Kartläggning av samordnarens arbetsuppgifter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledarutveckling över gränserna
Advertisements

Seminarium om producentansvar 15 mars KSL Nalen Kent Carlsson.
Innehåll OSA-kompassen – vägar till god organisatorisk och social arbetsmiljö Arbetsmiljöverkets föreskrifter Organisatorisk och social arbetsmiljö.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Bemanning och anställning Av vikarier inom vård och omsorgsförvaltningen.
Redovisning av VAS - kommitténs arbete med fördjupad diskussion kring förbättringsmöjligheter genom organisatorisk samverkan Regionalt VA-samarbete.
Projekt ”samsjuklighet” Projektets mål Kommunerna, psykiatrin och primärvården ska i samverkan arbeta för målgruppen personer med psykisk störning/sjukdom.
Process - MMR Dagens tema, , Förnamn Efternamn.
Central lönebildning tar ställning till löner och löneökningar när de individuella lönerna ska bestämmas. skapar ramverk för den lokala lönebildningen.
Ett fungerande schema förutsätter att uppdrag och arbetsgivarens förväntningar är kända ger utrymme för alla arbetsuppgifter inom avtalad arbetstidsram.
Mer än bara tur… LEDARTRÄFF SYFTE: Gemensam målbild för fortsatt utveckling av Fortuna FF.
PBL-projekt Bygglov. Processkartläggning Kartläggning Hur jobbar vi idag? Struktur och dokumentation Dokumentera arbetsflöden Dokumentera rutiner Kunskapsöverföring.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Folkhälsa - Minskad psykisk ohälsa bland unga kvinnor år
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden
Psykosocial arbetsmiljö: Hög arbetsbelastning, grupp
Uppdrag, roller och ansvar
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
AQUA16 Assuring Quality in University Administration 2016
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Redovisning i Kommunfullmäktige
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Processen visas i tre parallella processer, där den kliniska processen ligger överst, styrprocessen i mitten och kommunikationsprocessen längst ner.
Utvecklande, lärorikt och nytänkande
Uppföljning utav Medhelp
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Medarbetarundersökning 2018
Partsgemensam information till dig som medarbetare
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Din lön och din utveckling
Medarbetarenkät
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2015
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
RISKBEDÖMNINGAR Inför ändringar i verksamheten
Nationell patientöversikt - NPÖ
12/25/2018 Grundandet av servicecentrum för ekonomi- och personalförvaltning samt IKT Genomförandet av en elektronisk enkät som kartlägger ekonomi-, personal-
OSA-kollen Jobba tillsammans med organisatorisk och social arbetsmiljö
vårdnära administration
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Organisation ny SDF Lundby
Nationell patientöversikt
Tillvarata jobb-potential inom de gröna näringarna
Akademikerförbundet SSR
Göteborgs universitet förnyas
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Resultat medarbetarenkät hemtjänst
Enhetsaudits och andra verktyg –
CSG så styrs Göteborg.
Arbetsmiljö FSG januari 2019.
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Behovskartläggning Kartläggningen beskriver målgruppens behov och skapar därmed förutsättningar för att utveckla processer som motsvarar behoven. Den.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Skördeutfall 2018 Östergötland.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Det kommunala varumärket Hur attraktiv är din kommun?
Kommunikationsplan 2019 för lokalt ledd utveckling i fyra fonder
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Projektledare Ann-Sofi Medin
Uppföljning av år 2018 HFS-nätverket
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

Kartläggning av samordnarens arbetsuppgifter

Vilka är vi? Anna Lindblom, Kinda kommun – arbetsledare äldreomsorg. Carlos Garcia, Tranås kommun – vatten- och avfalls chef. Ingmarie Andersson, Vetlanda kommun – kurator, Barn- och utbildningsförvaltningen

Ledarskapsutveckling över gränserna 10 kommuner medverkar i utbildningen, fördelat på 3 län Jönköpings-, Kalmar- och Östergötlands län I utbildningen ingår uppdraget att arbeta med ett case. Vi har blivit tilldelade att titta på ”samordnarens arbetsuppgifter i Aneby kommun”.

Metod Arbetsgruppen har utarbetat frågor till intervjuerna. Arbetsgruppen har intervjuat enhetschefer och samordnare inom sociala avdelningen i Aneby kommun. Information har inhämtats från HR-konsult och kvalitetsutvecklare inom sociala avdelningen. Materialet har därefter sammanställts och analyserats.

Intervjufrågor Erfarenhet Beskrivning av arbetsuppgifter Mandat; personal, ekonomi, beslut Rutiner; gällande verksamhet och det dagliga arbetet Kommunikation mellan enhetschef och samordnare Egen uppfattning om rollen Förbättringsområden

Samordnarens arbetsuppgifter Time Care Introduktion nyanställda Behörigheter Sjukanmälan Time Care pool Schema Procapita Resursfördelning Stöd till personal Självservice Avstämningar Statistik Enkäter Checklistor Beställning/inköp Bilansvar Planering Bemanning Kontakt med andra verksamheter Rapportering mellan personalgrupper Tillstyrka löneunderlag Sommarvikarier Kontering Attestering Länk till enhetschef Täcka för enhetschefen vid frånvaro Samordnaren

Samordnare Samordnare Samordnare Samordnare Samordnare Samordnare Samordnare Planerare

Nulägesbeskrivning Resursfördelningen av samordnare ser olika ut, några samordnare servar flera enhetschefer. Samordnaren arbetar till största del administrativt. Samordnarens nuvarande arbetsuppgifter begränsar tiden för att kunna vara en länk mellan personal, brukare och enhetschef. Det saknas skriftliga arbetsrutiner. Det saknas inplanerade och strukturerade möten mellan enhetschef och samordnare (med vissa undantag).

Arbetsbeskrivningar är under framtagande för flertalet av samordnarna. Mycket av en samordnarens arbetsuppgifter är åtgärdande. Samordnaren förväntas vara en länk mellan personal och enhetschef i administrativa frågor. Samordnarna har sedan en tid egna APT träffar. Samordnarna är verksamhetskunniga, har stor kompetens, positivt inställda till sitt arbete och har en nyckelfunktion i verksamheten. Enhetscheferna är positiva till samordnartjänsten.

Sammanfattning/analys/utvecklingsområden Arbetsbeskrivning; en generell del som är lika för alla samordnare oavsett verksamhet och en del som är verksamhetsinriktad. Struktur för det dagliga arbetet; planerade möten, förda protokoll/minnesanteckningar, uppdelning/fördelning av arbetsuppgifter. Rutiner; ”hur, när och var arbetsuppgifter ska genomföras”, flödesschema på arbetsåret (årshjul). Fortsätta med gemensamma APT träffar för samordnare, det blir ett nätverksforum för arbetsmiljö frågan bl a. Är tanken att samordnarens roll ska vara administrativ samt vara en länk i den dagliga ”driften”? ”Vem sköter den dagliga driften mellan personal och vårdtagare?” Vi har valt att kalla det GLAPPET

Frågor?