Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet och jämlikhet, APT- material och har ett filnamn som inleds med APT har till syfte att underlätta för dig som chef som vill ta upp frågor om jämställdhet, jämlikhet, normer och diskriminering på era arbetsplatsträffar Materialet är varierande och du väljer det som passar dig och din arbetsgrupp bäst och/eller det som du känner dig mest bekväm med att börja med Varje presentation är max 5 sidor och innehåller bakgrund, korta fakta samt några diskussionsfrågor Hur lång tid presentationen tar beror på ämnet liksom gruppens intresse för dialog och diskussion Ett tips kan vara att börja med de presentationer som är av ”lärande karaktär” Målsättningen är att varje enhet ska använda APT-materialet vid minst tre APT:er per år för att få igång samtal och diskussioner kring jämställdhet, jämlikhet, normer och diskriminering på sin enhet eller i sin ledningsgrupp Behöver du stöd eller har frågor kring materialet kontakta Anna Ebenmark, mångfaldsstrateg, 2 76 32
Regionens policy om jämställdhet och jämlikhet som utvecklingskraft Region Jämtland Härjedalens policydokument utgör den värdering som organisationen har i vissa frågor. Den här policyn handlar om Region Jämtland Härjedalens värderingar när det gäller jämställdhet och jämlikhet. Det är regionfullmäktige som fattar beslut om organisationens policydokument. De ska sedan utgöra riktlinjer för hur arbetet ska bedrivas inom organisationen. Region Jämtland Härjedalens policydokument omfattar alla medarbetare på alla nivåer i organisationen.
Diskriminering, såväl direkt som indirekt, och andra missgynnanden ska motverkas. FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna är miniminivån för Region Jämtland Härjedalens arbete med jämställdhet och jämlikhet. Organisationens arbete med jämställdhet och jämlikhet ska ha högre ambitioner. Människors olikheter är alltid en tillgång både för landstinget och hela länet. Kvinnor, män, flickor och pojkar ska ges möjlighet att medverka i Region Jämtland Härjedalens verksamheter och utvecklingsarbeten. Individer med olika funktionsnedsättningar ska särskilt beaktas. Förslag på arbetssätt kring presentationen: Varje bild omfattar ett par stycken från policyn. Diskutera gärna ovanstående bild utifrån frågeställningarna: Vad anser vi om formuleringarna i policyn? Kan vi skriva under på detta? Verkar det vara ett lämpligt förhållningssätt? Om inte, hur skulle ni vilja att det formulerades istället? Hur tänker ni kring att individer med olika funktionsnedsättningar särskilt ska beaktas? Varför tror ni att den formuleringen finns med? När det gäller formuleringen av individer med funktionsnedsättningar och att de särskilt ska beaktas: Anledningen är att individer med olika funktionsnedsättningar är en grupp i samhället som generellt sätt är ganska osynliggjorda och stigmatiserade. Arbetet för att höja deras status är inte heller särskilt högprioriterat. För att motverka detta och för att individer med olika funktionsnedsättningar ska ha en stark ställning som patienter eller närstående inom landstinget finns denna formulering med.
Alla former av kompetenser och erfarenheter som individer har tillägnat sig under livets gång är värdefulla. Ett normkritiskt förhållningssätt ska uppmuntras och värderas positivt eftersom det kan leda till nya infallsvinklar och förhållningssätt som gynnar organisationens och länets utveckling. Region Jämtland Härjedalen ska stödja och vara pådrivande i arbetet med att avskaffa stereotypa föreställningar och hinder som utgör grunden för människors ojämlika villkor på det politiska, ekonomiska, sociala och kulturella området. Det gäller både inom organisationen och i samverkan utanför den egna verksamheten. Förslag på arbetssätt kring presentationen: Varje bild omfattar ett par stycken från policyn. Diskutera gärna ovanstående bild utifrån frågeställningarna: Vad anser vi om formuleringarna i policyn? Kan vi skriva under på detta? Verkar det vara ett lämpligt förhållningssätt? Om inte, hur skulle ni vilja att det formulerades istället? Hur tänker ni kring att ett normkritiskt förhållningssätt ska uppmuntras? Leder det verkligen till nya infallsvinklar?
Region Jämtland Härjedalen ska vara en jämställd och jämlik organisation där kvinnors, mäns, flickors, pojkars, samt queera personers villkor, rättigheter, möjligheter och skyldigheter är lika i hela verksamheten. Maktstrukturer måste synliggöras för att uppnå jämställdhet och jämlikhet. Kunskap om jämställdhet och intersektionalitet är nödvändig för att kunna förändra attityder och värderingar kring kvinnors, mäns, flickors, pojkars, samt queera personers förutsättningar. Härskartekniker är inte accepterat och ska motverkas. Förslag på arbetssätt kring presentationen: Varje bild omfattar ett par stycken från policyn. Diskutera gärna ovanstående bild utifrån frågeställningarna: Vad anser vi om formuleringarna i policyn? Kan vi skriva under på detta? Verkar det vara ett lämpligt förhållningssätt? Om inte, hur skulle ni vilja att det formulerades istället? Vad är en härskarteknik? Finns dem inom vårt arbetslag? Hur yttrar dem sig i så fall? Om det finns intresse att fördjupa sig inom området härskartekniker kan nedanstående text användas av dig som chef: Härskartekniker Härskartekniker används av många. Det kan vara effektivt för att få (stor) plats i en grupp och se till att andra blir undanskuffade. Men det är varken särskilt schysst eller demokratiskt. Och eftersmaken är ofta ganska besk. Andra kan känna sig nedtryckta, undanskuffade, orättvist behandlade, uppleva sig utanför och så vidare. För att motverka detta behöver vi känna till vilka härskarteknikerna är och vad det finns för motstrategier och bekräftartekniker. Härskarteknikerna har Berit Ås (stortingsledamot Norge) utvecklat och motstrategierna och bekräftarteknikerna är utvecklade av Empowernätverket vid Stockholms universitet. Det Berit Ås sa om härskarteknikerna var för att de ska kunna motverkas behöver de först synliggöras och det är steg nummer 1. Oavsett kön tillämpar ungefär 90 % härskartekniker. Privat och professionellt. Det sker främst omedvetet. Vilka härskartekniker känner ni till? De här fem klassiska brukar lyftas fram. Osynliggörande: Tekniken går ut på att förmedla att du inte finns. Att det du gör och säger är varken värdefullt eller viktigt. Tekniken kan ta sig olika uttryck och kan visa sig med ord men också genom uttryck och kroppsspråk och gester. Det kan handla om att i olika sammanhang inte presentera dig med namn eller ens nämna ditt namn men också om att tala om ditt arbete och insatser på ett förminskande sätt. Indirekta tekniker handlar om att avleda uppmärksamheten från dig när du talar genom att skapa störande ljud såsom att skrapa med stolen, bläddra i papper, harkla sig och hosta utan egentligt behov. Men det kan även handla om att ingen lyssnar uppmärksammat på dig när du talar (i denna smartphonevärld…), inte ställer frågor till dig som visar att det finns intresse för vad du talar om. Orsakerna för att du blir utsatta för detta kan vara gammal vana, illvilja men också okunnighet. Syftet är att får en person att känna sig obetydlig och osäker. Förlöjligande: Den som förlöjligar tar sig total makt över hela situationen. Den som förlöjligar förminskar och förringar sitt offer och tillintetgör den. Det bli en person som det går att skratta åt. Förlöjligande av kvinnor och traditionellt kvinnliga arenor är ganska vanligt i offentligheten. Det syns i språket där kvinnor är ”kärringar” som ”pladdrar”, ”skvallrar” är ”horor”, ”hysteriska fruntimmer” ”slampor” och så vidare. Kvinnor kan även kallas för ”skator” ”kossor” och andra djurslag som ett sätt att förminska och förlöjliga. Det finns betydligt fler sådana här epitet för kvinnor än för män. Kvinnor har också en förmåga att själva göra så mot sig själva. Vilket kanske inte heller är så konstigt med tanke på att vi i hög utsträckning fått lära oss att det är så många betraktar kvinnor, det är så kvinnor ”är”. En förändring pågår men det är långt kvar. Tänk bara alla bristande våldtäktsfall den senaste tiden… Kvinnor förringar sig själva genom att ex säga ”Så dum jag var! Hur kunde jag bete mig så korkat?!” Hur ofta säger en man så om sig själv? En nära släkting till förlöjligandet är infantiliseringen som innebär att bli betraktad som ett barn. Du tilltalas som att du förväntas vara ett barn, bekvämt för den andre som då kan uppträda vuxet eller agera förälder och veta bäst. Känner ni igen er i det? Att bli infantiliserad handlar även om dessa ”Lilla gumman, så där kan du väl inte göra?” och det tror jag ganska många kvinnor känner igen sig i. Tyvärr. Faran här kan vara att du först upplever dig lite särskilt sedd och omhändertagen medan du i själva verket blivit effektivt stoppad, sänkt och förminskad. Genom infantiliseringen kan du lätt hamna ur kontroll och därmed får motparten större kontroll över situationen. Undanhållande av information: Att ha information men se till att inte alla får tillgång till den innebär makt vilket kan innebära att en person eller en grupp hindras från att handla så som de skulle ha handlat om de visste bättre. Att inte få tillgång till nyheter, möteshandlingar, protokoll, utskick eller inbjudningar kan leda till att det ex blir för sent att agera eller att man agerar på fel sätt. Saker kan ske i bastun, efter mötet etc. Arenor där alla inte får vara med eller har tillgång till. Vad som sedan sagts och besluts ”glöms bort” att spridas. Dubbel bestraffning: Är du noggrann får du höra att du är petig, är du bestämd kallas du bitchig och är du en god lyssnare avfärdas du som svag. Fokuserar du på jobbet/skolan beskylls du kanske för att missunna barnen eller partnern och är det tvärtom får du kanske höra att du saknar ambitioner. Dessutom blir barnen, chefen, partnern, kompisen besviken och arg när du inte hinner med eller prioriterar annat än dem. Kort och gott. Vad du än gör så gör du fel. Påförande av skuld och skam: Den sista tekniken innebär att någon annan får dig att känna skam och skuld för en handling, en egenskap, en händelse, en situation, trots att det inte är du eller din person som är den utlösande faktorn till händelsen eller situationen. Den är besläktad med dubbel bestraffning och är mer diffus än de första tre. Det kan beskrivas som den sammanlagda resultatet av att blivit utsatta för de fyra första. Den som inte får information utan blir osynliggjord, förlöjligad och dubbelbestraffad kan inte till slut annat än känna detta budskap och uppleva skuld och skam. ”Jag är misslyckad, allt är mitt fel”. Det kan handla om att du känner dåligt samvete för att du inte hinner med alla dina uppgifter istället för att kritiskt granska sin skol/arbetssituation. Eller att det är kvinnans fel att hon blev våldtagen, ”hon borde ha sagt nej mycket mer, hon borde inte följt med honom hem, hon borde hon borde hon borde” istället för att lägga ansvaret hos den som våldtog… Gemensamt är att skulden och skammen påförs utifrån men upplevs innifrån vilket gör att det kan vara väldigt svårt att definiera den som härskarteknik. Motstrategier Till härskartekniken osynliggörande då gäller det att motverka genom att ta plats. Observera att det kan finnas många anledningar till att tekniken används och därmed så är följande att rekommendera: Tydligt visa att agerandet inte är acceptabelt Agera direkt Tänkt på att inte gå i försvar och anfallsposition Påtala att uppmärksamheten från dem är viktigt, att du gärna vill att de ska lyssna. Är det en situation där du pratar och andra inte lyssnar går det att direkt avbryta när uppmärksamheten inte infinner sig Agera med lugn och självsäkerhet och hävda rätten till att bli hörd och/eller sedd Det går även att säga till avseende det otrevliga beteendet genom ex ”Det där var inte schysst” eller ”Hörde jag rätt? Sa du verkligen…” ”Menade du verkligen det du sa eller missuppfattade jag?” etc. Blir du inte presenterad som brukligt går det också att säga ”Nu glömde du visst att presentera mig vid namn” Till härskartekniken förlöjligande gäller det att motverka genom att ifrågasätta. Tips: Håll huvudet kallt och agera utifrån att du är stor, stark och en som tar plats Fastna inte i förnedringen och skammen som motparten utdelar Vad menar du med det? Jag vill att du förklarar närmare och preciserar vad du menar. Bred ut dig! Låt inte skämtet passera okommenterat. Bromsa upp konversationen och kräv att förlöjligandet analyseras. Håll dig kall, logisk och gör klart att behandlingen inte accepteras. Argumentera utifrån hela din kompetens, gå inte i fällan när någon har förminskat dig Förstår jag dig rätt? Vad jag hör att du säger är… Menar du verkligen det? Upprepa vad motparten sa ord för ord. Var det detta du sa? SKRATTA ALDRIG MED! Har det tagits ett beslut över ditt huvud, där din medverkan krävs, ifrågasätt beslutet. Pratar alla självklart om något som du inte fått information om? Påpeka att du inte fått informationen. Händer det flera gånger att du inte får all den information du behöver, lyft det till en chef/lärare etc och påtala det. Det föreligger förmodligen ett strukturellt problem i så fall. Du är inte dum, någon gör dig dum genom att undanhålla dig information. Kräv att viktiga frågor skjuts upp om mer tid krävs för inläsning. Ha som krav att bli grundligt informerad när beslut ska fattas. Använd det egna nätverket för att skaffa information. Om du inte vet varför du inte får all information bör utgångspunkten vara: Till härskartekniken undanhållande av information är motstrategin kräv korten på bordet Att en person är omedveten om sitt handlade och vad det får för konsekvenser Dålig informationsstruktur Det handlar om att bryta mönstret av negativa projiceringar med att: När det gäller dubbel bestraffning heter motstrategin bryta mönster Kräva svar på hur fast tex en deadline är och vad som händer om den bryts Viktigt att för dig själv känna att det är rätt val som DU gör för DITT liv. Berätta vad du prioriterar just nu, diskutera konsekvenserna av det och om det är okey för chefen/familjen/vännerna. Första steget är att medvetandegöra för dig själv om dina skuld och skamkänslor och att de har påförts av någon annan. Att sätta ord på dina känslor är en hjälp. Hur såg situationen ut? Varför kände du skuld? Hur tror du att situationen upplevdes av övriga/omgivningen? När det gäller påförande av skuld och skam heter motstrategin intellektualisera Osynliggörande – synliggörande Bekräftartekniker Bidra till en motsatt kultur. Visa respekt, visa engagemang för människorna i sin omgivning och i mötet med dem. Lyssna på andra, ge gensvar, ge konstruktiv kritik – det synliggör och bekräftar andra. Ger också respekt tillbaka vilket synliggör dig själv. Visa respekt, bemöt seriöst och stötta personen i fråga så att den känner sig betydelsefull och vuxen. Ge kvinnor utrymme genom att också ställa frågor om kvinnors åsikter och synpunkter. Förlöjligande- respektera Undanhållande av information – informera Informera och inkludera alla i informationsflödet och i beslutsprocessen. Var uppmärksam på mer tystlåtna individer som kanske har svårt att föra sin egen talan på grund av blygsel eller annat. Har saker och ting diskuterats utanför skoltid/mötestid/arbetstid? Informera om vad ni kommit fram till och låt fler delta i diskussionen. Var transparant. Alla gör alltid så gott de kan utifrån sina egna förutsättningar. Ha det som utgångspunkt. Att komma för sent till möten, skolan, dagishämtning etc är inte ”rätt” men det finns oftast en förklaring till det. Istället för att sura förklara varför det är viktigt att alla är på plats i tid. Meddela om det är så att det finns risk att du kommer kunna komma försent. Gör prioriteringar i livet, i skolan, i jobbet, med engagemang vid sidan av så att du slipper stressa mellan det ena och det andra och alla blir sura. Bestäm vad som är viktigt för dig och vad vi än gör så gör vi det rätt. Dubbel bestraffning – Dubbel belöning Motsatsen är allt som ger bekräftelse, uppbackning och stöd. Bekräftartekniken måste börja inifrån. Se dig själv med positiva normer för det liv som du har valt. Lyft bort skuldkänslorna. Påförande av skuld och skam – Bekräfta dig själv och andra
Jämställdhets- och jämlikhetsintegrering ska tillämpas vid utformning av beslut, ekonomiska styrinstrument, metoder och allt annat som landstinget planerar, finansierar och tillhandahåller. All statistik från landstinget ska redovisas uppdelat utifrån kön. Språk- och mångkulturell kompetens är avgörande för Region Jämtland Härjedalen och positivt för länets utveckling. Förslag på arbetssätt kring presentationen: Varje bild omfattar ett par stycken från policyn. Diskutera gärna ovanstående bild utifrån frågeställningarna: Vad anser vi om formuleringarna i policyn? Kan vi skriva under på detta? Verkar det vara ett lämpligt förhållningssätt? Om inte, hur skulle ni vilja att det formulerades istället? Använder vi könsuppdelad statistik i vår uppföljning? Vår kapacitets- och produktionsplanering? Om inte, vad beror det på? (se även presentationen om könsuppdelad statistik)
All kontakt med det omgivande samhället ska ske med ett normkritiskt förhållningssätt. Region Jämtland Härjedalens information och kommunikation ska vara lättillgänglig och begriplig för alla som vill ta del av den. Det gäller oavsett vilken funktionsförmåga individen har. Förslag på arbetssätt kring presentationen: Varje bild omfattar ett par stycken från policyn. Diskutera gärna ovanstående bild utifrån frågeställningarna: Vad anser vi om formuleringarna i policyn? Kan vi skriva under på detta? Verkar det vara ett lämpligt förhållningssätt? Om inte, hur skulle ni vilja att det formulerades istället? Hur ser vår information ut som vi ger till våra patienter/närstående/medborgare? Är den lättillgänglig och begriplig för alla som vill ta del av den? Behöver den förbättras? I så fall hur? Har vi information på lättläst?