Vårdledarskapet i organisationen Institutionen för hälsovetenskaper Medicinska fakulteten Lunds universitet HT-2016
Vården- ett område i förändring All offentlig verksamhets innehåll utformas från Central politisk nivå Landsting eller kommunal nivå Enhetsnivå
Vad har hänt? Vård– och omsorgsområdet har gått från: Småskalighet Storskalighet Centralisering Decentralisering
Ledarskap eller Chefsskap? Var kommer mandatet från? Ledarskapet Mandat: Styrelsen (ägarna) Mandat: Medarbetarna Chefsskap
Hur skapas förtroende ? Öppenhet Enkelhet Tydlighet Ärlighet
Ledarskapets kärna 1: Ledarskap är: Att påverka människor i syfte att nå vissa mål samt: Ledarskap skapas alltid genom relationer
Ledarskapets kärna 2: ”Ledarskap är förmågan att utnyttja medarbetarnas samlade kompetens för att på ett effektivt sätt nå uppsatta mål”.
Ledarskapets viktiga verktyg: att övertyga Med hjälp av: Logik Enkelhet Ett fåtal argument
Vad krävs för ett vårdledarskap? Ledning Samordning Prioritering Kvalitetsförbättring
Vårdorganisationen- varför behövs den? En organisation skapas om uppdraget är komplext och flerdimensionellt. Vad är syftet? Att försöka uppnå uppsatta mål. Ex. genom samarbete med hjälp av kompetensen från en mängd olika medarbetare kan ett komplext mål som en god vård och omsorg uppnås.
Organisationen bakom en operation: Vem hjälper Anna? Postverket Förberedande undersökning i hemmet & vårdcentral Specialistmottagning Specialistserviceenheter som: Transport, Budtjänst, Administration, Laboratorier, Röntgen, Mottagningsenhet, Operationsenhet, Avdelningsenhet, Rehabiliteringsklinik, Hemsjukvård, Hemtjänst, Apotekstjänster mm.
Kända organisationsstrukturer Byråkratiska skolan Matrisorganisationen New Public Management
Byråkratiska skolan Tydlig fördelning av arbetsinnehåll Tydlig maktstruktur - hierarkisk Tydlig fördelning av arbetsinnehåll Konservativ med tydlig struktur Avgränsat arbetsansvar - specialisering
Matrisorganisationen Koordination och samverkan Demokratisk arbetssätt Otydlig maktstruktur Beslutsprocessen kräver flera beslutsfattare
New Public Management (NPM) Avreglering Kontraktstyrning Decentralisering Produktivitet - Effektivitet Vinstintresse - Konflikt?
Kompetensen hos den enskilda medarbetaren Samhällssyn Människosyn Kunskapssyn Enhetens resurser inom vård- och omsorgsorganisationen är lika med den kompetens och kunskap som finns bland medarbetarna.
Ledarskapets dimensioner Operativt ledarskap Den kortsiktiga verksamheten: Personalarbete, feedback, handledning Strategiskt ledarskap Den långsiktiga verksamheten: strategiskt arbete: visioner, värdegrund
Typiska reaktionsmönster vid negativ feedback Förändra Förstå Förklara Förneka Förkasta
Tekniker för att nå medarbetarna i det operativa arbetet Lyhördhet Förståelse Retorik
Retoriska regler som bör styra kommunikationen 1. Anpassa framförandet till mottagaren 2. Anknyt till mottagarens situation 3. Begränsa budskapet till två/tre argument - slutsatser 4. Konkretisera budskapet 5. Skapa vi-känsla 6. Bli aldrig arg..
Vad gör man som vårdledare Vad gör man som vårdledare? Planering och genomförande av vård och omsorg Kortsiktig planering: det operativa arbetet Personaladministration Rutiner för att hantera ovisshet Att upprätthålla en helhetsbild av omvärlden Långsiktig planering: det strategiska arbetet Visioner Verksamhetsplan Samverkan – Teamutveckling Utvärderingar – den lärande organisation
Verksamhetsplanens betydelse Var är vi? Vart ska vi? Hur ska vi komma dit? Hur gick det?
Samverkan = ett måste Hur bildas egentligen ett team? Vad vi behöver veta: Vilka finns? Vilka behövs? Vem gör vad? Hur kan den bästa vården ges till vårdtagarna?
F. I. R. O Fundamental Interpersonal Relationship Organization (W F.I.R.O Fundamental Interpersonal Relationship Organization (W. Schutz) Kärnan i F.I.R.O: Viktigt för samspelet hur vi ser på både oss själva och andra i gruppen. Vi gör hela tiden val, både medvetna och omedvetna. Uppriktighet och öppenhet både inför oss själva och andra. Medvetenhet om de egna beteendemönsterna Självkänslan är kärnan i alla relationer
Firo-teorins olika faser Rollsökningsfasen Gemyt Gruppidyll Tillhöra - fasen Samhörighets- fasen
Huvudtyper av Team med olika arbetssätt Multiprofessionella team (Varje profession utför självständigt sina olika arbetsuppgifter) Interprofessionella team (Ständig kommunikation med andra professioner) Transprofessionella team (Gränserna mellan de olika professionerna är upplösta)
Utvärderingar: ett sätt att upprätthålla en helhetsbild av omvärlden Vad – Resurserna har stor betydelse för enhetens uppfyllande av målen, innanför såväl som utanför (i omvärlden). Hur – använda enhetens resurser på rätt sätt, ex: att utnyttja medarbetarnas kompetens i vårdorganisationen. När – Fastställande av vem som gör vad i olika vårdhandlingar, vid rätt tillfälle. Varför – För att erbjuda en god vård genom samverkan- för att nå enhetens uppsatta mål.
Utvärdering = varför det? Det måste klargöras Arbetar vi evidensbaserat? Vet ej? Då måste vi utvärdera. Det måste klargöras: är vården av god kvalitet? Olika typer av utvärderingar som enhetsredovisningar, årsbokslut och verksamhetsbeskrivningar är viktiga verktyg. Dessa kan bestå av: Hårddata – statistik om produktivitet, nyckeltal, öppna jämförelser etc Mjukdata – intervjuer, medarbetarsamtal och kompetensutveckling. Andra hjälpmedel: nationella riktlinjer via SKL, Socialstyrelsen, SBU
Ledarskap vs Chefsskap inom vård- och omsorg Vårdledarskapet Behovsstyrt – operativt uppdrag i det dagliga arbetet- Professionsperspektiv- specifika uppgifter Medarbetarskap Chefsskapet Formell utnämning –övergripande ansvar- Arbetsgivarrepresentant
Beslutsprocesser i Chefsskapet Autokratiskt ledarskap Den gemensamma beslutsprocessen Konsultativt ledarskap Delegerande ledarskap
Personal-inflytande på beslutsprocessen Bra eller dåligt? Bra Ökad känsla av delaktighet hos personalen Demokratiska beslutsprocesser Bred förankring i olika beslut Dåligt Fragmentering och diskontinuitet i chefsarbetet Mycket mötestid + ineffektiva möten = resursslöseri Ofta en alltför lång väg till beslut Trivialisering av svåra problem p.g.a dålig insyn i komplexa förhållanden.
Olika typer av ledarstilar Auktoritär ledarstil Demokratisk ledarstil ”Låt gå” ledarstil Delegerande ledarstil Transformativ ledarstil Transaktionell ledarstil Andra typer av ledarstilar är: Situationsanpassat ledarskap, Autentiskt ledarskap, Karismatiskt ledarskap, Relationsinriktat ledarskap
Vårdledarskap – en förebild i förbättringsarbetet Ansvarar för vård och omsorg Kan överta arbetsledande funktioner – delegering Vårdledare – en förebild Medarbetarskapet
Olika former av makt inom en vård och omsorgsenhet Expertmakt – nödvändig kunskap Referensmakt – ideal att identifiera sig med Belöningsmakt – att få resurser Legitimitetsmakt – en formellt grundad maktposition Tvångsmakt - möjlighet att bestraffa Relationsmakt – Konspirationsmakt ( att nyttja sårbarhet)
Härskartekniker: en typ av maktmissbruk Osynliggörande, Förlöjligande Undanhållande av information Dubbelbestraffning Påförande av skuld och skam
Delat ledarskap Fördelar : Kompetensen breddas Mindre sårbar organisation Försvar mot maktmissbruk Förbättring av arbetsmiljön Arbetsbördan lättar
Delat ledarskap Nackdelar: Otydlig kommunikation – dubbla budskap Positionsbevakning Kommunikationsproblem Olika ambitionsnivåer Tidskrävande
Det Caritativa ledarskapet Vårdledaren hjälper medarbetaren och vårdtagaren att utvecklas genom ett kärleksfullt bemötande i en vårdande kultur. Viktiga begrepp: Caritas = ljus Ansa = beröring, värme och gemenskap Leka = glädje att lära sig, livslust, fröjd och lycka Lära = att lära sig känna glädje i en vårdsituation
Vilka motiv finns det för att styra en verksamhet? För att öka effektiviteten För att bli mer målinriktad För att avsiktligt påverka aktörernas handlingar i en viss riktning
Makt skapar förutsättningar för styrning Några källor till makt i organisationer: Formell auktoritet (hiearkisk position) Tillgång till information Kunskap och teknologi Formella & informella allianser (sk. ”kontakter” i dagligt tal..) Kontroll över beslutsprocesser
Olika former av styrning inom Hälso- och sjukvården Politisk styrning Administrativ ledning Professionell styrning
Två centrala begrepp inom Hälso- och sjukvården Effektivitet och Rättvisa
Tre idealmodeller för styrning Marknadsstyrning Hierarkisk styrning Nätverksstyrning
Ja, styrningen är effektiv när.. Osäkerhet om värdering Bristen på målkongruens är: av prestationer är: Styrning: Marknaden Liten Stor Hierarki Medel Medel Nätverk Stor Liten