Svenska Föreningen för Barn- och Ungdomspsykiatri
Fortbildning för specialistläkare inom BUP Verksamhetschefer antal 25, svarsfrekvens 100 % Specialistläkare antal 111 st, svarsfrekvens okänd 93% arbetar offentligt 11 % av specialistläkarna är helt nöjda med sin fortbildning
Varför viktigt med fortbildning? VC Erbjuda god och evidensbaserad vård – ökar vårdkvalitén Patientsäkerhet Viktigt för trivsel och personlig utveckling Specialistläkarna Hålla sig uppdaterad Ökad patientsäkerhet Ansvar för att hålla högsta kompetensen på mottagningen
Verksamhetschefernas roll i fortbildningen Samtliga VC känner ett ansvar för att specialistläkarna upprätthåller sin kompetens.
Verksamhetschefernas roll i fortbildningen Hur informerad och insatt är du som VC i specialistläkarnas behov av fortbildning?
Verksamhetschefernas roll i fortbildningen Upplever du som VC att du har tillräckliga resurser för att kunna tillgodose adekvat fortbildning för specialister?
Vad består resursbristen i enligt VC ? Är svårigheterna av ekonomiska skäl? Är svårigheten att avvara läkare ur klinisk tjänst?
Andra svårigheter eller hinder för att tillgodose fortbildning för specialister i fritext (VC) Varierande motivation till fortbildning hos specialister Svårt att formulera tydliga mål och behov Vore bra med utformande av vad som är grundläggande till ”bästa möjliga” fortbildning Litet nationellt utbud Ofta sponsrat av läkemedelsföretag
Övriga synpunkter från VC Nationella utbildningsinsatser Önskemål om stöd i detta från chefer som ej själva är läkare Oberoende utbildningar Viktigt för verksamhetsutvecklingen med fortbildning för specialister.
Specialistläkarnas uppfattning Får du av din arbetsgivare råd och stöd i att planera din kontinuerliga fortbildning (tex i samband med medarbetarsamtal)
Specialistläkarnas uppfattning av resurser Upplever du att du får de resurser du behöver av din arbetsgivare avseende tid och ekonomi för att få den fortbildning du behöver?
Behov av fortbildning Enligt VC Tim/mån intern fortbildning Medel 7.5 h (intervall 0-20 h, sd 4.5) Dagar/år extern fortbildning Medel 8.1 d (intervall 4-24 d, sd 4.8) Enligt specialistläkarna Tim/mån intern fortbildning Medel 7,0 h (intervall 2-32 h, sd 4,1) Dagar/år extern fortbildning Medel 7,5 d (intervall 2-20 d, sd 3,2)
Hur ser verkligheten ut? Tim/mån intern fortbildning Medel 1.9 h (intervall 0-25 h, sd 3.3) 40% 0 timmar/mån Dagar/år extern fortbildning Medel 3.5 d (intervall 0-20 d, sd 3.2) 15 % 0 dagar/år Dagar senaste 3 åren på internationell kongress Medel 2.6 dagar/3år (intervall 0-21 d) 60% 0 dagar/3år
Vilka områden har specialistläkarna behov av att fortbilda sig inom Viktiga områden Psykofarmakologi 78% Diagnostik 33% Neuropsykiatri 27% Annan behandling/psykologisk behandling 36%
Vilka områden har specialistläkarna behov av att fortbilda sig inom Andra områden som nämndes av flera: Ledarskap, Forskning, Juridik/LPT, Kommunikation/teamarbete/handledning Trauma/transkulturell psykiatri, Missbruk, BUP nära pediatrik/Neurobiologi, Bipolär sjuk, psykoser, akut BUP, Ångest/OCD, Depression, Ätstörningar, Riskbedömning
Övriga synpunkter från specialistläkarna Bör vara obligatorisk med fortbildning/ Krav på fortbildning Viktigt för trivsel Önskemål om handledning Önskemål om mer kollegial samverkan Bristande kunskap om behov av fortbildning hos chefer som ej är läkare Fortbildning bör vara oberoende
Slutsatser VC och specialistläkarna ser samma behov av fortbildning i tid Behov av läkare i klinisk tjänst samt bristande utbud verkar vara hinder för utbildning Svårigheter att formulera mål och behov för läkare Varierande motivation till fortbildning hos läkare Önskemål både från VC och Specialistläkarna om att krav på fortbildning formaliseras. Gemensam Målbild: 8 dagar extern utbildning, 8 timmar internutbildning/månad
Utbud – vilket utbud finns på nationell nivå? 1 CPD kurs per år Psykofarmakologi kurs 2 ggr/år (ej oberoende) BUP kongressen Psykiatrikongressen Andra former av utbildning Auskultation Handledning Fou arbete/ledarskapskurser
Frågor – för diskussion!