Vad vi behöver när vi kunskapar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Plugga bättre och effektivare
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Samtala om böcker.
Handlingsplan för matematikutveckling
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Storyline Storyline är en pedagogisk metod och ett pedagogiskt förhållningssätt som ursprungligen utvecklades i Skottland 1965 fick Skottland en ny läroplan.
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Mål och betygskriterier
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Vad är hälsa? MÅ BRA MÅ DÅLIGT Verklig ohälsa Upplevd hälsa AVSAKNAD
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation

Centrala innehåll och kunskapskrav
Undersköterskans roll i framtiden 2012 –
Entreprenöriellt lärande – ungdomars hälsa och framtidstro.
Psykologiska redskap.
Bedömningsinstrument
18 mars * Fika * Vad? * Varför? * Hur? * Väcka intresse * Motivera * Diskutera * Skapa flippgrupp.
Föräldramöte augusti 2014.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Lyckad träning Hur?.
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Anne-Charlotte Kjerulf FM, auktoriserad arbetshandledare
Läroplansträff fritidshem
Rogers receptet för en bättre verksamhet…….!!!
Språk Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt.
Förebygga Tersen 1. Förebygga är bättre än ”ta hand om”! Sociologen Aaron Antonovsky flyttade fokus från externa faktorer som orsak till ohälsa till individens.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Vad är hälsa? MÅ BRA MÅ DÅLIGT Verklig ohälsa Upplevd hälsa AVSAKNAD
Exempel på skriftligt omdöme
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
Hälsofrämjande arbetsplats Bild från Karolinska Universitetssjukhuset
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret.
Verksam i primärvården i Östergötland
Föräldramöte 22 september 2016.
Hur du kan lära bättre!.
Lära för livet!.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Salus, hälsans och välfärdens gudinna
Tips för det praktiska ledarskapet
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Psykiskt funktionsnedsättning
Att sätta på sig nya glasögon
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Hur gör vi när vi läser?.
Hur olika funktionalitet framställs i media
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
Utgångspunkter Barn vet något när de kommer till skolan.
Informerar föräldrar om Barn- och Ungdomsverksamheten
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Vad vi behöver när vi kunskapar

Fundera En meningsfull och begriplig lektion – ge exempel på vad det innebär för dig.

KASAM – känsla av sammanhang För att må bra och fungera väl behöver vi människor uppleva: Begriplighet Att det som sker är förutsägbart, sammanhängande och strukturerat snarare än oordnat, oväntat och oförklarligt. Hanterbarhet Att det finns verktyg, metoder och resurser för att möta de krav som ställs på oss i olika situationer. Meningsfullhet Motivation och att vi är delaktiga och medverkar i det som sker för att vara villiga att investera vårt engagemang i aktiviteterna. Innehållet bygger på sociologen Aaron Antonovskys bok Hälsans mysterium

1. Begriplighet – ramar och struktur Så här kan ramarna för en lektion göras tydliga. Bilden kan till exempel visas på tavlan i början av en lektion. Vilken funktion tycker ni att informationen i bilden fyller? Tycker ni att någon information saknas? Hur skulle en liknande bild kunna se ut i den här klassen och i det här ämnet?

Effektiv rörelsepaus – hur gör vi då? Hur kan en rörelsepaus vara organiserad för att bli effektiv men utan att ta alltför mycket tid av lektionen?

2. Hanterbarhet – olika sätt att ta in information Hur tar du in information på bästa sätt? Pröva tre olika sätt: Lyssna Läsa Titta

Övning: Lyssna Hur fungerar det för dig att ta in information genom att lyssna? Vad kan du göra för att hålla koncentrationen uppe under tiden du lyssnar? Vad kan skapa stress i en lärsituation av det här slaget?

Övning: Läsa Hur fungerar det för dig att ta in information genom att läsa? Vad kan du göra under läsningen för att vara en aktiv läsare? Vad kan skapa stress i en lärsituation av det här slaget?

Övning: Titta Hur fungerar det för dig att ta in information genom att titta? Vad kan skapa stress i en lärsituation av det här slaget? Gå till filmklippet på YouTube om det inte visas här. Där kan klippet ses i helskärm.

Fundera Vad upplevde du som den bästa metoden för att ta in informationen om stress? Varför då? Vad upplevde du som den sämsta metoden för att ta in informationen om stress? Varför då? Har du förslag på andra metoder – eller kombinationer av metoder – som skulle vara bra att använda i undervisningen? Om du på ett prov förväntades kunna redogöra för informationen om stress som du tagit del av nu – vilken metod eller kombination av metoder för att lära in informationen hade du velat använda då?

3. Meningsfullhet – delaktighet Hur mycket påverkas upplevelsen av meningsfullhet av den egna motivationen? På vilket sätt påverkas motivationen att arbeta med mer krävande moment i skolan av att vi i dagens informationssamhälle så snabbt når information utan att behöva anstränga oss särskilt mycket? Är det ens bra att reflektera över om de moment som ingår i en kurs känns meningsfulla? Är det inte bättre att bara ”bita i och kämpa på”? Hur kan delaktigheten för er elever se ut? Vad är praktiskt genomförbart med tanke på läroplanen och kursplanerna som finns i skolans värld?

Arbeta vidare Nyfikna på olika sätt att läsa text? I spåret Hur gör vi när vi läser? finns övningar med olika metoder att bearbeta skriftligt material.