Nätverk för lärare på fritidshem

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Advertisements

SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Välkomna! Pedagogiskt bokslut FIKA! Skolinspektionen Kollegialt lärande Utvärdering.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Heby skola 7-9 Björn Johansson, förstelärare
Barnets bästa i främsta rummet
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Klassifikation av vårdåtgärder
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Riktlinjer för betygssättning
Rondundervisning på läkarprogrammet
AXIELL|Education WELIB Skolans namn datum.
Gymnasiearbete 100 p.
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Nätverk för lärare på fritidshem
Svenska i gymnasieskolan
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Tankar om lärplattan i förskolan
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Skolledningskonferens
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Lärares planeringsarbete!
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Bedömning för lärande 31/10
Sektor utbildnings rutin för introduktion av nyutbildad personal
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Klagshamns rektorsområde
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Dokumentera rätt i vården
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Gymnasiearbete 100 p.
Barnkonventionen och barnrättslagen
Tips för det praktiska ledarskapet
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Fortbildning för pedagoger
Presentationens avskrift:

Nätverk för lärare på fritidshem 20170518

Agenda 08.30 Välkomna! 08.35 Bedömning/Pedagogisk dokumentation/Matriser - presentation 09.00 Grupparbete. Samtal kring Ann S Pihlgrens föreläsning + Göra egna matriser för fritidshemmet. Fika också. 10.20 Redovisning 3 minuter/grupp. 10.40 Information om två satsningar kring fritidshem, under nästa läsår 10.50 Utvärdering av terminen 11.00 Trevlig sommar!

Bedömning/Pedagogisk dokumentation på fritids Professionell och systematisk bedömning av barnens förmågor eller färdigheter kan behövas för att få syn på de lärprocesser som finns eller inte finns i fritidshemmet. Syftet med bedömningen är således att avgöra om lärande har ägt / äger rum. Om verksamheten är utformad så att barnen når de önskade målen. Om bedömningen visar att barnen inte kan det man vill att de ska kunna, så behöver man kanske göra förändringar i verksamheten? Bedömningen är ingen värdering. Med matriser kan bedömningen kanske bli systematisk och objektiv.

Systematiskt kvalitetsarbete

Enligt de allmänna råden för fritidshemmet ska, eleverna erbjudas en meningsfull och varierad verksamhet få prova olika arbetssätt och arbetsformer ges reellt inflytande Detta innebär att…….

… fritidshemsverksamheten behöver planeras och följas upp. Planeringen syftar till att; Strukturera verksamheten Hur arbeta för att ”få med allt” 2. Utvärdera verksamheten Har vi fått med allt? Har barnen fått de kunskaper vi önskade? Har barnen varit delaktiga, provat olika arbetsformer etc… 3. Synliggöra lärprocesser I detta arbetsområde övar vi dessa färdigheter.

Uppföljning Pedagogerna på fritidshemmet bör systematiskt och kontinuerligt, analysera hur planeringen och genomförandet av verksamheten har gett eleverna möjlighet att utvecklas, identifiera vad som behöver utvecklas i den egna verksamheten i förhållande till de nationella målen

Dokumentation Pedagogerna bör dokumentera sina planeringar och uppföljningar så att de ger stöd för att - genomföra, följa upp och utvärdera verksamheten, - kommunicera med elever och vårdnadshavare vad som är syftet med verksamheten och hur den ska genomföras, använda sig av effektiva rutiner och former för dokumentation

Matriser? Snabbt sätt att dokumentera Lätt att jämföra Lätt att få syn på generella tendenser Tar fokus från barnen och verksamheten Blir ytligt

Ett exempel och en tanke Högläsning. En pedagog läser för en grupp fritidsbarn. En återkommande aktivitet. Vid högläsningstillfället kan vi få in en del centralt innehåll. Vi kan också dokumentera den lärprocess som sker vid högläsningstillfället. Vi skulle kunna använda oss av en matris. Om vi använder samma matris vid flera högläsningstillfällen skulle vi kunna identifiera en progression hos barnen.

Grupparbete och diskussion Uppgift Skapa en bedömningsmatris för fritidshemmet. Välj själva om ni vill att det skall vara en matris som är generell och som kan användas vid olika tillfällen eller en matris som är tydligt kopplad till en pedagogisk planering. Utgå från styrdokumenten och använd Ann S Pilgrens föreläsning som inspiration. Ert resultat skall presenteras för nätverket. Presentationen skall vara max 3 minuter lång. Den skall ge svar på: syftet med er matris era tankar och ert resonemang som lett fram till att ni valt att utforma matrisen som ni gjort. Återsamling 10.20 - redovisning!

Redovisningar

Nästa termin... Två initiativ från EEU. Utvärderingsarbetet (besöka, observera och rapportera) NPF (Erik Bjurström informerar)

Avslut läsår och termin... Digital utvärdering - ligger till grund för innehållet nästa termin. https://docs.google.com/a/edu.lerum.se/forms/d/e/1FAIpQLSdHxNhEWOMiYX_S3XLrQ9Yux9sw5YJo1wUr7tmvzpdrESemhA/viewform?usp=sf_link Något annat? Litteratur? http://www4.nok.se/smak/index.asp?isbn=9789127443914 http://www4.nok.se/smak/index.asp?isbn=9789127423114 http://kvutis.se/wp-content/uploads/2016/02/FritidshemOchFritidspedagogik-1-1.pdf Glad sommar!