Vad vi behöver när vi kunskapar
Fundera En meningsfull och begriplig lektion – ge exempel på vad det innebär för dig.
KASAM – känsla av sammanhang För att må bra och fungera väl behöver vi människor uppleva: Begriplighet Att det som sker är förutsägbart, sammanhängande och strukturerat snarare än oordnat, oväntat och oförklarligt. Hanterbarhet Att det finns verktyg, metoder och resurser för att möta de krav som ställs på oss i olika situationer. Meningsfullhet Motivation och att vi är delaktiga och medverkar i det som sker för att vara villiga att investera vårt engagemang i aktiviteterna. Innehållet bygger på sociologen Aaron Antonovskys bok Hälsans mysterium
1. Begriplighet – ramar och struktur Så här kan ramarna för en lektion göras tydliga. Bilden kan till exempel visas på tavlan i början av en lektion. Vilken funktion tycker ni att informationen i bilden fyller? Tycker ni att någon information saknas? Hur skulle en liknande bild kunna se ut i den här klassen och i det här ämnet?
Effektiv rörelsepaus – hur gör vi då? Hur kan en rörelsepaus vara organiserad för att bli effektiv men utan att ta alltför mycket tid av lektionen?
2. Hanterbarhet – olika sätt att ta in information Hur tar du in information på bästa sätt? Pröva tre olika sätt: Lyssna Läsa Titta
Övning: Lyssna Hur fungerar det för dig att ta in information genom att lyssna? Vad kan du göra för att hålla koncentrationen uppe under tiden du lyssnar? Vad kan skapa stress i en lärsituation av det här slaget?
Övning: Läsa Hur fungerar det för dig att ta in information genom att läsa? Vad kan du göra under läsningen för att vara en aktiv läsare? Vad kan skapa stress i en lärsituation av det här slaget?
Övning: Titta Hur fungerar det för dig att ta in information genom att titta? Vad kan skapa stress i en lärsituation av det här slaget? Gå till filmklippet på YouTube om det inte visas här. Där kan klippet ses i helskärm.
Fundera Vad upplevde du som den bästa metoden för att ta in informationen om stress? Varför då? Vad upplevde du som den sämsta metoden för att ta in informationen om stress? Varför då? Har du förslag på andra metoder – eller kombinationer av metoder – som skulle vara bra att använda i undervisningen? Om du på ett prov förväntades kunna redogöra för informationen om stress som du tagit del av nu – vilken metod eller kombination av metoder för att lära in informationen hade du velat använda då?
3. Meningsfullhet – delaktighet Hur mycket påverkas upplevelsen av meningsfullhet av den egna motivationen? På vilket sätt påverkas motivationen att arbeta med mer krävande moment i skolan av att vi i dagens informationssamhälle så snabbt når information utan att behöva anstränga oss särskilt mycket? Är det ens bra att reflektera över om de moment som ingår i en kurs känns meningsfulla? Är det inte bättre att bara ”bita i och kämpa på”? Hur kan delaktigheten för er elever se ut? Vad är praktiskt genomförbart med tanke på läroplanen och kursplanerna som finns i skolans värld?
Arbeta vidare Nyfikna på olika sätt att läsa text? I spåret Hur gör vi när vi läser? finns övningar med olika metoder att bearbeta skriftligt material.