NVF Organisering og Marked Trondheim, Norge 9 Juni 2011

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
VM Drift och Underhåll En Internationell tävling för väghållning Björn Eklund.
Advertisements

Regeringsuppdrag Trafikanalys Trafikavtal Godstransporter Infrastruktur som stabiliseringspolitik Uppföljning för bättre transporter och konkurrenskraftiga.
Kultursamverkansutredningen Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet.
Borlänge stad Mellanrubrik Punkt Mellanrubrik Punkt Välkommen till Borlänge.
NVF Organisering og Marked Trondheim, Norge 9 Juni 2011 Stefan Engdahl Direktör Investering 9 Juni 2010.
Miljödepartementet Ökat skadeståndsansvar och förutsättningar för generationsskifte Miljöminister Andreas Carlgren, Torsdagen den 18 februari 2010.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
I kväll Alla behöver underhålla, förbättra och utveckla våra byggnader och anläggningar. Hur ser det ut? Inventering, LCC Ta beslut Krav på beslutsunderlag.
Fossilbränslefritt Kronoberg
Avdelningen för vård och omsorg
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Styrmodell.
Nystart för nollvisionen
En plattform för samhällsekonomisk analys
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Regional tillgång till idrottsanläggningar och kulturskola
En kort presentation av Tillväxtverket
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Lärandeansatsen i Socialfonden
Förslag till Länsplan Robert Örtegren, Trafikdirektör.
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Naturvårdsverket på RUS Nobelmöte
En Bättre Sits Tillsammans är vi starka – vi sju län representerar nästan 40% av landets befolkning. Kommer vi överens bör det märkas.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Miljömålen består av tre slags mål
SAMPERS Pågående utveckling och prioriteringar Leonid Engelson
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
ASEK Samhällsekonomiska kalkylvärrden inom transportsektorn – erfarenheter från ASEK-arbetet.
Cykel information Agneta Nordström
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
VARFÖR EN UTVECKLINGSSTRATEGI?
Ditt kompletta kontorsvaruhus
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Schyst offentlig upphandling
Målstyrning och verksamhetsplanering
FÖRETAGSBESÖK 2017.
Nytt projekt för kvarstående justeringar efter omorganisationen
DISI-projekt Tre års mångfaldsarbete på IVF
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Ställ krav för klimatsmartare godstransporter Sektorn Håkan Johansson Nationell samordnare klimatfrågor
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Systematiskt kvalitetsarbete
Utredningen om ekologisk kompensation
- Tobaksfri utmaning, för tobaksfria ungdomar
Möjligheter till finansiering?
Så får vi praktisk nytta av nya ISO 50001
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Leverantörer Bas Bedömning Utvärdering Samarbete Utveckling.
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Extrastämma
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
Hållbar utveckling måste vara
Utvärdering och utveckling av föreningens motionsverksamheten
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Biomedicinska analytikerdagen 15 april
Presentationens avskrift:

NVF Organisering og Marked Trondheim, Norge 9 Juni 2011 Stefan Engdahl Direktör Investering 9 Juni 2010

Snabba fakta om Trafikverket Generaldirektör Gunnar Malm Huvudkontoret ligger i Borlänge Regionkontor i Luleå, Gävle, Stockholm, Eskilstuna, Göteborg och Kristianstad Trafikverket har drygt 6 000 medarbetare Budget ca 45 Mdr SEK/år Gunnar Malm På uppdrag av Näringsdepartementet har en organisationskommitté arbetat med etableringen av Trafikverket. Organisationskommittén leds av den särskilde utredaren Gunnar Malm och arbetet drivs i nära samarbete med framför allt Banverkets och Vägverkets ledningar samt med Trafikverkets ledning som tillsattes under januari-ferbruari 2010. Gunnar Malm är utsedd till Trafikverkets första generaldirektör och tillträder den 1 april. Regional organisation Trafikverket får huvudkontor i Borlänge och den regionala organisationen kommer att bestå av sex regioner. Dessa benämns Nord, Mitt, Stockholm, Väst, Öst och Syd. Vad händer med Banverket och Vägverket? Trafikverket kommer att omfatta verksamheten vid nuvarande Vägverket och Banverket samt vissa verksamheter vid Sjöfartsverket, Transportstyrelsen och SIKA. Banverket, Vägverket och SIKA avvecklas den 1 april då Trafikverket (och Trafikanalys) bildas. Banverkets och Vägverkets nuvarande verksamheter drivs vidare i Trafikverket from den 1 april. Ambitionen i nuvarande verksamheter och i det blivande Trafikverket är att förändringen ska ske utan störningar mot omvärlden. De drygt 6 000 anställda som finns inom Banverket och Vägverket följer med respektive verksamhet. Både Banverket och Vägverket avvecklas den 1 april. 2018-09-19

Varför bildades Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring En effektivare organisation Stödja innovation och produktivitetsförbättring i anläggningsbranschen Varför bildas Trafikverket? Trafikverket bildas för att skapa bättre organisatoriska förutsättningar för arbetet med planering och utveckling av transportsystemet utifrån ett trafikslagsövergripande perspektiv. För att ge förutsättningar för att arbeta trafikslagsövergripande med väg, järnväg, sjö och flyg, samt kopplingarna dem emellan. För att underlätta vardagen för människor och näringsliv genom att erbjuda effektiva och klimatsmarta resor och transporter För att nå större regional delaktighet För att underlätta och effektivisera arbetet med att planera och utveckla transportsystemet. 2018-09-19

Förändringar den 1 april Trafikverket startar den 1 april Banverket, SIKA och Vägverket avvecklas Anställda följer med respektive verksamhet Uppgifter förs över från SIKA, Sjöfartsverket och Transportstyrelsen Myndigheten Trafikanalys startar Gunnar Malm På uppdrag av Näringsdepartementet har en organisationskommitté arbetat med etableringen av Trafikverket. Organisationskommittén leds av den särskilde utredaren Gunnar Malm och arbetet drivs i nära samarbete med framför allt Banverkets och Vägverkets ledningar samt med Trafikverkets ledning som tillsattes under januari-ferbruari 2010. Gunnar Malm är utsedd till Trafikverkets första generaldirektör och tillträder den 1 april. Regional organisation Trafikverket får huvudkontor i Borlänge och den regionala organisationen kommer att bestå av sex regioner. Dessa benämns Nord, Mitt, Stockholm, Väst, Öst och Syd. Vad händer med Banverket och Vägverket? Trafikverket kommer att omfatta verksamheten vid nuvarande Vägverket och Banverket samt vissa verksamheter vid Sjöfartsverket, Transportstyrelsen och SIKA. Banverket, Vägverket och SIKA avvecklas den 1 april då Trafikverket (och Trafikanalys) bildas. Banverkets och Vägverkets nuvarande verksamheter drivs vidare i Trafikverket from den 1 april. Ambitionen i nuvarande verksamheter och i det blivande Trafikverket är att förändringen ska ske utan störningar mot omvärlden. De drygt 6 000 anställda som finns inom Banverket och Vägverket följer med respektive verksamhet. Både Banverket och Vägverket avvecklas den 1 april. 2018-09-19

Från infrastrukturförvaltare till samhällsutvecklare 2018-09-19

Syftet är att uppfylla de transportpolitiska målen Transportpolitikens övergripande mål är att säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgarna och näringslivet i hela landet Transportpolitikens funktionsmål: Tillgänglighet Transportpolitikens hänsynsmål: Säkerhet, miljö och hälsa (De transportpolitiska målen, fastställda i maj 2009 av riksdagen, enligt regeringens förslag till förenklad målstruktur.) Det övergripande målet (är oförändrat och) speglar transportpolitikens huvudinriktning: Transportpolitikens mål är att säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgarna och näringslivet i hela landet. De sex tidigare delmålen har ersatts av ett funktionsmål om tillgänglighet och ett hänsynsmål om säkerhet miljö och hälsa. De transportpolitiska målen visar de politiskt prioriterade områdena inom den statliga transportpolitiken. De är en utgångspunkt för alla statens åtgärder inom transportområdet, exempelvis hur myndigheterna ska prioritera bland olika önskemål och behov när de genomför sina uppdrag. Målen ska även vara ett stöd för och kunna inspirera regional och kommunal planering. 2018-09-19

Vår övergripande organisation 2018-09-19

Effektivitet – vad menar vi med begreppet?

Trafikverkets regioner, regionkontor och lokalkontor Lokalisering Trafikverket får huvudkontor i Borlänge och den regionala organisationen kommer att bestå av sex regioner. Dessa benämns Nord Mitt, Stockholm, Väst, Öst och Syd. Överväganden kring den regionala indelningen har bland annat gjorts utifrån följande utgångspunkter: De båda verkens nuvarande organisation. Den pågående utvecklingen med regionbildningar och den statliga utredning (Fi 2009:07) av regionfrågan som pågår. Att den pågående verksamheten ska störa så lite som möjligt vid övergången till Trafikverket. Den regionala organisationens funktionalitet för de olika trafikslagen. Att länsnivån ska vara den minsta organisatoriska enheten för en region och att indelningen ska följa länsindelningen. Omfattningen av verksamheten inom respektive region. I varje region utpekas en huvudort. Vid analysen och vid valet av huvudort för respektive region har följande kriterier använts: Befintlig närvaro av personal från de aktuella verken. Närhet till högre utbildning med teknisk inriktning. Tillgång till en attraktiv arbetsmarknad med för Trafikverket relevant kompetens. Att orten bör vara över en viss storlek. Tillgång till effektiva kommunikationer. Närhet till den organisation som ansvarar för länsplaner för regional transportinfrastruktur. Regionkontor Huvudkontor Lokalkontor 2018-09-19

Trafikverkets effektiviseringsarbete 1 Trafikslagsövergripande planering 2 Extern effektivitet 3 Intern effektivitet Mer detaljering på kommande sidor.

Trafikverkets ambition till 2013 Förbättring av intern effektivitet med 30 – 40% Interna kostnader 3-4 mdr ~10 Externa kostnader ~30 Totalt Trafikverket ~40 Intern effektivitet Under hösten och vintern 2010/2011 har Trafikverket inom alla verksamhetsområden fokuserat på att föreslå besparingar effektivitetsförbättringar som sänker de interna kostnaderna med 40 procent fram till 2013. Nu är det dags att påverka de externa kostnaderna genom effektivitetsförbättringar  För att kunna möta den verklighet vi står inför de kommande åren är det nödvändigt att genomföra omfattande effektiviseringar inom Trafikverket. Det effektiviseringsarbete som påbörjats inom hela organisationen måste därför genomföras med stor kraft och få verkan under de kommande tre åren. Inriktningen är att möjliggöra omfördelning av resurser i verksamheten på ett sätt som gör att målen för verksamheten kan nås och att de strategiska utmaningar som slagits fast inom Trafikverket kan infrias. Effektiviseringsarbetet bedrivs fokuserat inom tre områden, som samtliga har sin grund i motiven till bildandet av Trafikverket. Dessa områden är utvecklad trafikslagsövergripande planering och samordning, ökad intern effektivitet samt ökad effektivitet i upphandlade entreprenader och ökad produktivitet inom anläggningsbranschen (extern effektivitet). Kostnadsbas miljarder SEK

Trafikverkets ambition till 2013 Interna kostnader ~10 Höjning av effektiviteten med 10 – 15% Externa kostnader 3-4,5 mdr ~30 Totalt Trafikverket ~40 Extern effektivitet Den stora kostnadsmassan inom Trafikverket är de externa kostnaderna som omfattar ca 30 miljarder svenska kronor. Trafikverket har ambitionen att fram till 2013 åstadkomma 10-15 procents effektivitetshöjning vilket skulle motsvara ca 3-4,5 miljarder i sänkta produktionskostnader. Det är en ambitionsnivå som kräver samverkan mellan oss, konsulter och entreprenörer. Därav satsningen på projekt SMARTIS.   Kostnadsbas miljarder SEK

Trafikverkets ambition på lång sikt 2013 Långsiktigt Externa kostnader Höjning av effektiviteten med 10-15% Produktivitetsförbättring om 1-2% per år + ~30 mdr SEK 3 - 4,5 mdr SEK 0,3 – 0,6 mdr SEK Långsiktig produktivitetsförbättring Efter 2013 strävar Trafikverket genom smarta lösningar att årligen öka produktiviteten med 1-2 procent.  

Trafikverket – som byggherre

Trafikverket – en byggherre att räkna med dominerande ställning; ca 35% av marknaden nya uppdrag för ca 35 miljarder SEK årligen nya former av paketering – väg och järnväg kan blandas integrering av olika trafikslag fortsatt fokus på ökad produktivitet Framtiden för er? Vad innebär ett nytt Trafikverk för er som leverantörer? Hur kommer ni möta oss framöver? Många spännande projekt och affärsmöjligheter Nya uppdrag på ca 30 miljarder årligen Nya former av paketering. Väg och järnvägsprojekt kan handlas ihop Integrering av olika trafikslag Fortsatt ökad fokus på ökad produktivitet Passiv marknadsutnyttjare eller aktiv ledande marknadsutvecklande roll 2018-09-19

Finansiering av vägprojekt Nationella och regionala anslag Medfinansiering Förskottering Brukaravgifter Lån genom Riksgälden ( OPS/PPP ) 2018-09-19

Inköpsvolymer 2010 Inkl avräkning från 2009 Mnkr 2018-09-19

Ett trendbrott behövs Hur ökar vi produktiviteten? Hur kan vi jobba smartare? Hur ökar vi innovation och samverkan? Lågproduktivitet ända sedan 90-talet Verkligheten är den att den svenska bygg- och anläggningsbranschen under de senaste 15 åren har haft svårt att öka produktiviteten. Som beställare har Trafikverket naturligtvis ett delat ansvar i att det ser ut som det gör. Det vill vi nu verkligen ändra på!

Hur ökar vi produktiviteten – generellt? Ta vara på olika kompetensområdens styrkor i tidiga skeden. Kombinera produktionsekonomisk kompetens med teknisk kompetens. Inte genom att springa snabbare men genom att projektera smartare lösningar. Rätt entreprenad- och samverkansform vid rätt tillfälle.  

Var finns potentialen om vi ska få mer väg och järnväg för pengarna? Pris Logistik Produkt 1 2 10 Uppskattade relationer i potential avseende mer väg och bana för pengarna

Hur arbetar trafikverket för att öka produktiviteten? Projektet ”PIA” Produktivitets- och innovationsutveckling av anläggningsbranschen Operativa verksamhetsstyrningen Styrkort, Uppdrag och tillämpningar Lågproduktivitet ända sedan 90-talet Verkligheten är den att den svenska bygg- och anläggningsbranschen under de senaste 15 åren har haft svårt att öka produktiviteten. Som beställare har Trafikverket naturligtvis ett delat ansvar i att det ser ut som det gör. Det vill vi nu verkligen ändra på!

PIA: - 20 ”produktergrupper” analyseras utifrån tre områden Förenkla och förbättra processer inom Trafikverket eller påverka leverantörernas processer Processer Optimera produktens design eller de krav man ställer på produkten utifrån effektivitet Produktkrav Främja bättre affärer, innovation och konkurrens samt säkerställ rimlig vinst- och riskdelning mellan Trafikverket och leverantörer Exempel på områden att undersöka i produktgenomgången Processer Hur ser den övergripande processen ut för produkten? Går det att optimera entreprenörens resursutnyttjande genom att ändra sekvens av etappbyggen? Hur planeras produkten? Hur sker styrning och uppföljning av projekten för produkten? Produktkrav I vilken grad bör Trafikverket styra produktdesign och produktkrav? Om Trafikverket bör specificera produkten, hur designas den för att möjligöra lägsta livscykelkostnad? Finns det möjlighet till standardisering eller modularisering av produkten? Affärsupplägg Hur bör material köpas in? Hur sätts rätt incitament för projektören i kontraktsutformandet? Hur kan eventuella monopolliknande situationer brytas? Affärsupplägg  

vägar till ökad innovation och Operativ styrning 4 vägar till ökad innovation och högre produktivitet Affärsformer Industriell produktion Hållbar produktion Projekt- styrning Våra satsningsområden Som ledande beställare har Trafikverket en unik möjlighet. För att öka innovationstakten, höja produktiviteten och öka konkurrensen prioriterar vi tillsammans med våra entreprenörer, konsulter och samarbetspartners utvecklingsinsatser inom fyra områden så att Sverige får mer väg och järnväg för pengarna. Dessa är affärsformer, industriell produktion, hållbar produktion och projektstyrning. Hur har det gått inom våra satsningsområden? Affärsformer Här har det gjorts ett mycket bra arbete inom Investering. Det är endast inom alternativt utförande som vi inte riktigt nått uppsatt mål. För flera av de övriga delarna har vi nått målet med råge vilket är mycket positivt. Industriell produktion Här har vi inte nått så långt som vi hoppats. Utbildningen i ”Lean” togs fram men sedan har det varit struligt med funktionen på Lärtorget. Flera av distrikten har ändå gått vidare och haft särskilda utbildningar för projektteam. Satsningsområde Hållbar produktion Mycket glädjande att vi har kommit igång med arbete inom området för energieffektivitet. Nästa steg blir analys av vunna erfarenheter och fortsatt arbete inom området. Satsningsområde Projektstyrning Positivt resultat. Vi har kommit igång med viktiga delar som kalkylsäkring och mätning med BQR och FIA. Nu är det viktigt att fortsätta arbetet så att vi blir betydligt bättre inom området. Det vi inte har kommit igång med alls är uppföljning av resultat från stickprov vilket är en viktig del i erfarenhetsåterföringen. Arbete med stickproven skall göras 2011.

Styrkort, exempel Krav på precision för Tidplaner vs öppning av projekt Kalkyler vs anbud Årsprognos vs utfall Lågproduktivitet ända sedan 90-talet Verkligheten är den att den svenska bygg- och anläggningsbranschen under de senaste 15 åren har haft svårt att öka produktiviteten. Som beställare har Trafikverket naturligtvis ett delat ansvar i att det ser ut som det gör. Det vill vi nu verkligen ändra på!

Uppdrag, exempel Lean i projektteam Användning av LCC modell FIA-mätning av branschutveckling MSS- digitala mängdförteckningar Val av affärsform för entreprenader och konsultuppdrag Krav på osäkerhetsanalyser i varje skede för projekt >100 SEK enligt fastställda rutiner Lågproduktivitet ända sedan 90-talet Verkligheten är den att den svenska bygg- och anläggningsbranschen under de senaste 15 åren har haft svårt att öka produktiviteten. Som beställare har Trafikverket naturligtvis ett delat ansvar i att det ser ut som det gör. Det vill vi nu verkligen ändra på!

Tillämpningar, exempel Antal totalentreprenader Alternativt utförande Utökad kontraktstid / kort byggtid Serieköp BQR-mätning Incitament för minska trafikstörning Lågproduktivitet ända sedan 90-talet Verkligheten är den att den svenska bygg- och anläggningsbranschen under de senaste 15 åren har haft svårt att öka produktiviteten. Som beställare har Trafikverket naturligtvis ett delat ansvar i att det ser ut som det gör. Det vill vi nu verkligen ändra på!

Val av affärsform Verktyg för effektiv konkurrens Upphandlingsformer Entreprenadformer Ersättningsformer Samverkan Verktyg för effektiv konkurrens Verktyg för effektiv ansvarsfördelning Verktyg för effektiv ansvarsfördelning Verktyg för effektiv drivkraft Verktyg för effektivt samarbete

Vad avgör val av affärsform? Projektets risker Projektets omfattning Projektets komplexitet Leverantörs-marknaden Beställarkompetens Tidplan och beroenden Projektets frihetsgrader

Vår inriktning Fler incitamentsavtal Fler totalentreprenader med funktionskrav Bättre utvärdering och analys av resultat Utökad samverkan Illustration – Bron Dubblkrum över Sundsvallsfjärden

Våga tänka vidare 30