2018-09-20.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Advertisements

Regional tillväxt på alla nivåer Region Västerbotten utvecklar nya metoder för flernivåsamverkan Peter Hedman Projektledare Regional.
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Rymdstyrelsens strategi med fokus på 2011 – 2015 Olle Norberg Generaldirektör Svensk rymdverksamhet i ett europeiskt perspektiv © Rymdstyrelsen
Margaretha Lindbäck Jämte som blivit Rospigg 22 år i jämställdhetsarbetets tjänst Tror på systraskap och samarbete Möjlighetsinriktad Verkar lokalt, regionalt.
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Fossilbränslefri region
1 Forskning & Utveckling Hannie Lundgren EU-plattformsmöte 29 april.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
Projektstöd Västerbotten
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
1 - Förstudien Tillväxt för alla - Socialfonden
Välkommen till ESF:s seminarium
Välkomna till en dag om eArkiv
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Det öppna Skåne 2030 Skånes regionala utvecklingsstrategi
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. IQ Samhällsbyggnad Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet.
Teknikutbildning för dagens och framtidens industri – kompetenscentra för effektiv resursanvändning.
Västervik Företagandet i Västervik skall vara Enkelt-Roligt-Lönsamt Roger Psajd 2010.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Ministry of Education and Research Framtiden för Europas forskning, det svenska ordförandeskapet prioriteringar Presentation av Olof Sandberg Utbildningsdepartementet.
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
Europa 2020 Sabine Mayer. Utmaningar Ekonomiska krisen Arbetslöshet Fattigdom Högutbildade kvinnor måste välja mellan jobb och familj Lågt barnafödande.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Uppföljning av internationella benchmarks inom E-förvaltning
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Infogad sidfot, datum och sidnummer syns bara i utskrift (infoga genom fliken Infoga -> Sidhuvud/sidfot) Innovationer uppstår ofta i samverkan – vi vill.
Mobilisering av en innovationsmiljö SKB:s laboratorier och tillväxt i regionen.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Utmaningar med flyktingarbetet - tio ideella organisationers erfarenheter.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Agenda styrgruppsmöte (SG) Klimatsamverkan Blekinge, 2 juni 2016
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Minska utsläppen av växthusgaser
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
Kraftsamling för ökat bostadsbyggande
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Kommissionen för jämlik hälsa
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
- Översikt Socialfondsprogrammet ESF16feb/ E Ramel
LRF Dalarna Livsmedelsstrategi och Samverkan i matkedjan
John Hultén Strategist Strategic development
Miljömålen består av tre slags mål
VÄLKOMNA PÅ ERFARENHETS DAGAR FÖR BESTÄLLARNÄTVERK
Miljömålen består av tre slags mål
Samverkansprojekt för bättre hälsa
PROGRAMMÅL 1 Effektmål 2030 Etappmål 2021
SPELPLANEN Implementering Identifierat BEHOV! Välj väg!
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

2018-09-20

Kraftsamling på transportinnovation Historiskt trendbrott krävs Sektorn måste dra åt samma håll Öka innovationskraften i transportsektorn Stärka Sveriges internationella position ▪ I detta arbete är det även viktigt är att skapa internationellt samarbeten. Sverige kan inte agera ensamt. Störst framgång kommer vi att få om vi kan driva vårt innovationsarbete i samma riktning som EU. ▪ Lika viktigt är det att hitta nya samverkansformer eftersom ingen enskild aktör klarar jobbet på egen hand. Det är bara genom samverkan mellan näringsliv, myndigheter och högskolor, som vi kan ta steg som för oss närmare målet. 2018-09-20

Ett Forum för transportinnovation Gemensamt initiativ – cirka 30 aktörer Företag, myndigheter, högskolor, regioner, institut Flera branscher och trafikslag samverkar En plattform och katalysator för innovation ▪ För att lösa framtidens utmaningar har svenskt näringsliv, myndigeter, högskolor och regioner tillsammans bildat ”Forum för innovation inom transportsektorn”. ▪ Forum… …består av nära 30 aktiva medlemmar från alla delar av transportsektorn. Idén till att bilda Forum kom bl a från Transportforskningsutredningen, men också från projekt Transport 2030 som Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) stod bakom. …ska fungera som plattform, där alla som vill kan vara med och utforma praktiskt fungerande lösningar. Idag är alla delar av transportsektorn representerade, både offentliga och privata aktörer samt representanter från alla trafikslag. …ska vara en katalysator för innovationsarbete som gör skillnad och alla är välkomna med sina speciella kompetenser för att bidra till en effektiv och hållbar transportsektor och till att stärka svensk konkurrenskraft. … arbetar strategiskt med att peka ut en färdriktning för transporinnovationen i Sverige. Vi ska vara en samordnande kraft som ger det övergripande arbetet med innovation får tyngd och kraft. Däremot deltar vi inte i själva genomförandet, utan överlämnar detta till företag, myndigheter, högskolor eller andra aktörer som ser till att förändringarna genomförs i praktiken 2018-09-20

▪ Forum har en unik bredd, som är betydelsefull och underlättar för sektorn att dra åt samma håll och hitta de lösningar som krävs för klara de utmaningar som vi står inför. 2018-09-20

…och det gäller att bryta trenden! ▪ Gods- och passagerartrafiken i Sverige ökat stadigt sedan början av 1990-talet. Detsamma gäller utsläppen av växthusgaser. Kurvorna pekar alltså åt fel håll just nu. Detta vill vi ändra på genom att arbeta på ett samlat sätt och forma en gemensam agenda för innovationsarbetet i den svenska transportsektorn ▪ Energieffektiviteten har i och för sig ökat till följd av den tekniska utvecklingen, men inte tillräckligt för att kompensera för de ökande trafikvolymerna. ▪ Transportsektorn står därmed för en allt större del av utsläppen av klimatgaser och den här utvecklingen understryker behovet av ökade satsningar på innovation i sektorn. ▪ Därför är också Forums huvudmål att – via strategiska satsningar på forskning och innovation - åstadkomma ett trendbrott, där ökade resor och transporter inte längre innebär en motsvarande ökning i belastning för miljön. 2018-09-20

Innovationsblocken i centrum Satsning på utvalda områden Bred inriktning Tydliga kriterier Väljs ut av Forum Idéer och initiativ – andra aktörer ▪ För att lyckas bryta trenden måste vi satsa på ett begränsat antal områden, som har störst potential att bidra till ökad konkurrenskraft och minskad miljöpåverkan. ▪ Vi kallar dessa för innovationsblock och det är forsknings- och innovationsområden, som vi tycker är särskilt lovande och där Sverige och svenska aktörer bedöms kunna göra stora insatser. Och att ta fram och definiera sådana block är en av huvuduppgifterna för Forum. ▪ Ett innovationsblock kan ta sikte på allt från tekniska innovationer till att utveckla nya affärsmodeller, samarbetsformer, transportlösningar eller på att förändra regler och lagkrav. För att klassas som innovationsblock måste flera olika kriterier vara uppfyllda. Först och främst måste områdena självklart bidra till att bryta trenden mellan transportarbete och miljöpåverkan. De ska även ha potential att stärka konkurrenskraften i näringslivet, anknyta till områden där svensk forskning är stark samt involvera flera trafikslag eller sektorer i samhället. ▪ Innovationsblocken kan tas fram via medlemmarna i vårt nätverk. De kan också formas kring intressanta idéer eller initiativ, som andra svenska aktörer står bakom och som ligger i linje med de kriterier vi ställt upp för ett innovationsblock. 2018-09-20

Färdplaner visar vägen Gemensam målbild Fångar upp potentialen Beskriver de konkreta aktiviteterna Tar sikte på 2030 Milstolpar på vägen – 2015 och 2020 ▪ Färdplanerna är en metod för att samla aktörerna i ett innovationsblock kring en målbild och peka ut de konkreta åtgärder som behöver vidtas. ▪ Färdplanens målbild bidrar till Forums övergripande ambition om ett hållbart transportsystem med stärkt svensk konkurrenskraft. ▪ Våra färdplaner tar sikte på år 2030 och anger vad som ska uppnås och visar på potentialen i varje enskild plan. Här beskrivs också mera i detalj vilka aktiviteter som behöver genomföras, när och av vem för att målet ska nås. Planerna innehåller dessutom några milstolpar på vägen, som visar vad som måste ha uppnåtts till 2015 och 2020. 2018-09-20

En pågående innovationsprocess Elektrifiering av vägtransporter Nya bränslen Framtidens bussystem Gröna tåget 2 Trafikledning HTC väg respektive järnväg Drivkraft för innovation 2018-09-20

Detta ska vi uppnå! Bidra till samsyn – sätta en agenda för transportsektorn! Tydligare dialog med politiska beslutsfattare Identifiera innovationsblock, utveckla färdplaner Stärka positionerna i EU-arbetet Satsningar på nationella försöks- och demonstrationsprojekt 2018-09-20

www.transportinnovation.se 2018-09-20