Gymnasiearbete 100 p.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Advertisements

HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Om uppsatsskrivande Föreläsning 17/2 C-kursen VT 2015.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Exjobbsinformation för EI studenter V12 Arbetsrutiner: studieinformation/Examensarbete// Sök intressant projekt Använd.
1 Innan Du börjar … angående Internetbaserade kurser /15 Källa:
VÄLKOMNA!. Åsa Lindh vd Trygghetsstiftelsen En sammanhållen omställningskedja.
Exjobbsinformation för EI studenter Våra rutiner, se Examensarbete: Sök intressant projekt Använd kontakter! Kolla på.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Arbetsområde Fysik Krafter. Vad är krafter för något? Fysiken och vardagslivet  Krafter, rörelser och rörelseförändringar i vardagliga situationer och.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32
Uppdragsutbildning 45 hp – behörighet SVA för år 9
Svenska som andraspråk 1
LULEÅ GYMNASIEBY Fyra kvarter samt bibliotek och Hälsans hus.
Vi som är här idag är: Annette Gustafsson – planerare från Förvaltningen för funktionshindrade i Örebro kommun – ansvarig för samordning av YA anställningarna.
Varför läser ni religionskunskap?
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
Källkritik Källa – är det som finns kvar av det förflutna, det som används som en källa till det förflutna. Historisk litteratur – är framställningar.
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Religion.
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Riktlinjer för betygssättning
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Brainstormingaktivitet
Att diskutera och argumentera!
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Iris Rosengren Larsson
Tidiga dialoger kan öka bostadsbyggandet
Etik- planering.
Nätverk för lärare på fritidshem
Svenska i gymnasieskolan
Skolverket – utvärdering för lärande Jessica Lindvert, chef insatsutvärdering ge en lägesbild av hur vi arbetar med utvärdering i Skolverket, och att.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Innehåll i och användning av läromedel.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Folkhögskolans allmänna kurs och SeQF
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Kompetensförsörjnings-processen
Nationella kompetensrådet
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
ARBETSMODELL FÖR PLANERING AV DISKUSSIONEN
Löpledare Del B - Löpningen.
Systematiskt kvalitetsarbete
Klagshamns rektorsområde
Evidensbaserade miljöanalyser
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Utvärdering och utveckling av föreningens motionsverksamheten
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Gymnasiearbete 100 p.
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
Utvärdering av ESF-projektet InVäst
Framgångsfaktorer - Kvalitetsutveckling på sfi
Presentationens avskrift:

Gymnasiearbete 100 p

Obligatoriskt för gymnasieexamen Poängen visar på omfattningen av DIN arbetsinsats Erfarenhets- och vetenskapligt grundat arbetssätt – utveckla förmåga att planera, genomföra, utvärdera arbetet och ge och ta respons Examensmålen styr utformning och innehåll Självständigt arbete men i diskussion med lärare utveckla arbetet och dess resultat

Din planering, genomförande och utvärdering Frågeställning Planera, genomföra och utvärdera ett större arbete Liknade redovisningsformer som på högskola Kort sammanfattning (abstract) ska finnas på engelska Kunna ta initiativ för planerande och genomförande Utvärderingen – återkoppla till frågeställning, värdera resultatet (styrkor, svagheter, betydelse, begränsningar) källkritik

Mall - gymnasiearbetet Inledande del: Sammanfattning, bakgrund, syfte, frågeställningar och metod Huvuddel: Redogörelse för arbetet, resultat, diskussion och slutsatser Källor och källkritik Eventuella bilagor Grundläggande krav på språkriktighet och formell struktur (språket behöver däremot inte vara komplicerat)

Examensmålens centrala kunskapsområden Samhällsfrågor och samhällsförhållanden Samhällens strukturer, verksamheter och funktioner Samspelet mellan individ och samhälle Människors livsvillkor Mediernas och informationsteknikens förutsättningar och möjligheter

Fallgropar ”Man har ju huuur mycket tid som helst på sig” ”Det här kan jag lätt slänga ihop på nån dag” För vida frågeställningar Att tro att det går snabbt och genomföra och sammanställa en enkät

Tips! Välj en fråga du är intresserad av! Du hinner inte byta ämne… Börja direkt! Använd lektionstiden effektivt! Ta hjälp av din handledare!