna.nilsson@ledarna.se Joachim Cronquist, joachim.cronquist@googol.se Start, 21/1 Introduktion via web Boken Ten Types of Innovation av Larry Keely distribueras. En självskattning av den egna organisationens förmåga genomförs med en guide Workshop, 18/2 kl 13-17, hos Ledarna: St Eriksgatan 27, Stockholm Deltagarna arbetar i gruppform under en halvdag där frågorna vad och varför gällande innovation bearbetas. Ett antal analysmodeller presenteras. Egna studier, första veckan i Z Ett typfall studeras och deltagarna tar med hjälp av instuderingsfrågor och analysverktyg fram ett förslag på förbättringsåtgärder. Parallellt uppmanas deltagarna att reflektera över den egna verksamhetens förutsättningar för innovation. Arbete med typfallet, 22/3, 13-17, hos Ledarna, samma adress Vi använder våra verktyg och analyserar typfallet i mindre grupper. Målet för grupperna är att ta fram en innovationsstrategi och ett beslutsunderlag, vilket presenteras för ledningen

Tio dimensioner av innovation

Vinstmodell Hur ett företag tjänar pengar Engångsförsäljning Prenumeration Tjänst istället för produkt Auktion Betala per använd enhet Freemium (t.ex. Skype: gratis för grundutbud, betala för extra funktioner)

Nätverk Hur ett företag samarbetar med andra för att skapa värde Plattform som andra kan använda Öppen innovation Samarbeta med universitet och andra företag Komplettera med samarbetspartner som har helt annan kompetens Franchising

Struktur och organisation Hur ett företag organiseras för att underlätta för värdeskapande Standardisera för att minimera kostnader Incitament för att nå mål Decentraliserade beslut jmf hierarisk organisation

Process och metod Hur ett företag arbetar för att skapa värde Förenkla metoder Lean för att minimera onödigt arbete Parallella processer för att minska ledtider

Produktegenskaper Hur ett företags produkters egenskaper förbättras Enklare att använda Lättare, starkare, högre effekt, mindre miljöpåverkan Möjligt för konsument att anpassa själv (Adidas) Utmärkande formgivning Överlägsna egenskaper (GoreTex)

Produktsystem Hur ett företag skapar flera produkter och tjänster som bildar ett system Produkter som kan integreras med varandra Öppna API:er för andra att bidra med utveckling Hårdvara och mjukvara som samspelar (iPhone, Mac, iOS)

Service Hur ett företag stöder och förstärker värdet av sina erbjudanden med service Enklare att komma igång att använda en produkt Förenkla för användaren genom väl fungerande underhåll (automatiska uppdateringar i iOS) Kundservice så att kunderna stolt berättar för andra hur bra servicen är Generösa garantier eller annorlunda åtaganden Skapa forum där användare hjälper varandra Tilläggstjänster för att ytterligare höja värdet av produkterna

Kanalstrategi Hur ett företag levererar produkter och tjänster

Varumärke Hur ett företag skapar lojalitet genom sitt varumärke Skapa en känsla av tillhörighet och identitet När all kontakt med ett företag och dess produkter ger samma budskap Andra vill använda företagets varumärke för att förstärka sitt eget budskap

Kundinvolvering Hur ett företag lyckas fånga och behålla kundens intresse Förenkla det som varit komplicerat Var en pålitlig leverantör Upplevelsen av produkter och tjänster Delta aktivt i de dialoger kunderna har med varandra Skapa spel och tävlingar; gamification

Tre ambitionsnivåer Det räcker inte med att bara förbättra produktens egenskaper! Ändra det kända Arbeta med en eller två dimensioner av innovation. Kan ge fördelar på kort sikt, men kommer att vara relativt enkelt för konkurrenter att kopiera Ändra gränserna Använd tre eller fyra dimensioner av innovation Innebär ofta förändrade arbetssätt Nya sätt att köpa produkten eller tjänsten Ändra spelreglerna Fem eller fler dimensioner av innovation Var beredd på att ifrågasätta allt Ofta ny vinstmodell

Hur arbetar ni med innovation idag? Fråga 1 Hur arbetar ni med innovation idag?

Hur vill du att ni ska arbeta med innovation imorgon? Fråga 2 Hur vill du att ni ska arbeta med innovation imorgon?

Länkar Leda innovation: http://www.ikem.se/kurser-moten/innovationsutbildning Innovation Pioneers: http://www.innovationpioneers.net/innovation-action-2015/ Som medlem i IKEM för ni rabatt på ert medlemskap i Innovation Pioneers: http://www.ikem.se/publicerat/webbnyheter_1/lat-denna-mapp-ligga-kvar-om-nagon-nyhet-tas-bort-kanske-det-paverkar-nuvarande-nyhetslista/ikem-ar-med-i-natverket-innovation-pioneers Jag nämnde SP:s initiativ med ”Translucent Innovation” : http://spinnovation.se/translucent-innovation/ Jag hänvisade också till Strategy &, här anmäler du dig till deras nyhetsutskick som är jätteintressanta: http://www.strategyand.pwc.com/global/home/what-we-think/multimedia/email_form#news