Konflikthantering Hur kan man göra.
Jehoshua Kaufman Psykolog/psykoterapeut Arbetslivsinriktad rehabilitering/företagshälsovård/management Entreprenör och chef 3 barnsfar Fallskärmshoppare och Marathonlöpare
Sakfrågor Lösning Strukturera, diskutera och besluta + Ökar alternativen +skapar mervärde +kan lösa problem -kan övergå i personkonflikter - kan förlama verksamheten -Kan leda till handlingsförlamning
Personliga konflikter Antipati Konkurrens Fördomar By proxi Missförstånd Prestige konflikter Personlighetsstil Specialist på Lunds kommun. Någon la sig i arbetet. . Två sökte samma chefsjobb. Bara en fick det. Vi arbetare mot chefen. Sa inte hej, slängde dörren i ansiktet. Asperger stil på universitetet.
Grundtanken i konflikthantering Människor är beredda att ändra sitt beteende och sina relationer för något de tycker är viktigt eller för att slippa något obehagligt. Förändring tar tid och är ansträngande men måste börja nu! Lösningarna måste följas upp och stödjas.
Ingripa eller avvakta? ingripa + Hindrar spridning och utveckling av konflikten +Visar engagemang och kraft + markerar social ordning Vänta + Visar förtroende + ger möjlighet till egna lösningar +ger möjlighet att bekräfta styrkor
När MÅSTE man ingripa? arbetsrätten kräver det! Ex. mobbing, kränkningar, våld. Verksamheten påverkad Tidsåtgång, lägre effektivitet, oklarheten i roller/arbetsuppgifter, uppsägningar Spridningssituation Grupper mot grupper, uppenbart dålig stämning.
film
go between Ökar risken för alianser. Ger oanvändbar information Leder SÄLLAN mot lösningar utan mot fördjupad konflikt. Kan vara en bra förberedelse inför gemensamt möte.
LÖS DET SJÄLVA FÖRBÄTTRAR RELATIONEN LÄGGER ANSVARET DÄR DET SKA VARA ÖKAR CHANSEN ATT DE SKA KLARA AV DET LÄTTARE TILL EN ANNAN GÅNG SPRIDER LÖSNINGSMODELLEN
Film Konflikthantering
Steg för steg Varför sitter vi här. Min oro!! Hur vill jag att det ska fungera. Hur vill ni att er bra samarbete ska se ut. Skala 0-10 där 10 är när det fungerar maximalt Nuläge 0-10 1 steg framåt för var och en av er? Hur mycket är ni beredda att göra för att det ska gå framåt? Ev hantering av speciella situationer Uppföljning Chefens roll under tiden.
”fällor” ”Vi måste ju först reda ut vad som hänt” Högljuddhet och otrevligt språk. Man drar in andra medarbetare och/eller andra ämnen Någon av parterna lämnar rummet
TANKAR PÅ VÄGEN Om konflikterna ”ställer till det” behöver de hanteras. Framtiden är alltid viktigare än dåtiden Förändring kan gå långsamt och ta tid, men den måste börja nu! Alla inblandade har en uppgift att fylla. Allt går inte att lösa Att ge upp kan ibland vara enda lösningen