Presentation av avd. Rehabilitering till arbete

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetsterapeut Helena Hallinder Brommageriatriken
Advertisements

Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Arbetsförmedlingens uppdrag för personer med funktionsnedsättning
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Riskbedömning vid ändring i verksamheten
Innehåll Tidig Bedömning och Fortsatt Bedömning
Stress kan göra det svårt för oss att sova, passa tider
Boendestöd för psykiskt funktionsnedsatta
Neuropsykiatrisk funktionshinder
Riktlinjer för presentationer
Etableringsreformen – att utreda och bedöma prestationsförmåga
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Välkommen till information om utvecklingsarbete
I Ledningssystem för en kvalitetssäker och effektiv sjukskrivningsprocess i VGR anges att: Regionens verksamheter ska ha en aktiv roll i en kring individen.
Vems ansvar? vad kan vi göra?
”Vi kan alltid göra nåt!”
Arbetsförmågebedömning
Rehabiliteringsgarantin
Kognitivt Arbetssätt.
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
Försäkringskassans roll i samverkan
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
Försäkringsmedicinsk definition
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Läkaren beskriver de medicinska förutsättningarna
KUR-projektet … Satsningen ska också underlätta samarbetet organisationerna emellan genom att; förtydliga begrepp och ansvarsområden utveckla.
AT-utbildning februari 2014 Försäkringskassans ansvar och uppdrag i sjukförsäkringsprocessen Camilla Nohammar, Försäkringskassan.
Jan Weibring FMK februari 2010 Hur uppnå användbara medicinska underlag?
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
Arbetslivsinriktad rehabilitering på Arbetsförmedlingen
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
Handikapp & Habilitering
Information ST-läkare 23 April
Autism och Asbergers Syndrom
Om oss: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar Vi driver på utvecklingen.
Kognition och teknik Beata Terzis
Skolutveckling genom aktionsforskning
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
Arbetsterapi i företagshälsovården ett hållbart arbetsliv med.
Arbetsförmedlingens projekt och stöd För att nyanlända arbetssökande snabbare ska kunna etablera sig på arbetsmarknaden Anna Ålund
AFS 2015:4 Ny föreskrift Organisatorisk och social arbetsmiljö Minska den arbetsrelaterade ohälsan.
Överlämning Distrikt 21. MÅLET med överlämning Zontas mission Zontas vision Conviction Commitment Courage.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare. Vad ska vi göra? 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa ÄBIC (Äldres behov i centrum). ÄBIC är en nationell.
Talspråk - kommunikation.  Språk är “ett mänskligt system för kommunikation”.  I talande språksystem skapar man mentala symboler (tänker i bilder) som.
Brygga från skola till arbete Lena Abrahamsson Samordnare för uppdraget unga med funktionsnedsättning.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.
Utbildningsmodul Svenska Röda Korset
Samverkan.
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Kännetecknande för det goda arbetet
Särskilt introduktions- och uppföljningsstöd
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Psykiskt funktionsnedsättning
Samordningsförbundet
Föreningen kognitivt stöd
Workshop Arbetsplatslärande.
Centrum för Förberedande Arbetsträning
Drömarbetsplatsen.
Vad betyder Social Kompetens
Ta del av riktlinjerna här
Kognitiv ergonomi på arbetsplatsen
Tips för bättre kommunikation
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Rehabilitering av kognitiv funktion vid Stressrehabiliteringen, NUS
Läkarintyg för sjukpenning
Presentationens avskrift:

Presentation av avd. Rehabilitering till arbete Nancy Wallinder Psykolog Kerstin Edlund-Söderström Arbetsterapeut

Uppdraget inom arbetslivsinriktad rehabilitering Rehabilitering i vår verksamhet innebär att ta tillvara och utveckla den arbetssökandes resurser och kompetens i förhållande till arbete. Syftet är att underlätta för den arbetssökande att finna, få, behålla eller återgå till en anställning.

Yrkesgrupper Arbetsterapeuter/sjukgymnaster Psykologer Socialkonsulenter Syn- och Hörselkonsulenter

Specialisterna arbetar med tjänster inom: Klargöra arbetsförutsättningar Vägledning till arbete Anpassa arbetsmiljö/uppgifter Psykosocialt anpassningsstöd

Arbetspsykologisk utredning - frågeställningar Psykologisk funktionsutredning: Varför har den arbetssökande svårt att finna, få och behålla ett arbete? Utredning av psykiskt funktionshinder: Hur påverkar psykisk ohälsa förmågan att arbeta? Utredning av inlärningssvårigheter – generella eller specifika: Hur påverkar inlärningssvårigheter förmågan att arbeta? Utredning av språksvaga arbetssökande med annat modersmål än svenska: Orsaker till bristande färdigheter i svenska? Andra resurser? Utredning som en del av vägledningsinsatser inför val av studier/arbete

Vad ingår i en arbetspsykologisk utredning? Intresseinriktning Personlighetsmässiga förutsättningar Psykiskt mående Social förmåga Begåvningsförutsättningar

Arbetspsykologisk utredning forts. Begåvningsförutsättningar: Logisk förmåga Abstraktionsförmåga Spatial förmåga Perceptiv förmåga Numerisk förmåga Manuell/finmotorisk förmåga Språklig förmåga Uppmärksamhet/koncentrations förmåga Minnesfunktioner

Aktivitetsbaserad Utredning- ABU Svarar på frågor om förutsättningar för arbete - Aktivitetsbaserat samtal - AKA (Aktivitetsbaserad kartläggning) innehåller strukturerade observationer under genomförandet av olika aktiviteter - ABB Bedömning i reell miljö eller på upphandlad plats (längre bedömning) Motoriska färdigheter Processfärdigheter Kommunikationsfärdigheter Efter bedömningen: Råd kring lämpliga uppgifter, miljö, tidsomfattning, anpassningar föreslås

ABU - Aktivitetsbaserat samtal Syfte: att identifiera faktorer som påverkar möjligheten att återgå, få/behålla ett arbete Dygnsrytm, sömnvanor Dagsinnehåll, dagliga vanor och rutiner Fysiska problem i olika aktiviteter (arbete, hemma) Kognitiva problem i aktiviteter (arbete, hemma) Vilka aktiviteter fungerar bra Inställning och motivation till förändring Värderingar, intressen Uppfattning om stöd

ABU - Strukturerad observation under aktivitetsutförande (AKA, ABB) ABU - Strukturerad observation under aktivitetsutförande (AKA, ABB). Individ - Uppgift - Miljö i samspel Motoriska färdigheter : Förmåga att tex. lyfta, greppa, koordinera kroppsrörelser, transportera föremål, sträcka/böja sig, stabilitet, fysisk uthållighet Processfärdigheter (kognitiva färdigheter i ett sammanhang): Initiativ, uppmärksamhet, uthållighet, söka information, förstå instruktioner, planera och organisera, fortsätta/slutföra uppgiften, logisk ordningsföljd, anpassa uppgift/material, reagera och efterkontrollera Kommunikation- Interaktionsfärdigheter: Etablera kontakt, ögonkontakt, anpassa tal och språk, gester, samarbete, delge information.

Svårigheter på arbete/utbildning Hålla ordning på papper och information/ instruktioner. Svårt organisera uppgifter, dålig struktur/ system för effektivt genomförande Glömmer var man lagt föremål, nästa uppgift, information man fått etc Komma i tid, hålla mötestider. Ingen ställtid. Trötthet, nedsatt uppmärksamhet och uthållighet. Ojämn prestation. Svårigheter i sociala situationer. Initiera och avsluta uppgifter. Ger - stress – ångest - nedstämdhet Hur har sökande fått information. Förstått? Ge information långsamt, upprepa, kontrollera. Under stress är det vanligt att det går långsammare att ta in mycket information. Visa praktiskt, låt sökande sammanfatta information skriftligt/muntligt i slutet av besöket. - Förutse problem, förenkla uppgiften, kontrollera resultat. Sökande har svårt att komma till arbetsplats/skola i tid och/eller missar ofta viktiga tider. - Är detta ett problem för sökande? Medvetenhet? Motivation? - Behov av strukturstöd. Kanske nedsatt tidsuppfattning och nedsatt aktivitetsstruktur? Kalender, påminnelsestöd, tidsstöd etc.

Funktionshinderkoder Medicinskt underlag (läkarintyg eller intyg av annan profession) som styrker funktionsnedsättningen. Förfrågan! Medgivande om registrering av den sökande Syfte: Stöd i processen att söka arbete Underlätta planering/matchning Tillgång till insatser som ger stöd

Exempel på funktionshinderkoder: 43 Nedsatt och begränsad rörelseförmåga 92 Specifik kognitiv nedsättning 71 Generellt nedsatt inlärningsförmåga 61 Psykisk funktionsnedsättning

Anpassning av kognitiva krav kan vara.. Rensa i arbetsmiljön (auditivt och visuellt),skärma av, ny arbetsplats? Hjälp med rutiner, strategier: Var sak på sin plats, Börja dagen med….. Avsluta med…..Direkt, Schema, Tid för nyinlärning, En sak i sänder Hjärnvänligare arbetsmetoder: Synliggör (markera, tydligare text), Planera tid och metod, Checklista, Att göra-lista, Koppla ihop uppgifter, Tider för telefon/ e-post Hjälpmedel för struktur och uppmärksamhet och minne: (mobilappar, IPAD, tidshjälpmedel, tavlor, kontorsredskap etc) Minskade tidskrav, vilrum, påminnelse om rast, dela upp arbetsmoment. Stöd i kommunikation med chef, arbetskamrater

Att tänka på.. På arbetsplatser: Tydliga rutiner och struktur. Tydliga skriftliga instruktioner/att göra lista/schema. Vikten av paustagning/återhämtning. Behövs mer tid till varje moment? Påminnelser? Går det att begränsa mängden sinnesintryck? Tydliga regler. Informera omgivningen. Användarvänlig utrustning. I rapporten finns en mängd exempel på hur detta kan gå till. Flexibilitet när det gäller arbetstider, lathundar och tydliga skriftliga instruktioner, användarvänlig utrustning, god mötesstruktur med protokollföring och möjlighet att arbeta ostört och ta återhämtningspauser nämns bland annat. Vilka åtgärder som behövs varierar från person till person. – För många med den här problematiken är det direkt olämpligt med kontorslandskap, många parallella arbetsuppgifter, långa sammanhängande arbetspass och stora krav på flexibilitet, säger Thomas Karlsson. Hjärntrötthet

Önskan om samarbete med andra myndigheter Vården, primärvård och specialistvård Underlag (intyg, utredningar, vårdplanering) Väntetider försenar Vad har ni för erfarenhet av samarbete med oss? Hur kan samarbetet förbättras? Vården Kommunen FK Personligt ombud

Exempel på tekniska hjälpmedel