INTRODUKTION RISKBEDÖMNINGSVERKTYG FÖR LÄRARE

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
2-årigt samverkansprojekt
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Handlingsplan för matematikutveckling
Varför ska vi mäta? Spridningsseminarium barn och unga
hållbar utveckling över gränserna
Summering av brainstorm 2
Hälsopedagogik- Vad är det ?
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
- Konsten att ge feed-back
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
Syftet med en personlig handlingsplan
Stöd för inkludering.
Lärares planeringsarbete!
Hur kan en plan för ett arbetsområde/tema se ut?
Community Readiness Baseras på teorier om Community Developement -Organisationsteori -Psykologiteorier Har använts inom alkohol och drogmissbruk, våld.
Vad är läsförståelse? Vilka olika faktorer påverkar möjligheten att förstå det man läser? Vad är lässtrategier? Vilka strategier använder sig en god läsare.
Att synliggöra lärande
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Kyrkskolans fritidshem
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ämnesdidaktik vid GU Att undervisa är att välja
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Hur gör man en debattartikel?
KÄLLKRITIK.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
TANKE – KÄNSLA - HANDLING 1.Tänka igenom olika ämnen. Tveksamhet. Osäkerhet 2.Ämnesval. ”Väga ämnet”. Optimism 3.Utforska ämnet. Orientering. Förvirring.
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
”Alla vet hur en bra lärare ska vara, men få har träffat någon”
Motivation is the direction and intensity of effort
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Formellt, skarpt och snyggt
en start för det lagstadgade likabehandlingsarbetet
Mobila Skolteamet Sjöbo
Socialpsykologi.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Källängsråd Dagordning 1.Skolans verksamhet - TEMA - studiero 2. Ekonomi och organisation 3.Övrigt - Säkra skolvägar.
Delat beslutsfattande  Delat beslutsfattande är en evidensbaserad metod vilket innebär att den har funnits ha vetenskapligt stöd  Metoden har visat ge;
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & - påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Lärmöte IT-stöd för Processer Resultatredovisning.
4 processer att behärska:

Psykologi Introduktion.
Coaching.
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Det är insidan som räknas!
Osynliga i historien.
IDENTFIERING AV RISK FÖR AVHOPP
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
Längre eller upprepad frånvaro
Närsjukvårdsmöte
Tips för bättre kommunikation
Världsarvet en pedagogisk utmaning eller möjlighet?
Läkarintyg för sjukpenning
Presentationens avskrift:

INTRODUKTION RISKBEDÖMNINGSVERKTYG FÖR LÄRARE Hur man använder verktyget

Forskningsbakgrund till verktyget Detta verktyg har utvecklats med grund i vetenskaplig forskning: Lauth, G.W. (1999): Lernstörungen. In: C. Steinhausen& M. Aster (Hrsg.). Verhaltenstherapie und Verhaltensmedizin bei Kindern und Jugendlichen. Weinheim: Beltz PVU, 75 – 93 Klaurer, K.J. & Lauth, G.W. (1997): Lernbehinderungen und Leistungsschwierigkeiten bei Schülern. In: Wienert. F.E. (Hrsg.): Enzyklopädie der Psychologie. Themenbereich D, Serie I. Pädagogische Psychologie, Band 3. Psychologie des Unterrichts und der Schule. Göttingen: Hogrefe, 701 – 738 Langfeldt, H.P. (1999): Pädagogisch-psychologische Diagnostik, in 2 Bdn., Bd.2 Anwendungsbereiche und Praxisfelder. Göttingen, 79 – 84 Och våra vetenskapsbaserade och praktiska erfarenheter från: vårt „Stop Dropout“ verktyg, som sedan 2011 har använts av mer än 6000 elever: http://www.stop-dropout.eu/

Riskbedömningsverktyg för lärare Skolavhopp föregås av en lång process och beror på många olika orsaker. Som lärare har du möjligheten att följa dina elevers utveckling under en lång tidsperiod.

Detta instrument syftar i ”registrera” konkreta och observerbara beteenden hos dina elever. Till grund ligger en egenutvecklad modell för att skilja på olika typer av orsakssamband som kan förklara en enskild elevs beteende.

Konkret observerbart beteende Under en kortare period Under en längre tid SEDAN NÄR? Alltid Inte alltid FÖREKOMST Under en av mina lektioner Under alla mina lektioner VAR? Inga andra ämnen I några andra ämnen I alla andra ämnen NÅGON ANNANSTANS? När du arbetar med detta verktyg är det nödvändigt att du kan svara på följande frågeställningar kopplat till ett specifikt problem:

Konkret observerbart beteende Under en kortare period Under en längre tid SEDAN NÄR? Elever som uppvisar beteendemässiga problem har alltid skäl att agera på ett visst sätt. I ett första skede är det viktigt att ta reda på när det konkreta beteendet började. Försök vara specifik kring när du först kunde observera beteendet. Är det nyligen eller har beteendet uppvisats under en längre tidsperiod?

Konkret observerbart beteende Alltid Inte alltid FÖREKOMST? Vissa beteendemönster kan observeras under en lång tidsperiod medan andra kommer och går. För att få en djupare förståelse av orsakerna som kan ligga bakom dessa beteendemönster är det nödvändigt att ta reda på när de förekommer: alltid eller inte alltid?

VAR? Konkret observerbart beteende Under en av mina lektioner Under alla mina lektioner VAR? Beteendemönster måste alltid beaktas utifrån kontext och sammanhang. Man skulle till och med kunna hävda att specifika sammanhang genererar vissa beteenden. Därför vill vi - om du undervisar i mer än ett ämne i en klass – att du ställer dig frågan om ett visst beteende hos en elev förekommer i alla dina undervisningsämnen eller ej.

Konkret observerbart beteende Inga andra ämnen I några andra ämnen I alla andra ämnen NÅGON ANNANSTANS? Nu kan det vara nödvändigt att utbyta åsikter om ett visst beteende hos en elev med dina kollegor. Från ett systemiskt perspektiv är det viktigt att veta om detta beteende endast uppträder i ditt ämne eller om det också förekommer i andra ämnen. För att få en helhetsbild är det också nödvändigt att skilja på om uppförandet endast förekommer i vissa andra ämnen eller om det är ett generellt problem som uppstår i alla andra ämnen.

Hur man ska använda verktyget Svara genom att klicka på något av alternativen

En titt bakom kulisserna Efter att ha besvarat de 4 frågorna får du genom verktyget möjlighet att angripa problemet med ett holisiskt angrepssätt/förklaringsmodell som bygger på 4 olika glasögon (perspektiv). Instrumentet hjälper dig att titta in bakom kullisserna på- förstå orsakerna bakom - specifika prolem hos en enskild elev.

De 4 glasögonen/perspektiven Kognitivt perspetiv: Åtgärder för att erbjuda mer effektiva inlärningsstrategier / att stärka kunskaperna Motivationspersektiv: Åtgärder för att väcka elevens intresse och öka hens motivation för skolan Kliniskt perspektiv: Fokuserar på elevens personliga utveckling och sker oftast i samverkan med elevhälsans psykologer/kuratorer Socio-ekologiskt perspektiv: samverkan mellan familj, skola och sociala myndigheter

Olika glasögon– olika perspektiv Det perspektiv du väljer leder dig fram till orsaken på ett problem och påverkar vilka åtgärder du vidtar för att hjälpa eleven

Vänligen uppmärksamma de orsaker som markerats i gulorange! Att hitta orsakerna.. Varje perspektiv kommer att erbjuda dig olika orsaker till problemet. Vänligen uppmärksamma de orsaker som markerats i gulorange!

Hur man sätter på sig ett par andra glasögon – att ändra perpektiv Klicka här för att komma till de kognitiva glasögonen Längst upp i höger hörn hittar du en länk som hjälper dig att skifta perspektiv!

Och nu …. Låt oss börja!