Hälsofrämjande miljö på Falu vårdcentral Patienter och personal
Värdegrund Falu vårdcentral har ett humanvetenskapligt perspektiv där idén om allas lika värde gäller utan reservationer. All vår verksamhet utgår från ett patientperspektiv och frågan ”Vad är bäst för patienten?” Vi har ett respektfullt och empatiskt förhållningssätt gentemot såväl patienter som våra medarbetare och samarbetspartner. Vårt ansvar är att se och särskilt uppmärksamma patientgrupper med svaga röster, till exempel barn och personer med psykiska eller fysiska funktionshinder.
Patientperspektiv Grupper Mediyoga Föreläsningar Stress, sömn, ångest Temaveckor alkohol Patientcentrerad samtalsmetodik. Se friskfaktorer framför sjukfaktorer. Samtal om hälsa vid varje möte, alkohol, rökning, stress, fysisk aktivitet, kost. Piloter (kost, alkohol, rökning, barn, fysisk aktivitet) på vårdcentralen som uppmuntrar och utbildar personal. Patientens förtroende och tillit för vårdgivare. Gott bemötande från första kontakten (telefon, reception) till sista. Kontinuitet och kompetens hos personalen. Hälsofrämjande miljö på mottagningen ex konst, tidskrifter, utställningar m.m. Patientperspektiv
Varje medarbetare har ett personligt ansvar att: visa omtanke och respekt för verksamheten och arbetskamraterna planera sin arbetstid utifrån verksamhetens behov så att det främjar patienterna och bidrar till ett gott samarbete inhämta information som rör verksamheten och uppmärksamma arbetsgivaren på sina behov av kompetensutveckling öppet meddela sina åsikter och tankar som rör verksamheten samt lyfta fram eventuella farhågor om denna till diskussion föreslå förbättringsområden och åtgärda de brister som uppmärksammas
Personalperspektiv Individ- anpassad arbetsmiljö och arbetsinnehåll För alla (exempel): Personalledda gympapass. Diverse motionslopp. Utrustad gymlokal där man kan delta i mediyogagrupp. Falu vårdcentrals VÄRDEGRUND Lagar och avtal Personalperspektiv
Hos oss innebär det att: känner oss trygga tar ansvar och agerar känner oss betydelsefulla blir sedda känner oss omtyckta är empatiska vågar fråga, vågar prata och vågar visa vår osäkerhet är förstådda, accepterade och respekterade utmanas och utvecklas i vårt arbete är ärliga föregår med gott exempel är öppna har förtroende