En workshop framtagen av Scillani Information AB

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
MediRätt ® MediRätt arbetar med att hjälpa vårdpersonal och anhöriga att kunna leverera korrekt och kvalitativ vård till patienter. ® Torgny Ander VD.
Swot - analys.
Nyttorealisering på 10 min
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Serverkampanj för mellanmarknaden – genom partnerpresentation: Bild endast för presentatör: visa inte Talare: Partner Presentationens titel: Kraften att.
Åtgärdsprogram Inför vintersäsongen 2010–2011
Riskbedömning vid ändring i verksamheten
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Nolans modell MÅL Vad är det vi vill uppnå?
Systemkarta.
Processorienterat förbättringsarbete
IT i Sverige 2009 Kort introduktion
Regional digital agenda för Östergötland
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Konfigurationsanalys Cosmic. ”Agenda” Sammanfattning Bakgrund Metodik/Angreppssätt Avgränsningar Resultat Observationer Slutsats och rekommendationer.
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Projektledning.
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Pedagogik för jämställd IT Bidra till jämställdhet i det lokala samt regionala tillväxtarbetet genom att i ett nära samarbete med andra aktörer verka.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
Lönekriterier – ett stöd till chefer. Varför lönekriterier?  Att ha tydliga lönekriterier är en förutsättning i samband med lönesättning.  Kriterierna.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
1 © copyright Aim 4 knowledge AB Referensmodell för en enklare väg till service management.
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
Information inför Office 365
Digitaliseringens möjligheter och problem
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Vi är din IT-avdelning Alla storföretag har IT-avdelning / IT-chef. Mindre företag har inte resurser till samma lösningar. Vi erbjuder småföretag samma.
Analytics - Vad ni kan göra
Säkerhet - Vad ni kan göra
Detta är havsplanering
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Detta är havsplanering
Navigating uncertainty
Kontinuitetsanalys Workshop 3 av 4 – Riskbedömning
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Kontinuitetsanalys Workshop 1 av 4 – Kriteriemodell
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Bedrägeri – Vad ni kan göra
Sälja en produkt eller tjänst
Fiskbensdiagram.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Workshop Arbetsplatslärande.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Utbildning för andra vice distriktsguvernör
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Uppdrag Ta fram länsgemensam rutin för avvikelsehantering
ArtDatabanken Till styrmodell .
Inköp utanför boxen Med en alltmer digitaliserad inköpsprocess kommer nya utmaningar. Vilka är dessa och hur ser inköp ut i framtiden?
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Workshop om utmaningarna på digitaliseringsresan
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Enhetlig myndighetsutövning
Företagets namn Affärsplan.
Förbättra klubbkvalitet
METOD Strategisk kompetensförsörjning
OM DIGIBAROMETER Digibarometer är att workshopmaterial som tagits fram inom det regeringsuppdrag som Lantmäteriet har för att öka kompetens och.
Presentationens avskrift:

En workshop framtagen av Scillani Information AB IT - Vad ni kan göra En workshop framtagen av Scillani Information AB

Denna workshop När ni ger i kast med att utvärdera hur ni kan förbättra hur ni tar stöd i IT och får det att fungera i verksamheten, då är ett angreppssätt att identifiera potentialen till förbättringar i befintliga IT processer. © 2003 – 2017 Scillani Information AB – www.scillani.se / www.scillani.com

Om IT Många har uppfattningen att IT en fråga om teknik och tekniken är viktig, även om det i lika stor utsträckning handlar om att ta väl grundande beslut som både visar på mod och som baseras på väl grundade ställningstagande. Främst handlar det om att vara i dialog med organisationen för att känna av de behov som är av strategisk, taktiskt och operativ betydelse. Vikten av detta synsätt förstärks i takt med att de flesta organisationer digitaliserar i allt större utsträckning, där IT inte längre är ett administrativt stöd utan en intäktskälla och en integrerad del i de produkter och tjänster som levereras. © 2003 – 2017 Scillani Information AB – www.scillani.se / www.scillani.com

Hur workshopen genomförs Ni behöver: 1 moderator 6 till 12 deltagare Ni delar upp er i mindre grupper med 3-4 persons i varje gruppgroup Ni gör detta i 3 steg: Steg 1) Identifiera: Uppskattad tid är 45-60 minuter Steg 2) Bedöm: Uppskattad tid är 30-45 minuter Steg 3) Prioritera: Uppskattad tid är 15-30 minuter Vid slutet av varje steg har varje grupp 2 minuter på sig att dela med sig av vad man har diskuterat. Efter steg 3 behöver ni summera vad alla grupper har kommit fram till Vi har inte uppskattat tidsåtgång för detta eftersom det beror på hur många som deltagit i workshopen och hur omfattande diskussionerna har varit © 2003 – 2017 Scillani Information AB – www.scillani.se / www.scillani.com

Steg 1 - Identifiera Er uppgift i denna workshop: Vilka IT-processer har ni? Finns det någon IT-process inte fungerar? Finns det någon IT-process som är viktig att den fungerar effektivt? Har ni någon IT-process som används mycket? © 2003 – 2017 Scillani Information AB – www.scillani.se / www.scillani.com

Steg 2 - Bedöm Er uppgift i denna workshop: För varje IT-process, i vilken utsträckning finns det behov av förbättring? I vilken utsträckning påverkar IT-processen verksamheten? © 2003 – 2017 Scillani Information AB – www.scillani.se / www.scillani.com

Steg 2 - Bedöm Liten Stor Påverkan Förändring …. …. © 2003 – 2017 Scillani Information AB – www.scillani.se / www.scillani.com Placera de tillvägagångssätt ni har tagit fram och placera i denna matris. …. ….

Steg 3 - Prioritera Vilka är era topp 3 IT-processer som förtjänar att bli förbättrade: IT-Process: Hur kan vi förbättra: När kan vi göra det: © 2003 – 2017 Scillani Information AB – www.scillani.se / www.scillani.com

Om Scillani Information AB En bredare syn på säkerhet med stöd av data och informationsteknik Bedrägeri - Analytics - Säkerhet - IT Scillani Information är en managementkonsult & expertrådgivare, med en bredare syn på säkerhet med stöd av data och informationsteknik. Vi är specialiserade inom Bedrägeri för att hantera finansiella och kulturella risker, Säkerhet för att hantera informations- och digitala risker, Analytics för att använda digitala spår samt IT för att skapa digitala möjligheter. Vi verkar för att företag och organisationer skall ha en hållbar utveckling genom sunda värderingar och ett kontinuerligt förbättringsarbete. Kontakt: Telefon: +46 (0)40 543 131, E-mail: info@scillani.se, Internet: www.scillani.se Kontor: Ekgatan 6, Bara, Sverige - Vestergade 16, 1456 København K, Denmark (c) 2003-2017 Scillani Information AB © 2003 – 2017 Scillani Information AB – www.scillani.se / www.scillani.com