Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
Advertisements

Socialdokumentation Består av två delar!
Ta tillvara styrkan i FINSAM och... växla upp.
HEMTAGARTEAM. SYFTE Det övergripande syftet är att brukaren ska kunna återvända till hemmet efter en sjukhus- eller korttidsvistelse på ett tryggt och.
11 Kvaliteten i din hemtjänst Stadsledningskontorets brukarundersökning 2011 November 2011 Spånga-Tensta.
Trygg hemma Förstärkt samarbete i öppenvård Arbetsgrupp Gällivare träff 2.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
SÅ HÄR VILL JAG HA DET! Ökat inflytande för de äldre i centrums hemtjänst – så här gör vi! Hemtjänsten Guldheden & Johanneberg SDF Centrum, Göteborgs Stad.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Ögondroppar efter ögonoperation Flödesschema för bedömning och utförande enligt Egenvårdsförordningen alt som Hälso-och Sjukvård.
Införande av IBIC (ÄBIC) inom äldreomsorgen i Linköpings kommun Socialkontoret beslutar att införa ÄBIC. Viljeinriktning av äldrenämnden. Omsorgskontoret.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Revidering av riktlinjer gällande särskilt boende för äldre
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Lönebildning inom friskolorna
Bästa utveckling för alla
Klassifikation av vårdåtgärder
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Agenda MAIVOR – mobilt arbetssätt i vård och omsorg
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Attraktiv Hemtjänst Om att utvärdera hemtjänst för dig som handläggare.
Äldres behov i centrum Välkommen till introduktion! 22 februari 2016.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vägledande principer för socialtjänsten
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Vad är daglig verksamhet Daglig verksamhet är en frivillig insats och ska i första hand syfta till att matcha individer mot arbete, men anpassas utifrån.
Nätverk för lärare på fritidshem
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Lag (2017:612) om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Din lön och din utveckling
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Välkomna
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
Välkomna
Framtidsmöte Trygg hemma Vi kommer alltid att vara på väg! Kiruna
LOKAL LÖNEBILDNING.
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Gränsöverskridande Prehospital Samverkansutbildning November 2006
Nationell tillsyn 2017 Samverkan när det gäller multisjuka äldre – Rapport: Samverkan för mulitsjuka äldres välbefinnande (maj 2018). Patientsäkerheten.
Planering inför utskrivning på kvällar och helger
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Välkomna!.
CSG så styrs Göteborg.
Kanslimöte
Utredningen om ekologisk kompensation
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Värdegrund inom äldreomsorgen
Kommunal hemtjänst 2019 Utveckling och utmaning
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Om standarden BEAst Supply Rental Laddas fritt ned på BEAst.se
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
LSG Uppföljningsrapport
Dokumentera rätt i vården
Revisionsredogörelsen 2017
Årsrapport 2017 LSG sektor ÄO-HS
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Pensionärsrådet (181206) Kösituationen Handläggning Nya boendeformer
Presentationens avskrift:

Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå Mårten Lindskog Äldreförvaltningen Marten.lindskog@stockholm.se

Stödsystemen i sitt sammanhang Arbetssätt Utveckling Hur väl stöds mitt arbete av systemet? I vilken riktning tycker jag att verksamheten bör utvecklas? 2018-09-17

Hemtjänstens systemstöd Bas: Tre stadsdelar + personliga intervjuer 39,5% 39,2% ParaGå väl anpassat till mina arbetsuppgifter ”...jag blir utloggad från mitt pass" D 90% Enkelt doku-mentera 30,4% 32,6%

Förväntningar på systemet varierar Flexibiliteten i systemet, frihet att anpassa till äldre. Höja ersättningsnivån. Avbokningsreglerna för besök. Schemaläggningen ”reglerna är fyrkantiga, flexibilitet är bättre” ”Jag tycker att regelsystemet är stelbent. Vi ska utgå från den enskilda individen och det fungerar inte så .” Överskriden tid (110%). Beräkningsunderlaget för insatser. Kollektiva insatser, hur det hanteras (mat, tvätt, inköp). Stödet för fakturakontroll. ”Det borde vara mer tydligt” ”[regelsystemet] har varit och är svårt för medarbetarna att förstå. Det har blivit bättre men frågor kvarstår och nya frågor uppstår. Dubelbemanningar har varit särskilt svårt att tolka.”

Förståelsemodell Beslut: Mer centralt Arbete: Mer flexibelt Arbete: Mer enhetligt 2018-09-17 Beslut: Mer lokalt

Önskemålen Beslut: Mer centralt Arbete: Mer flexibelt Arbete: Överskriden tid (110%), hur det hanteras. Beräkningsunderlaget för insatser. Kollektiva insatser, hur det hanteras (mat, tvätt, inköp). Stödet för fakturakontroll. ”Det borde vara mer tydligt” ”Det har varit och är svårt för medarbetarna att förstå alla delar. Det har blivit bättre men frågor kvarstår och nya frågor uppstår. Dubelbemanningar har varit särskilt svårt att tolka.” Arbete: Mer flexibelt Arbete: Mer enhetligt Flexibiliteten i systemet, frihet att anpassa till äldre. Höja ersättningsnivån. Avbokningsreglerna för besök. Schemaläggningen ”reglerna är fyrkantiga, flexibilitet är bättre” ”Jag tycker att regelsystemet är stelbent. Vi ska utgå från den enskilda individen och det fungerar inte så .” Beslut: Mer lokalt

Biståndshandläggare Beslut: Mer centralt Arbete: Mer flexibelt Arbete: Grindvakten (hänsyn till budgetramar) Arbete: Mer flexibelt Arbete: Mer enhetligt Lots (stötta den äldre i val och möjligheter) Socialarbetaren (bedöma äldres behov) 2018-09-17 Beslut: Mer lokalt

Biståndshandläggare Beslut: Mer centralt Mer centrala beslut och större enhetlighet. Men vissa ser behov av ökad flexibilitet Grindvakten (hänsyn till budgetramar) Arbete: Mer flexibelt Arbete: Mer enhetligt Lots (stötta den äldre i val och möjligheter) Socialarbetaren (bedöma äldres behov) 2018-09-17 Beslut: Mer lokalt

Beställarchef Beslut: Mer centralt Mer centrala beslut och större enhetlighet behövs för rättssäker myndighetsutövning Arbete: Mer flexibelt Arbete: Mer enhetligt 2018-09-17 Beslut: Mer lokalt

Omsorgspersonal Beslut: Mer centralt Vi behöver vara mer flexibla och möta den enskildes behov, mer genom lokala beslut Arbete: Mer flexibelt Arbete: Mer enhetligt 2018-09-17 Beslut: Mer lokalt

Utförarchefer Beslut: Mer centralt Arbete: Mer flexibelt Arbete: Mer enhetligt Verksamheten behöver större flexibilitet och mer självstyrande 2018-09-17 Beslut: Mer lokalt

Förenklad biståndsbedömning. Olika initiativ Beslut: Mer centralt Insatsstyrning Förenklad biståndsbedömning. Arbete: Mer flexibelt Arbete: Mer enhetligt Genomförandeplanen Behovsstyrning (Ramtid) ÄBIC 2018-09-17 Beslut: Mer lokalt

Framtiden Beslut: Mer centralt Arbete: Mer flexibelt Digital plattform som möjliggör sömlös samverkan av tjänster och resurser för livskvalitet och trygghet på den äldres villkor. Arbete: Mer enhetligt 2018-09-17 Beslut: Mer lokalt

Tack för uppmärksamheten 2018-09-17

Olika roller... Men viktigare: Olika mål Mer centrala beslut och större enhetlighet. Men vissa ser behov av ökad flexibilitet Beställar chef Bistånds-handläggare Mer centrala beslut och större enhetlighet behövs för rättssäker myndighetsutövning Vi behöver vara mer flexibla och möta den enskildes behov, mer genom lokala beslut Omsorgs personal Utförar-chef Verksamheten behöver större flexibilitet och mer självstyrande 2018-09-17

Enhetligt Direktiv behöver bli mer enhetliga. Det behövs samsyn i staden för tolkning av tillämpningen(t.ex. 110%) Samsyn behövs i HUR uppföljningar ska göras.

Flexibelt Kundhanteringen behöver bli mer flexibel. Mer flex i det centrala styret. Mer förtroende i systemet. Lita på att brukaren har det bra. Vi måste åstadkomma mer flexibilitet – men det förutsätter kvalitet på insatserna. Behöver skapa rutiner för att kunna jobba flexibelt Borde planera för att kunna vara flexibla

Centralt Det är olika arbetssätt på olika stadsdelar vilket inte är bra. (UCp) Kvalitetssäkring och direktiv behöver vara tydligare. Nu är det olika värderingar i olika stadsdelar. (UCp) Det som behövs är en större tydlighet vad som gäller och vad som är undantag. Annars blir det jobbiga förhandlingar. (BC) Avstämningsrapport för fakturering.(BC) Beställarfunktionen borde vara mer central (BC) Ramavtal och uppföljningar borde vara centrala. (BC)

Lokalt Kunden måste alltid hanteras lokalt för att kunna sätta dess välbefinnande i fokus. Biståndshandläggarprocessen behöver vara lokalt förankrad Lyssna på utförarna i biståndsbesluten

Olika roller 2018-09-17

Olika roller 2018-09-17

Olika roller 2018-09-17