En kort introduktion Göran Brante VARIATIONSTEORIN En kort introduktion Göran Brante
Konstruktivism Förvärvandemetaforen Det är den lärande själv som konstruerar sin kunskap Det som skapas är inte en ny värld, utan en re-presentation. Anledningen är att man aldrig har tillgång till den direkta världen, utan bara till den egna erfarenheten
Konstruktivism Människan genomgår en anpassningsprocess till världen, det är det som är utveckling (Piaget) Inlärning kan alltså tolkas som en produkt av vad man gör med kunskapen. Lärandet är en individuell angelägenhet och lärarens roll i undervisningen blir delvis ifrågasatt.
Konstruktivism Barn drivs av inre vilja, nyfikenhet och vill upptäcka. Lärarens roll blir att ordna så att kreativa och experimenterande aktiviteter erbjuds barnen.
Sociokulturellt perspektiv Deltagarmetaforen (sociokulturellt perspektiv) En kommunikativ praktik med deltagande interaktion, där social och gemensam kunskap förmedlas till den lärande. Det som skapas är en kollektiv, diskursiv (språkligt gemensam) värld, som finns bredvid (?) den verkliga världen.
Sociokulturellt perspektiv Människan blir socialiserad genom sin interaktion med andra, det är det som är utveckling. Inlärning kan alltså tolkas som en produkt av en social och kulturell gemenskap. Barn drivs inte, utan blir till genom social gemenskap. Läraren blir en handledare till eleven.
Perspektiv på inlärning Konstruktivism inlärning kan tolkas som en produkt av vad individen gör till sin tolkning av något Sociokulturellt perspektiv inlärning kan tolkas som en produkt av social och kulturell gemenskap Variationsteorin inlärning är en ökad förmåga att urskilja likheter och skillnader hos ett lärandeobjekt, det vill säga inlärning är kopplad till ett innehåll och vad individen har för erfarelser av det innehållet.
Begrepp inom VT Metod – det är inte vad VT handlar om, även om det till vardags är det vi oftast tänker på när vi hör ordet variation. Innehåll – är vad VT koncentrerar sig på. Aspekt – är vad man lär i förhållande till ett innehåll. Det som behövs för att lära är olika aspekter av det som ska läras.
Variationsteorins tre grundläggande delar urskiljning (discernment) Att se något variation Att se detta något i förhållande till något annat. samtidighet (simultaneity) Att det måste ske i samtidighet och i helhet. Ta Clas exempel om elefanten, ser vi bara delen så missar vi helheten.
Problem vid undervisning Vad ska eleverna lära, och vad kan vara svårt med det?
Problem vid undervisning Vad ska eleverna lära, och vad kan vara svårt med det? Vad är det som de/den lärande inte kan urskilja?
Perspektiv på inlärning Konstruktivism inlärning kan tolkas som en produkt av vad individen gör till sin tolkning av något Sociokulturellt perspektiv inlärning kan tolkas som en produkt av social och kulturell gemenskap Variationsteorin inlärning är en ökad förmåga att urskilja likheter och skillnader hos ett lärandeobjekt, det vill säga inlärning är kopplad till ett innehåll och vad individen har för erfarelser av det innehållet.
VAD inte hur! Hur ni lär er bestämmer inte vad ni lär er!