Innovation-det är väl R&D:s ansvar? SGF:s Höstmöte – Hamra Visningsgård Bo Olsson - 151113
Vad är innovation?
Människor som genererar och förverkligar nya idéer som skapar värde. Innovation Människor som genererar och förverkligar nya idéer som skapar värde.
Innovation Vilka skall göra det?
Vilket ansvar har ledare för innovation?
Ledning av innovation Nyckeln till verksamhetens tillväxt Syfte Utbildningen syftar till att ge deltagarna verktyg för att kunna öka sin egen verksamhets- och företagets innovationsförmåga. Deltagare Vi vänder oss till deltagare med ledaransvar samt ambition att bidra till företagets utveckling och tillväxt. Vi anser att innovation berör alla delar av verksamheten så vi hoppas att deltagarnas roller kommer att spegla det. Vi förutsätter att verksamheten anser att innovation är viktigt och att man arbetar aktivt med initiativ för att öka den interna produktiviteten och konkurrenskraften på marknaden. Pris 7 000 kr/deltagare. Studiematerial dryck och tilltugg ingår. Kontakt Bo Olsson, bo.olsson@ikem.se Anna Nilsson, anna.nilsson@ledarna.se Joachim Cronquist, joachim.cronquist@googol.se Start, 21/1 Introduktion via web Boken Ten Types of Innovation av Larry Keely distribueras. En självskattning av den egna organisationens förmåga genomförs med en guide Workshop, 18/2 kl 13-17, hos Ledarna: St Eriksgatan 27, Stockholm Deltagarna arbetar i gruppform under en halvdag där frågorna vad och varför gällande innovation bearbetas. Ett antal analysmodeller presenteras. Egna studier, första veckan i Z Ett typfall studeras och deltagarna tar med hjälp av instuderingsfrågor och analysverktyg fram ett förslag på förbättringsåtgärder. Parallellt uppmanas deltagarna att reflektera över den egna verksamhetens förutsättningar för innovation. Arbete med typfallet, 22/3, 13-17, hos Ledarna, samma adress Vi använder våra verktyg och analyserar typfallet i mindre grupper. Målet för grupperna är att ta fram en innovationsstrategi och ett beslutsunderlag, vilket presenteras för ledningen
Tio dimensioner av innovation
Vinstmodell Hur ett företag tjänar pengar Engångsförsäljning Prenumeration Tjänst istället för produkt Auktion Betala per använd enhet Freemium (t.ex. Skype: gratis för grundutbud, betala för extra funktioner)
Nätverk Hur ett företag samarbetar med andra för att skapa värde Plattform som andra kan använda Öppen innovation Samarbeta med universitet och andra företag Komplettera med samarbetspartner som har helt annan kompetens Franchising
Struktur och organisation Hur ett företag organiseras för att underlätta för värdeskapande Standardisera för att minimera kostnader Incitament för att nå mål Decentraliserade beslut jmf hierarisk organisation
Process och metod Hur ett företag arbetar för att skapa värde Förenkla metoder Lean för att minimera onödigt arbete Parallella processer för att minska ledtider
Produktegenskaper Hur ett företags produkters egenskaper förbättras Enklare att använda Lättare, starkare, högre effekt, mindre miljöpåverkan Möjligt för konsument att anpassa själv (Adidas) Utmärkande formgivning Överlägsna egenskaper (GoreTex)
Produktsystem Hur ett företag skapar flera produkter och tjänster som bildar ett system Produkter som kan integreras med varandra Öppna API:er för andra att bidra med utveckling Hårdvara och mjukvara som samspelar (iPhone, Mac, iOS)
Service Hur ett företag stöder och förstärker värdet av sina erbjudanden med service Enklare att komma igång att använda en produkt Förenkla för användaren genom väl fungerande underhåll (automatiska uppdateringar i iOS) Kundservice så att kunderna stolt berättar för andra hur bra servicen är Generösa garantier eller annorlunda åtaganden Skapa forum där användare hjälper varandra Tilläggstjänster för att ytterligare höja värdet av produkterna
Kanalstrategi Hur ett företag levererar produkter och tjänster
Varumärke Hur ett företag skapar lojalitet genom sitt varumärke Skapa en känsla av tillhörighet och identitet När all kontakt med ett företag och dess produkter ger samma budskap Andra vill använda företagets varumärke för att förstärka sitt eget budskap
Kundinvolvering Hur ett företag lyckas fånga och behålla kundens intresse Förenkla det som varit komplicerat Var en pålitlig leverantör Upplevelsen av produkter och tjänster Delta aktivt i de dialoger kunderna har med varandra Skapa spel och tävlingar; gamification
Tre ambitionsnivåer Det räcker inte med att bara förbättra produktens egenskaper! Ändra det kända Arbeta med en eller två dimensioner av innovation. Kan ge fördelar på kort sikt, men kommer att vara relativt enkelt för konkurrenter att kopiera Ändra gränserna Använd tre eller fyra dimensioner av innovation Innebär ofta förändrade arbetssätt Nya sätt att köpa produkten eller tjänsten Ändra spelreglerna Fem eller fler dimensioner av innovation Var beredd på att ifrågasätta allt Ofta ny vinstmodell
Hur arbetar ni med innovation idag? Fråga 1 Hur arbetar ni med innovation idag?
Hur vill du att ni ska arbeta med innovation imorgon? Fråga 2 Hur vill du att ni ska arbeta med innovation imorgon?
Länkar Leda innovation: http://www.ikem.se/kurser-moten/innovationsutbildning Innovation Pioneers: http://www.innovationpioneers.net/innovation-action-2015/ Som medlem i IKEM för ni rabatt på ert medlemskap i Innovation Pioneers: http://www.ikem.se/publicerat/webbnyheter_1/lat-denna-mapp-ligga-kvar-om-nagon-nyhet-tas-bort-kanske-det-paverkar-nuvarande-nyhetslista/ikem-ar-med-i-natverket-innovation-pioneers Jag nämnde SP:s initiativ med ”Translucent Innovation” : http://spinnovation.se/translucent-innovation/ Jag hänvisade också till Strategy &, här anmäler du dig till deras nyhetsutskick som är jätteintressanta: http://www.strategyand.pwc.com/global/home/what-we-think/multimedia/email_form#news