Verkställighetshinder

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

Ordning och reda i flyktingpolitiken - Nuläge - Johan Forssell
Byte till AKAP-KL från KAP-KL Arbetstagarorganisationernas roll Det material som omnämns i presentationen finns på OFRs hemsida,
Socialdokumentation Består av två delar!
Hälsoskydd 6 nov 2015 Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID.
Annica Ring Migrationsverket. Totalt antal ensamkommande barn 2015: barn.
Barn- och Utbildningsförvaltningen/Slagstaskolan God kommunikation hem och skola – en framgångsfaktor.
Sv Aktuellt i antagningen Erik Kyhlberg.
Mottagande av asylsökande Mars Hur arbetar Migrationsverket med asylsökande och flyktingar? Tar ut och hjälper kvotflyktingar att komma till Sverige.
Mottagande av asylsökande April Flyktingsituationen idag.
LSS och SoL Jenny Ahlqvist och Cecilia Wallgren SDF Majorna-Linné.
Osaston tai henkilön nimi, esityksen nimi1 Familjeåterföreningar Rätten till familjeliv central Barns rätt till sina föräldrar, föräldrars rätt.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Handläggning Ekonomiskt bistånd 27 januari 2016 Stockholm Nils Allan Danielsson självutnämnd specialist.
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering Carolina Stiwenius Diskrimineringsombudsmannen,
Mål och syfte Målet med utbildningsdagen är att ge grund- läggande information om samarbete mellan miljökontor och räddningstjänst. Syftet med utbildningsdagen.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Svenska myndigheters arbete med återvändande
Låt bilden ligga när gruppen samlas!
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Revidering av riktlinjer gällande särskilt boende för äldre
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Njörður Sigurðsson, avdelningschef för tillsyn och rådgivning
Barnets bästa i främsta rummet
Statistiken är hämtad från migrationsverkets hemsida
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Uppehållstillstånd/Asyl : en introduktion
Regler för upphandling
Särskilt stöd Processdagen - anmälningsärenden 6 december 2016
Prognos och bosättning
Fysiskt tvång - fasthållningar
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Villkor och förutsättningar för Vetenskapsrådets bidrag
Din lön och din utveckling
Lathund för inskrivningsärenden
Panträtt I och II
Samråd Vattenskydd Hummeln och kristdala
Personal- och anställningsfrågor
Dold reklam i sociala medier: Mellanhänders ansvar
Nationell tillsyn 2017 Samverkan när det gäller multisjuka äldre – Rapport: Samverkan för mulitsjuka äldres välbefinnande (maj 2018). Patientsäkerheten.
Information från Försäkringskassan till Steg-ett ut utbildningen april Välkomna.
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Kommersiell hyresrätt II
Rätten till asyl enligt folkrätten och i sverige
Disposition Pågående arbete hos Konsumentverket
Framtidsfullmakt Annika Lewerth.
Försäkringskassan Försäkringskassans uppdrag är att besluta om och betala ut en stor del av de förmåner som ingår i socialförsäkringen.
Systematisk dokumentation inom socialtjänsten
Migrationsverket Liliane Ståhle och Linn Togelius
Bakgrund Största förändringen av sjukförsäkringen på 16 år
Studieavgiftshanteringen ht11/vt12
Fallet 1) Ambulans och polis; frågar vad som hänt.
VÄLKOMNA till dialogmöte
Värdegrund inom äldreomsorgen
Mänskliga rättigheter - gäller även barn?
Mänskliga rättigheter -
De svåra uppsägningarna
Ändringar i LMA från den 1 juni 2016
ASYLRÄTT: EN INTRODUKTION
Barnkonventionen och barnrättslagen
Klas Johansson och Linda Grinndal
Lag (2017:310) om framtidsfullmakter
Gymnasievalet 2019 Vad händer nu?.
Buller inför rätta! Smakprover till frukost-buffén
Frukostseminarium buller praxisgenomgång Monika Gerdhem - Miljöjurist och chef för hälsoskyddsavdelningen på miljöförvaltningen i Stockholm
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Barns och ungas DELAKTIGHET
Presentationens avskrift:

Verkställighetshinder Prövning av nya omständigheter som uppstått efter att en ansökan om asyl har avslagits i alla instanser Sanna Vestin 16-08-19

Asylsökande När asylansökan utreds prövas om du… är flykting är alternativt skyddsbehövande är övrig skyddsbehövande (används inte under tillfälliga lagen) har synnerligen eller särskilt ömmande omständigheter Vi behöver inte gå in i detalj på de olika kategorierna här. Poängen är att olika slags skäl behandlas i en bestämd ordning. Frågan om du har synnerligen ömmande omständigheter prövas inte förrän det står klart att du inte kommer att få stanna av flyktingskäl eller andra skyddsbehov. Även möjligheten till att få stanna på grund av ömmande omständigheterna är inskränkt under den tillfälliga lagen, men den finns kvar för situationer där det skulle bryta mot ett av Sveriges internationella åtaganden att utvisa personen.

Beslut När din ansökan är prövad får du… Beslut om uppehållstillstånd Status – t.ex. alternativt skyddsbehövande eller… Beslut om avslag på ansökan Avvisning eller utvisning När beslutet vinner laga kraft kan det verkställas

Laga kraft Beslutet vinner laga kraft: Om du nöjdförklarat dig eller Tre veckor efter delgivning av beslut (avstått från att överklaga) eller Direkt efter beslut i Migrationsöverdomstol

Verkställighetshinder Hinder mot att verkställa beslutet kan vara: Politiskt hinder (dödsstraff, tortyr eller liknande, förföljelse, krig…) Praktiskt hinder Medicinskt hinder ”Annan särskild anledning” (barns mottagande, familjesplittring)

Beaktas hinder redan i asylbeslutet? Behandlas under asylproceduren: Hinder som gäller skyddsbehov Behandlas INTE alltid under asylproceduren: Praktiskt hinder – tex hemlandet tar inte emot Medicinskt hinder Annan särskild anledning – tex barns mottagande i hemlandet

UtlL 8 kapitel 7 § När en fråga om avvisning eller utvisning enligt 2, 3 eller 6 § prövas ska hänsyn tas till om utlänningen på grund av bestämmelserna i 12 kap. inte kan sändas till ett visst land eller om det annars finns särskilda hinder mot att beslutet verkställs. Förkortningen UtlL betyder Utlänningslagen. Det här är ett citat ur lagen, ur kapitel 8 (om utvisning och avvisning), paragraf 7. Paragraferna som hänvisas till är 8:2 som handlar om avvisning av t.ex. asylsökande (snabb avvisning inom tre mån), 8:3 som handlar om avvisning av EES-medborgare och 8:6 som handlar om utvisning av t.ex. asylsökande. Vad paragrafen betyder för asylsökande är att verkställighetshinder egentligen ska beaktas redan under asylproceduren

Vad är ett nytt skäl? Ett nytt skäl ska inte vara nämnt tidigare. Undantag: det som nämnts i överklagan till Migrationsöverdomstolen och inte prövats. Ett nytt bevis för något som nämnts tidigare är oftast inte ett nytt skäl. En situation som förvärrats kan i vissa fall vara ett nytt skäl. Att du fått fel beslut är INTE ett nytt skäl.

Exempel på nya skäl Krig har brutit ut i hemlandet Ett nytt hot mot dig har uppstått i hemlandet – bevis krävs Du har gjort något som blivit känt och ökat hotet i hemlandet, tex konverterat, uttalat dig i media, kommit ut som homosexuell Du har förlorat din make eller dina föräldrar och skulle inte klara dig på egen hand

UtlL 12 kapitel 18 § Om det i ett ärende om verkställighet av ett beslut om avvisning eller utvisning som fått laga kraft kommer fram nya omständigheter som innebär att det finns ett hinder mot verkställighet enligt 1, 2 eller 3 §, det finns anledning att anta att det avsedda mottagarlandet inte kommer att vara villigt att ta emot utlänningen, eller det finns medicinska hinder eller någon annan särskild anledning att beslutet inte bör verkställas, får Migrationsverket, om hindret är bestående, bevilja permanent uppehållstillstånd. (…) I paragraf 12:18 räknas alla skäl upp som kan räknas som verkställighetshinder. I paragraf 12:19 räknas de skäl upp som kan leda till en ny prövning av asylskälen. Det måste alltid röra sig om nya omständigheter! Paragraferna 12:1, 12:2 och 12:3 som nämns är de som rör verkställighetshinder på grund av skyddsbehov.

UtlL 12 kapitel 19 § Om utlänningen i ett ärende om verkställighet av ett beslut om avvisning eller utvisning som vunnit laga kraft åberopar nya omständigheter som kan antas utgöra ett bestående sådant hinder mot verkställigheten som avses i 1, 2 eller 3 §, och dessa omständigheter inte kunnat åberopas av utlänningen tidigare, eller utlänningen visar giltig ursäkt för att inte ha åberopat omständigheterna tidigare, ska Migrationsverket, om beslut om uppehållstillstånd inte kan meddelas enligt 18 §, ta upp frågan om uppehållstillstånd till ny prövning. (…)

UtlL 12 kapitel 1 § Avvisning och utvisning av en utlänning får aldrig verkställas till ett land om det finns skälig anledning att anta att - utlänningen där skulle vara i fara att straffas med döden eller att utsättas för kroppsstraff, tortyr eller annan omänsklig eller förnedrande behandling eller bestraffning, eller - utlänningen inte är skyddad i det landet mot att sändas vidare till ett land där utlänningen skulle vara i sådan fara. Förbudet enligt paragraf 12:1 är absolut. Utlänningen får aldrig verkställas om det kan leda till dödsstraff, tortyr eller liknande.

UtlL 12 kapitel 2 § Avvisning och utvisning av en utlänning får inte verkställas till ett land - om utlänningen riskerar att utsättas för förföljelse i det landet, eller - om utlänningen inte är skyddad i det landet mot att sändas vidare till ett land där utlänningen löper risk för förföljelse. En utlänning får dock sändas till ett sådant land, om det inte är möjligt att verkställa avvisningen eller utvisningen till något annat land och … Förbudet enligt paragraf 12:2 är inte absolut. Utlänningen får inte verkställas... men får dock verkställas om...

Fortsättning 2 §: … utvisningen till något annat land och utlänningen genom ett synnerligen grovt brott har visat att det skulle vara förenat med allvarlig fara för allmän ordning och säkerhet att låta utlänningen stanna i Sverige. Detta gäller dock inte om den förföljelse som hotar i det andra landet innebär fara för utlänningens liv eller annars är av särskilt svår art. Likaså får en utlänning sändas till ett sådant land, om utlänningen har bedrivit verksamhet som inneburit fara för rikets säkerhet och det finns anledning att anta att utlänningen skulle fortsätta verksamheten här i landet och det inte är möjligt att sända utlänningen till något annat annat land.

UtlL 12 kapitel 3 § Ett beslut om avvisning eller utvisning av en utlänning som avses i 4 kap. 2 § första stycket 1, i fall av väpnad konflikt, eller 2 a § första stycket får inte verkställas till utlänningens hemland eller till ett land där han eller hon riskerar att sändas vidare till hemlandet, om det finns synnerliga skäl mot det. Paragraferna 4:2, första stycket p1 och 4:2a första stycket handlar om alternativt skyddsbehövande respektive övriga skyddsbehövande (under konflikt). Här är förbudet mot utvisning till hemlandet mycket svagt jämfört med dem som riskerar dödsstraff, tortyr eller förföljelse.

Sammanfattning Utlänningslagens kapitel 12, förbud mot avvisning/utvisning: 1 §: Dödsstraff, tortyr mm (absolut förbud) 2 §: Förföljelse Förbud – men endast om det finns synnerliga skäl: 3 §: Risk att skadas i väpnad konflikt eller andra svåra motsättningar

Praktiska och medicinska hinder Praktiskt hinder - kan vara att hemlandet inte släpper in dig Medicinskt hinder - kan vara att du inte skulle överleva resan ”Annan särskild anledning” - kan vara att ett barn inte har mottagande eller att hindra familjesplittring

UtlL 12 kapitel 18 § Om det i ett ärende om verkställighet av ett beslut om avvisning eller utvisning som fått laga kraft kommer fram nya omständigheter som innebär att det finns ett hinder mot verkställighet enligt 1, 2 eller 3 §, det finns anledning att anta att det avsedda mottagarlandet inte kommer att vara villigt att ta emot utlänningen, eller det finns medicinska hinder eller någon annan särskild anledning att beslutet inte bör verkställas, får Migrationsverket, om hindret är bestående, bevilja permanent uppehållstillstånd. (…) Gå igenom stycke för stycke! Observera att Migrationsverket får (inte ska) bevilja uppehållstillstånd även om det finns ett hinder. (Under den tillfälliga lagen får bara tidsbegränsade tillstånd ges. Det kommer strax.)

Fortsättning 18 §: Finns det endast ett tillfälligt hinder mot verkställighet, får verket bevilja ett tidsbegränsat uppehållstillstånd. Barn får beviljas permanent eller tidsbegränsat uppehållstillstånd enligt första stycket 3 även om de omständigheter som kommer fram inte har samma allvar och tyngd som krävs för att tillstånd ska beviljas vuxna personer.

Fortsättning 18 §: Vid bedömningen enligt första stycket 3 av om det finns någon annan särskild anledning att ett beslut inte bör verkställas ska konsekvenserna för ett barn av att skiljas från sin förälder särskilt beaktas, om det står klart att uppehållstillstånd på grund av stark anknytning enligt 5 kap. 3 § första stycket 1–4 eller 5 kap. 3 a § första stycket 1–4 eller andra stycket skulle ha beviljats om prövningen gjorts före inresan i Sverige. Styckena i paragraf 5:3 handlar om uppehållstillstånd när den bosatta familjemedlemmen är: make, sambo, förälder (om den sökande är barn) eller barn som varit ensamkommande. Styckena i 5:3a handlar om anknytning till bosatt blivande make/sambo, till en person som den sökande är beroende av och har bott i hushållsgemenskap med, barn som den sökande är vårdnadshavare för och bor med och barn som den sökande har umgänge med.   Trots paragrafen är det inte så många som får stanna för barnets skull. Se de fetstilta styckena. "Konsekvenserna för barnet" betyder att man måste visa att separationen blir lång och att det enskilda barnet skulle fara särskilt illa. Det ska "stå klart" att anknytningen skulle gett uppehållstillstånd om personen sökt från utlandet. Det betyder att inget ska tala emot. Lång illegal vistelse kan tala emot. Dessutom krävs giltigt pass, eftersom det krävs när man söker från utlandet. Europakonventionen och Barnkonventionen kan användas som argument för familjens rätt och barnets bästa.

Begränsningar Under den tillfälliga lag som trädde i kraft den 20 juli 2016 är anhöriginvandringen begränsad. Försörjningskrav gäller de flesta. För dem som har tidsbegränsade uppehållstillstånd enligt den tillfälliga lagen gäller dessutom: De som har alternativ skyddsstatus får bara ta hit anhöriga om de sökte asyl senast 24 november 2015. De som har flyktingstatus kan få återförenas även om de ansökt senare. Endast par och minderåriga barn omfattas av familjeåterförening. De vuxna måste redan vara gifta eller ha bott ihop och ha fyllt 21. Skylten visar förändringarna i anhöriginvandring under den tillfälliga lagen. Den visas här för att begränsningarna även gäller vid ärenden om verkställighetshinder. Det går alltså inte att få tillstånd enligt 12:18 för att separationen skulle skada ett barn om det inte är en kärnfamiljsrelation.

Sjukdom som skäl Vuxna: Själva resan livshotande eller möjligen första dagarna i hemlandet Barn: Själva resan livshotande eller verkställighet skulle allvarligt skada barnets framtida psykosociala utveckling. Mycket svårt sjukt barn, speciellt om ett trauma från hemlandet inte kan läkas där Extrema fall: Brist på vård kan bli skyddsbehov Praxis för medicinska hinder har utvecklats genom gamla regeringsbeslut, beslut från Utlänningsnämnden och senare Migrationsöverdomstolen. Sjukdomen ska hindra "verkställigheten" av utvisningen, därför är resan intressant. Situationen i hemlandet bör ha behandlats i grundärendet. Brist på vård kan i extrema fall övergå till skyddsbehov, om bristen på behandling i hemlandet uppgår till förnedrande behandling. I så fall kan personen även begära en ny prövning och få saken prövad i domstol, se nedan.

Tidsbegränsat Tidsbegränsat uppehållstillstånd kan ges för tidsbegränsade verkställighetshinder, tex Delta i en brottsutredning Höggravid och kan inte flyga Pågående sjukhusvistelse Utredning eller placering enligt LVU Begär ”inhibition” för tillfälligt stopp Begär anstånd för att komplettera material Exempel på uppehållstillstånd som är tidsbegränsade även under den vanliga Utlänningslagen. Om skälen inte anses tillräckliga, pröva med att åtminstone försöka få inhibition, eller begära anstånd med verkställigheten för att komplettera bevisningen.

Tidsbegränsat Under den tillfälliga lagen kan paragrafen om ömmande omständigheter bara användas om det skulle bryta mot ett internationellt åtagande att utvisa. Paragraferna om verkställighetshinder kan användas för praktiska och medicinska skäl, men nya omständigheter krävs och endast tidsbegränsade uppehållstillstånd ges. Eftersom paragrafen om ömmande omständigheter inte kan användas som vanligt under den tillfälliga lagen kommer vissa sjukdomstillstånd mm att dyka upp som verkställighetshinder. Men då krävs att tillståndet är tillräckligt allvarligt för att gå in under kriterierna för verkställighetshinder som är ännu hårdare än under ömmande omständigheter. Dessutom krävs att det finns någon ny omständighet. Hur detta kommer att tillämpas i praxis vet vi inte.

UtlL 12 kapitel 3a § Ett beslut om avvisning eller utvisning av ett ensamkommande barn får inte verkställas om inte den verkställande myndigheten har försäkrat sig om att barnet kommer att tas emot av en familjemedlem, en utsedd förmyndare eller en mottagningsenhet väl lämpad för att ta hand om barn. Ännu ett förbud. Detta förbud mot utvisning av ensamkommande barn utan mottagande finns inte med bland de uppräknade situationerna i 12:18. Migrationsverket /polisen förväntas se till att det följs.

Tidsbegränsat Under den tillfälliga lagen kan barn som saknar mottagande inte beviljas permanent uppehållstillstånd på grund av ömmande omständigheter. Barnet kan istället få tidsbegränsat uppehållstillstånd på grund av hindret att mottagande saknas. Om saken omprövas när barnet fyllt 18 behövs nya skäl om uppehållstillståndet ska förlängas. Paragraf 12:3a kommer att bli viktigare nu när paragrafen om ömmande omständigheter inte kan användas som vanligt. Den paragraf som istället kan användas är paragraf 5:11 som säger att ett tidsbegränsat uppehållstillstånd kan ges om det finns ett tidsbegränsat hinder mot verkställighet.

UtlL 12 kapitel 17 § Om en annan myndighet än Migrationsverket ska verkställa ett beslut om avvisning eller utvisning och denna myndighet finner att den inte kan verkställa beslutet eller att den behöver ytterligare besked, ska myndigheten underrätta Migrationsverket. Detsamma gäller om utlänningen hos myndigheten åberopar att det finns sådana hinder som avses i 1, 2 eller 3 § mot verkställigheten eller det på annat sätt kommer fram att det kan finnas sådana hinder. Migrationsverket ska i sådana fall ge anvisningar om verkställigheten eller vidta andra åtgärder. (…) ”En annan myndighet” är oftast polisen. Om en polis i förvaret säger att det inte är deras sak att göra något t.ex. om en person är för sjuk för att flyga eller de får veta om något annat hinder - då har de fel. De har en skyldighet att informera Migrationsverket. Observera att om saken gäller skyddsbehov så har Migrationsverket en skyldighet att reagera oavsett hur det "kommer fram" att det kan finnas ett sånt hinder.

Varför fattas beslut trots praktiska hinder? Problem i lagen: Finns ingen särskild paragraf för uppehållstillstånd i grundärendet. ”Synnerligen ömmande” måste användas. Problem i praxis: Vistelsetid har ingen betydelse Beviskrav. Verkställighetsförsök ska ha gjorts Hinder som den sökande kan undanröja är inget hinder Tidsbegränsat tillstånd kräver giltigt pass Skylten beskriver praxis som utvecklats, framför allt genom vägledande beslut i Migrationsöverdomstolen. Beviskravet att verkställighetsförsök ska ha gjorts för att ett praktiskt verkställighetshinder ska anses föreligga kommer från en dom 2008. Vistelsetid har knappast någon självständig betydelse för vuxna ens i grundärenden. I verkställighetsärenden har det ingen betydelse. Enligt Migrationsverket kan praktiskt verkställighets-hinder inte finnas om det går att resa frivilligt till landet.

”Limbo” Migrationsverket lämnar över ärendet till polis Polisen ska verkställa men det går inte Utredningsansvar och ansvar för beslut om verkställighetshinder kvar hos Migrationsverket. Men åtgärderna upphör efter överlämnandet. Bevisbördan för att ”visa” att hemlandet inte tar emot ligger på den enskilde

Ny prövning Om du begär ny prövning enligt 12:19 prövar Migrationsverket först om 12:18 kan användas. Om det inte går med 12:18, kan Migrationsverket eller domstolen bevilja en ny prövning. Både nya och ”gamla” skyddsskäl behandlas. Anknytning, sjukdom mm berörs inte. Offentligt biträde utses. Verkställigheten inhiberas till nytt slutligt beslut.

UtlL 12 kapitel 19 § Om utlänningen i ett ärende om verkställighet av ett beslut om avvisning eller utvisning som vunnit laga kraft åberopar nya omständigheter som kan antas utgöra ett bestående sådant hinder mot verkställigheten som avses i 1, 2 eller 3 §, och dessa omständigheter inte kunnat åberopas av utlänningen tidigare, eller utlänningen visar giltig ursäkt för att inte ha åberopat omständigheterna tidigare, ska Migrationsverket, om beslut om uppehållstillstånd inte kan meddelas enligt 18 §, ta upp frågan om uppehållstillstånd till ny prövning. (…)

Fortsättning 19 §: Är förutsättningarna enligt första stycket inte uppfyllda, ska Migrationsverket besluta att inte bevilja ny prövning. Beslutet om avvisning eller utvisning får inte verkställas innan Migrationsverket har avgjort frågan om ny prövning ska ske eller, om ny prövning beviljas, innan frågan om uppehållstillstånd har avgjorts genom ett beslut som har vunnit laga kraft. Om du begärt ny prövning får utvisningen inte verkställas förrän du fått ett första beslut från Migrationsverket. Men om du får nej kan utvisningen verkställas även om du överklagar.

Fortsättning 19 §: Vad som sägs i första stycket gäller inte om utlänningen ansöker om uppehållstillstånd som flykting enligt 4 kap. 1 § eller som annan skyddsbehövande enligt 4 kap. 2 eller 2 a § och en sådan ansökan inte tidigare under utlänningens vistelse i Sverige har prövats genom ett lagakraftvunnet beslut. I ett sådant fall ska Migrationsverket pröva ansökan och besluta om inhibition i verkställighetsärendet. Detta betyder att en som inte varit asylsökande tidigare men haft uppehållstillstånd som studerande, arbetande eller anhörig alltid har rätt att få en ny prövning om den åberopar asylskäl.

Vad är en giltig ursäkt? Att du inte visste om det (kräver bevis) Att du var traumatiserad och inte klarade av att berätta (kräver läkarintyg) Att du var liten och inte förstod vad du behövde berätta Att du fick en dålig utredning är INTE en giltig ursäkt!

Vad är en giltig ursäkt? Giltig ursäkt bör enligt internationell rätt INTE krävas vid risk för dödsstraff, tortyr el liknande!

Överklaga till domstol Avslag när ansökan enbart rör praktiska/medicinska hinder, barns mottagande etc kan INTE överklagas Ett nej till en ny prövning kan överklagas (bifall till överklagande innebär att ärendet går tillbaka till Migrationsverket för ny prövning) Om en ny prövning beviljas så kan ett avslag i den nya prövningen överklagas

Skillnader mellan 18 § och 19 § 18§ Alla slags hinder Migrationsverkets initiativ Ej automatisk inhibition Uppehållstillstånd direkt Får beviljas om kraven är uppfyllda Kan inte överklagas 19§ Bara skyddsbehov Du måste ansöka Automatisk inhibition Ger bara ny prövning Ska beviljas om kraven är uppfyllda Kan överklagas

Preskription Utvisningsbeslut preskriberas efter fyra år Räknas från när ursprungsbeslutet vann laga kraft Försök att påtala verkställighetshinder påverkar inte preskriptionstiden Efter preskription kan ny asylansökan göras. Alla slags skäl, nya och gamla, kan vägas in

Dublinärenden Paragraferna 12:18 och 12:19 förutsätter att det finns beslut i asylärende. De kan inte användas i Dublinärenden (överföring inom EU). Det finns ingen lagstadgad rätt att påtala hinder mot Dublinöverföring. Ett hinder kan ändå beaktas genom att Migrationsverket inhiberar. Om uppehållstillstånd ges t.ex. för anknytning eller ömmande omständigheter, förfaller Dublinärendet. Migrationsverket har alltid möjlighet att inhibera en verkställighet. Det framgår av Utlänningslagen 12 kap 13 §. Enligt den paragrafen kan även en överföring enligt Dublinförordningen hejdas. Om Migrationsverket anser att personen bör få uppehållstillstånd i Sverige av något annat skäl än asylrelaterade, så kan uppehållstillstånd ges. I och med att Sverige ger uppehållstillstånd förfaller Dublinärendet. Detta inträffar ytterst sällan, men möjligheten finns.

Tips för ansökan Skriv gärna vilket lagrum du åberopar Se själv till att handlingar översätts till svenska eller engelska Försök hitta skriftliga bevis för den nya omständigheten, nya läkarintyg för medicinska skäl Sök landinformation som talar för omständigheten Sök beslut i liknande situationer från Migrationsöverdomstolen och Europadomstolen

Era exempel En person har slutligt beslut om utvisning men kan inte återvända för att…

Grupparbete egna fall Är det ett 12:19-ärende? Kan du begära ny prövning eller bara verkställighetshinder? Vilken/vilka är de nya omständigheterna? Hur visar du att de är nya? Behövs en ursäkt varför de nämns först nu? Vilka bevis kan du lägga fram? Finns det ny landinformation som stöd?

Tack för ditt engagemang! Läs mer om asylrätt i ”Goda Råd” från FARR Viktigaste rådet Ansök inte om verkställighetshinder på egen hand om du inte är van. Samarbeta med jurist eller någon som har vana som flyktingombud. Tack för ditt engagemang! Läs mer om asylrätt i ”Goda Råd” från FARR www.farr.se Se också broschyren ”Verkställighetshinder – En grundläggande genomgång” som ges ut av FARR samtidigt med denna powerpoint.