IT verksamhetens satsning utifrån IKT.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
Advertisements

Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
1 Innan Du börjar … angående Internetbaserade kurser /15 Källa:
Tillsammans för en smartare @asazetterberg.
Förväntningar! – BIM Alliance? BIM Alliance är en sektorsdriven ideell förening som arbetar för bättre samhällsbyggande med hjälp av BIM Med hjälp av BIM.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Spetsundervisning – svenska och matematik I Lerums kommun erbjuds elever i åk 8 och 9 att fördjupa sin kunskaper i matematik och svenska genom ett samarbete.
Informationsmöte VA till Varola
Catrin Eriksson Biblioteksdagarna Växjö 2017
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Medborgarpanel om bibliotek I Botkyrka
… … … … … … … … … 5. VIKTIGA UPPGIFTER PARTNER KUNDGRUPP VÄRDELÖFTE
Digitalisering, flera begrepp i samma term
Viktoria Hagelstedt, verksamhetsutvecklare CSN
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Utveckling i Norsjö kommun med stöd av digitalisering och IT
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
på personer i behov av hjälp
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Vision 2025 ”All information med hög efterfrågan finns digitalt tillgänglig. Det mesta går att få tag på snabbt och enkelt, oberoende av tid och plats.
Fastighetsbranschens knäckfrågor för en framgångsrik digitaliseringsresa Patrik Larsson, Meta.
eHälsomyndigheten om planerna för Säker Åtkomst och Sambi
På jakt efter en smartare välfärd
Dataskyddsförordningen – och vårt arbete utifrån den
Etik- planering.
Erfarenhetsutbyte 25 november
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Projektskiss Barbro Sandberg Sara Rådbo
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Din lön och din utveckling
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Samverkan hälsingland
- Mottagare, medborgare, medskapare
Sökes: CNC-operatör Har du kompetensen har vi arbetstillfället!
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Nationell patientöversikt
Nationell Patient Översikt
Gruppens uppdrag: Att via medarbetarna i Örgryte-Härlanda utveckla kund-/brukarfokus utifrån Visionen . Metod: Ta fram stöd till hjälp för varje arbetsgrupp.
Erfarenheter av dynamiskt Inköpssystem
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Diagnos och delaktighet
Projektet ”Sluta faxa” på 15 minuter 
Referenser – Carbon Capture and Storage (infångning och lagring av koldioxid) Bakgrund Fossila bränslen står för cirka 80% av världens energiförsörjning.
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Behovskartläggning Kartläggningen beskriver målgruppens behov och skapar därmed förutsättningar för att utveckla processer som motsvarar behoven. Den.
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Digitalisering av rehabiliteringsverksamheterna
Tips på verktyg som stöd i förbättringsarbetet
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
WCAG-checklistan Så här ska du använda checklistan.
Dokumentera rätt i vården
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Biomedicinska analytikerdagen 15 april
Workshop 1: våra förutsättningar lokalt
Fortbildning för pedagoger
Verksamhets- och grupputveckling
Digitalisering handlar inte om IT utan om ett sätt att tänka: öppenhet och samarbete eller göra allt själv bakom lyckta dörrar? Bättre och effektivare:
Kontinuitetshantering
Framgångsfaktorer - Kvalitetsutveckling på sfi
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

IT verksamhetens satsning utifrån IKT. Vid första kurstillfället så ritades det upp en karta, en bubbla med ordet ”Digital kompetens” som sedan bara växte. Det var ett driv och ett engagemang som skapade nya bubblor gällande Pedagogik, Attityd, Förutsättningar, Integritet, Arbetssätt, Uppdraget och Teknik. Under resans gång skapats en större förståelse från IT gällande behovet av en fungerande teknik för att underlätta vardagen för pedagoger samt elever som ska utnyttja de möjligheter som faktiskt finns. En större inblick i vardagen ute i verksamheterna har även skapat ett frö gällande ett närmare samarbete för att utvecklas tillsammans. Under kurstillfällena har det diskuterats och presenterats olika funktioner och lösningar som finns tillgängliga, dessa gäller inte enbart inom utbildning utan kan även appliceras inom övriga verksamheter. Där IT ser en möjlighet att med dessa verktyg kunna skapa enkla instruktioner, lathundar samt få ut information på ett smidigt och effektivt sätt. En summering från kursen kan lyda: Det har skapats en förståelse för hur viktigt det är med kommunikation i alla avseenden, en förståelse för vardagen vi lever i när det kommer till den digitala världen. Alla olika synsätt, hantering av information och vad som är viktigt när det kommer till ”hårda” och mjuka ”värden”. IT har tagit till sig av kursen och av allt som har ventilerats, ur detta har det kommit fram hur viktigt det är med kunden i fokus. Nästa slide tar upp ett antal punkter som IT kommer att arbeta vidare med…

Gemensam omvärldsbevakning Kund i fokus Gemensam omvärldsbevakning Samverkan Organisation Forum Teknik Kund i fokus: IT har under den senaste tiden börjat se över en satsning av ”kund i fokus”. Grundtanken är att en person ska vara mer dedikerad och föra en närmare dialog med verksamheterna och pedagogerna, detta för att tillsammans kunna blicka framåt och sträva efter ett gemensamt mål. En kundansvarig som finns mer närvarande i verksamheterna och inte bara när det är något som måste åtgärdas, utan även kan vara delaktig i skapandet inom utbildning tillsammans med pedagogerna. Gemensam omvärldsbevakning: IT personal ska tillsammans med pedagoger bevaka nyheter och på ett närmare sätt omfamna de möjligheter som erbjuds när det kommer till digitala verktyg som underlättar vardagen för pedagoger och elever. Genom en gemensam bevakning kan en processen gällande satsning på nyheter och andra hjälpmedel påbörjas snabbare, där uppdragsbeställningar kan arbetas fram tillsammans. Forum: En annan tanke som har växt fram inom IT är att det kan finnas ett underlag för att arbeta fram en plattform för ett gemensamt forum. Forumet ska i första hand handla om att utbyta kunskap, visioner och idéer, där kan även förmedlas nyheter och andra intressanta lösningar samt tekniska produkter som kan vara till nytta för verksamheterna. Forumet kan vara i form av en blogg eller en del av en gemensam intranätsida. Den ska inte vara en kanal för vad som inte fungerar i nuläget, där finns det andra och befintliga kanaler att använda. Samverkan: Förutom IT-pilot grupperna inom kommunen ska det finnas en naturlig samverkan mellan IT och skola, där denna kurs har gett en inblick att det behövs förståelse för hur processer går till och vad som krävs för att få vissa tjänster och funktioner i drift. Ett första steg för samverkan kan vara rollen ”kundansvarig” som kan vara närvarande på ett helt annat sätt än tidigare. Organisation: Det krävs även en förbättrad organisation med roller som kan hantera talan för hela utbildningssidan samt IT. Där informations flödet gällande önskemål och tekniska möjligheter kan diskuteras och förmedlas ut, det kan vara allt från vad som är på gång centralt till kostnader för att enskilda lösningar inom verksamheterna. Teknik: En vision om vart man vill vara, vad som är tekniskt möjligt och vad som krävs av en plattform för att få ut de digitala verktygen på ett produktivt och fungerande sätt.