REKTOR Möjlighet till mindre styrelser för universitet och högskolor och om rektors möjlighet att vara ordförande i styrelsen Remiss av promemoria från Utbildningsdepartementet med svar senast 31 oktober. Förslag till yttrande behandlas vid styrelsens sammanträde 26 oktober. Två huvudförslag Möjlighet att ha en mindre styrelse med 11 i stället för 15 ledamöter. Ordföranden i styrelsen får inte vara anställd vid lärosätet. Medför förändringar i HL och HF. Föreslås träda i kraft 1 augusti 2018.
REKTOR Bakgrund Antal ledamöter i styrelsen har varierat genom åren. Sedan 2012 gäller 15 ledamöter, varav majoriteten (8) utses av regeringen. Delrapport från Ledningsutredningen juni 2015 föreslog bland annat flexibilitet i styrelsernas storlek. Positivt mottagande från remissinstanserna – så också från GU.
Förslag 15 ledamöter bör även fortsättningsvis vara huvudregeln. Lärosätet kan ansöka hos regeringen om att minska antalet ledamöter till 11. Av regeringen utsedda ledamöter ska vara i majoritet. SKÄL Ökad flexibilitet utifrån lärosätenas skiftande förutsättningar.
REKTOR Bakgrund Fram till 1988 var rektor styrelsens ordförande. Möjlighet för rektor att utses till ordförande har därefter ändrats flera gånger. Togs bort 1998 och återinfördes 2007.
Förslag Styrelsens ordförande får inte vara anställd vid lärosätet. REKTOR Förslag Styrelsens ordförande får inte vara anställd vid lärosätet. SKÄL Rollfördelningen mellan ordförande och rektor ska vara tydlig.