Samhällsekonomi och modeller Planeringsavdelningen, Samhälle
Inledning Enheten Samhällsekonomi och modeller ansvarar för arbetet med samhällsekonomiska kalkyler, prognoser och övriga underlag för arbetet med infrastruktur-planering, banavgifter och trafikantavgifter samt koordinering av Trafikverkets arbete med utveckling av effektsamband. De samhällsekonomiska kalkylerna utgör ett viktigt beslutsunderlag för åtgärder inom transportsektorn.
Enheten har det samlade ansvaret för förvaltning och utveckling av modeller och planerings- och analys-verktyg för samhällsekonomiska analyser inom transportområdet samt ta fram och tillhandahålla aktuella trafikprognoser. Enheten ansvarar även för att samordna och driva arbetet inom den så kallade ASEK-gruppen.
Anders Bornström Trafikanalytiker Arbetar med: Utveckling, förvaltning och tillämpning av person- och godsprognosmodeller (Sampers och Samgods). Förvaltare av IPA-verktyget. Geografisk placering: Borlänge
René Braune Trafikanalytiker Arbetar med: Utveckling, förvaltning och tillämpning av prognos- och kalkylverktyg för persontrafik (Sampers). Prognostidtabeller för järnväg. Förvaltningsansvarig för verktyget Wikibana. Geografisk placering: Stockholm
Gunnel Bångman Samhällsekonom Arbetar med: Ansvarig för samhällsekonomisk metodik och ASEK- gruppen. Marginalkostnader. Analyser. Geografisk placering: Borlänge
Leonid Engelsson Trafikanalytiker Arbetar med: Utveckling, förvaltning och tillämpning av person-transportmodeller. Förvaltningsansvarig för verktyget Sampers. Geografisk placering: Borlänge
Kerstin Grandelius Samhällsekonom Arbetar med: Samordnare av Trafikverkets effektsamband och effektmodeller. Förvaltning och utveckling av effektsamband och effektmodeller. Geografisk placering: Borlänge
Camilla Granholm Samhällsekonom Arbetar med: Samhällsekonomisk metodik och kalkylvärden (bl.a. inom ASEK, Samlad effektbedömning), kvalitets-granskning av samhällsekonomiska analyser, effektbeskrivningar, kvalitetsansvarig. Geografisk placering: Borlänge
Stefan Grudemo Samhällsekonom Arbetar med: Samhällsekonomisk metodik och kalkylvärden (bl.a. inom ASEK), prissättning av tung trafik, miljö-värdering, marginalkostnadsfrågor samt FOI-handläggare (forskning och innovation). Förvaltningsansvarig för verktyget BUSE. Geografisk placering: Linköping
Trafikanalytiker och samhällsekonom Petter Hill Trafikanalytiker och samhällsekonom Arbetar med: Utveckling, förvaltning och tillämpning av prognos- och kalkylverktyg för godstrafik. Metodik för företagsekonomiska effekter i samband med bedömningar av infrastrukturinvesteringar. Förvaltningsansvarig för Samgods. Geografisk placering: Östersund
Lars Johansson Trafikanalytiker Arbetar med: Utveckling, förvaltning och tillämpning av person-transportmodeller (Sampers). Kontaktperson för och förvaltning av analysresultat. Geografisk placering: Borlänge
Paul Larsson Trafikanalytiker Arbetar med: Utveckling, förvaltning och tillämpning av person-prognosmodeller (Sampers). Geografisk placering: Borlänge
Peo Nordlöf Enhetschef Arbetar med: Chef enheten Samhällsekonomi och modeller. Styrelseledamot Centrum för Transportstudier. Geografisk placering: Borlänge
Therése Olsson Samhällsekonom Arbetar med: Banavgifter: marginalkostnadsbaserade avgifter samt effektberäkningar av avgiftsförändringar. Samhällsekonomisk metodik och kalkylvärden (bl.a. inom ASEK) och granskning av samhällsekonomiska analyser. Förvaltningsansvarig för verktyget EBBA. Geografisk placering: Borlänge
Peter Palholmen Trafikanalytiker Arbetar med: Förvaltningsansvarig för verktyget EVA (Effektberäkningar vid väganalyser), Nybyggnads- och förbättringsåtgärder på vägtransportsystemet. Geografisk placering: Borlänge
Martin Röcklinger Trafikanalytiker Arbetar med: Utveckling, förvaltning och tillämpning av person-prognosmodeller (Sampers). Förvaltningsansvarig för verktyget ”Energianvändningseffekter steg 1- och 2-åtgärder” Geografisk placering: Stockholm
Carsten Sachse Trafikanalytiker Arbetar med: Utveckling och tillämpning av person- och gods-modeller (Sampers och Samgods). Trafikanalys och effekter. Geografisk placering: Kristianstad
Daniel Sahlgren Samhällsekonom Arbetar med: Samhällsekonomisk metodik, kvalitetsgranskning av samhällsekonomiska analyser. Förvaltningsansvarig för Samkalk. Geografisk placering: Borlänge
Pär Ström Samhällsekonom Arbetar med: Samhällsekonomisk metodik och kalkylvärden (bl.a. inom ASEK), granskning av samhällsekonomiska kalkyler, utveckling och tillämpning av samhälls-ekonomiska kalkylverktyg för persontrafik (Samkalk). Förvaltningsansvarig Bansek och Lågtrafikerade banor. Geografisk placering: Borlänge
Petter Wikström Trafikanalytiker Arbetar med: Utveckling och tillämpning av person- och gods-transportmodeller (Sampers och Samgods), makroekonomiska scenarier för befolkning och sysselsättning och GIS. Förvaltningsansvarig för verktyget A-kod. Geografisk placering: Borlänge
Gunilla Wikström Trafikanalytiker Arbetar med: Förvaltning och utveckling av analys- och prognosverktyg för person- och godstransporter med särskilt fokus på modeller/metoder, transportefter-frågan, makroekonomiska scenarier och utifrån dessa nedbruten socioekonomiska och produktions-relaterade indata/markanvändning. Geografisk placering: Östersund
Agnes von Koch Trafikanalytiker Arbetar med: Utveckling och tillämpning av samhällsekonomiska kalkylverktyg för persontrafik (Samkalk). Ansvarig för samordning av modellindata, metodutveckling för uppföljning av samhällsekonomiska åtgärdsanalyser samt förvaltning och utveckling av Samlad effektbedömning. Geografisk placering: Göteborg
Molugeta Yilma Samhällsekonom Arbetar med: Förvaltning, utveckling och tillämpning av samhälls-ekonomiska kalkyler för gång- och cykelinfrastruktur-åtgärder. Förvaltningsansvarig för verktygen GC-kalk och Lönkalk. Geografisk placering: Stockholm
Trafikanalytiker stf enhetshchef Sylvia Yngström Wänn Trafikanalytiker stf enhetshchef Arbetar med: Utveckling, förvaltning och tillämpning av prognos och kalkylverktyg för person- och godstrafik (Sampers och Samgods). Förvaltningsledare för förvaltningsområdet Team samhällsekonomi och modeller. Funktionsansvarig för verktyg och modeller. Geografisk placering: Borlänge
Joel Åkesson Samhällsekonom Arbetar med: Utveckling, förvaltning och tillämpning av samhälls-ekonomiska verktyg och effektsamband för Drift och Underhåll. Förvaltningsansvarig för verktygen EBBA, Fel- och förseningsmodell, HDM-4, Spårmodell, Växelmodell. Geografisk placering: Göteborg
ASEK ASEK – Arbetsgruppen för samhällsekonomiska kalkyl- och analysmetoder inom transportområdet – är en myndighets-gemensam arbetsgrupp som leds av Trafikverket. ASEK ansvarar för att rekommendera samhällsekonomiska kalkyl- och analysmetoder och viktigare indata för trafikprognoser och samhällsekonomiska analyser inom transportområdet, samt samordna forsknings- och utvecklingsinsatser inom området. En viktig ledstjärna är att utgå från verifierbara fakta, vetenskap och beprövad erfarenhet. www.trafikverket.se/asek
Effektsamband och effektmodeller Effektsamband avser sambanden mellan åtgärder och deras konsekvenser för samhället. Effektsamband är ett viktigt stöd i planering, projektering och uppföljning av alla slags åtgärder inom transportsystemet. www.trafikverket.se/effektsamband
Bansek Bansek är ett Accessbaserat verktyg för samhällsekonomiska kalkyler för investeringar som påverkar gods- och persontrafik på järnväg. www.trafikverket.se/bansek
BEVA BEVA (Bullereffekter vid vägobjektanalyser) är ett Excelbaserat verktyg som används för att beräkna bullereffekter av en investerings- eller ombyggnadsåtgärd i vägnätet. www.trafikverket.se/beva
BUSE BUSE – Samhällsekonomisk utvärdering av bulleråtgärder – är ett Excelbaserat verktyg för samhällsekonomisk beräkning av bulleråtgärder i anslutning till vägtransportsystemet. www.trafikverket.se/buse
EBBA EBBA - effektberäkning av banavgifter - är ett Excelbaserat verktyg för samhällsekonomisk effektberäkning av förändrade banavgifter på järnväg. www.trafikverket.se/ebba
EVA EVA – Effekter vid väganalyser – används för att beräkna effekter och samhällsekonomi för enskilda objekt eller trafiksystem inom vägtransportsystemet. www.trafikverket.se/eva
GC-kalk GC-kalk är ett Excelbaserat verktyg för samhällsekonomiska kalkyler för gång- och cykelåtgärder. www.trafikverket.se/gckalk
Lönkalk Lönkalk är ett Excelbaserat hjälpmedel för att på ett enkelt och transparant sätt göra enkla samhälls-ekonomiska lönsamhetsberäkningar. www.trafikverket.se/lonkalk
Sampers/Samkalk Sampers är ett nationellt modellsystem för trafikslags-övergripande analyser och prognoser av person-transporter. Systemet ägs och förvaltas av Trafikverket. Samkalk är en delmodell i Sampers, som används för att göra samhällsekonomiska beräkningar utifrån de resultat som Sampers producerar. www.trafikverket.se/sampers
Samgods Samgods är ett nationellt modellsystem för trafikslags-övergripande analyser och prognoser av gods-transporter. Modellsystemet ägs av Trafikverket och Sjöfartsverket. www.trafikverket.se/samgods
Samlad effektbedömning Samlad effektbedömning är en metod och en grundmall i MS Excel, för att strukturerat och sammanfattande beskriva en föreslagen åtgärd eller åtgärdspaket (projekt) inom transportsektorn, dess kostnader och de effekter som den förväntas få om den skulle genomföras. Syftet är att utgöra ett stöd för planering, beslut och uppföljning. www.trafikverket.se/seb
Länk till trv.se om Samhällsekonomiska analyser och trafikprognoser inom transportområdet: http://www.trafikverket.se/samhallsekonomiochprognoser