Affärskunskap.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ikett Personalpartner AB Välkommen till Ikett och din säljutbildning.
Advertisements

10:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsföringens olika fronter.
Utb-Säljkommunikation Rev 2 Säkert Bondförnuft Säljkommunikation Den 26 januari 2012 Hans-Anders Karlsson | Milega.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
12:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Personlig försäljning Vid försäljning till konsument –i butiken –hemma hos kunden –via telefon Vid försäljning.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Förbättra kunskapsläget.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Frukostmöte i Nässjö 6 juni 2015
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
Studieteknik - tips och ideer
Kaffe - tillgänglighet
Berättande text Du ska skriva en berättande text. Den här texten skriver du inte till någon speciell person. Du behöver då inte tänka på att skriva hej.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Lönebildning inom friskolorna
Sveriges största företagarorganisation
Framtidens försäljning Coacha kunden till köp
Värdegrundsarbete slutförda medarbetarutbildningar
SKL Trygghet & säkerhet
Samuel Svenson samsv
Farlig utrustning.
Grön uppföljning Agenda
Vi som är här idag är: Annette Gustafsson – planerare från Förvaltningen för funktionshindrade i Örebro kommun – ansvarig för samordning av YA anställningarna.
Säljsamtalet Innesälj.
Konsten att läsa sakprosa
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Grundläggande Försäljningsteknik
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
Äldres behov i centrum Välkommen till introduktion! 22 februari 2016.
Praktiska tips för lyckas!
Lärandeansatsen i Socialfonden
Att diskutera och argumentera!
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Etik- planering.
Erfarenhetsutbyte 25 november
Nätverk för lärare på fritidshem
SOCIALA MEDIER-KAMPANJ “The Butterfly Effect”
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Din lön och din utveckling
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
En välinformerad patient är en trygg patient
Kommunala aktivitetsansvaret
UF Ett år som företagare Företagsamhet och arbetslivsfärdigheter i praktik Timme 4. och 5. – Affärsidé, personal och rådgivare.
Förskrivarutbildning Hjälpmedel vid rörelsenedsättning
Behov från intressenter Nöjda intressenter
Kompetensförsörjnings-processen
Förskrivarutbildning Kommunikations- och kognitionshjälpmedel
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
- Att vara personlig och beröra
Smartare möten – effektivare uppföljning
ARBETSMODELL FÖR PLANERING AV DISKUSSIONEN
”Jobbhälsan en samhällsutmaning?”
Påverka i förbundet Motionsskola
1/2 Ditt namn och datum: Namn på den du har samtalet med:
Förslag på Power-Point för introduktioner till:
Att boka tvätt i Zenit. OBS
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton/år
Tips för det praktiska ledarskapet
Djuren möter ungdomskulturen
Att boka cykel i Zenit kalender.
Ett projekt i samarbete med företagshälsovården Avonova
Gymnasiedagarna & Future Skills 2019
Ett komplement till vårdens övriga hälsofrämjande arbete
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Manual Använd OSA-enkäten.
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Affärskunskap

Att sälja Kunder Säljprocessen Säljaren Inledning Behovs- analys Invändningar Presentation Köpsignaler Avslut

Bilden av en säljare ORDER

Vad kännetecknar en bra säljare? Tålmodig Trevlig Lyhörd Kunnig  Ser affären Påläst Entusiasm Intelligent Lugn Professionell Rak Engagerad Ärlig Glad

Förberedelser

Säljtratten Inledning Behovs- analys Invändningar Presentation Köpsignaler Avslut

Inledning Vad är en bra inledning? Hur vill du att den ska vara?

Behovsanalys Hur gör man en bra behovsanalys? Skilj mellan slutna och öppna frågor Behovsanalys

Presentation Använd bara kundens behov Delaccept på varje argument Översälj inte Presentation

Invändningar/Köpsignaler

Avslutstekniker Direkta avslut Indirekta avslut Alternativ avslut

Säljtratten Inledning Behovs- analys Invändningar Presentation Köpsignaler Avslut

“Den som slutar bli bättre, slutar att vara bra”

Att boka möten är en variant av tratten Förberedelse Inledning Presentation Säkerställande av tid Pitch Avslut

Det finns viktiga förberedelser att göra Vilka kunder ska jag ringa? När ska jag ringa? Vem ringer jag? Varför ringer jag?

Vi måste ha ett tydligt mål med vår aktivitet Målsättning Vi måste ha ett tydligt mål med vår aktivitet Huvudmål Att boka möte Reträttmål Att återkomma

Inledning Hej jag heter….. Jag ringer ifrån…. Jag söker den som…

Tid Har du tid?

Som jag nämnde ringer jag ifrån Vi jobbar med…. Pitch Vad bra Som jag nämnde ringer jag ifrån Vi jobbar med…. Jag har en idé som jag skulle vilja….

Passar det bra fredag xx eller måndag xx? Avslut Passar det bra fredag xx eller måndag xx?

”Har du lite information du kan skicka? Invändningar ”Har du lite information du kan skicka? Nej, det jag vill berätta gör sig inte på mail, jag ska inte bli långrandig, skulle det passa fre xx eller mån xx?

De flesta invänder bara 1 gång 90% två gånger Resten släpper vi Fakta De flesta invänder bara 1 gång 90% två gånger Resten släpper vi

Avslutstekniker Direkta avslut Indirekta avslut Alternativ avslut

Samma förberedelser som telefon Boka via mail Samma förberedelser som telefon Vilka kunder ska maila? När ska jag maila? Vem mailar jag? Varför mailar?

Det är viktigt med tydlighet Mailet Det är viktigt med tydlighet Kort tydlig rubrik Inte versaler 3 rader Dubbelt radavstånd Tydligt avslut med CTA

Mailet

Mailet

Mailet

Mailet

Vilka är dina kunder

Välj 10 kunder i varje bransch Utvärdera Pre Sales Studies Vem ska köpa? Välj 3 branscher Välj 10 kunder i varje bransch Utvärdera

Urvalsmetodik Kundnamn Känsla Behov Omsätt Anställda Viktat värde Aktiebolaget X 3 2 1,8 Aktiebolaget Z 1 2,3 Aktiebolaget Q 1,5  

Tid Hur lång tid tar det? Det krävs 100 samtalsförsök för att nå 20 personer. Att göra 20 fullständiga samtal som leder till möte eller nej tar i snitt 2 timmar per samtal* Av 20 genomförda samtal är 25% bokning mycket bra Av 4 möten kan du räkna med 2 affärer inom 6 månader

Motivation Hur ska man orka?

Motivation –Konsten att orka

Motivation –Konsten att orka

Motivation –Konsten att orka

Motivation –Konsten att orka

Motivation –Konsten att orka

Motivation –Konsten att orka

Slutord “We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act, but a habit.”