Lektion Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Advertisements

Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Nyttorealisering på 10 min
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Affärside Fallskyddspecialisterna är ett komplett fallskyddsföretag vilket innebär att vi förutom försäljning av fallskyddsprodukter och räddningssystem.
Några viktiga krav i ISO9001:2000
Hans Hägg Intertek Semko AB.
Verksamhetsledning Tre viktiga komponenter i ledningen Styrning
Ett arbete med att etablera
Centrala innehåll och kunskapskrav
Processorienterat förbättringsarbete
Hållbart Campus - miljöledningssystem
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Interna Miljörevisioner
Strategisk kompetensförsörjning
Johan Sundqvist, Miljöchef
Modell för processbaserat ledningssystem för kvalitet ISO 9001:2000
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Utformning av miljöledningssystem
Modell för arbetsmiljöledningssystem
Kursplan trpt ledn 2 HT 2009.
Mål- och resultatstyrning
Xxx skolans/universitetsförvaltningens miljöledningssystem Möte ÅÅMMDD
Miljödiplomsutbildning (nystart)
Modell för Utveckling av ledningssystem
Så här jobbar vi hos oss med arbetsmiljö och miljö!
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Information från godkända utförare inom familjerådgivning
/ Kvalitet/ lager & terminalansvarig/Bengt Sigvald
Nya föreskrifter och allmänna råd
Kvalitetssäkring ISO 9000.
Vad är arbetsmiljö-/kvalitets-/miljörevision?
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Beställning av tjänster
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Miljörevision på KTH april 2015 På UF 28 april kl
Modell för systematiskt arbetsmiljöarbete
Miljöcertifiering VHC Hela SLU certifierat 2016
ISO – certifikat Hinder eller möjlighet till bättre kommunikation?
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
MILJÖREVISION DAG 3 Planering inför miljörevision samt formulering av inledande frågor. Vi genomför en övningsrevision där vi använder våra inledande frågor.
Introduktion till The Rational IT Model
Miljöpolicy Mastec Stålvall konstruerar, utvecklar, tillverkar, monterar, testar, installerar och bidrar med fältsupport till utrustningar med avancerade.
Samverkan.
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Interna Miljörevisioner
Presentation av ledningssystemet
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
MÄTNING ÅTERKOPPLING PROJEKT AVSLUT ERFARENHETS-ÅTERFÖRING
Kvalitetspolicy Viacon Production AB
Interna Miljörevisioner
Rylanders Kontorsvägen Lysekil Epost
Trpt ledn sept 09/B Sigvald
Trpt ledn sept 09/B Sigvald
/ Kvalitet/ lager & terminalansvarig/Bengt Sigvald
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Kommunikationsprocesser
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Kommunikationsprocesser
I offentlighetens tjänst
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Interna miljörevisioner
Interna miljörevisioner
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Lektion 2 2017-10-25 Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald Kvalitet och miljö i transportorganisationen HT 2017   Lektionstid: 08.30 - 11.30 Oktober mån 23 Kursinfo, Introduktionsutbildning, ledningsprinciper, ons 25 ISO-standarder, Miljö November 1 Gästföreläsare (ledningssystem + grundstruktur) + ISO 9001 8 Kvalitet, Redovisning av grupparbete 20 Arbetsmiljö (test utvecklingssamtal), Trafiksäkerhet 22 Hållbar utveckling, Uppföljningsarbete, 27 Internrevision, Transportledningssystem, testtenta 29 Repetition Tentadag måndagen den 4 december kl. 08.30 – 11.30  1  2    3  4  5  6  7  8 Lektion 2 2017-10-25 Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald

Att införa ett ledningssystem för kvalitet Att införa ett ledningssystem för kvalitet är ett strategiskt beslut inom en organisation, vilket kan bidra till att förbättra organisationens övergripande prestanda och skapa en bra grund för initiativ till hållbar utveckling. De tänkbara fördelarna för en organisation med att införa ett ledningssystem för kvalitet baserat på denna standard är att: ständigt kunna erbjuda produkter och tjänster som uppfyller kundkrav och tillämpliga författningskrav; underlätta möjligheten att öka kundtillfredsställelsen; hantera risker och möjligheter kopplade till organisationens förutsättningar och mål; visa överensstämmelse med krav som specificerats i ledningssystemet för kvalitet. Lektion 2 2017-10-25 Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald

Lektion 2 2017-10-25 Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald Start av genomgång av Verksamhetshandboken Förord Beskrivning av VIS AB Intressentanalys Affärsidé och policy VIS:s ledningsprinciper Styrning, System, Organisation Processbeskrivning (klickbar) Organisation Ansvar och befogenheter Krav och Lagar Marknadsföring, Försäljning, Avtal, Inköp Utföra tjänster (Lasta, Transportera, Lossa, Godkänna) Fakturera Följa upp Ekonomi och Administration. Personalrutiner Lokaler, Resurser, Infrastruktur Arbetsmiljö Information och utbildning till anställda. IT-stöd Miljö Korrigerande och förebyggande åtgärder Utbildning, kompetens Kommunikation Bilaga 1 Personalhandbok, faktainformation från A-Ö Lektion 2 2017-10-25 Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald

Innehållet i VIS ABs Verksamhetssystem Vad ska vi ”ha koll på”? /Så hanterar VIS AB frågan! 1. Processer Visar flödet på hur mitt jobb påverkar andra och påverkas av andras jobb./Hanteras genom klicka på aktuell process. För varje aktivitet/delprocess finns en processansvarig 2. Förbättringssystem Visar ett sätt som passar oss att ta hand om förbättringar och avvikelser i vår verksamhet. Det kan gälla miljön, ekonomin, arbetsmiljön, kundnöjdhet och mycket annat. /Hanteras genom Korrigerande och förebyggande åtgärder 3. Dokumentation Var hittar vi det vi behöver i vardagen? Både instruktioner och t.ex. underlag till fakturor. Hanteras genom ”Vår filstruktur” 4. Kundfokus Vi har mål på kundnöjdhet och en plan på hur målen skall nås. Vi säkerställer så att vi klarar av de krav och förväntningar som kunden har. Vi visar detta i offerter och på vår hemsida. Hanteras genom Mål och ”Kundfokus” 5. Miljöutredning Vi har kartlagt verksamhetens miljöpåverkan på årsbasis och skapat rutiner för hur vi arbetar med betydande miljöaspekter och hur vi följer de lagar och förordningar som finns. Hanteras enligt beskrivningen under Miljö Lektion 2 2017-10-25 Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald

Innehåll i VIS ABs Verksamhetssystem 6. Mål Vi har mål för kvalitets- och miljöarbetet inkl. handlingsplaner för hur de skall nås. Hanteras genom Mål 7. Lagar och författningar Vi har sammanställt de lagar och författningar som vi påverkas av, framförallt avseende miljö. Hanteras genom lagar 8. Policy Vi har kvalitets- och miljöpolicy som stämmer överens med vår verksamhet och de uppsatta målen. Hanteras genom Policy 9. Inköp Vi har klarlagt vilka behov och krav vi har. Årligen bedömer vi nya och gamla leverantörer och byter när det behövs. Hanteras genom Inköp 10. Produkter och tjänster Visar hur vi hanterar uppdragen till kund, där våra ordersystem, IT-hjälp och Personalhandboken är till stor hjälp. Hur vi förebygger arbetsskador och hur egenkontrollen görs under produktionen framgår också. Hanteras genom Utföra tjänster Lektion 2 2017-10-25 Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald

Hanteras enligt beskrivningen under Ledningens genomgång Ledningen utvärderar löpande verksamheten. Kunders synpunkter, våra förbättringar, revisioner, processers duglighet, förändringar och uppföljning av beslut diskuteras och utvärderas. Miljöutredningen och miljömål utvärderas också. Hanteras enligt beskrivningen under Ledningens genomgång Lektion 2 2017-10-25 Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald

Innehåll i VIS ABs Verksamhetssystem 12. Resurser Vi har koll på våra resurser i form av fordon, utrustning, anställda och deras kompetensutveckling. Vi har klart för oss infrastrukturen (energi, tele, el, data, avlopp m.m.) och verksamhetsmiljö (bl.a. arbetsmiljön) Hanteras bl.a. enligt beskrivningen under Processbeskrivning 13. Nödlägesberedskap Vi har rutiner för hur vi ska agera vid nödläge, t ex olycka eller brand, som samtliga medarbetare känner till. Vi har ordning på våra rutiner och flöden både på terminaler, planer och kontor, så vi hittar och inget är i vägen om något händer. Hanteras enligt beskrivningen under Nödlägesberedskap 14. Övervakning och mätning Kanske vår svåraste utmaning, men vi försöker löpande mäta våra mål och hantera våra avvikelser. Vi kollar också var i arbetsflödet som vi behöver lägga ner mest kraft. Hanteras enligt beskrivningen under mål och Korrigerande och förebyggande åtgärder Att arbeta med ständiga förbättringar är kärnan i vårt ledningssystem. Lektion 2 2017-10-25 Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald

Lektion 2 2017-10-25 Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald Vi tittade i Verksamhetshandboken och gjorde vissa jämförelse med standardens krav. (se blåmarkerad text) 4.1 Att förstå organisationen och dess förutsättningar Organisationen ska avgöra vilka externa och interna frågor som är relevanta för dess syfte och dess strategiska inriktning och som påverkar dess förmåga att nå de avsedda resultaten med sitt kvalitetsledningssystem. Organisationen ska övervaka och granska information om dessa externa och interna frågor. 4.2 Att förstå intressenters behov och förväntningar Beroende på intressenters inverkan, eller tänkbara inverkan, på organisationens förmåga att ständigt erbjuda produkter och tjänster som uppfyller kundkrav och tillämpliga författningskrav, ska organisationen bestämma: a) vilka intressenter som är relevanta för kvalitetsledningssystemet; b) vilka av dessa intressenters krav som är relevanta för kvalitetsledningssystemet. Organisationen ska övervaka och granska information rörande dessa intressenter och deras relevanta krav. Lektion 2 2017-10-25 Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald

Lektion 2 2017-10-25 Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald 5.1.2 Kundfokus Högsta ledningen ska tydligt visa ledarskap och åtagande i fråga om kundfokus genom att säkerställa att: a) det avgörs vilka kundkrav och författningskrav som är tillämpliga, att de förstås och ständigt uppfylls; b) risker och möjligheter som kan påverka produkters och tjänsters överensstämmelse med krav samt förmågan att förbättra kundtillfredsställelsen bestäms och hanteras; c) fokus på att förbättra kundtillfredsställelsen upprätthålls. 5.2 Policy 5.2.1 Upprättande av kvalitetspolicy Högsta ledningen ska upprätta, införa och underhålla en kvalitetspolicy som: a) är anpassad till organisationens syfte och förutsättningar samt stöder dess strategiska inriktning; b) ger ett ramverk för att sätta kvalitetsmål; c) innefattar ett åtagande att uppfylla tillämpliga krav; d) innefattar ett åtagande att ständigt förbättra kvalitetsledningssystemet. Lektion 2 2017-10-25 Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald

Lektion 2 2017-10-25 Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald Krav enl. ISO 9001 Förslag enl. Verksamhetshandboken Fundera/Diskutera: vad saknas? Lektion 2 2017-10-25 Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald

Lektion 2 2017-10-25 Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald Gästföreläsare Ellen Friberg, VisionL Ledningssystem + grundstruktur Lektion 2 2017-10-25 Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald

FÖRETAGET Dokumentationskrav 4 Organisationens förutsättningar Interna och externa frågor 6 Planera Riskhantering Miljöaspekter Bindande krav Mål och handlingsplaner Hantering av förändringar Intressenter P 7 Stöd Resurser Kompetens Medvetenhet Kommunikation Dokumentation 5 Ledarskap Kundfokus Policy Roller och ansvar 10 Förbättringar Avvikelser Ständiga förbättringar A D 8 Verksamhet Krav på produkter och tjänster Konstruktion och utveckling Framställning av produkter/utförande av tjänster Leverantörer, inköp, utlagda processer Nödlägen C 9 Utvärdering av prestanda Övervakning, mätning , utvärdering Analys Kundtillfredsställelse Efterlevnadskontroll bindande krav Internrevision Ledningens genomgång Ledningssystemets omfattning Processer