Kartläggning av samordnarens arbetsuppgifter
Vilka är vi? Anna Lindblom, Kinda kommun – arbetsledare äldreomsorg. Carlos Garcia, Tranås kommun – vatten- och avfalls chef. Ingmarie Andersson, Vetlanda kommun – kurator, Barn- och utbildningsförvaltningen
Ledarskapsutveckling över gränserna 10 kommuner medverkar i utbildningen, fördelat på 3 län Jönköpings-, Kalmar- och Östergötlands län I utbildningen ingår uppdraget att arbeta med ett case. Vi har blivit tilldelade att titta på ”samordnarens arbetsuppgifter i Aneby kommun”.
Metod Arbetsgruppen har utarbetat frågor till intervjuerna. Arbetsgruppen har intervjuat enhetschefer och samordnare inom sociala avdelningen i Aneby kommun. Information har inhämtats från HR-konsult och kvalitetsutvecklare inom sociala avdelningen. Materialet har därefter sammanställts och analyserats.
Intervjufrågor Erfarenhet Beskrivning av arbetsuppgifter Mandat; personal, ekonomi, beslut Rutiner; gällande verksamhet och det dagliga arbetet Kommunikation mellan enhetschef och samordnare Egen uppfattning om rollen Förbättringsområden
Samordnarens arbetsuppgifter Time Care Introduktion nyanställda Behörigheter Sjukanmälan Time Care pool Schema Procapita Resursfördelning Stöd till personal Självservice Avstämningar Statistik Enkäter Checklistor Beställning/inköp Bilansvar Planering Bemanning Kontakt med andra verksamheter Rapportering mellan personalgrupper Tillstyrka löneunderlag Sommarvikarier Kontering Attestering Länk till enhetschef Täcka för enhetschefen vid frånvaro Samordnaren
Samordnare Samordnare Samordnare Samordnare Samordnare Samordnare Samordnare Planerare
Nulägesbeskrivning Resursfördelningen av samordnare ser olika ut, några samordnare servar flera enhetschefer. Samordnaren arbetar till största del administrativt. Samordnarens nuvarande arbetsuppgifter begränsar tiden för att kunna vara en länk mellan personal, brukare och enhetschef. Det saknas skriftliga arbetsrutiner. Det saknas inplanerade och strukturerade möten mellan enhetschef och samordnare (med vissa undantag).
Arbetsbeskrivningar är under framtagande för flertalet av samordnarna. Mycket av en samordnarens arbetsuppgifter är åtgärdande. Samordnaren förväntas vara en länk mellan personal och enhetschef i administrativa frågor. Samordnarna har sedan en tid egna APT träffar. Samordnarna är verksamhetskunniga, har stor kompetens, positivt inställda till sitt arbete och har en nyckelfunktion i verksamheten. Enhetscheferna är positiva till samordnartjänsten.
Sammanfattning/analys/utvecklingsområden Arbetsbeskrivning; en generell del som är lika för alla samordnare oavsett verksamhet och en del som är verksamhetsinriktad. Struktur för det dagliga arbetet; planerade möten, förda protokoll/minnesanteckningar, uppdelning/fördelning av arbetsuppgifter. Rutiner; ”hur, när och var arbetsuppgifter ska genomföras”, flödesschema på arbetsåret (årshjul). Fortsätta med gemensamma APT träffar för samordnare, det blir ett nätverksforum för arbetsmiljö frågan bl a. Är tanken att samordnarens roll ska vara administrativ samt vara en länk i den dagliga ”driften”? ”Vem sköter den dagliga driften mellan personal och vårdtagare?” Vi har valt att kalla det GLAPPET
Frågor?