RISE Test & Demo Din resurs för teknisk utveckling och nya affärer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samborådet Emina Redzematovic. Samborådet 2. Coach/vägledare kartläggning Motivationssamtal Bedömning Upprättande av handlingsplan Planera insats Följa.
Advertisements

Informationssystem om arbetsmiljö För en säkrare och effektivare arbetsplats.
Våldsbejakande extremism - en beskrivning av Nacka kommuns strategi Jan Landström Säkerhetssamordnare i Nacka kommun Jan Landström.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
Kommunikation.
Styrmodell.
Bästa utveckling för alla
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Ny utvecklingsform – samplanering av flera team
Utveckling i Norsjö kommun med stöd av digitalisering och IT
Kortsiktig /Långsiktig effekt
XX kommun Kommunikationsplan.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Klassifikation av vårdåtgärder
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Etik- planering.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Nätverk för lärare på fritidshem
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
SOCIALA MEDIER-KAMPANJ “The Butterfly Effect”
Projektledare - Wille Kyrk
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
9...
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2015
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Kommunikationsstrategi för landsbygdsprogrammet
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
1 Åtta goda skäl till att ställa ut på en mässa
Projekt! Mål, förstudie, uppstart
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Program 16,30 – 16,45 Inledning Göran J och Per S
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Målstyrning och verksamhetsplanering
Kommunikation för er ToD-miljö Hur du skapar: intresse, kontakt och affärer för din T&D 1.
Smartare möten – effektivare uppföljning
ARBETSMODELL FÖR PLANERING AV DISKUSSIONEN
Referenser – Carbon Capture and Storage (infångning och lagring av koldioxid) Bakgrund Fossila bränslen står för cirka 80% av världens energiförsörjning.
Systematiskt kvalitetsarbete
- Tobaksfri utmaning, för tobaksfria ungdomar
Årshjul Xxx-avdelningen.
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Hållbar utveckling måste vara
Utvärdering och utveckling av föreningens motionsverksamheten
Kommunikationsplan 2019 för lokalt ledd utveckling i fyra fonder
Kulturskolornas strategidokument
Rubriker: Franklin Gothic Demi Brödtext: Franklin Gothic Book
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Tips för det praktiska ledarskapet
Rekrytering med lokala jobbspår
Att tänka på inför en Pep Dag
Biomedicinska analytikerdagen 15 april
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
[Projektnamn] Utvärdering
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Målgruppsanalys - mall och instruktioner
Presentationens avskrift:

RISE Test & Demo Din resurs för teknisk utveckling och nya affärer Kommunikation Test & Demo Hur du skapar: intresse, kontakt och affärer för din T&D 1

Varför en kommunikationsplan? Utan en kommunikationsplan kan du få: En ’produkt’ du inte har nytta av En onödigt dyr ’produkt’ En ’produkt’ utan sammanhang En ’produkt’ ingen ser eller bryr sig om En ’produkt’ som inte passar kundens tankemönster ’Som att skapa forskning ingen bryr sig om eller vet om att du gjort! Forskningen kan vara bra men det är bara du som vet det!’

Med en kommunikationsplan får du (förhoppningsvis) Kommunikation definierat efter kundens behov Information kunden tycker är relevant och intressant En plan på när du skall göra ’vad’ En plan för budget/kostnader/tidsåtgång En struktur på vilken kommunikation du ska använda i olika sammanhang, tidpunkter och för olika målgrupper En möjlighet att justera efter kundens ändrade behov ’En kommunikationsplan funkar ungefär som en projektplan: du har en ide, beskriver den, utvecklar den och justerar vartefter. Den bör vara ett levande dokument som stödjer dig i att komma rätt i slutet.’

En kommunikationsplan Kompletterar marknadsplan och erbjudandemall Ger stöd att planera, formulera, agera och utvärdera kommunikationsaktiviteter. Är både ett styr- och stöddokument Styr på mål och budskap och stöder vid prioritering av resurser och aktiviteter Bör integreras i bolagets övergripande strategi

Modulen Kommunikation och dagens arbete Förutsättning: Du vet ditt erbjudande till kund. Kanske genom att ha gått utbildningsmodulen ’Erbjudande och säljprocess’. Stegvis gå igenom de olika delarna i en kommunikationsplan Självständigt arbete med de olika delarna, med stöd av oss, för ’er T&D’ Återkoppling efter varje delmoment Fortsatt arbete hemma med stöd av er egen kommunikatör

Övergripande innehåll i en kommunikationsplan och ingående delar Kommunikationsmål Målgrupper Huvudbudskap Avsändare Kanalval Aktiviteter Budget Uppföljning Då kör vi igång

Syfte med kommunikationen Fundera på vad du vill ska uppnås med kommunikationen? Koppla syftet till verksamhets- & affärsmål. Exempel: Syfte med kommunikationen är att positionera oss som en ledande leverantör av miljövänliga mjölkförpackningar i offentlig miljö och att få barn att dricka mjölk ur miljövänliga förpackningar

Kommunikationsmål Kvalitativa och kvantitativa mål måste vara kopplade till syftet. För att nå kommunikationsmålen ska aktiviteter utföras – dessa listas under egen rubrik i planen.

Kommunikationsmål Exempel på kommunikationsmål: Få föräldrar att förstå både hälso- och miljöfördelar med att servera sina barn mjölk i miljövänliga förpackningar 10% fler kommuner ska servera mjölk i miljövänlig förpackning i kommunens skolor 5 debattartiklar i riksmedia Ökad engagemang i sociala medier med 20% Vi ska vara mjölktillverkarnas förstahandsval som förpackningsleverantör

Målgrupper

Målgrupper Vem/vilka vill du skall informeras, vem vill du nå? Primärt Sekundärt Varför vill du påverka just denna målgrupp? Vem influerar/påverkar målgruppen? Så kallade intermediärer Vilken profil har din primära målgrupp? (yrke, roll, intressen)

Vi vill få barn att dricka mjölk ur miljövänlig förpackning ’Mjölkfrämjandet’ Barn mellan 5-12 år Tandläkare Fritids/Dagispersonal Politiker Syskon till barn 5-12 år Barn mellan 4-6 år Miljörörelsen, ekologiska konsumenter Föräldrar till barn mellan 0-13 år ’Mjölk-lobbyister’ Mjölkens ’branschorganisation’ Skolförvaltningen Återvinningsföretag

Budskap

Budskap Budskapet ska gå som en röd tråd i all kommunikation. Ett miljövänligt och närodlat inslag i skolmaten! Budskap Budskapet ska gå som en röd tråd i all kommunikation. Ska säga något om varför målgruppen ska köpa erbjudandet – vilken nytta som erbjuds. Exempel: Ekologisk mjölk är vänlig mot både hälsan och miljön Mjölk ger starka ben och tänder Ekologisk mjölk nu i ny miljövänlig förpackning!

Uppgift Formulera en kort generell pitch – en mening eller ett stycke som inkluderar vad (erbjudande) till vem (målgrupp) varför (nytta) Lägg in underliggande stödbudskap vid behov. Glöm inte avsändaren!

Kommunikationskanaler Vilka huvudsakliga kommunikationskanaler kommer att användas? Lista dem. Välj kanal utifrån syfte, målgrupper och resurser Tänk på att använda organisationens befintliga kommunikationskanaler – jobba smart

Kommunikationskanaler Exempel på kanaler: Hemsida Workshops/seminarier Nyhetsbrev Publikationer Personliga möten Mässor/events Sociala medier M.m.

Aktiviteter Vad behöver utföras för att nå kommunikationsmålen? Lista alla aktiviteter Varje enskild aktivitet måste ha: Ansvarig – vem gör? Effekt – vad vill vi uppnå? Tidpunkt/datum

Kommunikationsaktiviteter Exempel på aktiviteter Annonskampanj i sociala medier Delta på förpackningsmässa Ett skolbesök i varje län inkl föräldraträff Anordna seminarier för skolverksamheter inom kommuner Ställa ut på Livsmedelsverkets måltidsdag Debattartiklar i SvD, DN, Aftonbladet, Expressen och DI

När Vad Målgrupp Hur/kanal Ansvarig Mål för aktiviteten Uppföljning av aktiviteten Kopplat till övergripande mål Prio Januari DN Debatt - Mjölk i miljövänliga förpackningar förbättrar hälsan och miljön Allmänhet Media Artikel VD + neutral aktör Artikel införd i DN debatt under januari månad. Artikeln ska även spridas i våra sociala medier. Kommentarer på DN.se Antal delningar i våra egna kanaler  1, 3, 4  1 November  Måltidsdagen Chefer och yrkesverksamma inom kommunal utbildningsförvaltning, förskola, och skola  Utställare  Försäljningsansvarig  Att visa upp vår förpackning och påverka målgruppen att välja miljövänlig förpackning för servering av mjölk i skolor och förskolor Minst fem kontakter Minst fem kontakter för fortsatt samarbete  2  Kvartal 2 och 3  Annonskampanj i sociala medier – storytelling kring fördelarna med miljövänlig förpackning för hälsa och miljö. Fokus på hälsa för barn Alllmänhet Föräldrar Facebook Instagram Youtube Snapchat Kommunikationsansvarig Fler följare i sociala medier och ökat engagemang i kommentarsfält och delningar.  Antal följare, delningar, kommentarer och gillamarkeringar.  1,4 1  April  Förpackningsmässa Kunder och samarbetspartners Monter och enskilda samtal Visa upp vår förpackning för nya kunder och samarbetspartners Minst 5 kontakter för fortsatt samarbete  5

Uppföljning Mät effekten av dina kommunikationsinsatser. Kunskap om effekter underlättar kommande prioriteringar. Se till att du har en budget specifikt för kommunikation!

Ska man alltid göra en kommunikationsplan?

Kommunikationsplan utbildningsmodul Syfte: Öka kunskapen om kommunikationsplanering Målgrupper: Ledningsgrupper och andra som vill nå en eller flera målgrupper med ett erbjudande Kommunikationsmål: Deltagarna ska ha förstått vikten av att göra en kommunikationsplan och hur de kan använda en sådan för att marknadsföra sitt erbjudande. Minst hälften av deltagarna ska ha ett embryo till kommunikationsplan klar efter genomförd utbildning.

Kommunikationsplan utbildningsmodul Huvudbudskap: En kommunikationsplan är ett levande dokument som ger stöd att planera och prioritera aktiviteter och resurser så att projekt- och affärsmål uppnås. Kanaler: seminarium Aktiviteter: genomgång och ifyllande av mallen för kommunikationsplan. Uppföljning: återkoppling efter varje block. Utvärdering genom enkät.

Dags att utvärdera…   Har utbildningen gett dig kunskap om vad en kommunikationsplan är bra till? Hur fungerar mallen? Hur var upplägget på utbildningen?