UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Team Team Affärsidé AffärsidéBrainstorming.
Advertisements

© BTC i Karlstad AB 2013 Övningsföretag Affärsträning när den är som bäst!
Vem är jag? Rektor Kastalskolan Lärare svenska engelska i Umeå
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Affärsidé Affärsidé Personal PersonalRådgivare.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
Information Leonardo Da Vinci
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa UF Ett år som företagare.
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Näringslivets Ungdomsprogram: Morgondagens förmågor behövs nu.
Dahlstiernska Gymnasiet i Mellerud - den lilla skolan med de stora möjligheterna.
Syfte ”FramtidsFrön inspirerar pedagoger och annan
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Centrala innehåll och kunskapskrav
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
17 december Dolda kunskaper 17 december
Projektarbete 100p Ekebygymnasiet
Hej och välkomna!.
1. Att leda EU projekt Margareta Holmstedt.
Affärsidé - företagets vägvisare
Flexibelt studerande. Bakgrund  Myndigheten för Skolutveckling i den av Kairos Future drivna studien Skola 2021: Kairos Future Skola 2021Kairos Future.
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
”Man köper saker man inte behöver för pengar man inte har för att göra intryck på människor som man egentligen inte bryr sig om” ”Inte moralisera utan.
Klubbverksamhet som stöd i fostran - Samarbetet mellan hemmet och skolan Micaela Romantschuk Förbundet Hem och Skola.
Gymnasial lärlingsutbildning. Eleven Möjligt att välja andra yrkesutbildningar är hemortens gymnasium erbjuder. Möjligheter till anställning efter avslutad.
För kunskap och bildning NY TEKNIK I UNDERVISNINGEN Henrik Laurén Forskningens fronter
Projektledning.
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Välkomna till föräldramöte Skarpnäcksskolan år 5
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Marknadsföring och försäljning
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Intro Entreprenörskap i skolan. UppdragetUtgångspunkterAktiviteter.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Unga vuxna (18-24 år) Finansinspektionens studier och SCB data : Unga vuxna har begränsad egen ekonomi och erfarenhet.
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
ENTRIS – Entreprenörskap i skolan Skolan ska förbereda barn och unga för jobb som ännu inte existerar, för att lösa problem som vi ännu inte känner till,
STUDENTREKRYTERING.
FIRST LEGO LEAGUE 2015 PRESENTATÖR, DATUM. Sedan starten år 2000 har FIRST Scandinavia haft som målsättning att ge barn och ungdomar goda inlärningsupplevelser.
VÄLKOMNA! ÅRSSTÄMMA Verksamhetsberättelse tom Hälsans nya verktyg (HNV) är en ideell förening med målet att skapa tillväxt.
Informations-, rådgivnings- och handledningstjänster som stöd för livslångt lärande och karriärplanering – livslång handledning Den kontinuerliga förändringen.
Ung Företagsamhet ® Har sedan 1980 arbetat med att föra skola och näringsliv närmare varandra En ideell och partipolitiskt obunden organisation som utbildar.
Ung Företagsamhet - en organisation som utbildar i entreprenörskap.
Elisabeth, civilingenjör i industriell ekonomi: ”Jag läste internationellt naturvetenskapligt program på gymnasiet. Jag valde programmet eftersom jag alltid.
Huvudämnesval och studieplanering i Helsingfors Studiebyrån, våren 2016 Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics
Sotenässkolan Helene Stensson Studievägledare Genuspedagog Egenföretagare Ingenjör Samhällsvetare.
Film ….
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
Presentation Vård och omsorgscollege
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Förutom yrkeskunskaper…
Studie- och Yrkesvägledare
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme 2. och 3. – Teamen, brainstorming och rådgivaren.
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Tanum
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
VFU i CL-programmet
Arbetsgång Yrkesmässa Leksand
Presentationens avskrift:

UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Kuvan käännös: Entreprenörsanda, arbetslivsfärdigheter, kompetens i finansiella kunskaper – lärande genom praktik.

Ung Företagsamhet r.f. alltså UF Förstärker unga 7-25 årigas färdigheter i företagsamhet, arbetsliv och finansiella kunskaper Stöder samarbetet mellan läroanstalter och företag Under läsåret 2016-2017 deltog ungefär 36 000 barn och unga i UF-programmet Är en nationell, icke-vinstdrivande förening som grundades år 1995 Är med i det internationella nätverket Junior Achievement (JA) Når ut till skolor, elever och lokala företag

UF Ett år som företagare Ett program, i vilket ni grundar ett UF-företag för en termin, ett läsår eller ett kalenderår som verkar med riktiga pengar Ni planerar företagets affärsidé (en produkt/tjänst) Under tiden för programmet verkar ni i företaget som ett team Under programmet hålls tävlingar och evenemang som ni kan delta i

Innehållet i UF Ett år som företagare-programmet Ni grundar ett UF-företag, som verkar med riktiga pengar Ni testar egna idéer, ni lär er färdigheter i arbetslivet, ekonomi och samarbete Som stöd har ni lärare, handledare och UF Startkapitalet är 10-40 euro/studerande. Det maximala startkapitalet är 1000 euro Att ta ett lån är förbjudet Den studerande har möjlighet att utnyttja alla sina färdigheter. Det är också förbjudet att köpa på kredit

UF Ett år som företagare En möjlighet att lära sig: initiativtagande problemlösning arbetssätt i entreprenörsanda ansvarstagande projektinriktat verksamhetssätt interaktionsfärdigheter En möjlighet att pröva på och göra det som intresserar er!

UF Ett år som företagare erbjuder En möjlighet att pröva på företagande genom ett eget UF-företag Tävlingar och evenemang Den bästa affärsidén, grafiskt utseende och webb-helhet Regionala Våga vara företagare -semifinaler från vilka det är möjligt att komma vidare till Våga vara företagare -finalen Det är möjligt att erlägga ett internationellt entreprenörscertifikat, Entrepreneurial Skills Pass

UF Ett år som företagare Från en grupp till team och en idén Avveckling av UF-företag UF-företagets verksamhet Klargörande av affärsidén

Skeden i UF-företagen Från en grupp till team och idén Egna styrkor – självutvärdering Samarbete Idékläckning Affärsverksamhetsidé ESP-självutvärdering UF-företagets verksamhet Utveckling av affärsidén Plan för marknadsföringen Planering av ekonomin Deltagande i tävlingar Våga vara företagare-semifinaler och -finaler Klargörande affärsidén Företagets namn Roller och ansvarsområden Uppsökning av rådgivare Affärsverksamhetsplan Avveckling av UF-företag Bokslut Avslut på bankkontot Årsberättelse Utdelning av eventuella vinter ESP-självutvärdering och prov Berätta helheten av året. Berätta under denna dia innehållet i det första steget: hur man kan skapa grupperna och om jag-analysen, i vilken man kan använda sig av Swot Föräldrarnas roll: påminn om att det är bra att ge information om kursen till föräldrarna. Påminn om att syftet inte är att göra vinst, det endast är ett trevligt tillägg, utan att det är ifråga om att lära sig genom praktik. Föräldrarna kan stöda sina barn genom att ge råd, men bör inte finansiera företagens verksamhet! (visa vid behov en gömd dia om UF och föräldrarna)

Programmet som en del av undervisningen UF Ett år som företagare-programmet En del av skolans läroplan UF-undervisning och närvaro på lektionerna Utvärdering och studieprestationsutmärkning Du kan fylla in på denna dia hur programmet hålls på er skola

Erfarenheter Dokker, Stadin ammattiopisto 2016-2017 https://www.youtube.com/watch?v=C8WGUMJwNfg Nuoret naiset turvallisuusalan ammattilaisina – Dimeno Safety, Koulutuskeskus Sedu https://youtu.be/eV2uDEFxI6I ”Meidän lukiokokemus on ihan erilainen” – I’m Blue, Etelä-Tapiolan lukio https://youtu.be/dr7d5jkhhSQ Vaatturiopintojen aikana oma yritys ja tuoteperhe – Jenni Ranta, Jyväskylän ammattiopisto https://youtu.be/wPfY0RkNsXE

Programmets effektivitet under våren 2017 n. 756 Arbetslivsfärdigheter Förmåga för problemlösning utvecklades 68 % Jag lärde mig att ta och bära ansvar 82 % Min förmåga för tidsplanering och planering av mitt arbete utvecklades 69 % Mina interaktionsfärdigheter förbättrades 72 % Mina färdigheter i grupparbete utvecklades 71 % Mitt självförtroende växte 67 % Jag ökade mitt initiativtagande 72 % Jag lärde mig att identifiera mina egna kunskaper 63 % Jag förstod vikten av att ha en entreprenörsattityd 77 % Företagsamhetsfärdigheter Jag stärkte mina färdigheter för sysselsättning 53 % Gav en realistisk erfarenhet om företagande 58 % Jag insåg på vilken bransch jag vill arbeta 33 % Jag tänker grunda ett företag efter programmet 10 % Jag insåg att jag inte vill bli en entreprenör 30 % Fick mig att överlägga om att grunda ett eget företag 43 % Finansiella kunskaper Jag lärde mig att planera användningen av pengar 53 % Jag förstod värdet i mitt egna arbete 59 % Jag förstod betydelsen av entreprenörer som arbetsgivare och som ekonomisk aktör 58 %

Nyvuosiyrittajana.fi -stödhemsida Registrering av UF-företag Skeden i programmet Verktygsback som innehåller stödmaterial Information om tävlingarna och anmälningsblanketter Material Regler Aktuella nyheter och tidtabell

Internationellt UF-företag JA Enterprise without Borders En möjlighet att göra internationellt samarbete med andra UF-företag Programmets utbredning, som har separat studiematerial och portal www.jaewb.org

Det bästa UF-företaget Väljs i Våga vara företagare-finalen i April De bästa UF-företagen i Finland möts Finalisterna väljs i regionala semifinaler Vinnaren i andra stadiet representerar Finland i UF-företagens EM-tävlingarna Priset för segraren klarnar under årets lopp www.uskallayrittaa.fi Video: https://www.youtube.com/watch?v=r4n4lfsnK6M&index=2&list=PLUn3zQvvrJd2ZqUHpWSVpZ7UTqJLIjyXH

Entrepreneurial Skills Pass (ESP) Verktyg för självutvärdering och certifikat av internationella entreprenörsfärdigheter Används i nästan 30 länder (bl.a. Sverige, Danmark, Norge och Estland) Är uppbyggd av två element: En elektronisk självutvärdering av eleven i början och i slutet av programmet Ett internationellt, nätbaserat prov (1h) om entreprenörsfärdigheter En egen verktygsback för läraren Innehåller bl.a. ordlista för affärslivet (engelska – finska – svenska) Bekanta dig och läs mera: nyvuosiyrittajana.fi/sv/esp/studerande

Uppgifter under läsåret Tävlingar Bästa affärsidé (DL november/december) Bästa applikation (DL januari) Bästa grafiska utseendet (DL januari) Bästa webb-helhet (DL januari) Bästa affärsidévideo (DL januari) Rapporter under läsåret Försäljningsrapport (halvvägs i verksamheten) Årsberättelse (vid avvecklingen av verksamheten)

Våga vara företagare-semifinal och -final Semifinalen är ett regionalt mässevenemang En verklig affärsplats, riktiga kunder, verklig försäljning = den bästa övningen En domarkår från affärslivet väljer de bästa från regionen som går vidare till finalen Finalen samlar ihop de bästa från Finland för att tävla om det Finska mästerskapet och om plats i EM-tävlingarna (andra stadiet) Bekanta dig och läs mera: uskallayrittaa.fi/sv/