Malin Forssell, Karolina Henningsson

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Nyttorealisering på 10 min
Kompletterande aktörer – utmaningar och erfarenheter
Supported Employment & Customized Employment
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Lars Sandberg Företagares synpunkter på systemet Kreativa grupper, upplägg och resultat.
AU Digital samverkan LO Process
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Grundbult 1 Offentlig upphandling syftar till att förse statliga myndigheter, kommuner och landsting med varor och tjänster så att de kan fullgöra sina.
INNEHÅLLSSTRATEGI för SKANE.SE workshop: innehåll och struktur
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Upphandling av stöd till bredband
Offentlig upphandling SFÖ-konferensen i Göteborg 20 april 2013
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Välkommen till ESF:s seminarium
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
Småföretagen och den offentliga upphandlingen 25 augusti 2009 Sundsvall Peter Germer Företagarna Västernorrland.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
NEA Seminarium 7 december 2004
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Lärande utvärdering genom följeforskning
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
SOI:s årskonferens 1 april 2008 Örebro ”Hur befrämjas konkurrensen av nya LOU?” Ulrica Dyrke Företagarna.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Den offentliga sektorn och idéburna organisationer hand i hand - utvärdering i en tid av partnerskap. Josephine Massie Förvaltningshögskolan.
Vad är slöserier? Sådant vi gör som inte skapar något värde direkt eller indirekt för dem och det som vi är till för.
Omvårdnadsförvaltningen Skövde kommun Lag om valfrihetssystem Lennart Hagberg Förvaltningschef omvårdnadsförvaltningen.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Västra Mälardalens kommunalförbund Jan Eriksson Inköpschef Tfn:
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Kontakt anbudsgivare- beställare under upphandlingstiden? ”Får man prata med varann? I så fall när och om vad?” Vad säger reglerna ? Hur hanterar man det.
Med tjänstedesign som verktyg: Förstår vi kundens behov och våra utmaningar på djupet innan vi hittar på nya lösningar. Bjuder vi in kunden och olika aktörer.
56. Goda affärer – 7 konkreta tips – Handlar inköp i offentlig sektor om att följa en lag eller att skapa goda affärer? KOMMEK 18/
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
Summering från lördagen
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Gradering av upphandlingspaket efter innovationsgrad
Upphandling Therese Klaar, inköpschef.
Kreativa verktyg och metoder
Scenario Tjänsten produceras Beskrivning av tjänsten Värderingar
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
på personer i behov av hjälp
Valfrihetssystem – en möjlighet för dig?
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Heby kommuns kvalitetspolicy
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Tillväxtverkets handlingsplan för klimatanpassning i svenska SME
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Workshop om utmaningarna på digitaliseringsresan
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
SPELPLANEN Implementering Identifierat BEHOV! Välj väg!
? ? ? ! 3 min (30 min ex prat) 35 min Nu ska vi tala om dilemman. Ett äkta dilemma är en svår situation som inte förefaller ha någon.
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Malin Forssell, Karolina Henningsson Att driva kvalitet i komplexa utvärderingstjänster genom offentlig upphandling - Utmaningar och möjligheter Malin Forssell, Karolina Henningsson

Agenda VARFÖR BRY SIG OM DETTA? Varför är offentlig upphandling intressant i diskussionen om komplexa utvärderingar? Vilka utmaningar ser beställare och upphandlare? Förslag på vägar framåt VILKA UTMANINGAR SER BESTÄLLARE OCH UTFÖRARE? FÖRSLAG PÅ VÄGAR FRAMÅT

1 Varför?

Utvärderingstjänster blir mer och mer komplexa… Verksamheter och programsatsningar blir allt mer komplexa Detta ställer höga krav på utvärderare att utveckla nya och mer komplexa utvärderingsmetoder Vilket i sin tur ställer höga krav på beställare att kunna efterfråga och värdera dessa metoder i upphandlingar av komplexa utvärderingstjänster

…vilket i sin tur ställer höga krav på upphandlingsprocessen Under upphandlingsprocessen sätts många förutsättningar för att utvärderingar på bästa sätt ska kunna bidra till samhällsutveckling Upphandlingar behöver skapa incitament för utvärderare att vässa sina metodologiska verktyg Både beställare och utförare upplever att det finns utmaningar i upphandlingsprocessen Vi anser att det finns outnyttjad potential inom regelverkets ramar

2 Utmaningar

Förutsättningar för att offentlig upphandling ska driva kvalitet i utvärderingstjänster Det finns ett intresse för tjänsten som upphandlas Beställare Det finns tid och resurser att utforma genomarbetade förfrågningsunderlag Incitament att konkurrera med lösningsförslag Krav som fångar in utförarnas kompetens och erbjudande Värdering utifrån funktion/användbarhet Offentlig upphandling driver erbjudande av användbara utvärderingar som kan hantera komplexa verksamheter och programsatsningar Det finns förståelse för vad utförarna kan leverera, lagstiftningen etc. Förmåga att konkurrera med hjälp av lösningsförslag Utförare Vilja att konkurrera med hjälp av lösningsförslag

Beställare upplever exempelvis att… Det är svårt att veta vad utförarna faktiskt kan erbjuda och leverera (både kompetens och resursmässigt) Det är en utmaning att förmedla och uppnå gemensam förståelse för verksamheten och utvärderingsansatsen i upphandlingsprocessen Det är svårt att på förhand sålla bort de leverantörer som inte håller vad de lovar Det är svårt som områdesexpert att vara helt insatt i LOU samtidigt som upphandlarna har låg kunskap om utvärderingstjänster Leder till oro för att göra fel

Vi som utför utvärderingar upplever… Oro att göra fel, osäkerhet kring regelverket, misstro och oklarhet över vad utförare kan leverera leder till: Avståndstagande och knapp information som gör det svårt för utförare att utforma skräddarsydda lösningar Formella kravställningar som är enklare att bedöma men säger mindre om vad utförare kan leverera. Skapar inte incitament att konkurrera med lösningsförslag

Diskussion Känner ni igen er i beskrivningen? Känner ni igen er?

3 VÄGEN FRAMÅT

Tänkbara strategier för att möta utmaningarna Alla olika yrkeskategorier som ansvarar för upphandlingar utbildar, och kontinuerligt vidareutbildar sig, i utvärderingsmetodik Alla som arbetar med att beställa utvärderingar utbildar sig, och kontinuerligt vidareutbildar sig, i LOU Ökad kontroll och styrning av utförare efter tilldelningen Ökade sanktionsmöjligheter (viten etc.) Samtliga strategier är kostsamma och tidskrävande Löser dem grundproblematiken?

Ökad dialog en väg framåt Många centrala utmaningar kan knytas till en gemensam grundproblematik Upphandlingsprocessen präglas av osäkerheter i form av ömsesidiga kunskapsunderskott Saknas ofta dialog - som skulle kunna minska många av osäkerheterna

Vad innebär tidig dialog? Vad är tidig dialog? Upphandlande aktör kommunicerar med potentiella leverantörer inför upphandlingen. Kan beröra exempelvis krav, vägval, tänkbara inriktningar När kan tidig dialog användas? Om verksamheten har låg kunskap om marknaden eller tjänsten Om marknaden har hög utvecklingstakt När det är kritiskt att utföraren uppnår högt ställda krav När verksamheten vill få in fler förslag till lösningar på behov

Tidig dialog är ett verktyg för att driva utveckling ”I den tidiga dialogen har upphandlande myndigheter möjligheten att presentera sina behov och önskade resultat. Med en ökad förståelse för målbilden för den aktuella upphandlingen får företagen bättre förutsättningar att komma med sina förslag på lösningar för att uppnå de effekter som upphandlande myndigheter har definierat. Den tidiga dialogen kan inspirera leverantörer att ta fram nya lösningar eller utveckla gamla.” - Upphandlingsmyndigheten

Det finns fem specifika verktyg i tidig dialog Större möten Mindre möten RFI Enskilda möten Extern remiss Bjuder in så brett som möjligt Alla deltar samtidigt Rundabords-samtal Urval motiveras tydligt Skriftliga generella eller specifika frågor kopplat till behovet Skickas brett Tydligt syfte, agenda, diskussions-punkter Protokollförs med fördel Leverantörer ger synpunkter på krav och villkor i hela eller delar av förfrågningar Syfte: Ge eller samla in info på mer generell nivå. T.ex. hur marknaden fungerar, forum för branschspecifika frågor Syfte: Fördjupade samtal. T.ex. specifika frågeställningar kring behovet. Risk att affärshemligheter avslöjas minskar Syfte: Om ej känner till lösningar på marknaden, om vill ha svar på tydligt formulerade frågeställningar Syfte: Ta in information, ej lämna utöver den allmänt tillgängliga. Om vill ha specifik info om hur behov skulle kunna tillgodoses Syfte: Bidra till att utforma ändamålsenliga krav och villkor

Exempel på möjligheter och begränsningar beställare och utförare ser Ökad möjlighet… Men begränsningar i form av… För beställare att få aktuell bild av vad utförare kan leverera För utförare att få en tydligare bild av vad beställarens verksamhet, behov och önskemål Att minska missförstånd och antalet ”frågor och svar” under upphandlingsprocessen Kräver tid och resurser Krävs kunskap om verktygen inkl. stöd från egna upphandlare Ovilja från utförare att dela med sig av metoder till konkurrenter

Diskussion Kan tidig dialog vara ett sätt att driva kvalitet i komplexa utvärderingstjänster genom upphandling? Diskussionsfråga 1

TACK!