Internationalisering för alla!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skola och arbetsliv i samverkan
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Brukarfokus i biståndshandläggning
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
P ERSONLIG S TUDIE P LAN NÄR ? HUR ? VAD ? Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000 Utgångspunkt I) Individens tidigare studier II ) Arbetserfarenhet.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Exempel utifrån ett antal målområden
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Mål och betygskriterier
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Mötesstruktur.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
Klubbar som stöd i undervisningen – ett skolledarperspektiv Vasa och Helsingfors
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Klubbverksamhet som stöd i fostran - Samarbetet mellan hemmet och skolan Micaela Romantschuk Förbundet Hem och Skola.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Planering och genomförande av undervisningen
Politiskt deltagande: demokrati och mänskliga rättigheter
Läroplansträff fritidshem
Delaktighet.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Diversity in the Swedish Industry Cecilia Ramberg, projektledare IVF Industriforskning och utveckling AB Projekttid juni 2002-oktober 2005.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Handlingsplan för uppföljning om vården som ges är jämlik och jämställd Kunskapscentrum för Jämlik vård.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2004, kapitel 8.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
V U X E N DIDAKTIK Självstyrt lärande PLANERING
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Förordningstext Speciallärarexamen
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
Studieklimatundersökningen 2015 Presentation av resultaten.
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
Handledarutbildning steg 1-3 ska genomsyras av kunskap om och redskap för att kunna hantera de sju diskrimineringsgrunderna; kön, könsöverskridande identitet.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Skapa medvetenhet Att öka kunskap och förståelse genom att dela med sig av information eller erfarenhet 1 Utbildning för distriktets jubileumskoordinator.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Lära för livet!.
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Tips för det praktiska ledarskapet
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Workshop Arbetsplatslärande.
Miljömålen består av tre slags mål
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
Reklam eller redaktionellt budskap?
Hållbar utveckling.
Alumnrelationer vid LNU
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Miljömålen består av tre slags mål
Förbättra klubbkvalitet
Tips för bättre kommunikation
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Göteborgs stads likabehandlings-arbete
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Presentationens avskrift:

Internationalisering för alla! Rekommendationer och praktiska tips för läroanstalter, utbildningsanordnare och andra aktörer om hur man främjar jämlikheten i internationell verksamhet

Innehållet i denna diaserie Vad är jämlikhet inom internationalisering? • definitioner och diskussionsuppgifter Rekommendationer och praktiska tips • för läroanstaltens ledning • för de informationsansvariga • för dem som ansvarar för den internationella verksamheten • för handledare och rådgivare Internationalisering på hemmaplan och jämlikhet God praxis och övningar för att behandla ämnet

Vad är jämlikhet inom internationalisering?

Vad är jämlikhet inom internationalisering? Med jämlikhet inom internationalisering avses att alla har lika möjligheter till internationalisering oberoende av kön, socioekonomisk bakgrund, tillhörighet till en specialgrupp, etnisk bakgrund eller boendeplats. Jämlikhet kan ses som formell jämlikhet, som gäller möjligheter eller som faktisk jämlikhet, som gäller resultat. Resultaten av en utredning av jämlikhet i möjligheterna till internationalisering inom utbildningen har presenterats i publikationen Faktaa Express 1/2014 (http://cimo.fi/palvelut/julkaisut/selvitykset/faktaa_express_1_2014) Närmare information om jämlikhetsprojektet Internationalisering för alla! finns på adressen http://cimo.fi/tasa-arvo

Diskutera inom er egen läroanstalt: Hur uppfattar ni jämlikhet inom internationaliseringen? Är jämlikhet samma sak som likabehandling? Ingår jämlikhet inom internationaliseringen i global fostran? Behövs det jämlikhet inom internationaliseringen? Vems ansvar är det att främja internationaliseringen?

Diskutera inom er egen läroanstalt: Ska alla bli internationella? Varför? Får man lov att förhålla sig kritiskt till internationalisering? Hur kan man föra fram egna erfarenheter av internationalisering för läroanstaltens ledning och/eller kritiska kolleger? Vilka mål är realistiska när det gäller jämlikhet inom internationaliseringen? Hur vet ni att jämlikhet inom internationaliseringen har uppnåtts?

Rekommendationer och praktiska tips

Rekommendationer för dem som leder läroanstalternas verksamhet Ställ upp tydliga mål för internationaliseringen Definiera de metoder, genom vilka den internationella verksamheten följs upp, utvärderas och utvecklas. Skapa tydliga ansvarsområden för personalen i den internationella verksamheten. Ta med internationalisering som en del av planen för jämställdhet och likabehandling. Inkludera jämlikheten som en del av internationaliseringsstrategin. Informera om internationaliseringen i enlighet med dessa mål. Inkludera internationalisering i personalens kompetens.

Tips för hur man kan öka jämlikheten inom internationaliseringen med hjälp av ledarskapet 1 Diskutera tillsammans vad ni vill få ut av internationaliseringen. Varför är den viktig för er och vad nytt tillför den inlärningen eller personalens kompetens? Kontrollera hur de mål som gäller internationalisering har formulerats i strategierna och de dokument som styr verksamheten. Diskutera målen och fatta beslut om dem i samarbete med personalen och eleverna/de studerande.

Tips för hur man kan öka jämlikheten inom internationaliseringen med hjälp av ledarskapet 2 Kontrollera om alla elever/studerande eller hela personalen beaktas i målen för internationaliseringen. Kan målen omformuleras så att de blir mer heltäckande? Diskutera vilka former av internationalisering som skulle stöda uppnåendet av målen. Uppmuntra till deltagande i all slags internationell verksamhet t.ex. genom att ge belöningar för korta utlandsperioder eller annan aktivitet som bestäms separat.

Rekommendationer till dem som informerar om läroanstaltens internationella verksamhet Motivera nya deltagare genom att berätta om den konkreta nyttan med internationalisering. Ordna infomöten om internationell verksamhet i samband med undervisningen. Använd så tydligt språk att också t.ex. personer med invandrarbakgrund får tillräckligt med information. Ordna möten i tillgängliga lokaliteter och beakta specialgrupper i kommunikationen. Informera också elevernas/de studerandes föräldrar om internationalisering och nyttan med den.

Tips om hur man kan främja jämlikheten i internationaliseringen med hjälp av kommunikation 1 Sök och använd tillräckligt konkreta exempel när ni berättar om nyttan med internationalisering. Se till att exemplen är så mångsidiga och mångfaldiga som möjligt. Bryt rutinerna i kommunikationen om internationalisering och skapa nya tillsammans med kollegerna och eleverna/de studerande. Använd i kommunikationen ett språk som är tillräckligt tydligt också för specialgrupper. Använd bilder, videor och olika aktiviteter.

Tips om hur man kan främja jämlikheten i internationaliseringen med hjälp av kommunikation 2 Fundera på hur kommunikationen stöder målen för internationaliseringen också från jämlikhetens synvinkel. Berätta också för elevernas/de studerandes föräldrar om internationaliseringen, dess mål och nyttan med den.

Rekommendationer för dem som samordnar läroanstaltens internationella verksamhet Granska läroanstaltens mobilitetsstatistik från jämlikhetens synvinkel och informera vidare om era iakttagelser: finns det i din läroanstalt grupper som inte deltar i den internationella verksamheten? Kunde någon grupps deltagande utökas? Förbättra lika möjligheter för alla genom att inrikta kommunikationen, introduktionen och stipendierna. Beakta de grupper som behöver särskilt stöd också i den internationella verksamheten.

Tips om hur man kan öka jämlikheten i internationaliseringen i samordningen av den internationella verksamheten 1 Identifiera i er egen läroanstalt de grupper som deltar mindre i den internationella verksamheten. Fråga dem som hör till grupperna vad de tänker om internationalisering. Fundera tillsammans med ledningen och informationsenheten på hur man ska uppmuntra gruppens medlemmar att delta. Anpassa den internationella verksamhetens former så att alla blir delaktiga av den. Beakta möjligheter till internationalisering på hemmaplan.

Tips om hur man kan öka jämlikheten i internationaliseringen i samordningen av den internationella verksamheten 2 Fundera på om man kan prioritera grupper som deltar mindre i internationell verksamhet exempelvis då man väljer deltagare i mobilitetsperioder. Fundera tillsammans med era kolleger på vilken form av internationalisering som lämpar sig för er egen läroanstalt och satsa på den. Ta reda på hur man kan uppmuntra till internationalisering genom läroanstaltens interna metoder. Bilda nätverk med kolleger både i er egen läroanstalt och i andra läroanstalter och byt ut erfarenheter.

Rekommendationer till dem som ger råd och handledning i internationella frågor. Omarbeta delområden i den internationella verksamheten till inlärningsprocesser. Ställ upp inlärningsmål för dem. Erbjud introduktion och handledning före mobilitetsperioderna, under dem och också efter dem. Hjälp dem som deltar i internationell verksamhet att reflektera över och utvärdera sina erfarenheter. Försäkra er om att studierna utomlands räknas till godo och att det finns enhetliga förfaringssätt för det. Ta också speciallärare, tillgänglighetsplanerare, ombud för funktionshindrade m.fl. med i den internationella verksamheten.

Tips för hur man kan öka jämlikheten i internationaliseringen i handledning och rådgivning 1 Ställ upp så konkreta inlärningsmål som möjligt för utlandsperioder eller hemmaplansinternationalisering. Beakta också färdigheter som ska överföras och dold kunskap. Utmana era kolleger – och också er själva – att omformulera urvalskriterierna för utlandsperioderna så att alla grupper kan bli valda.

Tips för hur man kan öka jämlikheten i internationaliseringen i handledning och rådgivning 2 Påminn era kolleger – och också er själva – om vilken nytta på lång sikt internationaliseringen har för inlärning, kunnande och sysselsättning. Hjälp till att eliminera hinder för att utbytesstudier räknas till godo och osmidig praxis i er egen läroanstalt. Hjälp andra att se internationaliseringens mångfaldiga effekt, t.ex. på studiemotivationen.

Internationalisering på hemmaplan och jämlikhet

Vad är internationalisering på hemmaplan? Med hemmaplansinternationalisering avses olika former av internationalisering som sker i hemlandet: utnyttjande av den egna läroanstaltens utrymmen och näromgivning fördjupning i de egna elevernas/studerandenas, den egna läroanstaltens och regionens språkliga och kulturella mångfald deltagande i internationaliseringsprojekt via nätet studerande av internationalism i företag i närområdet. Läs mer om ämnet: Broschyren Internationalisering på hemmapan ─ Internationella färdigheter för alla (http://oph.fi/julkaisut/esitteet | Grundläggande utbildning, småbarnspedagogisk och gymnasieutbildning)

Rekommendationer för större jämlikhet i internationaliseringen på hemmaplan Ta elever, studerande, lärare och annan personal med i planeringen av all internationell verksamhet, också hemmaplansinternationalisering. Engagera rektorn och ledning också för internationalisering på hemmaplan Ställ upp mål för internationaliseringen på hemmaplan. Se till att alla elever/studerande får möjlighet att lära sig vara tillsammans med olika slags människor. Beakta de grupper som behöver särskilt stöd.

Tips för hur man ökar jämlikheten i hemmaplansinternationalisering 1 Internationalisering på hemmaplan, utlandsperioder och internationella projekt kompletterar varandra. Av dessa kan hemmaplansinternationaliseringen potentiellt uppmuntra flest nya människor att komma med i internationell verksamhet. Fundera tillsammans med kolleger & elever/studerande på vad hemmaplansinternationalisering kunde betyda i er läroanstalt. För vem är den till nytta och hur? Vad kunde ni göra tillsammans? Ta reda på vilka ekonomiska resurser och personresurser ni har till förfogande; fundera på vad ni kan åstadkomma med dem.

Tips för hur man ökar jämlikheten i hemmaplansinternationalisering 2 Utmana ämneslärare, gruppledare och ansvariga lärare att fundera på hur hemmaplansinternationalisering kan stöda annan inlärning. Fundera på om vissa grupper i allmänhet inte beaktas när man talar om internationalisering och ta dem med i hemmaplansinternationaliseringen.

God praxis och övningar för att behandla ämnet

Entusiasm och inspiration från andra På adressen ww.cimo.fi/tasa-arvo hittar du tre inspirationsvideor, som behandlar jämlikhet inom internationalisering: Tillgänglighetsplanerare Paula Pietilä från Åbo universitet talar om hur internationalisering blivit vardag. Lektor Ari Hannus från yrkesinstitutet i Brahestad (Raahen ammattiopisto) berättar att uppmuntran att åka ut i världen är kärnan i jämlikheten i internationaliseringen. Rektor Timo Mäkinen från gymnasiet Lauttakylän lukio talar om hur internationaliseringen kan vara till hjälp för att lösa globala problem.

Entusiasm och inspiration från andra I Hyria ökar ekonomiskt tilläggsstöd jämlikheten i internationaliseringen: https://www.hyria.fi/hyria/ajankohtaista/taloudellista_lisatuk ea_haettavissa_hyrian_opiskelijavaihtoihin.11221.news I yrkesinstitutet i Brahestad har man fått manliga studerande att delta i mobilitetsperioder: bloggen Takarivin pojat ulkomaan oppiin http://bit.ly/1TzQTi2 I Jyväskylä universitet har man slagit fast separata inlärningsmål för utlandsperioder: https://opiskelu.jyu.fi/fi/kansainvalisty/vaihtoon/tutustu/tavo itteet{

Övning för att behandla ämnet Gör följande övning tillsammans med kollegerna: Skriv upp allt som ni redan fått till stånd i er läroanstalt när det gäller jämlikhet inom internationaliseringen. Fundera tillsammans på vilka de följande stegen i främjandet av jämlikheten kunde vara. Ställ upp realistiska mål enligt dessa steg och gör upp en tidtabell för dem. Kom ihåg att också litet är vackert: gör stegen uppnåbara och konkreta.

Internationalisering för alla! Detta stordiapaket har utarbetats av Miika Kekki (Tmi Haagan Aro) i samarbete med Utbildningsstyrelsens internationaliseringstjänster