Enkäten brukar inledas med ett missivbrev Motiveringar Vad och varför? Etiska aspekter Hur användas? Förklaringar Hur göra? Tackningar
Vanligt att enkäten inleds (utöver missiv) med bakgrund–frågor som kan användas för korstabulering t ex: Kön Utbildning Hembakgrund Ålder Erfarenhet
Ostrukturerade frågor: En skolklass får uppgiften att skriva en uppsats med rubriken "Min framtid". Ev kompletterad med deluppgifter: Vad gör du när du är 20 år, 40 år, 60 år? Jobb, ekonomi, barn, intressen?
Eller lite mer strukturerat: Hur upplevde du vårt senaste föräldramöte? ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Hur skulle vi kunna göra våra framtida föräldramöten mer givande? ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Eller ännu mer strukturerat: Tycker du vi ska införa skoluniform bland elever på grundskolan? [ ] Ja [ ] Nej
Eller i en femgradig skala: Vad anser du om att införa skoluniformer bland elever på grundskolan? [ ] Mycket bra [ ] Bra [ ] Varken bra eller dåligt [ ] Dåligt [ ] Mycket dåligt
Eller i en fyrgradig skala: Instämmer helt Instämmer nog Instämmer nog inte Instämmer inte alls a) Vi bör införa skoluniform i grundskolan [ ] b) Osv ytterligare påståenden
Eller bryta upp på skolstadier: Tycker du vi ska införa skoluniform? a) Bara på låg- och mellanstadiet [ ] b) Bara på högstadiet [ ] c) På alla stadier [ ] d) Nej [ ]
Eller rangordning: Om du svarat ja (skoluniform bör införas), hur ska uniformen se ut färgmässigt? Rangordna följande fem alternativ: [ ] Mössan blå, resten gult [ ] Gul mössa, resten blått [ ] Enfärgat blått [ ] Enfärgat gult [ ] Andra färger, nämligen ……………………………………………………………………………………………………………………
Observation Att använda någon form av observation brukar vara lämpligast när man vill ta reda på vad människor faktiskt gör, inte bara vad de säger att de gör. Det kan vara stor skillnad. Både verbala och icke-verbala beteenden kan studeras och man får kunskap som är direkt hämtad från sitt sammanhang.
Observation: Ett exempel Jag vill studera om läraren ger olika uppmärksamhet åt pojkarna än flickorna i en klass. Jag skulle då kunna dela upp en lektion i sextio minuter och vid varje minut observera och notera vad läraren verkar uppmärksamma just då. Så här skulle exempelvis kategorierna kunna se ut:
Ex på observationskategorier A. Läraren ger ingen särskild uppmärksamhet B. Läraren talar till klassen C. Läraren uppmärksammar pojkgrupp D. Ger uppmärksamhet åt en pojke E. Läraren uppmärksammar flickgrupp F. Ger uppmärksamhet åt en flicka Eventuellt kompletterat med om lärarens uppmärk–samhet kategoriseras som positiv, negativ eller neutral.
Resultat av observationerna 5 10 15 20 Lektionsminut A B A D C C B B C B A A A A B B B B B B B B D B