Samhällsekonomi och modeller

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
NVF – VIA NORDICA 2008 Session 4: Samhällsekonomi – vad är alternativet Beslutsfattarens syn på det samhällsekonomiska beslutsunderlaget.
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Årsuppföljning LSO.
G I S Strate Kan GIS löna sig? 3.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Svenskt demenscentrum
LOKALRESURSPLANERING
Samlad effektbedömning alla planer 1.Innehåll för nationella planen 2.Kompletteringar för att täcka alla planer 3.Arbetsformer Mattias Lundberg, WSP Analys.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Reflektioner kring FU 2012 Enheten för miljöekonomi vid institutionen för nationalekonomi med statistik, Göteborgs Universitet. Magnus Hennlock.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
- Ett kvalitetssäkringsinstrument. Varför då då? Ökad internationalisering Högre krav på transparens Autonomisering – uttalat ansvar Gemensam standard.
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Seminarium 7/4 CTS Värdering av förbättrad kapacitet på järnväg för godstrafik.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Den etiska plattformen för prioriteringar inom svensk sjukvård
Preliminär rapport delas i slutet av maj till alla som deltagit i seminarieserien Tid för synpunkter till midsommar Förslag till slutlig rapport i augusti.
En plattform för samhällsekonomisk analys
Lantmäteriets informationsförsäljning
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Januari 2015 Sid 1 Regional/lokal samverkan för att klara vattendirektivet S ve nskt Vatten Tage Hägerman Va-chef Smedjebacken Energi & Vatten.
Förstudie: Hållbar konsumtion
Ambition och ansvar SOU 2006:100
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
En dag med några CTS0projekt Borlänge nov ”Skapa en internationellt framstående forskningsmiljö inom transportforskningsområdet” Utveckla och bedriva.
Användarrådet för EBH-stödet
 Vad innebär jämställdhet?  Jämställdhet i regionala systemanalyser  Jämställdhet i åtgärdsplaneringen Jämställdhet och investeringsplaneringen.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Regional årlig uppföljning av miljökvalitetsmålen Naturvårdsverkets anvisningar.
Styrel Ett modernt system för prioritering av elanvändare vid elbrist som införs
Indata till modellerna - status - utveckling Krister Sandberg
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Tillväxtanalys och samverkan med regioner … att skapa en kunskapsinfrastruktur för regionala frågor Wolfgang Pichler.
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015 Ann Wahlström Naturvårdsverket Miljömålsdagarna Stockholm 7 maj 2014.
Handlingsplan för utveckling av exploateringsprocessen Ansvar och befogenheter I exploateringsprojekt Utkast 3 Exploateringsgruppen /Susanne Ek.
Trafikslagsöver- gripande plan för Utveckling av samhällsekonomiska metoder och verktyg.
Sociala investeringar / tidiga insatser Louise Källbom Stefan Nybom Inledning – förebyggande insatser Ex – umeå och norrkoping Psynk Frågor Social investeringar/Tidiga.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Utbildningar inom infrastruktur Viktor Finn Chef Trafikverksskolan.
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Lex Sarah - ett verktyg för bättre kvalitet Riktar sig till dig som jobbar inom Sektor LSS, VoF, Östersunds kommun Bildspelet tar upp: - vilket ansvar.
Välkommen!. Sen sommaren 2012 finns en övergripande överenskommelse BUS Gotland för arbetet med barn och unga i behov av särskilt.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Förbifart Brunflo Samrådshandling på remiss fram till den 29 april 2016 – förlängd remisstid till juni 2016 Tre alternativa sträckningar förbi Brunflo.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Sampers användardag Christian Nilsson
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Samgods Large Ett forum för fördjupade diskussioner om aktuella teman inom godsmodellering Petter Hill, Samhällsekonomi och modeller.
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Risk- och sårbarhetsanalyser
ASEK/Samgods-värden IVV
Miljömålen består av tre slags mål
SAMPERS Pågående utveckling och prioriteringar Leonid Engelson
UTVECKLING AV REGIONALA GODSMODELLER SAMGODS Stockholm
Trafikverkets Basprognoser fr o m 1 april Petter Wikström Expertcenter
Spelar priset någon roll? Om samhällsekonomiska analyser
ASEK Samhällsekonomiska kalkylvärrden inom transportsektorn – erfarenheter från ASEK-arbetet.
Miljömålen består av tre slags mål
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Nulägesanalys 3in Incitament för ökad digital och hållbar innovation i utvecklingen av morgondagens transportsystem.
Presentationens avskrift:

Samhällsekonomi och modeller Planeringsavdelningen, Samhälle

Inledning Enheten Samhällsekonomi och modeller ansvarar för arbetet med samhällsekonomiska kalkyler, prognoser och övriga underlag för arbetet med infrastruktur-planering, banavgifter och trafikantavgifter samt koordinering av Trafikverkets arbete med utveckling av effektsamband. De samhällsekonomiska kalkylerna utgör ett viktigt beslutsunderlag för åtgärder inom transportsektorn.

Enheten har det samlade ansvaret för förvaltning och utveckling av modeller och planerings- och analys-verktyg för samhällsekonomiska analyser inom transportområdet samt ta fram och tillhandahålla aktuella trafikprognoser. Enheten ansvarar även för att samordna och driva arbetet inom den så kallade ASEK-gruppen.

Anders Bornström Trafikanalytiker Arbetar med: Utveckling, förvaltning och tillämpning av person- och godsprognosmodeller (Sampers och Samgods). Förvaltare av IPA-verktyget. Geografisk placering: Borlänge

René Braune Trafikanalytiker Arbetar med: Utveckling, förvaltning och tillämpning av prognos- och kalkylverktyg för persontrafik (Sampers). Prognostidtabeller för järnväg. Förvaltningsansvarig för verktyget Wikibana. Geografisk placering: Stockholm

Gunnel Bångman Samhällsekonom Arbetar med: Ansvarig för samhällsekonomisk metodik och ASEK- gruppen. Marginalkostnader. Analyser. Geografisk placering: Borlänge

Leonid Engelsson Trafikanalytiker Arbetar med: Utveckling, förvaltning och tillämpning av person-transportmodeller. Förvaltningsansvarig för verktyget Sampers. Geografisk placering: Borlänge

Kerstin Grandelius Samhällsekonom Arbetar med: Samordnare av Trafikverkets effektsamband och effektmodeller. Förvaltning och utveckling av effektsamband och effektmodeller. Geografisk placering: Borlänge

Camilla Granholm Samhällsekonom Arbetar med: Samhällsekonomisk metodik och kalkylvärden (bl.a. inom ASEK, Samlad effektbedömning), kvalitets-granskning av samhällsekonomiska analyser, effektbeskrivningar, kvalitetsansvarig. Geografisk placering: Borlänge

Stefan Grudemo Samhällsekonom Arbetar med: Samhällsekonomisk metodik och kalkylvärden (bl.a. inom ASEK), prissättning av tung trafik, miljö-värdering, marginalkostnadsfrågor samt FOI-handläggare (forskning och innovation). Förvaltningsansvarig för verktyget BUSE. Geografisk placering: Linköping

Trafikanalytiker och samhällsekonom Petter Hill Trafikanalytiker och samhällsekonom Arbetar med: Utveckling, förvaltning och tillämpning av prognos- och kalkylverktyg för godstrafik. Metodik för företagsekonomiska effekter i samband med bedömningar av infrastrukturinvesteringar. Förvaltningsansvarig för Samgods. Geografisk placering: Östersund

Lars Johansson Trafikanalytiker Arbetar med: Utveckling, förvaltning och tillämpning av person-transportmodeller (Sampers). Kontaktperson för och förvaltning av analysresultat. Geografisk placering: Borlänge

Paul Larsson Trafikanalytiker Arbetar med: Utveckling, förvaltning och tillämpning av person-prognosmodeller (Sampers). Geografisk placering: Borlänge

Peo Nordlöf Enhetschef Arbetar med: Chef enheten Samhällsekonomi och modeller. Styrelseledamot Centrum för Transportstudier. Geografisk placering: Borlänge

Therése Olsson Samhällsekonom Arbetar med: Banavgifter: marginalkostnadsbaserade avgifter samt effektberäkningar av avgiftsförändringar. Samhällsekonomisk metodik och kalkylvärden (bl.a. inom ASEK) och granskning av samhällsekonomiska analyser. Förvaltningsansvarig för verktyget EBBA. Geografisk placering: Borlänge

Peter Palholmen Trafikanalytiker Arbetar med: Förvaltningsansvarig för verktyget EVA (Effektberäkningar vid väganalyser), Nybyggnads- och förbättringsåtgärder på vägtransportsystemet. Geografisk placering: Borlänge

Martin Röcklinger Trafikanalytiker Arbetar med: Utveckling, förvaltning och tillämpning av person-prognosmodeller (Sampers). Förvaltningsansvarig för verktyget ”Energianvändningseffekter steg 1- och 2-åtgärder” Geografisk placering: Stockholm

Carsten Sachse Trafikanalytiker Arbetar med: Utveckling och tillämpning av person- och gods-modeller (Sampers och Samgods). Trafikanalys och effekter. Geografisk placering: Kristianstad

Daniel Sahlgren Samhällsekonom Arbetar med: Samhällsekonomisk metodik, kvalitetsgranskning av samhällsekonomiska analyser. Förvaltningsansvarig för Samkalk. Geografisk placering: Borlänge

Pär Ström Samhällsekonom Arbetar med: Samhällsekonomisk metodik och kalkylvärden (bl.a. inom ASEK), granskning av samhällsekonomiska kalkyler, utveckling och tillämpning av samhälls-ekonomiska kalkylverktyg för persontrafik (Samkalk). Förvaltningsansvarig Bansek och Lågtrafikerade banor. Geografisk placering: Borlänge

Petter Wikström Trafikanalytiker Arbetar med: Utveckling och tillämpning av person- och gods-transportmodeller (Sampers och Samgods), makroekonomiska scenarier för befolkning och sysselsättning och GIS. Förvaltningsansvarig för verktyget A-kod. Geografisk placering: Borlänge

Gunilla Wikström Trafikanalytiker Arbetar med: Förvaltning och utveckling av analys- och prognosverktyg för person- och godstransporter med särskilt fokus på modeller/metoder, transportefter-frågan, makroekonomiska scenarier och utifrån dessa nedbruten socioekonomiska och produktions-relaterade indata/markanvändning. Geografisk placering: Östersund

Agnes von Koch Trafikanalytiker Arbetar med: Utveckling och tillämpning av samhällsekonomiska kalkylverktyg för persontrafik (Samkalk). Ansvarig för samordning av modellindata, metodutveckling för uppföljning av samhällsekonomiska åtgärdsanalyser samt förvaltning och utveckling av Samlad effektbedömning. Geografisk placering: Göteborg

Molugeta Yilma Samhällsekonom Arbetar med: Förvaltning, utveckling och tillämpning av samhälls-ekonomiska kalkyler för gång- och cykelinfrastruktur-åtgärder. Förvaltningsansvarig för verktygen GC-kalk och Lönkalk. Geografisk placering: Stockholm

Trafikanalytiker stf enhetshchef Sylvia Yngström Wänn Trafikanalytiker stf enhetshchef Arbetar med: Utveckling, förvaltning och tillämpning av prognos och kalkylverktyg för person- och godstrafik (Sampers och Samgods). Förvaltningsledare för förvaltningsområdet Team samhällsekonomi och modeller. Funktionsansvarig för verktyg och modeller. Geografisk placering: Borlänge

Joel Åkesson Samhällsekonom Arbetar med: Utveckling, förvaltning och tillämpning av samhälls-ekonomiska verktyg och effektsamband för Drift och Underhåll. Förvaltningsansvarig för verktygen EBBA, Fel- och förseningsmodell, HDM-4, Spårmodell, Växelmodell. Geografisk placering: Göteborg

ASEK ASEK – Arbetsgruppen för samhällsekonomiska kalkyl- och analysmetoder inom transportområdet – är en myndighets-gemensam arbetsgrupp som leds av Trafikverket. ASEK ansvarar för att rekommendera samhällsekonomiska kalkyl- och analysmetoder och viktigare indata för trafikprognoser och samhällsekonomiska analyser inom transportområdet, samt samordna forsknings- och utvecklingsinsatser inom området. En viktig ledstjärna är att utgå från verifierbara fakta, vetenskap och beprövad erfarenhet. www.trafikverket.se/asek

Effektsamband och effektmodeller Effektsamband avser sambanden mellan åtgärder och deras konsekvenser för samhället. Effektsamband är ett viktigt stöd i planering, projektering och uppföljning av alla slags åtgärder inom transportsystemet. www.trafikverket.se/effektsamband

Bansek Bansek är ett Accessbaserat verktyg för samhällsekonomiska kalkyler för investeringar som påverkar gods- och persontrafik på järnväg. www.trafikverket.se/bansek

BEVA BEVA (Bullereffekter vid vägobjektanalyser) är ett Excelbaserat verktyg som används för att beräkna bullereffekter av en investerings- eller ombyggnadsåtgärd i vägnätet. www.trafikverket.se/beva

BUSE BUSE – Samhällsekonomisk utvärdering av bulleråtgärder – är ett Excelbaserat verktyg för samhällsekonomisk beräkning av bulleråtgärder i anslutning till vägtransportsystemet. www.trafikverket.se/buse

EBBA EBBA - effektberäkning av banavgifter - är ett Excelbaserat verktyg för samhällsekonomisk effektberäkning av förändrade banavgifter på järnväg. www.trafikverket.se/ebba

EVA EVA – Effekter vid väganalyser – används för att beräkna effekter och samhällsekonomi för enskilda objekt eller trafiksystem inom vägtransportsystemet. www.trafikverket.se/eva

GC-kalk GC-kalk är ett Excelbaserat verktyg för samhällsekonomiska kalkyler för gång- och cykelåtgärder. www.trafikverket.se/gckalk

Lönkalk Lönkalk är ett Excelbaserat hjälpmedel för att på ett enkelt och transparant sätt göra enkla samhälls-ekonomiska lönsamhetsberäkningar. www.trafikverket.se/lonkalk

Sampers/Samkalk Sampers är ett nationellt modellsystem för trafikslags-övergripande analyser och prognoser av person-transporter. Systemet ägs och förvaltas av Trafikverket. Samkalk är en delmodell i Sampers, som används för att göra samhällsekonomiska beräkningar utifrån de resultat som Sampers producerar. www.trafikverket.se/sampers

Samgods Samgods är ett nationellt modellsystem för trafikslags-övergripande analyser och prognoser av gods-transporter. Modellsystemet ägs av Trafikverket och Sjöfartsverket. www.trafikverket.se/samgods

Samlad effektbedömning Samlad effektbedömning är en metod och en grundmall i MS Excel, för att strukturerat och sammanfattande beskriva en föreslagen åtgärd eller åtgärdspaket (projekt) inom transportsektorn, dess kostnader och de effekter som den förväntas få om den skulle genomföras. Syftet är att utgöra ett stöd för planering, beslut och uppföljning. www.trafikverket.se/seb

Länk till trv.se om Samhällsekonomiska analyser och trafikprognoser inom transportområdet: http://www.trafikverket.se/samhallsekonomiochprognoser