GU förnyas – enligt beslutet 2012

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tidplan omställningsarbete 2014
Advertisements

Planerings- och uppföljningscykeln. Ökad samordning av styrnings-, planerings- och uppföljningsprocesserna Starkare koppling av handlings-
Beställning av tjänster
Stöd för energikartläggning Ekonomiskt stöd till små och medelstora företag för att genomföra en energikartläggning. Få koll på energin i företaget!
1 Verksamhetsinformationssystem VIS Ladoks kompetensutvecklingsdagar Peter Grapne Karin Hellmalm Anna Björklund.
Enhetsaudits och andra verktyg – så bidrar förvaltningen till en bättre kvalitet vid Göteborgs universitet Jörgen Tholin, universitetsdirektör Malin Östling,
SU:s åtgärdsplan Tom september 2015 Intäkter+620 mnkr6,2% Personal inkl. bemanning+349 mnkr5,6% Läkemedel+175 mnkr 16% Material, varor tjänster+141 mnkr9,8%
ÖS Anvisningar. ÖS Anvisningar 2011 Bakgrund: ÖS anvisningar är de planeringsanvisningar som ÖS ger ut till kansliet och förbunden för att inrikta planering.
DE ADMINISTRATIVA STÖDFUNKTIONERNA I DEN NYA ORGANISATIONEN HEARING 18 MAJ STINA SUNDLING, OMRÅDESCHEF, OMRÅDET FÖR VERKSAMHETSSTÖD, GEMENSAMMA FÖRVALTNINGEN.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Flytten till Visborg Gemensam förvaltning för interna stödtjänster.
Miljömålsnätverket
I kväll Alla behöver underhålla, förbättra och utveckla våra byggnader och anläggningar. Hur ser det ut? Inventering, LCC Ta beslut Krav på beslutsunderlag.
De administrativa stödfunktionerna i den nya organisationen
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Några resultat från arbete med Fyrarummaren
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Gemensamma förvaltningens omställningsarbete
NÅGRA CASE.
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
AQUA16 Assuring Quality in University Administration 2016
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
på personer i behov av hjälp
Klassifikation av vårdåtgärder
SUHF:s kvalitetskonferens 24 augusti 2017
Tidplan omställningsarbete 2014
AQUA16 Assuring Quality in University Administration 2016
På gång om Frisk luft målet.
De administrativa stödfunktionerna i den nya organisationen
NY ORGANISATION FÖR LÄRARUTBILDNINGEN
Nätverk för lärare på fritidshem
Medarbetarundersökning 2018
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Miljömålssystemet Riksdagsbundna mål.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Reflektioner kring FU 2012 Enheten för miljöekonomi vid institutionen för nationalekonomi med statistik, Göteborgs Universitet. Magnus Hennlock
Välkomna till branschrådsmötet 9 oktober
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
12/25/2018 Grundandet av servicecentrum för ekonomi- och personalförvaltning samt IKT Genomförandet av en elektronisk enkät som kartlägger ekonomi-, personal-
Läkemedelsanvändning hos äldre
Luleå tekniska universitet
Administrativ enhetschef vid Institutionen för hälsovetenskaper
Program 16,30 – 16,45 Inledning Göran J och Per S
Roller och ansvar Vi kommer bland annat att prata om:
Pär Vikström Utredare Folkhälsomyndigheten 22 september 2016
Förändring för kvalitet och förnyelse
Schyst offentlig upphandling
Målstyrning och verksamhetsplanering
KriskommunikationSPLAN
Göteborgs universitet förnyas
Enhetsaudits och andra verktyg –
Arbetsmiljö FSG januari 2019.
Kanslimöte
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Stockholmsenkäten Elevernas svar – till nytta för många!
Systematiskt kvalitetsarbete
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Läkemedelsanvändning hos äldre
Behovskartläggning Kartläggningen beskriver målgruppens behov och skapar därmed förutsättningar för att utveckla processer som motsvarar behoven. Den.
Ett ramverk för kartläggning, uppföljning
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Utvärdering Leader Bygd o stad i balans
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Länsstyrgruppen Uppdrag och organisering
”Från bokföring och information i grundsystemen via styrkorten i Balansen till analys och styrning med hjälp av Rappet samt systematiskt kvalitetsarbete.
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Presentationens avskrift:

GU förnyas – enligt beslutet 2012 Utveckla en ny funktionell administration. Den nya administrativa organisationen ska stödja förändringarna i arbets- och delegationsordningen Institutionerna ska ha de resurser som krävs för att klara de dagliga administrativa uppgifterna vad gäller t ex personal och ekonomi Fakulteterna ansvarar för kvalitet, planering, utvärdering och uppföljning GF står för samordning, normering, effektivisering, expertis och planering Den sammanlagda kostnaden för det administrativa stödet ska utgöra en minskad andel av universitetets resurser.

Tre år senare… Vad har vi gjort?

Ny organisation

En samlad förvaltning Gemensamma förvaltningens medarbetare kommer vara samlade på tre adresser istället för nio

Genomlysningar och benchmarking GUL-adm Sourcingprojekt Genomlysning Miljöenheten Benchmarking Ekonomienheten Genomlysning av hela administrationen med start 1 september

Kvalitetsarbete Vision 2020 med handlings- och verksamhetsplaner Enhetsaudits  Enkät om Gemensamma förvaltningen  Enhetsbesök  Mötesfora  Styrdokument  Processorientering  Nyhetsbrev och webb   Benchmarking, studiebesök och nätverksträffar En utmärkelse för kvalitet i administrationen 

Genomförda besparingar Universitetsgemensamma kostnader Besparing 2014 2015 2016 Totalt Kommentar Besparingar på GF:s budgetram 12 000 4 320 2 600 18 920 Alla områden Åtgärdade budgetunderskott 3 250 4 150 800 8 200 Verksamhetsstöd och ledningen/staben Åtgärdad negativt balanserat kapital 1 965 4 806 1 257 8 028 IT-enheten 2014 2015 2016 2017 Universitetsgemensamma stödkostnader i relation till GU:s totala verksamhetskostnader 7,1% 6,4% 6,1% Röda siffror är preliminära. Budgetarbetet för 2016 påbörjas i oktober.

Resultat Effektivisering av verksamheten Gemensamma förvaltningen har blivit en gemensam angelägenhet och förtroendet har ökat Större insyn och acceptans för Gemensamma förvaltningen i organisationen Ansträngd personalsituation/resurssituation

Ytterligare besparingar – två risker Ökat tryck/kostnader på institutionsnivå Kvalitetssänkning/arbetsmiljöproblem

Ett mer effektivt administrativt gränssnitt? Uppföljning och kartläggning av den samlade administrationen Rektors beslut ny funktionell administration Statistik Kvalitativ bild av administrationen Utvärdering av administrationen efter 2015