Miljömålen består av tre slags mål

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Näringslivets perspektiv Miljömålsdagarna maj 2013, -Mer fart i miljöarbetet Inger Strömdahl, Ansvarig Miljö polices, Svenskt Näringsliv.
Advertisements

Kultursamverkansutredningen Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet.
Sandra Lagerkvist och Ida Knutsson. 2 Mål för folkhälsan, prop. 2002/03:35 Övergripande mål för folkhälsopolitiken: Skapa samhälleliga förutsättningar.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Resultat ÅU 2016 NV rapport Arbete med vattenskydd och planering krävs för att målet ska nås. Vattenförsörjningsplaner har tagits fram för allt.
Hur ser den nationella riskbilden ut idag och i framtiden
Miljömålsnätverket
Fossilbränslefritt Kronoberg
Inför regional årlig uppföljning God bebyggd miljö
Styrmodell.
Nystart för nollvisionen
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
En plattform för samhällsekonomisk analys
Mötet kommer att spelas in med ljud
Stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting
Utställning av Regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen
Grön infrastruktur - Friluftsliv
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Hur går vi vidare? Vad händer nu?
På gång om Frisk luft målet.
Integrerad infrastruktur-/ samhällsplanering som bidrar till attraktivitet, tillväxt och hållbarhet Christer Karlsson.
Aktuellt från Miljödepartementet RUS Nobelmöte 2013

Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Miljömålen och Agenda 2030 Mitt namn är Mathilda Johnson. Jag jobbar på Länsstyrelsen Kalmar Län som Hållbarhetsstrateg. Idag är jag inbjuden för att prata.
Miljömålen i samhällsplaneringen
Statistisk uppföljning av Agenda 2030
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Naturvårdsverket på RUS Nobelmöte
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Klimat- och energistrategi för Jönköpings län
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Enheten för styrmedel, naturresurser och kretslopp
Användning av EU-fonder för klimatanpassning
Miljömålen består av tre slags mål
Grundkurs Natura 2000 tillstånds-prövning
Nämndutbildning 10 februari 2016
Ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet
Åtgärdswebben.
En klimat- och luftvårds-strategi för sverige
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
miljömål.se Nobelmötet 7 december 2016
Nu ökar vi takten för att nå miljömålen
Kommunikationsstrategi för landsbygdsprogrammet
reviderad Natura handbok
Regionalt utvecklingsprogram Regionalt tillväxtprogram
Förändring för kvalitet och förnyelse
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Målstyrning och verksamhetsplanering
Välkomna! strategi för Vilt-förvaltning
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Miljömålen består av tre slags mål
Regional årlig uppföljning Ingen övergödning 2018 Skypemöte 11sept Emilie Vejlens, RUS och Länsstyrelsen i Gotlands län Emmelie Johansson, Enheten för.
Systematiskt kvalitetsarbete
Utredningen om ekologisk kompensation
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Så får vi praktisk nytta av nya ISO 50001
Evidensbaserade miljöanalyser
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Aktuellt från miljömåls-uppföljningen
Hållbar utveckling måste vara
Miljömålen nu och framåt!
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Presentationens avskrift:

Miljömålen består av tre slags mål Miljömålen består av tre slags mål. Generationsmålet anger den allmänna inriktningen på miljöarbetet. För att underlätta det arbetet och göra generationsmålet mer konkret finns 16 miljökvalitetsmål och ett antal etappmål. Generationsmålet Generationsmålet är vägledande för miljöarbetet på alla nivåer i samhället. Det anger vilken samhällsomställning som behöver ske inom en generation för att vi ska få en bra miljö. Generationsmålet inriktar miljöarbetet mot återhämtade ekosystem, bevarad biologisk mångfald och natur- och kulturmiljö, en god hälsa för människor, effektiva och giftfria kretslopp, hushållning med naturresurser, effektiv energianvändning samt konsumtionsmönster. Läs om målet i sin helhet på miljömål.se. Miljökvalitetsmål Miljökvalitetsmålen beskriver den kvalitet vi vill att miljön ska ha år 2020. Det finns 16 miljökvalitetsmål inom olika områden – allt från luft utan föroreningar och sjöar som inte har problem med övergödning eller försurning, till fungerande ekosystem i skogar och jordbruksmark. För varje mål finns ett antal preciseringar, som förtydligar vilket miljötillstånd som ska uppnås inom olika områden. Läs om målens preciseringar på miljömål.se. Etappmål För att underlätta möjligheterna att nå generationsmålet och miljökvalitetsmålen fastställer regeringen etappmål inom prioriterade områden. Etappmålen ska tydliggöra de samhällsförändringar som behövs för att miljökvalitetsmålen och generationsmålet ska kunna nås. Du kan läsa mer om etappmålen på miljömål.se

Många insatser görs för att lösa olika miljöproblem Många insatser görs för att lösa olika miljöproblem. Vilken effekt de får utvärderas för att visa vilka ytterligare insatser som krävs. De här stegen är en del av det systematiska och kontinuerliga arbetet för att vi ska nå miljökvalitetsmålen. Med utgångspunkt i generationsmålet och miljökvalitetsmålen införs styrmedel och olika åtgärder för att göra miljön bättre. Det kan handla om begränsningar av utsläpp, skydd av naturmiljöer, ekonomiskt stöd till miljösmarta alternativ eller internationellt samarbete kring Östersjön. Regelbundna utvärderingar ger viktig information om läget för Sveriges miljö och anger vilka åtgärder och prioriteringar som krävs för att miljötillståndet ska förbättras. I en årlig uppföljning av miljökvalitetsmålen bedöms om beslutade styrmedel och de åtgärder som görs är tillräckliga för att nå den goda miljö som målen beskriver. Det visar om det finns behov av att ändra på befintliga styrmedel eller införa nya styrmedel och åtgärder. Med några års mellanrum görs en djupare utvärdering av miljöarbetet och möjligheterna att nå miljömålen. I bedömningen av hur miljöarbetet går framåt används bland annat indikatorer som speglar utvecklingen för de olika målen. I dag finns ett hundratal indikatorer som bygger på regelbundna provtagningar, utsläppsstatistik, enkäter och andra studier om tillståndet i miljön.

Vi är många som måste arbeta tillsammans för att vi ska nå miljömålen Vi är många som måste arbeta tillsammans för att vi ska nå miljömålen. Var och en av oss kan förändra våra vanor och vår konsumtion så att vi lever mer miljövänligt. Andra har ett mer utpekat ansvar för att miljömålen nås, till exempel regering, myndigheter, länsstyrelser, kommuner och näringsliv. Regering och riksdag Regeringen samlar in information om hur miljöarbetet går och om vi närmar oss miljömålen. Det blir underlag för regeringens politik och prioriteringar samt propositioner om strategier och styrmedel som ska driva arbetet framåt. Riksdagen tar beslut om skatter och stiftar lagar som kan bidra till att vi närmar oss målen. Myndigheter Ett tjugotal myndigheter har ett utpekat ansvar för att nå miljömålen. Inom sina respektive verksamheter ska de bidra till att generationsmålet och miljökvalitetsmålen nås. Detta gör de i samarbete med bland annat organisationer och företag. Åtta av dessa myndigheter har ett särskilt ansvar för uppföljning av sina miljö-kvalitetsmål och att redovisa möjligheterna att nå målen. Naturvårdsverket har i uppgift att vägleda dessa myndigheter och samordna myndigheternas arbete med uppföljningen av miljömålen. Miljömålsrådet är en plattform för myndighetscheferna vid myndigheter som är strategiskt viktiga för att nå miljömålen. Varje år ska Miljömålsrådet presentera åtgärder som myndigheterna åtar sig att genomföra i syfte att öka takten i arbetet med att nå miljömålen. Miljömålsberedningen Miljömålsberedningen ska lämna förslag till regeringen om hur Sveriges miljökvalitetsmål och generationsmål kan nås i bred samverkan med samhällets aktörer. Syftet med Miljömålsberedningen är att nå en bred politisk samsyn med långsiktiga beslut på de svåraste områdena inom miljöpolitiken och på frågor som präglas av målkonflikter mellan olika samhällsintressen. I miljömålsberedningen ingår ledamöter från alla riksdagspartierna samt sakkunniga från länsstyrelse, kommun, näringsliv och intresseorganisationer. Kommunalt och regionalt Lokalt och regionalt arbete har stor påverkan på möjligheten att nå miljökvalitetsmålen. Det handlar till exempel om hur bebyggelse, vägar och annan infrastruktur ut-formas och placeras, eller hur grönområden och kultur-miljöer bevaras och används. Länsstyrelserna har en övergripande och samordnande roll i det regionala arbetet med att nå miljökvalitetsmålen. Länsstyrelserna ska också stötta kommunerna med att formulera egna mål och åtgärdsprogram. I länsstyrelsernas ansvar ingår också att följa upp arbetet med miljömålen i det egna länet. Miljömålen är ett viktigt verktyg i kommunernas arbete för en hållbar utveckling. Målen används till exempel i översiktsplanering, tillsynsplaner, avfallsplanering, energiprogram och klimatstrategier. Näringsliv, organisationer – och vi alla Näringslivets miljöarbete har stor betydelse för möjligheterna att nå miljömålen genom företagens produktion, transporter och teknikutveckling. Miljöorganisationer och andra organisationer bidrar också genom att bilda opinion och skapa förståelse för de förändringar som behövs för att nå miljömålen. Slutligen kan vi individer göra stora insatser, till exempel genom att välja hur vi bor, reser och konsumerar. Internationellt samarbete Flera av våra miljöutmaningar kan bara lösas genom samverkan med andra länder. För ungefär hälften av miljökvalitetsmålen är insatser inom EU eller inter-nationellt avgörande för om målen ska nås. Samtidigt måste svensk påverkan på andra länders miljö minska.