Fysisk miljö
Alla barn, olika förutsättningar med rätt att utvecklas optimalt Alla barn, olika förutsättningar med rätt att utvecklas optimalt. Rum för lärande kommer först i värderingsvektyget för fysisk miljö men jag börjar med delarna då rum för lärandet för mig blir helheten där allt måste vägas samman för att skapa bra förutsättningar. 2018-09-19
Auditiv miljö Mål för indikator 21 – förskola Verksamheten arbetar aktivt under hela dagen för en god auditiv miljö överallt utifrån alla barns behov. I verksamheten är efterklangstiden kort och det finns få lågfrekventa och konkurrerande bakgrunds- och omgivningsljud. Inredning, material och teknik är vald utifrån en samlad auditiv miljö. Verksamheten använder hörteknik medvetet och strategiskt i alla lek- och lärsituationer utifrån varje barns behov, även vid rutinsituationer. Att tänka på. Vid val av lekmaterial. Galonkuddar eller med fottéöverdarag. Legolådor, färgpennor, saxar. Skåp och låder som det smäller om.(tätningslister)Dämpande material på väggar och i tak. Vaxduk med filt under på bordet. Dörrar eller andra sätt för att avgränsa. Spring, genomfart. Både barnens och pedagogernas röstläge. Hur samtalar vi. Kan några i taget klä på sig. Står datorer på , spelas det musik i bakgrunden. När vi vuxna står och pratar med varandra kan också vara störande bakgrundsljud. 2018-09-19
Visuell miljö Mål för indikator 22 – förskola Verksamheten arbetar aktivt för en god visuell miljö överallt utifrån alla barns behov. Den visuella miljön är bländfri och belysningen ger färgriktig återgivning. Orienteringsbarheten är hög och kontrastverkan och belysning är anpassad. I lokalerna finns det endast relevant information. Val av inredning, material och kulörer har en helhet. Det finns medvetna synintryck och siktlinjer. Belysning rätt sorts ljus utifrån aktivitet ibland allmän belysning ibland punktbelysning , bra att kunna dimra. Se upp med blanka bländande material både lekmaterial men också tex vaxduken, vägg och inredningsfärger, plastfickor även vitt blankt ritpapper. Kan ni utestänga solljus. Tänk på att inte stå eller visa saker i motljus. Använda färger och kontraster medvetet för att underlätta för barnen att orientera sig i miljön både i rum och aktivitet. Beskriv vad ni gör. 2018-09-19
Luftmiljö Mål för indikator 23 – förskola Verksamheten arbetar aktivt för god luftkvaliet överallt utifrån alla barns behov. Koldioxidhalten är låg. Det går att reglera temperaturen och anpassa ventilationen. Det är parfym- och dammfritt. Verksamhetens alla lokaler är städade regelbundet och upplevs rena. Tänk på hur många barn och vilken aktivitet som pågår i rummet. Är några rum mer lämpade för fysisk aktivitet än andra. Vädring hur och när. Pollensäsong. Städning och ventilationssystem. Tänk på att elektrisk utrustning alstrar värme. Regelbundna kontroller. 2018-09-19
Rum för lärandet Mål för indikator 20 – förskola Verksamheten arbetar aktivt utifrån att hela förskolan är alla barns lärmiljö. All lärmiljö är fullt framkomlig och utformad för alla barn oavsett fysiska eller psykiska förutsättningar. Förskolans utformning och utrustning är säker och åldersanpassad. Verksamheten kan evakuera alla vid en utrymning. Lärmiljön ger stöd till alla barns lärande och utveckling under hela dagen, även vid rutinsituationer. Hur kan ett rum för lärande se ut när vi tar hänsyn till vad som sagts tidigare. Allt startar i planering och utifrån dom barn som finns i gruppen. Alla barn ska känna sig trygga. KASAM, att finnas i ett begripligt sammanhang med lagom ställda krav och att jag blir sedd och bekräftad. Lärandet sker hela tiden och i förskolan handlar det mycket om att lära genom att göra. Får alla barn möjlighet att göra/uppleva utifrån sina förutsättningar. Vad vet vi om barnets förutsättningar när vi anpassar den fysiska miljön. Samling: Hur kommer vi till aktiviteten, sitter vi, ring/halvmåne, golvet/stol, markerad plats/ där jag vill,fritt mitt i rummet/vägg bakom,stängd/öppen dörr, motljus från fönstret/extra belysning på pedagogen. litet/stort rum, saker omkring/avskalat. Kan alla ta del av samtalet/tecken/bilder förstärkning. Lekrummet. Kommer alla åt material, hyllor, placering uppmärkning. Greppvänligt/hanterbart.Ljudmiljön när jag hämtar och leker med materialet. Antal barn i rummet. Belysning. Kan alla hitta och hämta/hänga upp sina kläder. Ta sig till toaletten, öppna dörrar delta vid dukning och andra rutinsysslor. 2018-09-19
Utemiljö - förskolegård Mål för indikator 24 – förskola Förskolegården är fullt framkomlig för alla barn oavsett olika fysiska eller psykiska förutsättningar. Förskolegården är säkert utformad och utrustad. Förskolegården upplevs som trygg, med ett varierat utbud av aktiviteter, naturinslag och skydd för väder. Alla barn har tillgång till olika upplevelser utifrån sina egna förutsättningar. Boverket har nu kommit med nya allmänna råd. Gården i direkt anslutning till verksamheten, rymlig med plats för olika typer av växter och skillnader i terräng, goda sol och skuggförhållanden, luftkvalité och ljudförhållanden. Utemiljön är en stor del av lärmiljön på förskolan. Fast lekutrustning och vad finns i förrådet. Sanden som fysiskt stöd. Lite tankar måste sandlådor alltid vara på backen? Vad skulle bli bättre om sandlådan och gungorna låg en bit ifrån varandra. Hur skulle en rutschkana kunna utmana flera barn till aktivitet. Kullen som ni åker pulka i på vintern. Koja av träd. Utflyktsmål skogen. Hur tar vi oss dit. Kännetecken på vägen , ljud/syn. Fast punkt att utgå ifrån. Utmaningar för alla. Störande ljud runt om. Uppleva med alla sinnen. 2018-09-19