Konflikthantering Hur kan man göra..

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mål med samverksanssystemet
Advertisements

VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Samarbejde mellem plejefamilier og kommune
Metodstöd.
ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Bättre mat och hälsa för äldre
FUNKTIONSSKATTNINGSSKALA
Problemsnack eller bygga lösningar.
En utbildningssatsning i samproduktion mellan
Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –
Tjänstemännen i det moderna arbetslivet Daniel Gullstrand, Unionen.
Kommunikation.
Individuellt utvecklingssamtal - mall
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Att samtala med ungdomar om tobak
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Modul 1 Använda teamwork-färdigheter
CASE Hultsfred Ledarutveckling över gränserna
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Att tillsammans påverka!
SKOP Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning 2011 SKOP:s arkivnummer: S21DEC11 Psykiatri PPH - Läkare, tillsvidareanställd, spec.komp.
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
arbetsgivare - chef - medarbetare - fack
Skolsamverkansgrupp ABE Förändringar efter projektet ”Utveckla KTHs samverkanssystem”
Samverkan mellan vårdgivare 24 mars 2011 Maj Rom.
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
Management Support Partners 1 Styrkor SvagheterHot Möjligheter SWOT.
Vad står vi inför i hälso- och sjukvården? Förändringar på kort och lång sikt.
Socialpsykologi.
Synpunkter, klagomål och beröm
Riktlinjer för misskötsamhet
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Diskutera anställningsintervju. De här frågorna får man ofta på en anställningsintervju. Hur svarar man? Har du lätt för att lära dig nya saker? Varför.
Fontänhögskolan En modell för utbyte av kunskap och erfarenhet - blandning av teori och praktik.
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Konflikt. Tecken på konflikt Reaktioner på beteenden- Leta efter fel Personangrepp Fler motsättningar om fler ämnen Lägger ner tid och energi på upptrappning.
Kontakt anbudsgivare- beställare under upphandlingstiden? ”Får man prata med varann? I så fall när och om vad?” Vad säger reglerna ? Hur hanterar man det.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Lära för livet!.
anställningsintervju
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Förändringsarbete Bo Ahrenfelt
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Coaching.
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Christina Nygren-Landgärds
Förändringsprocessen
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
Målsättning för lektionen
Psykiskt funktionsnedsättning
Novellanalys.
POLITIK 2. Vem ska bestämma?.
Distanskonsulter ortodonti (tandreglering)
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Förslag till förstärkning i Ma inför ht 2017.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Välkomna på föräldramöte
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Konflikt och Konflikthantering Centralt innehåll: Interaktion och kommunikation vid konflikter och konflikthantering.
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Företagets intressenter
Presentationens avskrift:

Konflikthantering Hur kan man göra.

Jehoshua Kaufman Psykolog/psykoterapeut Arbetslivsinriktad rehabilitering/företagshälsovård/management Entreprenör och chef 3 barnsfar Fallskärmshoppare och Marathonlöpare

Sakfrågor Lösning Strukturera, diskutera och besluta + Ökar alternativen +skapar mervärde +kan lösa problem -kan övergå i personkonflikter - kan förlama verksamheten -Kan leda till handlingsförlamning

Personliga konflikter Antipati Konkurrens Fördomar By proxi Missförstånd Prestige konflikter Personlighetsstil Specialist på Lunds kommun. Någon la sig i arbetet. . Två sökte samma chefsjobb. Bara en fick det. Vi arbetare mot chefen. Sa inte hej, slängde dörren i ansiktet. Asperger stil på universitetet.

Grundtanken i konflikthantering Människor är beredda att ändra sitt beteende och sina relationer för något de tycker är viktigt eller för att slippa något obehagligt. Förändring tar tid och är ansträngande men måste börja nu! Lösningarna måste följas upp och stödjas.

Ingripa eller avvakta? ingripa + Hindrar spridning och utveckling av konflikten +Visar engagemang och kraft + markerar social ordning Vänta + Visar förtroende + ger möjlighet till egna lösningar +ger möjlighet att bekräfta styrkor

När MÅSTE man ingripa? arbetsrätten kräver det! Ex. mobbing, kränkningar, våld. Verksamheten påverkad Tidsåtgång, lägre effektivitet, oklarheten i roller/arbetsuppgifter, uppsägningar Spridningssituation Grupper mot grupper, uppenbart dålig stämning.

film

go between Ökar risken för alianser. Ger oanvändbar information Leder SÄLLAN mot lösningar utan mot fördjupad konflikt. Kan vara en bra förberedelse inför gemensamt möte.

LÖS DET SJÄLVA FÖRBÄTTRAR RELATIONEN LÄGGER ANSVARET DÄR DET SKA VARA ÖKAR CHANSEN ATT DE SKA KLARA AV DET LÄTTARE TILL EN ANNAN GÅNG SPRIDER LÖSNINGSMODELLEN

Film Konflikthantering

Steg för steg Varför sitter vi här. Min oro!! Hur vill jag att det ska fungera. Hur vill ni att er bra samarbete ska se ut. Skala 0-10 där 10 är när det fungerar maximalt Nuläge 0-10 1 steg framåt för var och en av er? Hur mycket är ni beredda att göra för att det ska gå framåt? Ev hantering av speciella situationer Uppföljning Chefens roll under tiden.

”fällor” ”Vi måste ju först reda ut vad som hänt” Högljuddhet och otrevligt språk. Man drar in andra medarbetare och/eller andra ämnen Någon av parterna lämnar rummet

TANKAR PÅ VÄGEN Om konflikterna ”ställer till det” behöver de hanteras. Framtiden är alltid viktigare än dåtiden Förändring kan gå långsamt och ta tid, men den måste börja nu! Alla inblandade har en uppgift att fylla. Allt går inte att lösa Att ge upp kan ibland vara enda lösningen