Logistikprogrammet 2013, termin 5 Transporter, samhälle, miljö. SCM: utveckling, trender och utmaningar Inge Ivarsson Tre drag i den ekonomisk utvecklingen med betydelse för Supply-Chain Management, transport och logistik Framväxt av globala- regionala och lokala produktionsystem Nya produktionsätt: Fragmentisering och flexibel produktion Nätverksrelationer inom/mellan ftg (inkl TNCs - underleverantörer)
Framväxt av globala- regionala och lokala produktionsnätverk 1 Framväxt av globala- regionala och lokala produktionsnätverk
Förändrade produktionsmetoder och organisationsformer 2 Förändrade produktionsmetoder och organisationsformer
”Fordism" (from början 1900-t) Stordrift Löpande band Standardisering Omfattande arbetsdelning Masskonsumtion
Ökande inslag av ”flexibel production”
Ökad specialiseringen och fragmentiseringen i produktion From ”trade in products” to ”trade in tasks” ”Intermediate products” i dag 75-80 % av världshandelsvärdet
Source: Made in Sweden? Kommerskollegium 2010, p. 11
Source:Meng and Miroudot, 2011, Quoted in IDE-JETRO, Trade patterns…(2011), p. 95
Betydelsen av nätverksrelationer 3 Betydelsen av nätverksrelationer Inom företag (ex. TNCs) Mellan företag (ex underleverantörsystem)
Exempel på hur TNCs organiserar sina interna nätverk (ex moder-dotterbolag)
Exempel på TNCs externa nätverk: leverantörer - underleverantörer
Avslutande kommentar: SCM, transporter och logistik är en integrerad del i företagens sätt att organisera produktionen av varor och tjänster, Branschmässiga förutsättningar och företagsspecifika strategier påverkar, dock allmän trend: -Ökande geografiska avstånd mellan aktörer (även regionala/lokala) -Ökad fragmentisering av produktionen av varor och tjänster -Ökade nätverksberoenden inom och mellan företag Dessutom………..
……Den teknologiska utvecklingen är en bidragande faktor:
Världes största: Maersk Mc-Kinney Møller L: 400 m, B: 59 m, H: 73 m, 18 000 containrar, Pris 1.2 miljarder SEK Trafikerar Asien-Europa, inkl Skandiahamnen, Gbg