Workshop Arbetsplatslärande.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Advertisements

KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Att kläcka och vaska idéer
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Mål och betygskriterier
Formellt, skarpt och snyggt
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Att hålla en presentation
Workshop inför Projektet
Välkommen till ESF:s seminarium
CASE Hultsfred Ledarutveckling över gränserna
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Dubbelt så bra Arbetsplatslärande och en lärande organisation 2013.
Skolutveckling via digitala medier
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Skolutveckling genom aktionsforskning
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Vad är slöserier? Sådant vi gör som inte skapar något värde direkt eller indirekt för dem och det som vi är till för.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Att stötta en kollega som lär sig svenska
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation
Handslag för kårbruk För att vi och du ska lyckas!
Att skriva en resonerande text
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
OCN-metoden. OCN-metoden (Open College Network) är en väl utvecklad metod för kvalitetssäkring och erkännande av kunskaper, färdigheter och kompetenser.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Tips för det praktiska ledarskapet
Sociologi Introduktion.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Resonerande text Använd din elevbok!
Formativ undervisning – Workshop 2 - Lärandemål
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Behovet av främjande arbete för lika villkor
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
Varför män till förskolan? & Vilka män till förskolan?
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Din lön och din utveckling
Testa Matchningsindikatorerna som verktyg!
En workshopmall från Länsstyrelsen Jämtlands län
Lektion 5:1 Vad kan du göra nu? Framtida utmaningar 1.
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Exempel på övning ”Dokumentärfilmen”
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Välkommen till Regional Handledarkonferens 29 nov 2018
Att starta ett aktivt barnrättsarbete
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Handledarutbildning Steg 2.
Nästa steg mot en attraktiv och hälsofrämjande arbetsplats
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Dialogmaterial om Arbetstider och arbetsbelastning
Att starta ett aktivt barnrättsarbete
Presentationens avskrift:

Workshop Arbetsplatslärande

Workshop Arbetsplatslärande INNEHÅLL Att utveckla arbetsplatsen till en lärande arbetsplats Ha rutiner på arbetsplatsen för att lära av varandra, dvs. ta vara på den kunskap som finns och tillsammans utveckla den.

Arbetsplatslärande Steg 1. (3 minuter) Fundera individuellt: Vilka kunskaper behöver du för att utföra ditt arbete? Var och hur har du skaffat dig de kunskaper du behöver för ditt arbete? (t.ex. på kurser, i praktiken på arbetet, av kollegor, i vardagslivet eller på annat sätt) Skriv ner stödord för dina tankar. Steg 2. (3 minuter) Diskutera i mindre grupper: Jämför era tankar med varandra och diskutera likheter och olikheter. Steg 1. Be deltagarna fundera individuellt över frågorna på bilden samt skriva ner stödord för sina tankar. 3 min Steg 2. Be deltagarna diskutera frågan i de mindre grupperna, att jämföra tankarna och diskutera olikheter och likheter. 3 min. Steg 3. Redovisning. 5 min. Låt varje grupp berätta kort hur diskussionen gick, utan att bli avbrutna. Syftet är dels att få igång tankarna om kunskap och lärande och dels att visa att man kan se på saker på olika sätt. Här ska ni inte komma in i någon ytterligare diskussion. Det är viktigt att inte värdera eller bedöma någons sätt att se på frågan, man kan helt enkelt ha olika synsätt. Ingen har rätt eller fel, bara olika. Om det inte har tagits upp av någon grupp kan det vara bra att även nämna att det är inte bara kunskaper som man förvärvat via kurser och utbildningar som de använder sig av i sitt yrke. De lagar mat, bäddar, städar, beställer taxi, …. Dessa kunskaper har de ofta fått ex från föräldrar, kollegor, Tv etc Steg 3. Redovisning (5 minuter)i storgrupp

Lärande på arbetsplatsen Formellt lärande Informellt lärande Icke-formellt lärande I utbildning I samspelet på arbetsplatsen I ordnade former på arbetsplatsen Tydligt syfte och mål. Beskrivet innehåll vardagshändelser i arbetet med omsorgstagare, närstående, kollegor APT Seminarier Reflektion Bilden visar tre olika sätt att lära som vi använder oss av hela tiden, även om vi inte alltid tänker på det som lärande. Man kan säga att vi lär oss hela tiden, på olika sätt. Vi får nya kunskaper och vi utvecklar och förstärker de kunskaper vi redan har. Om vi kopplar detta till att lära på arbetet, kan vi tänka oss huset som på bilden som vår arbetsplats. För att klara arbetsuppgifterna behöver vi ha olika kunskaper, som vi också behöver skaffa oss på olika sätt. Det informella lärandet är det som sker i det dagliga arbetet, i samspelet med kollegor, omsorgstagare, närstående, andra yrkesgrupper m.fl. Det icke-formella lärandet är det som sker på arbetsplatsen i mer ordnade former med en struktur, tex APT, reflektion, handledning, nätverksträffar, föreläsningar och seminarier mm. Det formella lärandet är det som sker när vi går en utbildning eller kurs med tydligt syfte och mål samt ett beskrivet innehåll. Alla de här sätten för lärande är viktiga för att det vi lär oss ska förankras i oss, alltså att kunskapen ska stanna kvar och fördjupas. Vi behöver koppla ihop teori som vi lär oss på utbildning och kurser med den praktiska kunskapen från det dagliga arbetet.

Arbetsplatslärande det formella, det icke-formella och det informella lärandet samspelar och förstärker varandra Teori, det vi lär oss på utbildning ger huvudsakligen teoretisk kunskap och det vi lär i arbetet ger oss praktisk kunskap. För att få en fördjupad kunskap som stannar kvar behöver vi koppla ihop teoretiska kunskaper med det praktiska lärandet i arbetet- då får vi ett reflekterande lärande. Vi reflekterar över det vi lärt oss när vi kopplar ihop teorierna och det vi möter i det dagliga arbetet. När vi skaffat oss både den teoretiska och den praktiska kunskapen och kopplat ihop dem har vi kompetens för de arbetsuppgifter det gäller.

Diskussionsfråga Diskutera (2 – 3 personer): 3 min Behöver vi ha både teoretiska och praktiska kunskaper för att klara våra arbetsuppgifter? Är båda lika viktiga? Varför? Diskutera och jämför hur ni tänker, men ifrågasätt eller värdera inte någon annans åsikt. Be deltagarna diskutera i smågrupperna om de håller med om det som sagts eller ser de på lärande och kunskap på annat sätt? Är det viktigt att ha både teoretisk och praktisk kunskap för att klara arbetsuppgifterna? Är någon kunskap viktigare än den andra? Deltagarna har kanske olika åsikter här, så brukar det vara. Låt det vara så. Det viktiga är att tänka och reflektera kring frågorna. Det är viktigt att inte ifrågasätta och värdera någons åsikt.

Vi behöver också koppla individens (den som går utbildning/kurs) lärande till organisationens (hela arbetsplatsens) lärande. När en person kommer tillbaka till arbetet efter att ha varit på kurs/utbildning är det viktigt att hen har möjlighet att praktisera sina nya kunskaper. Lika viktig är möjligheten att informera och diskutera med kollegorna om det hen lärde sig på utbildningen/kursen. Om det inte sker finns kunskapen hos den personen men arbetsplatsen har inte någon nytta av att en medarbetare utbildat sig. Med tiden är det också sannolikt att kunskapen bleknar och försvinner. Utbildningen var då inte till nytta för någon.

Om vi har rutiner på arbetsplatsen för att integrera teori och praktik och för att det man lär sig i utbildning/på kurs kommer ut till arbetsplatsen så får vi effekter som påverka hela verksamheten. När vi tillsammans reflekterar över arbetssätt och metoder sker en kompetensutveckling. Vi tar vara på den kunskap som finns och utvecklar de vidare.

Reflektion / diskussion Situation: Du har varit på kurs och fått nya kunskaper om något som är aktuellt på din arbetsplats, t.ex. något om kost, måltid, eller annat. Tillbaka på jobbet känner du dig inspirerad att använda dina nya kunskaper. Du vill införa det du lärt dig som rutin på arbetsplatsen, det känns verkligen rätt och bygger på ny forskning. Steg 1. Reflektera individuellt (3 minuter) Hur brukar det vara när du har varit på utbildning? Är det någon på din arbetsplats som är intresserad och frågar kring dina nya kunskaper? Har ni någon rutin på arbetsplatsen för att informera/ inspirera kollegor när någon varit på kurs? Om inte, hur skulle en sådan rutin kunna se ut? Skriv stödord för dina tankar. Läs upp situationen som finns beskriven i bild 9. Du har varit på kurs och fått nya kunskaper om något som är aktuellt på din arbetsplats, t.ex. något om kost, måltid, eller annat. Tillbaka på jobbet känner du dig inspirerad att använda dina nya kunskaper. Du vill införa det du lärt dig som rutin på arbetsplatsen, det känns verkligen rätt och bygger på ny forskning. Steg 1. Be sedan deltagarna först reflektera enskilt över frågorna på bilden och skriva stödord gärna på post-it lappar. (3 min.)

forts Reflektion / diskussion Steg 2 Diskutera (2-3 personer) (5 min) Jämför kort era tankar kring frågorna. Diskutera hur vi skapar/skapat bra rutiner för att: informera och inspirera kollegor när någon varit på kurs lära av varandra i det dagliga arbetet (T.ex. möjlighet att reflektera tillsammans över arbetssätt och metoder) - Vad kan bli bättre? Steg 3 (i grupp 2-3 personer) 3 min Sammanfatta och välj ut tre punkter som kan utveckla vårt arbetsplatslärande. Steg 2. Be deltagarna diskutera i smågrupperna och jämföra sina reflektioner. (5 min.) Steg 3. Be varje grupp sammanfatta i tre punkter vad de kommit fram till i diskussionen. Även här är det viktigt att påtala att man inte ska ifrågasätta eller värdera varandras åsikter. Be varje grupp skriva ner de tre viktigaste sakerna (gärna på post-it lappar.) ( 3 min)

Vårt Arbetsplatslärande Steg 4. Sammanfatta -Hur ska vi skapa förutsättningar och rutiner för att utveckla vårt lärande på arbetsplatsen? Steg 5. Sammanställ till ett gemensamt dokument Steg 4. Sammanfatta det som kommit fram och diskutera hur ni ska skapa förutsättningar och rutiner för att utveckla ert lärande på arbetsplatsen. (10 min) Steg 5. Sammanställ till ett gemensamt dokument som görs tillgängligt för alla och som hålls levande genom att regelbundet återkomma till det som överenskommits. Ex på APT (5 min)

Tips för mer information YA-delegationens filmer - Vad är kultur? 1:42 min https://youtu.be/vIx1dg5eB44 Attityder och värderingar på arbetsplatsen. 1:36 min https://youtu.be/90Sn4UmzC1E