Vad slags forskare och forskning skapas med bibliometri som grund för utvärdering och resursfördelning? Lena Lindgren & Björn Rombach Att beskriva och.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ebba Ruhe & Anneli Åström Biblioteksdagarna 25 maj 2007
Advertisements

Norska modellen vid Lunds universitet
Presentation Dialogseminarium om samverkan Dan Brändström
Forskningsanknytning i den högre utbildningen BAKGRUNDSUPPGIFTER.
OM professioner (exempelvis följeforskare)
Håkan Carlsson Göteborgs universitetsbibliotek Bibliometriska indikatorer för fördelning av forskningsmedel – FRIDA-systemet.
Budget Umeå universitet 2014 inkl. ekonomisk plan 2015–2016
Gustaf Nelhans Filosofi, lingvistik och vetenskapsteori GU
ESF infrastruktur, SCH + HERA ERIH – European Reference Index for the Humanities Kvalitetstidskrifter inom humaniora Ca 6000 utvalda av ca Strikta.
Inst för kulturgeografi och ekonomisk geografi 22 november 2010 Karin Henning Göteborgs universitetsbibliotek Digitala tjänster, Bibliometrifunktionen.
An Overall Evaluation of Research at Uppsala University
Ledarskap för utveckling - en utmaning
Bibliometri och forskningsutvärdering Doktorandkurs, SA
Workshop ”Norska modellen” Gbg Britt-Marie Sohlström Mittuniversitetet NORSKA POÄNG.
1 Kvalitetsutvärdering för lärande Högskoleverkets förslag till nya kvalitetsutvärderingar för högskoleutbildningar HSVs rapport 2009:25 R Högskolan i.
Håkan Carlsson Göteborgs universitetsbibliotek Redovisning från de bibliometriska arbetsgrupperna.
Varför bibliometri? Skälet till detta seminarium
Open access Lisbeth Söderqvist Avdelningen för forskningspolitisk analys.
Utredningen av den kliniska forskningen. Brister och möjligheter Klinisk forskningHälso- och sjukvård Utbildning ForskningstraditionGod sjukvård Register,
Vetenskapliga Presentationer
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Karin Henning Bibliometric Services Gothenburg University Library Bibliometri och forskningsutvärdering Vårdalinstitutet,
GUB Karin Henning Digitala tjänster Bibliometri – vad är det?
Vetenskaplig publicering, open access och citerings- och publiceringsanalyser Vårdalinstitutet, Karin Henning Tomas Lundén Digitala tjänster.
Publiceringsstrategier Helena Juhlin, UB Institutionen för kulturvetenskaper Bild från GU- journalen nr
Handelshögskolan Doktorandkurs 17 april 2012 Karin Henning Digitala tjänster Introduktion till bibliometri.
Ledarskap Utbildning 2 Ledarskapet avseende utbildning fungerar bra eller mycket bra (Naturvetarna)
FORSKNING/ FORSKARUTBILDNING GRUNDUTBILDNING OMVÄRLDSBEHOV/KONTAKTER.
Aina Svensson, Ultunabiblioteket, Elektronisk publicering och Open Access Nya alternativ för vetenskaplig kommunikation.
Aina Svensson, Ultunabiblioteket Elektronisk publicering vid SLU Open Access och nya alternativ för vetenskaplig kommunikation Biblioteksnämnden
Diver som bibliometriskt verktyg SUHFs seminarium om verktyg för hantering av bibliografisk data Solbritt Andersson, Linnéuniversitet Britt-Marie.
Open Access. bakgrund olika typer av OA hur mycket publiceras OA på MDH idag, och hur stor "OA-potential" finns det? vad gör vi på MDH:s bibliotek idag?
Bibliometrin och Humaniora
Tillsammans för världens säkraste vård
Kvalitetssäkring av data och att använda den norska modellen Leif Eriksson Uppsala universitet
Forsknings- och innovationspropositionen Prefektmöte
Reviderad resursfördelning - Fakultetsmedel på KTH Bakgrund Nytt statligt system Kvalitetsindikatorer: externa medel, vetenskaplig produktion, antal helårsstudenter.
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Budgetpropositionen för sept 2009Nils-Fredrik Ankarcrona PLUS-enheten2 BP 2010  Behov av nya tillfälliga platser (700 mnkr)
RED10 Research Evaluation for Development 2010 RED10 | Susanne Holmgren och Gustav Bertilsson Uleberg Institutionernas självvärderingar inom.
Håkan Carlsson Göteborgs universitetsbibliotek Forskningskvalitet med interna och externa ögon – skicklig översättare sökes.
Varför inte bara Google?
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Informationssökning för geodoktorander Geobiblioteket,
Håkan Carlsson Göteborgs universitetsbibliotek Fördelning av direkta forskningsmedel – pengarnas väg till institutionen för neurovetenskap och.

Inst för neurovetenskap och fysiologi 20 oktober 2010 Karin Henning Göteborgs universitetsbibliotek Bibliometriska fördelningsmodeller nationellt.
Forskningsetik CODEX - samlingen av regler och riktlinjer för forskning
Karin Henning Bibliometric Services Gothenburg University Library Bibliometri - publiceringsmönster och indikatorer för.
Resursfördelningsmodeller baserade på bibliometriska indikatorer Ur ett nationellt och ett LTU- perspektiv Kristoffer Bäckström Luleå universitetsbibliotek.
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
Fortsatt arbete med SUHF- modellen HfR-seminarium HfR Redovisningsråd/HfR-seminarium
Citeringsstatistik - möjligheter och omöjligheter Staffan Karlsson Analysenheten, Avdelningen för forskningspolitiska frågor.
Utgångspunkter för RUT 2 Globaliseringen Sverige på den internationella utbildnings- och forskningsmarknaden Kunskapssamhället Utbildningens och forskningens.
Bibliometri som kvalitetsmått Staffan Karlsson Analysenheten, Avdelningen för forskningspolitiska frågor.
Styrning ur ett verksamhetsperspektiv. Styrning handlar om att få andra att göra det man själv vill Styrning är beroende av om det finns tillgång till.
Brottspreventiva är sådana åtgärder och förhållanden som minskar sannolikheten för brott och/eller reducerar skadeverkningar (inkl. rädsla) av brott. (Sarnecki,
Verksamhetsplan FSV 2016.
Norska bibliometriskA RESURSFÖRDELNINGSmodellen
Frukostseminarium: LNU:s bibliometriska modell – vad, hur & varför
Utvärdering av strategisk samfinansiering Staffan Edén
Nätverksvisualisering av bibliografiska data
VR:s förslag till resursfördelningsmodell
DiVA-undervisning RISE 28 oktober 2016 Aina Svensson & Urban Ericsson
DiVA-undervisning Luleå tekniska universitet 20 maj 2016
Verksamhetens inriktning och ekonomiska förutsättningar
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
Forskningsutvärdering & bibliometri
Biblioteksrådet Per Swedberg
Gnosjö kommuns styrmodell
Presentationens avskrift:

Vad slags forskare och forskning skapas med bibliometri som grund för utvärdering och resursfördelning? Lena Lindgren & Björn Rombach Att beskriva och utvärdera forskning med den norska modellen. Bibliometri i programteoriformat. Några reflektioner kring programteorins logik.

Bibliometri Bibliometri, en samling kvantitativa metoder för att beskriva och utvärdera forskningspublikationer med avseende på publicering och citering. Används i många länder och finns i olika varianter. I Sverige används bibliometriska mått som grund för fördelning av (del av) fasta forskningsmedel från regeringen till lärosäten. Flera svenska lärosäten (bl.a. GU) använder den s.k. norska modellen som grund för vidare fördelning av (del av) fasta forskningsmedel till fakulteter och institutioner. Även annan intern resursfördelning påverkas direkt eller indirekt.

Att mäta med norska modellen Mäter publiceringsaktivitet genom poängsättning av vetenskapliga publikationer utifrån deras kanal (förlag, tidskrift, serie, webbplats) och form (artikel, kapitel, monografi), enligt vissa kriterier. Detaljerad definition och argumentation för vad som räknas som vetenskaplig, kanal, form och deras poängsättning i ”Vekt på forskning”. Godkända publiceringskanaler delas in i nivå 1 (80%) och nivå 2 (20%). Bestäms av ”faggrupper”, men kan påverkas och omförhandlas årligen. ”Evaluation” 100 träffar, ingen nivå 2. Publikationsform Nivå 1 Nivå 2 Monografi 5 8 Artikel i periodika och serier 1 Artikel i antologi 0,7

Bibliometri/norska modellen i programteoriformat Forskning publiceras vanligen i internationella kanaler (förlag, tidskrifter) med redaktionella rutiner för kvalitetsgranskning (peer-review, etc.). Publikationer läses och citeras av andra forskare. Viktiga publikationer stimulerar reaktioner från andra forskare och citeras mer än oviktiga. Antal citeringar reflekterar en publikations inflytande och bidrag till kunskapsutveckling inom ett område. och om Bibliometriska mått används som underlag för resursfördelning på lednings- nivå mellan och inom lärosäten,. så Transparens, stat och lärosäten får bättre kontroll över vad som görs med forskningsmedel som fördelas. Konkurrens om forskningsmedel nationellt och lokalt skapar högre produktion, internationell betydelse och bidrag till kunskapsutveckling.

Bibliometri ger konsekvenser långt bortom de avsedda Rekrytering, befordran, lönesättning, excellens-satsningar, omfördelning av ”övriga” resurser, externa forskningsmedel, mm. Att publicera handlar inte bara om att kommunicera forskningsidéer och resultat, utan även - eller mer - om överlevnad i den akademiska världen. Massproduktion och trängsel av ett hav av (inte sällan olästa) publikationer som ingen längre kan ha översikt över, och allmänheten inte har tillgång till. (Jfr Beall’s lista över olämpliga tidskrifter och förlag). Substantiverat språk utan subjekt, ”minsta publicerbara enhet”, maximerat antal författare, (Billig 2013). Pegaser, pegasryktare och tornputsare som vänder blicken inåt, bort från samhället (Korpi 1990; Bennich-Björkman 2017; Alvesson m.fl. 2017).

Egna och andras funderingar Det som värderas är publikationskanaler och -former, inte enskilda publikationers kvalitet. En enstaka nivå-2 tidskrift kan ha stort inflytande. Enskilda publikationers kvalitet förutsätts vara säkrad via redaktionella rutiner hos tidskrifter och förlag som därmed fungerar som ”gate keepers” för forskares karriärmöjligheter. Bara forskning som publiceras i rätt kanaler och former betraktas som veten-skaplig. Monografiavhandlingar utgivna av universitet, populärvetenskapliga böcker och läroböcker ger 0 poäng. Principerna för listning och poängsättning av kanaler och former i ”Vekt på forskning” liknar detaljstyrning.

Mer funderingar Forskning som marknad, och konkurrens som huvudsaklig drivkraft. Finns öht en ”forskningsmarknad”, och varför måste vi tävla? Kan ett system för resursfördelning som baseras på mätning av produktivitet skapa incitament för kvalitet och generera ”ny innsikt”? Jfr produktivitet/anställd vid GU:s samfak.