Vårdledarskapet i organisationen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledarskap och organisation inom vård och omsorg Lunds universitet
Advertisements

EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Vårdledarskapet i organisationen Vårdledarskapet i organisationen Institutionen för hälsovetenskaper Medicinska fakulteten Lunds universitet HT-15.
EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Preliminär Verksamhetsplan 2016 Fysioterapeuterna Västerbotten.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Patientdatalagen –Anpassad behörighet –Spårbarhet –Spärr För att användare ska kunna tilldelas korrekta och ändamålsenliga behörigheter krävs att vårdgivaren.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Nyutveckling Stöd och behandling 2016 Samverkan mellan SKL, Inera och 1177.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Organisationsstruktur Föreläsningarnas innehåll:
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Målstyrning ”Om vi inte vet vart vi är på väg, gör det detsamma om man hamnar någon annanstans”
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Logoslide – Finns även med blå bakgrund
på personer i behov av hjälp
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Gymnasiearbete 100 p.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Om grupper/team & grupprocesser
Om grupper/team & grupprocesser
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Effektiv vårdadministration
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Vad är ett system? "Ett system är ett nätverk av ömsesidigt beroende komponenter (fristående uppgifter, människor eller processer) som arbetar tillsammans.
Några reflektioner av Stephen Hwang Högskolan i Halmstad
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Kanslimöte
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Övergripande struktur för
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Årsrapport 2017 LSG sektor ÄO-HS
Gymnasiearbete 100 p.
Tips för det praktiska ledarskapet
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Scandinavian Management
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Uppgifter inför samskapande dialog
Presentationens avskrift:

Vårdledarskapet i organisationen Institutionen för hälsovetenskaper Medicinska fakulteten Lunds universitet HT-2016

Vården- ett område i förändring All offentlig verksamhets innehåll utformas från Central politisk nivå Landsting eller kommunal nivå Enhetsnivå

Vad har hänt? Vård– och omsorgsområdet har gått från: Småskalighet Storskalighet Centralisering Decentralisering

Ledarskap eller Chefsskap? Var kommer mandatet från? Ledarskapet Mandat: Styrelsen (ägarna) Mandat: Medarbetarna Chefsskap

Hur skapas förtroende ? Öppenhet Enkelhet Tydlighet Ärlighet

Ledarskapets kärna 1: Ledarskap är: Att påverka människor i syfte att nå vissa mål samt: Ledarskap skapas alltid genom relationer

Ledarskapets kärna 2: ”Ledarskap är förmågan att utnyttja medarbetarnas samlade kompetens för att på ett effektivt sätt nå uppsatta mål”.

Ledarskapets viktiga verktyg: att övertyga Med hjälp av: Logik Enkelhet Ett fåtal argument

Vad krävs för ett vårdledarskap? Ledning Samordning Prioritering Kvalitetsförbättring

Vårdorganisationen- varför behövs den? En organisation skapas om uppdraget är komplext och flerdimensionellt. Vad är syftet? Att försöka uppnå uppsatta mål. Ex. genom samarbete med hjälp av kompetensen från en mängd olika medarbetare kan ett komplext mål som en god vård och omsorg uppnås.

Organisationen bakom en operation: Vem hjälper Anna? Postverket Förberedande undersökning i hemmet & vårdcentral Specialistmottagning Specialistserviceenheter som: Transport, Budtjänst, Administration, Laboratorier, Röntgen, Mottagningsenhet, Operationsenhet, Avdelningsenhet, Rehabiliteringsklinik, Hemsjukvård, Hemtjänst, Apotekstjänster mm.

Kända organisationsstrukturer Byråkratiska skolan Matrisorganisationen New Public Management

Byråkratiska skolan Tydlig fördelning av arbetsinnehåll Tydlig maktstruktur - hierarkisk Tydlig fördelning av arbetsinnehåll Konservativ med tydlig struktur Avgränsat arbetsansvar - specialisering

Matrisorganisationen Koordination och samverkan Demokratisk arbetssätt Otydlig maktstruktur Beslutsprocessen kräver flera beslutsfattare

New Public Management (NPM) Avreglering Kontraktstyrning Decentralisering Produktivitet - Effektivitet Vinstintresse - Konflikt?

Kompetensen hos den enskilda medarbetaren Samhällssyn Människosyn Kunskapssyn Enhetens resurser inom vård- och omsorgsorganisationen är lika med den kompetens och kunskap som finns bland medarbetarna.

Ledarskapets dimensioner Operativt ledarskap Den kortsiktiga verksamheten: Personalarbete, feedback, handledning Strategiskt ledarskap Den långsiktiga verksamheten: strategiskt arbete: visioner, värdegrund

Typiska reaktionsmönster vid negativ feedback Förändra Förstå Förklara Förneka Förkasta

Tekniker för att nå medarbetarna i det operativa arbetet Lyhördhet Förståelse Retorik

Retoriska regler som bör styra kommunikationen 1. Anpassa framförandet till mottagaren 2. Anknyt till mottagarens situation 3. Begränsa budskapet till två/tre argument - slutsatser 4. Konkretisera budskapet 5. Skapa vi-känsla 6. Bli aldrig arg..

Vad gör man som vårdledare Vad gör man som vårdledare? Planering och genomförande av vård och omsorg Kortsiktig planering: det operativa arbetet Personaladministration Rutiner för att hantera ovisshet Att upprätthålla en helhetsbild av omvärlden Långsiktig planering: det strategiska arbetet Visioner Verksamhetsplan Samverkan – Teamutveckling Utvärderingar – den lärande organisation

Verksamhetsplanens betydelse Var är vi? Vart ska vi? Hur ska vi komma dit? Hur gick det?

Samverkan = ett måste Hur bildas egentligen ett team? Vad vi behöver veta: Vilka finns? Vilka behövs? Vem gör vad? Hur kan den bästa vården ges till vårdtagarna?

F. I. R. O Fundamental Interpersonal Relationship Organization (W F.I.R.O Fundamental Interpersonal Relationship Organization (W. Schutz) Kärnan i F.I.R.O: Viktigt för samspelet hur vi ser på både oss själva och andra i gruppen. Vi gör hela tiden val, både medvetna och omedvetna. Uppriktighet och öppenhet både inför oss själva och andra. Medvetenhet om de egna beteendemönsterna Självkänslan är kärnan i alla relationer

Firo-teorins olika faser Rollsökningsfasen Gemyt Gruppidyll Tillhöra - fasen Samhörighets- fasen

Huvudtyper av Team med olika arbetssätt Multiprofessionella team (Varje profession utför självständigt sina olika arbetsuppgifter) Interprofessionella team (Ständig kommunikation med andra professioner) Transprofessionella team (Gränserna mellan de olika professionerna är upplösta)

Utvärderingar: ett sätt att upprätthålla en helhetsbild av omvärlden Vad – Resurserna har stor betydelse för enhetens uppfyllande av målen, innanför såväl som utanför (i omvärlden). Hur – använda enhetens resurser på rätt sätt, ex: att utnyttja medarbetarnas kompetens i vårdorganisationen. När – Fastställande av vem som gör vad i olika vårdhandlingar, vid rätt tillfälle. Varför – För att erbjuda en god vård genom samverkan- för att nå enhetens uppsatta mål.

Utvärdering = varför det? Det måste klargöras Arbetar vi evidensbaserat? Vet ej? Då måste vi utvärdera. Det måste klargöras: är vården av god kvalitet? Olika typer av utvärderingar som enhetsredovisningar, årsbokslut och verksamhetsbeskrivningar är viktiga verktyg. Dessa kan bestå av: Hårddata – statistik om produktivitet, nyckeltal, öppna jämförelser etc Mjukdata – intervjuer, medarbetarsamtal och kompetensutveckling. Andra hjälpmedel: nationella riktlinjer via SKL, Socialstyrelsen, SBU

Ledarskap vs Chefsskap inom vård- och omsorg Vårdledarskapet Behovsstyrt – operativt uppdrag i det dagliga arbetet- Professionsperspektiv- specifika uppgifter Medarbetarskap Chefsskapet Formell utnämning –övergripande ansvar- Arbetsgivarrepresentant

Beslutsprocesser i Chefsskapet Autokratiskt ledarskap Den gemensamma beslutsprocessen Konsultativt ledarskap Delegerande ledarskap

Personal-inflytande på beslutsprocessen Bra eller dåligt? Bra Ökad känsla av delaktighet hos personalen Demokratiska beslutsprocesser Bred förankring i olika beslut Dåligt Fragmentering och diskontinuitet i chefsarbetet Mycket mötestid + ineffektiva möten = resursslöseri Ofta en alltför lång väg till beslut Trivialisering av svåra problem p.g.a dålig insyn i komplexa förhållanden.

Olika typer av ledarstilar Auktoritär ledarstil Demokratisk ledarstil ”Låt gå” ledarstil Delegerande ledarstil Transformativ ledarstil Transaktionell ledarstil Andra typer av ledarstilar är: Situationsanpassat ledarskap, Autentiskt ledarskap, Karismatiskt ledarskap, Relationsinriktat ledarskap

Vårdledarskap – en förebild i förbättringsarbetet Ansvarar för vård och omsorg Kan överta arbetsledande funktioner – delegering Vårdledare – en förebild Medarbetarskapet

Olika former av makt inom en vård och omsorgsenhet Expertmakt – nödvändig kunskap Referensmakt – ideal att identifiera sig med Belöningsmakt – att få resurser Legitimitetsmakt – en formellt grundad maktposition Tvångsmakt - möjlighet att bestraffa Relationsmakt – Konspirationsmakt ( att nyttja sårbarhet)

Härskartekniker: en typ av maktmissbruk Osynliggörande, Förlöjligande Undanhållande av information Dubbelbestraffning Påförande av skuld och skam

Delat ledarskap Fördelar : Kompetensen breddas Mindre sårbar organisation Försvar mot maktmissbruk Förbättring av arbetsmiljön Arbetsbördan lättar

Delat ledarskap Nackdelar: Otydlig kommunikation – dubbla budskap Positionsbevakning Kommunikationsproblem Olika ambitionsnivåer Tidskrävande

Det Caritativa ledarskapet Vårdledaren hjälper medarbetaren och vårdtagaren att utvecklas genom ett kärleksfullt bemötande i en vårdande kultur. Viktiga begrepp: Caritas = ljus Ansa = beröring, värme och gemenskap Leka = glädje att lära sig, livslust, fröjd och lycka Lära = att lära sig känna glädje i en vårdsituation

Vilka motiv finns det för att styra en verksamhet? För att öka effektiviteten För att bli mer målinriktad För att avsiktligt påverka aktörernas handlingar i en viss riktning

Makt skapar förutsättningar för styrning Några källor till makt i organisationer: Formell auktoritet (hiearkisk position) Tillgång till information Kunskap och teknologi Formella & informella allianser (sk. ”kontakter” i dagligt tal..) Kontroll över beslutsprocesser

Olika former av styrning inom Hälso- och sjukvården Politisk styrning Administrativ ledning Professionell styrning

Två centrala begrepp inom Hälso- och sjukvården Effektivitet och Rättvisa

Tre idealmodeller för styrning Marknadsstyrning Hierarkisk styrning Nätverksstyrning

Ja, styrningen är effektiv när.. Osäkerhet om värdering Bristen på målkongruens är: av prestationer är: Styrning: Marknaden Liten Stor Hierarki Medel Medel Nätverk Stor Liten