Varför finns vi som grupp? Syfte. Uppdragsbeskrivning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Heart to Change – att leda förändringsarbete
Advertisements

PRIVATSAMTAL EXPERTSAMTAL
Etik och moral Vad innebär det?.
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Nulägesanalys genom frågor
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
EHL Jane Bjurman GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman EHL Jane Bjurman.
Johari-fönstret En modell för kommunikation och relationer, presenterad av Joseph Luft och Harry Ingham.
Hur tänka och göra som processtödjare
Konsekvenser.
SET Social Emotionell Träning
- Konsten att ge feed-back
Konsten att leda sig själv
Mindfulness – en hjälp på vägen
Ledarstilar och gruppdynamik
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Fattigdom och ett gott liv
Självbilden = Allt du vet om dig själv (Baumeister, 1995)
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Kommunikation och samspel
Kompetens KUB Kvalitet. IFLA:s beskrivning av bibliotekens uppdrag Bibliotek inspirerar människor till att drömma och att förverkliga sina drömmar, att.
Effektivisera med ökad kvalitet
PEDAGOGENS FÖRÄNDRADE LEDARSKAP.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Värdegrund och yrkesetiska aspekter
Vardagsliv och boendestöd
En arena för lek och kompisskap
Henrik Drakenberg & Jörgen Sandahl
Roll och Grupputveckling Christer Sandahl
Förändring – hot eller möjlighet?
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Socialpsykologi.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Ju mer vi är tillsammans, tillsammans, tillsammans, ju mer vi är tillsammans ju gladare vi blir. För mina vänner är dina vänner och dina vänner är mina.
Kommunikation Tove Phillips 2011.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Kommunikationsprocesser
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
Psykologi Introduktion.
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
PERIOPERATIVT TEAMARBETE
Coaching.
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
Personligt ledarskap genom JTI - ett verktyg för reflektion -
JOHARI FÖNSTER SJÄLVSKATTNING
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Personlighetspsykologi Psykologi 2a
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Samarbetsbeteenden i ledningsgrupper är positivt relaterade till produktiv energi hos medarbetarna. Det i sin tur är positivt relaterat till.
Osynliga i historien.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Synliggör synsätt som styr och stör - Fördjupning
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Vad betyder Social Kompetens
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Lärande (i) organisationer
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Varför finns vi som grupp? Syfte. Uppdragsbeskrivning. 2018-05-25 Opposition & Konflikt Tillit & Struktur Arbete & Produktivitet Tillhörighet & Trygghet I II III IV Varför finns vi som grupp? Syfte. Uppdragsbeskrivning. VAD ska vi göra? Mål. Roller. HUR jobbar vi tillsammans? Spelregler. Mötesfacilitering. Vilka är vi? Lära känna varandra för att öka tillit och trygghet. Ge och ta emot feedback. Källa: Susan A Wheelan Linköpings universitet

Ger – visar mig/öppenhet Ber – om feedback Ger – visar mig/öppenhet När vi pratar om ökad självkännedom kan man ha med sig den här bilden, som handlar om hur vi kommunicerar.  Det handlar om att FÅ ÖKAD PERSONLIG INSIKT, genom att kommunicera med andra i sin omgivning. Då kan mitt fönster vidgas och jag få en ökad insikt. När vi ger och tar emot feedback kan vi öppna upp vår arena. Modellen försöker beskriva människors samspel och kommunikation med andra. Syftet är: FöRBÄTTRAD FÖRMÅGA ATT SAMARBETA. Det modellen uppmärksammar oss på är att du kan bibehålla en relation eller förändra den: 1.Arena/det öppna jaget: Det jag vet om mig själv och andra vet om mig/känner till. 2.Blint/det blinda jaget: Det andra vet och känner till men som jag själv inte känner till. 3.Fasad/det dolda jaget: Det jag vet om mig själv men inte visar. Som andra inte vet om mig. 4.Okänt/det okända jaget: Saker som varken jag eller andra vet om mig. Omedvetet. Dessa fyra fönster har olika storlekar som varierar från person till person och från situation till situation. Så om man arbetar med dialog och feedback, så kan jag öppna upp mitt fönster genom att be om feedback och även ge feedback till andra. •Ökad frihet att kommunicera •Förbättrad förmåga att samarbeta Genom dialog och utbyte med andra vidgas fönstret, dvs arenan ökar vilket ger ökad personlig insikt och kan minska missförståndet med andra. Minskar risken för misstolkning. Om jag inte vet hur mitt ledarskap/medarbetarskap upplevs har jag ingen möjlighet att korrigera det. Om jag som chef eller medarbetare avskärmar mig helt från att filosofera kring hur mitt ledarskap/medarbetarskap upplevs, bygger jag ev upp en självbild om hur jags kulle vilja upplevas och inte hur jag faktiskt upplevs. Därför är det bra att ge och få feedback.  En ökad arena är speciellt viktigt som chef för att minska misstolkningarna och bli tydligare som ledare.    Källa:  Psykologerna Joe Lutf och Harry Ingham från California University Källa: Johari fönster; Joe Luft och Harry Ingram

Preferenserna Extravert Sinnesförnimmelse Tanke Bedömning - Introvert Intuition Känsla Perception Vart riktar du först din energi? - Hur hanterar du helst information? Vi använder alla preferenser vid olika tidpunkter. Vi kan inte använda dem exakt samtidigt. Preferensernas tonvikt skiljer sig åt mellan olika typer. När det står oss fritt är det mer sannolikt att vi använder en preferens framför de andra. Ej förmågor, färdigheter och kunskaper. Åtta preferenser som kan kombineras på 16 olika sätt. = 16 typer. - Hur föredrar du att fatta beslut? - Hur förhåller du dig till omvärlden?

Problemlösning i en grupp Klarläggning av den konkreta verkligheten Hur problemet yttrar sig Observation - datainsamling N Se helheten, sammanhang och lösningsmöjligheter T Objektiv, analytisk och logisk bedömning av lösningsförslag Löser förslaget problemet? Konsekvensanalys. F På processidan: Bidrar till gruppens samarbete genom att försöka att förena synpunkter På innehållssidan: Bidrar med personliga bedömningar, t.ex. om mänskliga, etiska och moraliska faktorer Alla behövs för att lösa problem. Se vilken som är er dominanta funktion i JTI-häftet. Ställ er i grupper efter er dominanta funktion. Det är den funktion jag kommer att använda mest (längst tid) i en problemlösningssituation. I en grupp som arbetar med problemlösning är det ändamålsenligt och naturligt att de fyra JTI-funktionerna SNTF används i följande ordning: Se bilden. Källa: Decision Dynamics