IT verksamhetens satsning utifrån IKT. Vid första kurstillfället så ritades det upp en karta, en bubbla med ordet ”Digital kompetens” som sedan bara växte. Det var ett driv och ett engagemang som skapade nya bubblor gällande Pedagogik, Attityd, Förutsättningar, Integritet, Arbetssätt, Uppdraget och Teknik. Under resans gång skapats en större förståelse från IT gällande behovet av en fungerande teknik för att underlätta vardagen för pedagoger samt elever som ska utnyttja de möjligheter som faktiskt finns. En större inblick i vardagen ute i verksamheterna har även skapat ett frö gällande ett närmare samarbete för att utvecklas tillsammans. Under kurstillfällena har det diskuterats och presenterats olika funktioner och lösningar som finns tillgängliga, dessa gäller inte enbart inom utbildning utan kan även appliceras inom övriga verksamheter. Där IT ser en möjlighet att med dessa verktyg kunna skapa enkla instruktioner, lathundar samt få ut information på ett smidigt och effektivt sätt. En summering från kursen kan lyda: Det har skapats en förståelse för hur viktigt det är med kommunikation i alla avseenden, en förståelse för vardagen vi lever i när det kommer till den digitala världen. Alla olika synsätt, hantering av information och vad som är viktigt när det kommer till ”hårda” och mjuka ”värden”. IT har tagit till sig av kursen och av allt som har ventilerats, ur detta har det kommit fram hur viktigt det är med kunden i fokus. Nästa slide tar upp ett antal punkter som IT kommer att arbeta vidare med…
Gemensam omvärldsbevakning Kund i fokus Gemensam omvärldsbevakning Samverkan Organisation Forum Teknik Kund i fokus: IT har under den senaste tiden börjat se över en satsning av ”kund i fokus”. Grundtanken är att en person ska vara mer dedikerad och föra en närmare dialog med verksamheterna och pedagogerna, detta för att tillsammans kunna blicka framåt och sträva efter ett gemensamt mål. En kundansvarig som finns mer närvarande i verksamheterna och inte bara när det är något som måste åtgärdas, utan även kan vara delaktig i skapandet inom utbildning tillsammans med pedagogerna. Gemensam omvärldsbevakning: IT personal ska tillsammans med pedagoger bevaka nyheter och på ett närmare sätt omfamna de möjligheter som erbjuds när det kommer till digitala verktyg som underlättar vardagen för pedagoger och elever. Genom en gemensam bevakning kan en processen gällande satsning på nyheter och andra hjälpmedel påbörjas snabbare, där uppdragsbeställningar kan arbetas fram tillsammans. Forum: En annan tanke som har växt fram inom IT är att det kan finnas ett underlag för att arbeta fram en plattform för ett gemensamt forum. Forumet ska i första hand handla om att utbyta kunskap, visioner och idéer, där kan även förmedlas nyheter och andra intressanta lösningar samt tekniska produkter som kan vara till nytta för verksamheterna. Forumet kan vara i form av en blogg eller en del av en gemensam intranätsida. Den ska inte vara en kanal för vad som inte fungerar i nuläget, där finns det andra och befintliga kanaler att använda. Samverkan: Förutom IT-pilot grupperna inom kommunen ska det finnas en naturlig samverkan mellan IT och skola, där denna kurs har gett en inblick att det behövs förståelse för hur processer går till och vad som krävs för att få vissa tjänster och funktioner i drift. Ett första steg för samverkan kan vara rollen ”kundansvarig” som kan vara närvarande på ett helt annat sätt än tidigare. Organisation: Det krävs även en förbättrad organisation med roller som kan hantera talan för hela utbildningssidan samt IT. Där informations flödet gällande önskemål och tekniska möjligheter kan diskuteras och förmedlas ut, det kan vara allt från vad som är på gång centralt till kostnader för att enskilda lösningar inom verksamheterna. Teknik: En vision om vart man vill vara, vad som är tekniskt möjligt och vad som krävs av en plattform för att få ut de digitala verktygen på ett produktivt och fungerande sätt.