Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort presentation katalogisering specialpedagogers examensarbeten
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
KANDIDATUPPSATS.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Exempel utifrån ett antal målområden
Närvaro!!.
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Pedagogisk dokumentation
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Examensarbeten och skolutveckling
Från vardagskunskap till vetenskap
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Huvudämnesstudier KME
Vilken betydelse har miljön för barns lärande och utveckling?
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Vad är VFU? Cecilia Netje, VFU-ansvarig, UHS.
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Hur kan vi förstå begreppet?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
Läroplansträff Välkomna.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Skolutveckling genom aktionsforskning
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
MIK i utveckling. Om syftet med det systematiska MIK-arbetet.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
From Great To Excellent
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6, HT17 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Utbildningsvetenskap i förskolan
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Lek, lärande och rörelse 15 hp
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016 Examensarbetet Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016

Upplägg Förutsättningar för examensarbetet Möjliga studier att göra Olika typer av kunskapsformer Examensarbetets möjligheter Partnerskolans roll

Examensarbetets förutsättningar Vad: Examensarbete i fördjupningsämnet, 15 hp, 10 veckor Vem: 1-2 studenter på termin 6 (av 7) Hur: Självständig undersökning, analys och skrivande Stöd: Handledning av forskarutbildad lärare Produkt: Uppsats på ca 25-30 sidor Examination: Opponering och vetenskaplig granskning Gentemot lärare och partnerskola Gentemot tidigare forskning

Examensarbete inom förskollärarutbildningen Fördjupningsämnet ”Barndom och lärande”: barndom, omsorg, fostran samt estetiska uttrycksformer, matematik, naturvetenskap, teknik, literacy – ur ett lek och lärandeperspektiv. Examensarbetet skrivs på grundnivå. Ur kursplanen: ”Kursen syftar till att studenterna ska utveckla för yrket relevanta kunskaper samt stärka sin för­måga att bidra till kunskapsutvecklingen inom det förskolepedagogiska området, och därmed för professionen. Den kunskaps­ utvecklande processen ska vila på veten­­skaplig grund och beprövad erfarenhet samt utgöra en fördjupning av de till professionen knutna kompetenserna.”

Olika typer av examensarbeten Empirisk studie Text- och dokumentstudie Gestaltande arbete Utvecklingsarbete

Empirisk studie Utgår från ett vetenskapligt problem Söka fördjupad förståelse kring en företeelse ”som redan finns där” Bidra till att fylla igen en kunskapslucka Utgår i regel från intervjuer och observationer Kan avgränsas och går att genomföra under ett par veckors fältstudier

Exempel på frågeställning Studiens syfte är att undersöka hur barn kommuniceras i det dagliga samtalet mellan föräldrar och pedagoger. Hur initieras samtalet? Vilka roller har förälder, pedagog och barn i samtalet? Vilka aspekter av barn och dess vardag lyfts fram i samtalet?

Problematiska frågeställningar Frågor med ja- och nej-svar Exempel: ”Leker flickor och pojkar olika?” Frågor som handlar om att undersöka processer och utveckling Exempel: ”Hur påverkas barns identitetsutveckling i en mångkulturell förskola?” Normativa frågor Exempel: ”Hur bör man arbeta med barn som har språksvårigheter?”

Verksamhetens och vetenskapliga problem Verksamhetens problem: Hur kan man motverka exkludering av barn? Hur bör man arbeta för bättre föräldrasamverkan? Verksamhetens frågor handlar ofta om konkreta arbetssätt, och om att lösa praktiska problem. Vetenskapliga problem: Hur skapas grupptillhörighet? Hur ser föräldrar på förskolan och dess funktion? Vetenskapliga frågor syftar till att utreda och förstå bakomliggande mekanismer.

utvecklingsarbete Identifiera ett behov eller ett utvecklingsområde på förskolan Planera ett (avgränsat) utvecklingsarbete utifrån detta behov – t.ex. en pedagogisk aktivitet Genomför och dokumentera utvecklingsarbetet Analysera processen och formulera examensarbetestext I praktiken: Starta arbetet med att identifiera och planera i god tid! Gärna på VFU-kurs 3. Genomförande och analys kan först ske i samband med examensarbeteskursen

Vad ska examensarbetet leda till? Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. Ur Nalle Puh av A.A Milne

Kunskapsbildning – från det kända till det okända

Professionens Kunskapsformer Vetenskaplig kunskap Beprövad erfarenhet Förtrogenhetskunskap

Vetenskaplig kunskap Professionell kunskap är oftast heterogen och fragmentariserad – professionellt utövande använder olika vetenskapliga discipliner, teorier och kunskapsfält (Grimen, 2008). Förskollärares uppdrag har många uttryck; de ska ge omsorg, utveckla barns lärande, utvärdera, samverka med föräldrar, samarbeta, kommunicera… Forskning och forskningsöversikter kan ge indikatorer men i slutändan är det läraren/förskolläraren som ska utvärdera och pröva om det fungerar eller inte (Lundahl).

Beprövad erfarenhet Beprövad erfarenhet är en erfarenhet som är dokumenterad, delad och prövad i ett kollegialt sammanhang (Skolverket).

Förtrogenhetskunskap Något vi införlivat i oss själva Vi vet mer än vad vi kan artikulera Kunskap är förkroppsligad erfarenhet Vi lär oss vad som passar i sammanhanget

Professionell kunskap är kunskap I handling Förskollärare (och flera andra professioner) har ingen enhetlig kunskapsbas Olika discipliner, olika ämnen, olika teorier, olika metoder Förskollärares kunskaper visar sig i pedagogisk praktik, i handlingar (framför allt i möten med barnen) Handlingarna blir förtrogenhet

Invändning: men det är ju en praktisk utbildning! Det finns en teori i praktiken och en praktik i teorin. Det gäller att upptäcka dem!

att vara som fisken i vattnet men förstå hur och varför man simmar…

Möjligheter i examensarbetet Att bli en bättre förskollärare Att själv få pröva forskningsprocessen Att förstå och utveckla sin egen pedagogiska praktik Att utsätta sin förtrogenhetskunskap för granskning – en risk och möjlighet Att inte bekräfta det vi redan vet – utan att pröva, få syn på något nytt, utforska och granska Att använda begrepp för att förstå vad vi gör

Hur kan examensarbeten användas? Skapa nya arenor och mötesplatser för ömsesidigt lärande! Examensarbete Forskningscirklar Följeforskning Aktionslärande Nätverk mm Skola Förskola Högskola Universitet 2018-09-19

Partnerskolan och examensarbetet Inför arbetet: Involvera studenterna i förskolans utvecklingsarbete Diskutera vid trepartssamtal hur eventuell problematik och dilemman kan undersökas vetenskapligt Under arbetet: Ge tillgång, skapa möjligheter för undersökning och genomförande av projekt Fungera som diskussionspartner och bollplank till studenterna Efter arbetet: Ta del av examensarbetet Låta studenterna själva få presentera och diskutera sitt resultat i seminarieform

Tidigare arbeten på förskollärarutbildningen https://exbus2014.wordpress.com/ https://exbus2015.wordpress.com/ https://foflex2014.wordpress.com/