Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet och jämlikhet, APT- material och har ett filnamn som inleds med APT har till syfte att underlätta för dig som chef som vill ta upp frågor om jämställdhet, jämlikhet, normer och diskriminering på era arbetsplatsträffar Materialet är varierande och du väljer det som passar dig och din arbetsgrupp bäst och/eller det som du känner dig mest bekväm med att börja med Varje presentation är max 5 sidor och innehåller bakgrund, korta fakta samt några diskussionsfrågor Hur lång tid presentationen tar beror på ämnet liksom gruppens intresse för dialog och diskussion Ett tips kan vara att börja med de presentationer som är av ”lärande karaktär” Målsättningen är att varje enhet ska använda APT-materialet vid minst tre APT:er per år för att få igång samtal och diskussioner kring jämställdhet, jämlikhet, normer och diskriminering på sin enhet eller i sin ledningsgrupp Behöver du stöd eller har frågor kring materialet kontakta Anna Ebenmark, mångfaldsstrateg, 2 76 32
Härskarteknik: Dubbelbestraffning Motstrategi bryt mönster bekräftarteknik dubbel belöning Att tänka på: Det är relativt vanligt att ha erfarenheter av att ha blivit utsatt för härskartekniker men det är också vanligt att utsätta andra för detsamma. På en arbetsplats kan detta ske av medarbetare, chefer, kollegor, kunder, patienter, närstående och så vidare. En del av det som kommer upp i denna presentation kan leda till (obehagliga) minnen hos vissa medarbetare och det kan leda till en viss del självrannsakan hos andra. Reaktionerna i gruppen kan variera. Du som chef kan antingen välja att presentera de olika härskarteknikerna som finns och ta diskussionsfrågorna på slutet. Du kan också välja att låta medarbetarna inför APT:n då denna presentation ska gås igenom läsa ”handledningsdelen” om härskartekniker, motstrategier och bekräftartekniker och be dem att fundera över egna erfarenhet av detta. Både fundera över om de själva blivit utsatta eller om de utsatt andra för någon eller flera av teknikerna. Detta behöver givetvis inte redogöras för men det kan skapa reflektion kring beteenden som kan vara bra att ha med sig. Du kan inleda detta avsnitt på APT:n med att fråga om någon önskar lyfta någon reflektion kring härskartekniker, motstrategier och bekräftartekniker. OBS! Presentationerna är uppdelade med fokus på en härskarteknik med tillhörande motstrategi och bekräftarteknik i ett. Finns intresse och tid går det givetvis att visa alla presentationerna samtidigt. I annat fall kan medarbetarna läs om en teknik åtgången enligt ovan. Region Jämtland Härjedalens policydokument utgör den värdering som regionen har i vissa frågor. I regionens policy om jämställdhet och jämlikhet som utvecklingskraft framgår att härskartekniker inte är något som är accepterat och att det är något som ska motverkas. Härskartekniker Härskartekniker används av många. Det kan vara effektivt för att få (stor) plats i en grupp och se till att andra blir undanskuffade. Men det är varken särskilt schysst eller demokratiskt. Och eftersmaken är ofta ganska besk. Andra kan känna sig nedtryckta, undanskuffade, orättvist behandlade, uppleva sig utanför och så vidare. För att motverka detta behöver vi känna till vilka härskarteknikerna är och vad det finns för motstrategier och bekräftartekniker. Härskarteknikerna har Berit Ås (stortingsledamot Norge) utvecklat och motstrategierna och bekräftarteknikerna är utvecklade av Empowernätverket vid Stockholms universitet. Berit Ås sa att om härskarteknikerna ska kunna motverkas behöver de först synliggöras. Motstrategi är sätt att bemöta härskartekniker när vi upplever dem. Bekräftartekniker handlar om sätt att förändra sociala klimat. Oavsett kön tillämpar ungefär 90 % härskartekniker. Privat och professionellt. Det sker främst omedvetet.
Härskartekniken: DUBBEL BESTRAFFNING Dubbel bestraffning skapar en känsla och upplevelse av att oavsett vad du gör eller vad en grupp i samhället gör så är det fel. ”Damn you if you do, damn you if you don´t” Det kan exempelvis handla om: Att få höra att du ska ta mer plats på möten och säga vad du tycker, när du gör det får du höra att du tar för mycket plats och tar för stort utrymme. Kräver en kvinna mer i lön kan hon få höra att hon är egoistisk eller orimlig, kräver hon inte särskilt mycket i lön får hon höra att ”på det sättet kommer löneglappet mellan kvinnor och män inte förändras”. Satsar du på jobbet kan du få höra att du missgynnar partnern och/eller barnen, satser du på familjen kan du få höra att du saknar ambitioner. Dubbel bestraffning: En person som är noggrann kan få höra att hen är petig, en som är bestämd kan få höra att hen är bitchig, en god lyssnare kan avfärdas som svag. Om en person lägger fokus på jobbet/studier kan hen beskyllas för att missunna barnen eller partnern och gör personen tvärtom då kan hen få höra att ambitioner saknas. Dessutom kan barnen, chefen, partnern, kompisen bli besvikna och arga när personen i fråga inte hinner med ett prioriterar annat än dem. Kort och gott- Vad du än gör så gör du fel.
Motstrategin: BRYT MÖNSTER Genom att fundera över och förstå sig själv och sina egna prioriteringar kan det vara lättare att bemöta en dubbel bestraffning. Bryt negativa projiceringar genom att: Berätta hur du prioriterar just nu och eventuella konsekvenser av det med familj, partner, arbetskamrater och chef. Kräv svar på ex hur bråttom det är med vissa arbetsuppgifter, vad händer om du inte hinner lämna in i tid. Ifrågasätt om du upplever att oavsett hur du gör så blir det fel. Om nu allt är fel – hur ska du göra istället? Lägg över ansvaret på den som anser att dina val är fel. Viktigt att du själv känner att det är du som tar dina beslut och göra dina val för ditt liv. Motstrategi är sätt att bemöta härskartekniker när vi upplever dem. När det gäller dubbel bestraffning heter motstrategin bryta mönster Det handlar om att bryta mönstret av negativa projiceringar med att: Kräva svar på hur fast tex en deadline är och vad som händer om den bryts Berätta vad du prioriterar just nu, diskutera konsekvenserna av det och om det är okey för chefen/familjen/vännerna. Viktigt att för dig själv känna att det är rätt val som DU gör för DITT liv.
Bekräftarteknik: DUBBEL BELÖNING Bekräftarteknik förebygger och motverkar härskartekniker. Det är ett sätt att förändra sociala klimat genom nya förhållningssätt. Dubbel belöning Vad jag än gör så gör jag rätt – att få förväntningar och krav från omvärlden som leder till den känslan. Utgå från att alla människor alltid gör så gott dem kan utifrån sina förutsättningar. Bekräftartekniker förebygger och motverkar härskartekniker. Det är ett sätt att förändra sociala klimat genom att skapa nya interaktionsmönster och förhållningssätt och på så sätt skapa ett positivt, jämställt klimat där ömsesidig respekt råder. Dubbel bestraffning – Dubbel belöning Alla gör alltid så gott de kan utifrån sina egna förutsättningar. Ha det som utgångspunkt. Att komma för sent till möten, skolan, dagishämtning etc är inte ”rätt” men det finns oftast en förklaring till det. Istället för att sura förklara varför det är viktigt att alla är på plats i tid. Meddela om det är så att det finns risk att du kommer kunna komma försent. Gör prioriteringar i livet, i skolan, i jobbet, med engagemang vid sidan av så att du slipper stressa mellan det ena och det andra och alla blir sura. Bestäm vad som är viktigt för dig och vad vi än gör så är det rätt val och beslut för oss.
ATT DISKUTERA Diskutera två och två Vad kan användandet av härskartekniken dubbel bestraffning ge för konsekvenser för den som blir utsatt? Hur vanligt tror ni att det är att omgivningen använder sig av bekräftartekniker när en härskarteknik tillämpas? Om ni tror att det är sällan – Vad tror ni att det beror på i sin tur? Om ni upplevde att en kollega blev utsatt för dubbel bestraffning av en annan kollega/chef – Hur skulle ni själva vilja agera? Hur tror ni att ni faktiskt skulle agera? Om det finns en diskrepans mellan vilja och faktiskt agerande – Vad skulle ni behöva för att agera som ni skulle vilja? Kom överens om en härskarteknik som ni ska vara aktsamma på fram till nästa APT. Kom överens om hur ni ska agera när ni upptäcker en sådan sker (mot kollega, chef, patient, närstående etc) och diskutera olika bekräftartekniker och motstrategiers användbarhet. Låt medarbetarna diskutera ovanstående två och två men ta gärna upp det som dem har landat i i sina smågruppsdiskussioner i storgrupp och ha ett reflekterande samtal kring härskartekniker där om möjlighet finns. Anteckna gärna ner vilka härskartekniker som medarbetarna vill vara aktsamma på till nästa APT och vilka motstrategier dem önskar tillämpa och/eller bekräftartekniker. Finns det tydliggjort för alla att alla kommer att agera på tillämpandet av härskartekniker (men på olika varianter) blir steget förhoppningsvis inte lika stort från att gå från önskad handling till faktiskt handling i ex fikarummet. Det blir förhoppningsvis mer accepterat att agera med civil kurage när någon exempelvis blir förlöjligad, osynliggjord eller utsatt för dubbel bestraffning. Följ gärna upp på nästa APT kring hur det har gått. Den sista punkten är särskilt lämpad om ni har gått igenom alla härskartekniker. I annat fall kan ni vara uppmärksamma på just aktuellt härskarteknik till nästa tillfälle. SAMMANFATTNING Det första steget i alla förändringsarbeten är medvetenhet. En medvetenhet och uppmärksamhet på att något har hänt ger oss något att utgå ifrån, upplevelse att känna in och relatera till – det får vi genom Ås beskrivningar och begrepp. Andra steget är att synliggöra intellektualisera och påtala och det får vi genom definierade motstrategier. Det tredje steget är att föregå med gott exempel och därtill har vi nu bekräftartekniker. Sammanfattningsvis ser teknikerna ut så här: Härskarteknik Motstrategi Bekräftarteknik Osynliggörande Tag plats Synliggörande Förlöjligande Ifrågasättande Respekterande Undanhållande Korten på bordet Informera Dubbel bestraffning Bryta mönstret Dubbel belöning Skuld och skam Intellektualisera Bekräfta rimliga normer