Religion och identitet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ta ställning och handla!
Advertisements

Marlene Nordhage QR-KODER Det finns många möjligheter med att använda sig av QR-koder i förskola och skola. En QR-kod är en avskanningsbar kod som kan.
KRISTENDOMEN. PLANERING 1: Historia 2: Helig skrift 3: Speciella riter 4: Centrala gestalter 5: Gudssynen.
Enskilda människors religiositet Varför blir man som man blir? Miljö, DNA, eller enskilda händelser? Varför blev just du såsom du är? Varför gjorde just.
VÄLKOMNA!. Åsa Lindh vd Trygghetsstiftelsen En sammanhållen omställningskedja.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
dw. Källkritik och Historiska Källor Med fokus på hur man tillämpar ett källkritiskt förhållningssätt i studier.
Information till medarbetare inför Löneöversyn 2016 HR-staben, information medarb löneöversyn 2016.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Öjersjö Brunns skola ÅK5.
Etik - Att göra det rätta.
Etik Vad är rätt och vad är fel?. Vad är etik? Etiken, eller moralfilosofin som den också kallas, försöker svara på frågor om vad som är rätt och vad.
Funktionstillstånd Funktionshinder Aktivitetsnedsättning.
Guds utvalda folk - förbundsfolket
Lärobok ”Utkik, religion”
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Svenska som andraspråk 1
Religion - vad är det?.
Försoningsläran, kärleksbudskapet
Historiskt Källmaterial
Påverkansanalys Identifiera mått
Fair play Samhällskunskap åk 4.
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Introduktionskurs om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer
Varför läser ni religionskunskap?
Titel 92 punkter Av Namn Efternamn, Namn Efternamn, Namn Efternamn och jag förstås allt i 36 punkter Grupp X.
Religion Naturvetenskap
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
Välkomna till föräldramöte i Godsfinkan år 7
Religion.
Vad ska vi arbeta med? En ledtråd:
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Etik och moral.
Vad är religion och vad är livsåskådningar?
Granska läromedel.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Nyreligiositet OCH FRIKYRKKOR
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Regiongemensam elevenkät 2016
Arbetsformer XX vattenråd.
Etik- planering.
Regiongemensam elevenkät 2016
Atlas Vi lär oss hur vi använder atlasen för att hitta information och tolka olika kartor.
Identitet och religion
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
Religion.
Om grupper/team & grupprocesser
Upplysningen 1700.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas Thomas Smith
Barnkonventionen.
Homo sapiens.
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Detta är en förenklad version av vår likabehandlingsplan.
Regiongemensam elevenkät 2016
Välkomna! strategi för Vilt-förvaltning
Regiongemensam elevenkät 2016
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Morgondagens Ledare Uppgift 1
Regiongemensam elevenkät 2016
Religionskunskap 1 och 2.
Påverkansanalys Identifiera mått
Mänskliga rättigheter - gäller även barn?
Mänskliga rättigheter -
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Tips för det praktiska ledarskapet
Primärvårdens hälsoenhet
Identitet Vad formar oss till oss?.
Religion Livsåskådning.
Presentationens avskrift:

Religion och identitet Vidare begrepp

Centrala begrepp Existentialism grupppsykologi dynamiska processer egen kultur och andras kultur

Vad är existentialism? Livsfrågor: ¨vad är en livsfråga? Varifrån kommer vi? Vad händer efter döden? Finns det en gud? Men också: Vad är viktigt i livet? Hur vill jag att livet ska vara? Hur vill jag bemöta andra människor?.

Allmänmänskliga frågor. Vi skiljer oss inte så mycket åt globalt. Men frågorna är kontextuella, svaren och funderingarna påverkas av den kontext de tillkommer i. De är också föränderliga utifrån vår egen kontext, de förändras genom livet.

Livsåskådning Livsåskådning fångar helheten. ”en övergripande beskrivning av människors sätt att betrakta tillvaron där olika delar ingår. Tre faktorer brukar räknas in i begreppet livsåskådning. Världsbild Centralt värderingssystem Grundhållning

Religiös eller sekulär världsbild En religiös världsbild innefattar gudar i en central eller mindre central roll. Centrala värderingssystemet innefattar människans etik och moral, Grundhållning. Människosynen och hur människan känner inför livet Sekulär livsåskådning: Samma förutom att den sekulära världsbilden inte innefattar gudar. men jag vill inte prata om en moral knuten till en specifik religion, utan en mer kontextuell moral och etik baserad på förutsättningarna människor lever under. Individuell etik och moral.

Socialisationsprocesser, grupper Primärgrupper: familj, nära vänner Sekundärgrupper: Uppbyggt runt gemensamma intressen eller aktiviteter

Identitet i utvecklas i socialisation Tre stadier: Imitation Identifikation internalisering

Dagens uppgift Gå till http://mariatalevska.weebly.com/sas15-dokument.html Öppna dokument Religion och identitet + uppgift Klicka på länken längst ner: http://www.sydsvenskan.se/inpa-livet/outforskad- vaxelverkan/

Skrivuppgift, skall mailas till nils.ahlsen@arlandagymnasiet.se Läs artikeln och svara på frågorna: 1) Vad väcker denna artikel för tankar och funderingar hos dig? Håller du med? Håller du inte med? Motivera! I dina svar ska du använda egna erfarenheter, allt tillgängligt material på min hemsida, dina egna funderingar från första lektionen samt andra källor du kan hitta. Kom ihåg att källhänvisa och var noga med att tala om när det är din egen åsikt! 2) Förutom frågorna nedan ska du även fundera på följande: Är det viktigt att ha en tydlig identitet? Vilka faktorer anser du vara viktiga när ens identitet formas? Hur tänker du att religion formar en människas identitet? Att inte tillhöra en religion är också ett sätt att identifiera sig. Vad formar en människa som inte har en religiös tro?