Med E-tjänst mot framtiden! Bakgrund Eget verksamhetssystem: SOFIA MIX infördes 2015 utveckling av E-tjänst började direkt Klient kan logga in med bank-id och fylla i del 1 och del 2 Mål Förenkla och förbättra dokumentationen Undvika dubbelarbete Öka klientens delaktighet
Så funkar det! Klient ringer mottagningen, aktualiseras och får besökstid Handläggare skapar inloggning för klient Klient loggar in med Bank-ID Klient fyller i sina uppgifter inför första besök (frivilligt) Nybesök utifrån MIX del 1 - Underlag för ansökan om försörjningsstöd Nästa besök utifrån MIX del 2 - Utredning inför stöd till egen försörjning
https://www.jonkoping.se/fs
Fördelar Sparar tid Bättre kvalitet på nybesök och samtal Transparens i det som dokumenteras direkt från start Klient kan påverka det som skrivs, inget skrivs som inte syns för klienten ”Ligger i tiden”
Nackdelar Klienter saknar bank-id Datorvana Språkhinder Genusperspektiv
Vad tycker handläggarna? ”Jag har väldigt positiva erfarenheter från E-tjänsten. Känns som att vi sparar in mycket dubbelarbete när klienten har fyllt i på nätet innan besök. De klienter som har mobilt bank-id och viss datorvana, samt där vi träffats på ett nybesök och gått igenom varför det är viktigt att fylla i formuläret på webben, gör detta till andra/tredje besöket. Inte så många som fyllt i tills nybesöket dock” ”Jag upplever att det är smidigt att arbeta i samma instrument som man arbetar i under besöken, istället för att det ska vara två skilda.” ”Blir tydligt att följa inflödet varje dag genom Team Mottagning MIX i Sofia. ”
Vad tycker klienterna? ”Smidigt” ”Jag föredrar pappersversionen” ”Jag fyllde inte i del 1 men efter besöket hos dig förstod jag hur jag skulle göra och kunde då fylla i del 2”
Erfarenheter hittills Förenklad sökväg har lett till fler besökare Ännu ingen tillgänglig statistik Nästa steg Bidra till ökad kunskap om bank-id hos klienterna Länsgemensam upphandling av nytt verksamhetssystem E-tjänst för MIX är skall-krav från Jönköpings kommun
Tack för oss! elin.orengard@jonkoping.se marta.sauma@jonkoping.se karin.froderberg@rjl.se