Juridik för hållbar energiproduktion och energidistribution

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Anmälan om samråd enligt 12 kap. 6 § miljöbalken
Advertisements

Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Länsstyrelsen och kommunen i samarbete
Vindkraft i Norrköpings kommun
Av: Almir, Martin, Ismail, Edvin
Nya miljöprövningsdelegationer
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Undersökningstillstånd (Minerallagen) •innebär ensamrätt på mineraltillgången •gäller 3 år •kan förlängas år.
Ändamålsenliga planbestämmelser
Kulturmiljöfrågor i PBL
Yvonne Svensson rättschef
Prövning av vindkraft Peter Ardö, Länsstyrelsen i Halland
Tillståndsprocessen enligt miljöbalken
Restaurering och Miljöbalken (MB) Magdalena Lindberg Eklund (vattenverksamhetsgruppen på Länsstyrelsen) Vad är vattenverksamhet? Måste man söka tillstånd?
Miljöjurist Dr Margaretha Svenning. Tillståndsplikt för verksamheter enligt miljöbalken (environmental act) Tillstånd (permissions) prövas av länsstyrelsen.
Magnus Edström Vattenhandläggare Miljöenheten/Länsstyrelsen
Europaparlamentets och rådets direktiv 2012/18/EU av den 4 juli 2012 om åtgärder för att förebygga och begränsa faran för allvarliga olyckshändelser där.
Energiteknik Teknik direkt s
Proposition 2009/10:170 En enklare plan- och bygglag
Kammarkollegiet Kammarkollegiets uppgift är att bevaka allmänna miljö- och naturvårdintressen enligt miljöbalken från juridiska utgångspunkter.
Definition av avfall & när avfall upphör att vara avfall
Göran Fagerström Miljöenheten/naturresursfunktionen , Energitekniker med inriktning på kraft och värme,
Strandskydd och miljöpolitik
Avfall på villovägar Miljöjurist Dr. Margaretha Svenning.
Vindkraft på Länsstyrelsen
Varför är CCS viktigt? Klimatkonferens i Göteborg 27 januari 2009 Sten Åfeldt Enhetschef Enheten för kraftproduktion.
Energikällor.
Fritidsanläggning i Figeholm Några tankar kring The Circle Resort Jag kommer i kväll att kort och översiktligt diskutera kring: Anläggningens miljökonsekvenser.
Biogasutbildning 2011 Projektgrupp Swebgas Patrik Ullerud Maria Rydén Jesper Ring Mirel Kevric Emil Lundberg.
Vattendirektivet Vattenförvaltning
Ny strandskyddslagstiftning
SAMRÅD Miljöjurist Dr Margaretha Svenning. Innehåll: Lokalisering, omfattning, utformning, miljöpåverkan samt miljökonsekvensbeskrivningens innehåll och.
Får jag lov? Om planering och byggande
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Vad är metadata? Data som beskriver data.
Ulrika Nilsson Vindkraft i Gävleborgs län Hur ser det ut i länet idag? Vilka regler gäller?
Skyltar, tillstånd och tillsyn
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/9 Naturvårdsverkets utgångspunkter för efterbehandling av förorenade områden.
Effekter av markavvattning Planering Åtgärder
ÖP-läget i kommunerna. Den 21 juni tog riksdagen beslut om en ny plan- och bygglag som börjar gälla den 2 maj I och med förändringen stärks översiktsplanens.
Strandskydd PROP. 2008/09: 119.
DOM FÖRBIFART STOCKHOLM Carolina Gustavsson Fredrik Bonde 1.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Stranden – en värdefull miljö! Vem tar ansvaret? Kommunaltekniska föreningen – Örebro den.
Landsbygdsutveckling i strandnära lägen Avses ett område som: lämpligt för utvecklingen av landsbygden av ett sådant slag och har en så begränsad omfattning.
Inger Krekula Strategisk översiktsplan Ett nytt begrepp? PBL 1987:10 PBL 2010:900 -bestämmelser om ÖP:s innehåll -ett led i kommunens utvecklings-
Detaljplan enligt nya PBL seminarium på länsstyrelsen Sammanställning av diskussionsfrågor.
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
Länsstyrelsensinformation vid Länsträffen i Skinnskatteberg Länsstyrelsens information vid Länsträffen i Skinnskatteberg  Personalförändringar på Miljöenheten.
Jan Darpö, UU Miljöbalken 1 kap. Tillämpningsområde Alla verksamheter och åtgärder Skydda människan och miljön Hushållning Inte bagateller.
Byggprocesen –lagar sdfgd. Byggprocesen –lagar sdfgd.
Pågående eller nyligen avslutade statliga utredningar
Hållbar Utveckling. Här är fem punkter om vad hållbar utveckling är. Hållbar utveckling är när man tar ansvar så att det inte äventyrar framtiden för.
Vatten i gränsen mellan stad och land Tilla Larsson Jordbruksverket Vattenenheten i Alnarp.
Klimatklivet – lokala klimatinvesteringar lokala investeringar för största möjliga klimatnytta Klimatklivet, lokala klimatinvesteringar – Möjligheten att.
Halmstads Energi och Miljö AB, HEM VÄLKOMNA till Samråd enligt 6 kap 4 § miljöbalken. Ändringstillstånd, optisk sorteringsanläggning för avfall samt avpaketeringsanläggning,
Vattenverksamhet Miljöbalken, 11 kap. Evgenia Pavlovskaia Juridiska Fakulteten, Lunds Universitet
Thomas Kalbro Fastighetsvetenskap, KTH Seminarium, Cannes, 16 mars 2016 Myter om plan- och bygglagen.
Klorerade kolväten Från upptäckt till detaljplan
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Miljökvalitetsnormer vatten
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Statligt investeringsstöd för solceller

Vindkraft och juridik Peter Ardö Malmö 27 mars 2014.
Nationellt genomförande av EU-förordning om invasiva främmande arter
Återanvändning av avfall
Miljöbalken SFS 1998:808.
PROJEKT Schakt- massor Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
Undersökningstillstånd (Minerallagen)
Presentationens avskrift:

Juridik för hållbar energiproduktion och energidistribution © Copyright, Miljöjurist Dr. Margaretha Svenning, 2017

Kan vi hantera nytänkande? Alla lamp- och väggurtag Kan vi hantera nytänkande? 220 V 24 V Lokal elproduktion Tvätt, disk etc Lithium-ion batteri

Kommunala perspektiv och vad kommunen har rådighet att utföra och genomföra Strategisk planering och lovgivning enligt PBL Anmälningsprövning enligt miljöbalken och miljöprövningsförordningen i vissa fall för ”mindre anläggningar” . Observera att anmälningsprövningen sker inom ramen för den löpande tillsynen. Miljötillsyn

Miljöprövning av energiproduktion I de fall det rör sig om större anläggningar såsom biogas, förbränningsanläggningar vindkraft mm prövas dessa av miljöprövningsdelegation eller Mark- och miljödomstol i första instans. Här har kommunen en viktig uppgift som remissinstans med sin medverkan i skriftväxling och huvudförhandling.

Biogas, solceller mm.. Jobbet börjar med ÖP Allmänna intressen enligt PBL 2 kap 3 § Prövning för DP med tillämpliga planbestämmelser enligt 4 kap 5 § PBL samt boverkets allmänna råd DPS-BFS 2014:5 (E;J;T- blir tillämpliga planbestämmelser) och enligt miljöbalken (biogasmack, biogasproduktion, bussdepå, fjärrvärmeinfrastruktur och kapacitet på ledningsnätet) särskilda frågor ska hanteras såsom buller, logistik och risker MKB för planer och MKB för verksamheter kan samköras

Solceller producerar allt mer el Solenergi + Producerar el helt bullerfritt Elproduktionen föroreningsfri Lämpar sig för lokal elproduktion Kan installeras på tak och andra utrymmesbesparande ytor Solenergi - Fungerar enbart i dagsljus Solcellsparker placeras ofta på värdefull jordbruksmark Juridiskt Samråd enl. 12:6 MB om naturmiljön ändras väsentligt Bygglov, tillstånd för dikning mm Tillstånd enligt kulturmiljölagen Hushållning med jordbruksmark önskvärd enligt länsstyrelsen, men inte klassat som nationellt intresse.

Vindkraft Tar en allt större del av elproduktionen. Allt mer effektivare och billigare Orsakar buller Skadar och dödar fåglar och fladdermös

Vindkraftens juridik Det behövs varken anmälan, tillstånd eller bygglov för vindkraftverk lägre än 20 m och med en rotordiameter under 3 m, såvida vindkraftverket inte står på byggnad och har avståndskrav. Bygglov behövs inte för vindkraftverk med tillstånd enligt 9 eller 11 kap. MB. Anmälningsplikt till kommun gäller för a) vindkraftverk som är högre än 50 meter, b) två eller fler vindkraftverk som står tillsammans, c) varje tillkommande verk till annat vindkraftverk. Tillståndsplikt enligt MB gäller för två eller fler vindkraftverk högre än 150 m inkl. rotor, alt. för ett liknande verk som fogas till eller bildar sådan gruppstation. sju eller fler vindkraftverk som står tillsammans (gruppstation) med en höjd på 120 m inkl. rotorblad, alt. om ett eller fler verk fogas till en sådan anläggning och bildar gruppstation med minst sju verk. Prövning via MPD.

Ex. på avslag: Större vindkraftspark av ”boxmodell” MÖD M 4276-16 Ansökan att uppföra 92 verk enligt s k boxmodell inom en 36 KvKm stort område hade godkänts av alla underinstanser med villkor att slutlig placering skulle bestämmas av tillsynsmyndigheten. MÖD upphävde besluten och avslog ansökan. MÖD: Ansökan avser ett stort antal vindkraftverk och ett stort projektområde som i vissa delar har höga naturvärden, våtmarker med skyddsvärda arter och kungsörnspar med revir och boplatser norr om området. Den slutliga placeringen av verken och antalet verk kommer att ha betydelse för vilka störningar som uppstår och i vilken omfattning t.ex. fåglar kommer att påverkas. Det går inte att avgöra på förhand alla de konsekvenser som verksamheten vid olika alternativutformningar kommer att ge upphov till. Vidare är slutlig lokalisering inte av mindre betydelse så det går inte att delegera till tillsynsmyndigheten.

Kontroversiellt om stora energianläggningar Hur ser vi generellt på energiproduktion genom förbränning och vår avfallshierarki? Billig ”sopvärme” och ”sopel”, bra eller dåligt för miljön och vad hittar vi i förbränningsresterna? Kan förbränningsverken gå i god för avfallets innehåll och bör tillståndsvillkorens marginaler till verkens faktiska utsläpp skärpas? Vad ryms inom miljöbalkens ramar?

Geologisk lagring av koldioxid – teknik som gått i stå Tekniken, Carbon Capture and Storage (CCS), är tillåten sedan år 2014. Lagring i berggrund där koldioxiden under några hundra år omvandlas till kalksten i stället för att släppas ut i atmosfären. Teknik för 0-utsläpp Består av tre led, infångning av koldioxid vid industri- och förbränningsprocessen, transport i flytande form till lagringsplatsen och lagring i permeabel berggrundsstruktur Tekniken är väl förberedd juridiskt, från EU-nivå till nationell lagstiftning Regleringen av CCS sker inom ramen för miljöbalken Regeringen prövar tillåtligheten för geologisk lagring av koldioxid, efter beredning av Mark- och miljödomstol. Tillsynsmyndighet är SGU Motstånd mot CCS: 1) Överskott på utsläppsrätter, 2) CCS-teknik dyr som drar resurser från utveckling av förnyelsebar teknik, samt 3) farlig läckagerisk

Om att lyfta blicken och inventera sin kommun Vad har vi och vad går till spillo? Hur ser långsiktigheten ut? Industrin talar om ”symbios”, kan man ha symbios mellan kommun och företag?