Folkhögskolans allmänna kurs och SeQF

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Advertisements

Examensarbete För civilingenjörer i -maskinteknik -industriell ekonomi -datorsäkerhet -spel och programvaruteknik 1.
V AD HÄNDER EFTER SFI?. S TUDIE - OCH YRKESVÄGLEDNING Hos mig kan du få studie- och yrkesvägledning information om utbildningar, behörighetsregler och.
Socialdokumentation Består av två delar!
Exjobbsinformation för EI studenter V12 Arbetsrutiner: studieinformation/Examensarbete// Sök intressant projekt Använd.
SeQF Utgår från EQF – European Qualification framework Ett sätt att jämföra utbildningar och andra kvalifikationer (utbildningsbevis, certifikat, diplom)
Sveriges referensram för kvalifikationer, SeQF Nätverksträff , Ylva Blauberg.
Alf Nilsson1 Nationellt likvärdig utbildning Utgångspunkten för skolans uppdrag och beslutad ansvars- fördelningen är kravet på en nationellt.
Sv Aktuellt i antagningen Erik Kyhlberg.
Våldsbejakande extremism - en beskrivning av Nacka kommuns strategi Jan Landström Säkerhetssamordnare i Nacka kommun Jan Landström.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Förbättra kunskapsläget.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32
Uppdragsutbildning 45 hp – behörighet SVA för år 9
Studie- och yrkesvägledning
Svenska som andraspråk 1
Yrkeshögskolan Halmstad och Lidköping
Uppdrag, roller och ansvar
Gymnasievalet 2017 Mimmi Linden, studie-och yrkesvägledare
Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola
Mats Embertsén EQF- SEQF.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Föreläsning 1 Programmeringsteknik DD1310
Problematisering av diplomet
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Kritiskt förhållningssätt
Gymnasiearbete 100 p.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Nätverk för lärare på fritidshem
Innehåll i och användning av läromedel.
Studie- och yrkesvägledning
Valideringsdelegationen 2013
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Uppdrag och Särskild folkbildningsinsats Ekonomi och administration
Ledarskap i specialistutbildningen
Uppföljning folkhögskola
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Vård och omsorgsutbildning
Kompetensförsörjnings-processen
Några reflektioner av Stephen Hwang Högskolan i Halmstad
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Utbildning och vägledning i arbetsmarknadspolitiken
Sektor utbildnings rutin för introduktion av nyutbildad personal
Region Norrbottens gemensamma dokumenthanteringssystem
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Vad händer efter Sfi? Vilka vägar kan jag gå?
Klagshamns rektorsområde
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
På gång på Skolverket och i aktuella utredningar
Folkhögskola – vad är det?
Hållbar utveckling måste vara
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Revisionsredogörelsen 2017
Handeldarmodell för Skaraborgs sjukhus och Primärvården Skaraborg
Gymnasiearbete 100 p.
Djuren möter ungdomskulturen
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Problembaserat lärande (PBL)
Återkoppling.
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Folkhögskolans allmänna kurs och SeQF 2018-09-19 Folkhögskolans allmänna kurs och SeQF

Bakgrund European Qualification Framework, EQF 2018-09-19 Bakgrund European Qualification Framework, EQF National Qualification Framework, NQF Swedish Qualification Framework - Svenska referensramen för kvalifikationer, SeQF

2018-09-19 Syfte: Att synliggöra allt resultat av lärande oavsett hur det är förvärvat - formellt och icke- formellt - i skola, folkbildning och arbetsliv… Att underlätta jämförelser av kvalifikationer från studier och arbetsliv både nationellt och internationellt. 

Folkhögskolan och SeQF 2018-09-19 Folkhögskolan och SeQF Offentliga utbildningar är inplacerade i SeQF-ramen genom regeringsbeslut. Folkhögskolans allmänna kurs är författningsreglerad i SeQF sedan den 1 juli 2017. Nivåplaceringen gäller för studerande som studerar från och med läsåret 2017/2018. Andra utbildningar, som folkhögskolans särskilda kurser, som ej är författningsreglerade får ansöka hos Myndigheten för yrkeshögskolan om man så önskar.

Mervärde utöver syftet för allmän kurs och SeQF: 2018-09-19 Mervärde utöver syftet för allmän kurs och SeQF: Genom att beskriva mål och förväntade läranderesultat för den samlade allmänna kursen som helhet värnas folkhögskolans särart. Det blir tydligare för de studerande vad kursen är tänkt att leda fram till. Omfattningskravet i folkhögskolans behörighetsmodell blir tydligare - och inte bara ämnesbehörigheterna i innehållskravet.

2018-09-19 Åtta SeQF-nivåer

Definitioner av begrepp: 2018-09-19 Definitioner av begrepp: Läranderesultat (engelskans ”learning outcome”): De samlade förmågor en studerande förväntas ha när kursen är avslutad. Det är inte innehåll och arbetsformer utan ett komplement till detta. Gäller hela samlade allmänna kursen, dvs. inte bara innehållskravets ämnesbehörigheter. Kunskaper: Erfarenhetsbaserade och teoretiska kunskaper inom ett område (ett = a/an, inte one). Färdigheter: Kunna utföra uppgifter och lösa problem inom ett område. Kompetenser: Kunna kombinera kunskaper och färdigheter i ett sammanhang/situation. Att utifrån externa krav och uppdragets form kunna lösa en uppgift. Handlar alltså också om ansvar, självständighet, samarbete, reflektion och värdering av arbetet. Att relatera till SeQF-nivåerna: Skolans egna läranderesultat behöver inte delas upp på kunskaper, färdigheter och kompetenser - men kontrollera så att allt täcks upp. Progressionen blir lättare att tolka om man läser beskrivningarna för alla de åtta nivåerna.

2018-09-19 Vad säger förordningen (SFS 2015:2018) om statsbidrag till folkbildningen? ”Kraven på resultat av lärande på allmän kurs på gymnasial nivå ska motsvara de krav som ställs på motsvarande utbildning inom gymnasieskolan. Folkhögskolan ska till en studerande, som efter genomförd allmän kurs på gymnasial nivå uppnår de krav som ställs för grundläggande behörighet till högskolestudier enligt högskoleförordningen (1993:100) eller yrkeshögskolestudier enligt förordningen (2009:130) om yrkeshögskolan, utfärda intyg om godkänt resultat från allmän kurs på gymnasial nivå från folkhögskola.” ”Kraven på resultat av lärande på allmän kurs på grundskolenivå ska motsvara de krav som ställs på motsvarande utbildning inom grundskolan. Folkhögskolan ska till en studerande, som efter genomförd allmän kurs på grundskolenivå bedöms kunna tillgodogöra sig studier på gymnasial nivå, utfärda intyg om godkänt resultat från allmän kurs på grundskolenivå från folkhögskola.”

2018-09-19 Uppföljning Folkbildningsrådet har uppdraget att granska kvaliteten av den allmänna kursen och folkhögskolornas eget kvalitetsarbete vad gäller allmän kurs samt intygandet av SeQF- 2 och SeQF-4 Uppföljning görs första gången 2019 av 2018 års verksamhet.

SeQF-nivå 2: Allmän kurs grundskolenivå 2018-09-19 SeQF-nivå 2: Allmän kurs grundskolenivå Kunskaper Kan visa breddade kunskaper inom ett arbets- eller studieområde, Kan visa kunskaper om hur fakta kan samlas, sammanställas och redovisas. Färdigheter Kan tillämpa angivna regler, metoder och verktyg för att utföra tilldelade uppgifter, Kan följa instruktioner och beskrivningar inom ett arbets- eller studieområde, Kan söka och bearbeta fakta inom flera arbets- eller studieområden. Kompetenser Kan utföra arbete eller studier med viss självständighet och ta ansvar för enklare uppgifter, Kan samarbeta under ledning och medverka till gemensamma resultat, Kan värdera hur de egna uppgifterna utförts

SeQF-nivå 4: Allmän kurs gymnasienivå 2018-09-19 SeQF-nivå 4: Allmän kurs gymnasienivå Kunskaper Kan visa fördjupade kunskaper inom ett arbets- eller studieområde, Kan visa kunskaper om modeller och metoder inom ett arbets- eller studieområde. Färdigheter Kan välja och använda relevanta begrepp, teorier, modeller, material, verktyg och metoder inom ett arbets- eller studieområde, Kan följa instruktioner och utföra definierade praktiska och teoretiska uppgifter inom givna tidsramar, Kan kommunicera på minst ett främmande språk inom aktuellt arbets- eller studieområde. Kompetenser Kan ta initiativ, reflektera, organisera och genomföra arbete och studier självständigt, Kan självständigt behandla innehåll i ett arbets- eller studieområde som kan leda till vidare lärande och professionell utveckling, Kan kritiskt värdera och förhålla sig självständig till valet av källor, värdera och dra slutsatser av egna och gemensamma resultat, Kan ta ansvar i samarbete med andra och i begränsad utsträckning leda och utvärdera andras arbete.

Folkbildningsrådets anvisningar: 2018-09-19 Folkbildningsrådets anvisningar: Skolan formulerar allmänna kursens läranderesultat utifrån skolans profil och målsättning så att de täcker in SeQF-nivå 2 respektive 4. Skolan ansvarar för en kvalitetssäkrad process kring framtagandet av läranderesultaten och en årlig utvärdering av dessa. Folkbildningsrådets uppföljning kommer baseras på skolans dokument kring SeQF.

Besvara dessa frågor i processen med att ta fram dokument: 2018-09-19 Besvara dessa frågor i processen med att ta fram dokument: Vad har skolan för mål för sin allmänna kurs? Vad vill skolan att de studerande ska ha med sig för läranderesultat/förmågor när de slutar? Hur kan läranderesultaten för skolans allmänna kurs relateras till studieomdömet? Täcker skolans läranderesultat in beskrivningen av kvalifikationerna/läranderesultaten för SeQF-nivå 2 respektive 4? Hur formuleras och dokumenteras skolans egna läranderesultat? Hur följer skolan upp läranderesultaten under kursens gång och när uppdateras de?

2018-09-19 SeQF-intygen: Den studerande som uppnår grundläggande behörighet till högskola eller yrkeshögskola eller får ett intyg om kunskaper motsvarande grundskolenivån ska få ett intyg om aktuell SeQF-nivå. Intygen kommer finnas i Schoolsoft. En studerande som av folkhögskolan fått omfattningskravet intygat men inte uppnått grundläggande behörighet och som efter studierna på folkhögskolan kompletterar enstaka ämne på komvux, kan vid uppnådd grundläggande behörighet komma tillbaka till folkhögskolan och då erhålla ett SeQF-intyg. Vid tveksamheter om läranderesultaten för SeQF verkligen är uppnådda, trots fullgjorda behörigheter, bör detta leda till en utvärdering av kursen. Hade kursen kunnat ha ett annat upplägg? En annan prioritering? Andra stödformer? Vad kan vi ändra på till nästa läsår?

2018-09-19 Mer information … www.folkbildningsradet.se/Folkhogskolor/sveriges-referensram-for-kvalifikationer/ www.seqf.se

2018-09-19 Agneta Wallin 08-412 48 20