Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016 Examensarbetet Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016
Upplägg Förutsättningar för examensarbetet Möjliga studier att göra Olika typer av kunskapsformer Examensarbetets möjligheter Partnerskolans roll
Examensarbetets förutsättningar Vad: Examensarbete i fördjupningsämnet, 15 hp, 10 veckor Vem: 1-2 studenter på termin 6 (av 7) Hur: Självständig undersökning, analys och skrivande Stöd: Handledning av forskarutbildad lärare Produkt: Uppsats på ca 25-30 sidor Examination: Opponering och vetenskaplig granskning Gentemot lärare och partnerskola Gentemot tidigare forskning
Examensarbete inom förskollärarutbildningen Fördjupningsämnet ”Barndom och lärande”: barndom, omsorg, fostran samt estetiska uttrycksformer, matematik, naturvetenskap, teknik, literacy – ur ett lek och lärandeperspektiv. Examensarbetet skrivs på grundnivå. Ur kursplanen: ”Kursen syftar till att studenterna ska utveckla för yrket relevanta kunskaper samt stärka sin förmåga att bidra till kunskapsutvecklingen inom det förskolepedagogiska området, och därmed för professionen. Den kunskaps utvecklande processen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt utgöra en fördjupning av de till professionen knutna kompetenserna.”
Olika typer av examensarbeten Empirisk studie Text- och dokumentstudie Gestaltande arbete Utvecklingsarbete
Empirisk studie Utgår från ett vetenskapligt problem Söka fördjupad förståelse kring en företeelse ”som redan finns där” Bidra till att fylla igen en kunskapslucka Utgår i regel från intervjuer och observationer Kan avgränsas och går att genomföra under ett par veckors fältstudier
Exempel på frågeställning Studiens syfte är att undersöka hur barn kommuniceras i det dagliga samtalet mellan föräldrar och pedagoger. Hur initieras samtalet? Vilka roller har förälder, pedagog och barn i samtalet? Vilka aspekter av barn och dess vardag lyfts fram i samtalet?
Problematiska frågeställningar Frågor med ja- och nej-svar Exempel: ”Leker flickor och pojkar olika?” Frågor som handlar om att undersöka processer och utveckling Exempel: ”Hur påverkas barns identitetsutveckling i en mångkulturell förskola?” Normativa frågor Exempel: ”Hur bör man arbeta med barn som har språksvårigheter?”
Verksamhetens och vetenskapliga problem Verksamhetens problem: Hur kan man motverka exkludering av barn? Hur bör man arbeta för bättre föräldrasamverkan? Verksamhetens frågor handlar ofta om konkreta arbetssätt, och om att lösa praktiska problem. Vetenskapliga problem: Hur skapas grupptillhörighet? Hur ser föräldrar på förskolan och dess funktion? Vetenskapliga frågor syftar till att utreda och förstå bakomliggande mekanismer.
utvecklingsarbete Identifiera ett behov eller ett utvecklingsområde på förskolan Planera ett (avgränsat) utvecklingsarbete utifrån detta behov – t.ex. en pedagogisk aktivitet Genomför och dokumentera utvecklingsarbetet Analysera processen och formulera examensarbetestext I praktiken: Starta arbetet med att identifiera och planera i god tid! Gärna på VFU-kurs 3. Genomförande och analys kan först ske i samband med examensarbeteskursen
Vad ska examensarbetet leda till? Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. Ur Nalle Puh av A.A Milne
Kunskapsbildning – från det kända till det okända
Professionens Kunskapsformer Vetenskaplig kunskap Beprövad erfarenhet Förtrogenhetskunskap
Vetenskaplig kunskap Professionell kunskap är oftast heterogen och fragmentariserad – professionellt utövande använder olika vetenskapliga discipliner, teorier och kunskapsfält (Grimen, 2008). Förskollärares uppdrag har många uttryck; de ska ge omsorg, utveckla barns lärande, utvärdera, samverka med föräldrar, samarbeta, kommunicera… Forskning och forskningsöversikter kan ge indikatorer men i slutändan är det läraren/förskolläraren som ska utvärdera och pröva om det fungerar eller inte (Lundahl).
Beprövad erfarenhet Beprövad erfarenhet är en erfarenhet som är dokumenterad, delad och prövad i ett kollegialt sammanhang (Skolverket).
Förtrogenhetskunskap Något vi införlivat i oss själva Vi vet mer än vad vi kan artikulera Kunskap är förkroppsligad erfarenhet Vi lär oss vad som passar i sammanhanget
Professionell kunskap är kunskap I handling Förskollärare (och flera andra professioner) har ingen enhetlig kunskapsbas Olika discipliner, olika ämnen, olika teorier, olika metoder Förskollärares kunskaper visar sig i pedagogisk praktik, i handlingar (framför allt i möten med barnen) Handlingarna blir förtrogenhet
Invändning: men det är ju en praktisk utbildning! Det finns en teori i praktiken och en praktik i teorin. Det gäller att upptäcka dem!
att vara som fisken i vattnet men förstå hur och varför man simmar…
Möjligheter i examensarbetet Att bli en bättre förskollärare Att själv få pröva forskningsprocessen Att förstå och utveckla sin egen pedagogiska praktik Att utsätta sin förtrogenhetskunskap för granskning – en risk och möjlighet Att inte bekräfta det vi redan vet – utan att pröva, få syn på något nytt, utforska och granska Att använda begrepp för att förstå vad vi gör
Hur kan examensarbeten användas? Skapa nya arenor och mötesplatser för ömsesidigt lärande! Examensarbete Forskningscirklar Följeforskning Aktionslärande Nätverk mm Skola Förskola Högskola Universitet 2018-09-19
Partnerskolan och examensarbetet Inför arbetet: Involvera studenterna i förskolans utvecklingsarbete Diskutera vid trepartssamtal hur eventuell problematik och dilemman kan undersökas vetenskapligt Under arbetet: Ge tillgång, skapa möjligheter för undersökning och genomförande av projekt Fungera som diskussionspartner och bollplank till studenterna Efter arbetet: Ta del av examensarbetet Låta studenterna själva få presentera och diskutera sitt resultat i seminarieform
Tidigare arbeten på förskollärarutbildningen https://exbus2014.wordpress.com/ https://exbus2015.wordpress.com/ https://foflex2014.wordpress.com/