Utvärdering av Humaniora Arne Jarrick

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Att dras in mot föremålets mitt
Rose-Marie Nylander Utredare, Enheten för kunskapsöversikter
Verksamhetsarkitektur (EA) Löser alla problem, eller hur..!?
Socialdepartementet Äldreomsorgen får gott betyg Nöjdhet för omsorg i särskilda boenden i riket 2008, 2010, 2011 Källa: Socialstyrelsen, Nationella brukarundersökningen.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Kultur för alla – gäller det mig
Beredningen för integration och mångfald
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Den nya bibliotekslagen. Ny bibliotekslag Ändamål 2 § Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska verka för det demokratiska samhällets utveckling.
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Centrala innehåll och kunskapskrav
Försöksverksamhet 2007 Universitetsförvaltningen Uppdragets bakgrund, syfte och mål Avidentifierade ansökningshandlingar.
VerksamhetsutvecklingVerksamhetsutveckling I arbete med funktionshinder.
Bedömning.
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
Den etiska plattformen för prioriteringar inom svensk sjukvård
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Socialfonds-programmet
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Forsknings- och innovationspropositionen Prefektmöte
Att arbeta vetenskapligt
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Statsvetenskap 3, Statsvetenskapliga metoder
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Agentskap
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Att lära sig att analysera
Kommunikationspsykologiska påverkansfaktorer
En guide för arbeten i SO
Samverkan mellan vårdgivare 24 mars 2011 Maj Rom.
Leda och planera sokratiska samtal
Krav på vetenskaplig tolkning
Metod i samhällsvetenskap
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Gapminder Verktyg för att visualisera statistik för effektiv analys och uppföljning vid 1.Verksamhetsutveckling och jämlikhetsanalys 2.Samhällsbyggande.
Fontänhögskolan En modell för utbyte av kunskap och erfarenhet - blandning av teori och praktik.
Kommissionen för jämlik hälsa Att sluta hälsoklyftorna i Sverige Magdalena Brasch.
Presentation av Projektet Salutis om träning av generella förmågor Hur gick det för studenterna efter 3 år. Lasse Bourelius och Lena Kransberg.
Att välja utbildning – betydelse för individ och samhälle STUDIEVÄGLEDNING GYMNASIEVAL VUXENUTBILDNING Anders Stenberg (Institutet för Social Forskning,
Andreas Gunnarsson NU2012 På gränsen till godkänt – vetenskaplig kvalitet och gränsarbete i examensarbeten i lärarutbildning.
Att stötta en kollega som lär sig svenska
4 processer att behärska:
Hur trovärdiga är ungas nyhetflöden?
Vad kan krävas av en asylsökande
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
Sociologi Introduktion.
Nationalekonomi – vad är det?
Utan spaning ingen aning
Osynliga i historien.
Hur bör vetenskaplig forskning bedrivas?
Kommissionen för jämlik hälsa
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Louise Edgren Förvaltningshögskolan, Göteborgs universitet
Workshop Arbetsplatslärande.
Ett samarbetsprojekt mellan
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Den första Ingenjören rapporter/utredningar/analyser
Att skriva uppsats Metodfrågor.
Innehåll i dagen Mata in Ubåtar i Net-klient Redigera inmatningar
Presentationens avskrift:

Utvärdering av Humaniora Arne Jarrick 2017-10-18

Nationella vetenskapliga utvärderingssystem med konsekvenser för allokeringen av forskningsresurser bör användas om det finns goda skäl att tro att de på makroplanet bidrar till att öka den vetenskapliga forskningens kvalitet marginaleffekten av att använda dem är rimligt stor, jämfört med effekten av den arsenal av resurspåverkande internationella såväl som nationella kvalitetsvärderingar som redan är i bruk kostnaden i termer av forskning som måste offras är rimligt låg Vetenskapsakademien bör aktivt granska om dessa villkor ser ut att vara uppfyllda och i annat fall avråda från deras användning.

Humanistisk forskning… …kretsar den kring frågor om vad som förklarar, vad det innebär och vilka följder det har att människan är en unikt beslutsfattande, reflekterande, självreflekterande och meningssökande varelse, vars samhälle har en helt unik kulturell dynamik i jämförelse med alla andra ”samhällen” av levande varelser. … har oftast den mänskliga individen som analytisk basenhet.

(miss)uppfattningar av humaniora, att den särskilt går ut på att Globala (miss)uppfattningar av humaniora, att den särskilt går ut på att försvara humanistiska värden bedriva samhällskritik försvara den fria viljan vara en del av den performativa kulturen ställa frågor istället för att ge svar eller … reflektera över tillvaron istället för att göra rön eller … betona de preliminära svaren betona tillvarons komplexitet göra tolkningar istället för att fastställa fakta söka det unika (idiografi), inte det generella (nomotes) tillämpa kvalitativa metoder Humanistic values Social critique Defense of free will Performing arts Stress on complexity as its distinction Stress on provisional answers as another distinction Qualitative methods Reflections, not findings …?

Den humanistiska forskningens särpräglade uppdrag är inte att försvara humanistiska värden inte att bedriva samhällskritik inte att försvara den fria viljan inte att vara en del av den performativa kulturen inte att ställa frågor istället för att ge svar inte att reflektera över tillvaron istället för att göra rön att betona de preliminära svaren i likhet med all vetenskap att göra tolkningar istället för och fastställa fakta, i likhet med all vetenskap inte att söka det unika), inte utan det generella i variationen inte att komplicera utan att söka de förenklande mönstren

Vad ska utvärderas och hur begränsar man uppgiften? Begränsat urval av texter Få frågor Inte popularitet (=citeringar) Inte impact Korta rapporter Gles utvärdering Tydliga rekommendationer

Få frågor – vilka? Vilken var forskningsfrågan/orna? Vilka var svaren? Vilka nya frågor har genererats?

VRs/RJs försök med innehållsliga utvärderingar

Utvärdering av Humaniora vid Örebro universitet – produktivitet

Mina intervjufrågor 1. Om innehållet i humaniora 2. Om meningen med humaniora 3. Om de strukturella/institutionella villkoren för humaniora

Exempel på svar på frågan om rön/resultat AJ (Arne Jarrick): Finns det något motsvarande Higgs-partikeln som du känner till från det humanistiska området?   H2: Det kräver mer eftertanke. Det försvinner nog i det stora bruset. AJ: Är det att det försvinner i bruset eller är det att det inte finns? H2: Jag tror att det finns, men jag tror det har svårt att ta sig igenom. AJ: Det finns en studie som visar att äldre personer som går fort har förlängd medellivslängd jämfört med personer som går långsamt. Det är ett litet rön, men det är ett distinkt rön. Kan du hitta något motsvarande inom humaniora? H2: Har inget svar på rak arm. Det är svårt.

Min läsning

Mina rekommendationer 1. Identifiera området bättre – humaniora är inte en särskild metod! 2. Öka den tematiska koncentrationen! 3. Formulera distinkta syften och ställ precisa frågor som kan besvaras! 4. Kom till saken! 5. Formulera testbara teorier och öka inslaget av hypotesprövning! 6. Förbättra bevisföringen: överge skolastiken, disciplinera era tolkningar och räkna mera! 7. Formulera resultaten enkelt och tydligt i termer av resultat!