Omstrukturering av ämbetsverken inom trafikförvaltningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Regionförvaltningen i Finland
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Myndighetsutredningen
Esitelmän pitäjän nimi Helsingfors stads strategiprogram 2009–2012.
”Hur EU påverkar myndigheterna och rättstillämpningen
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap – MSB
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Resultaten av expertbedömningen av stadsregionernas planer.
Kommunkompassen Sundsvall Oktober Kommunkompassen 1.Offentlighet och demokrati 2.Tillgänglighet och brukarorientering 3.Politisk styrning och kontroll.
Förstudie Roslagspilen
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
Folktandvården Norrland
Avdelningar/stödenheter T 1
Västsvenska paketet.
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
Förvaltningens nya organisation från 1/7-11
Effektivitet. Vad är effektivitet? En kundorienterad, effektiv och högklassig verksamhet förbättrar arbetsmotivationen bland de anställda och inverkar.
Tillväxtfrågor på SKL Entreprenörsregionen 1 december 2011
BILDA + SENSUS SENSUS + BILDA. Beslut och vision Utgångspunkter för en vision -att möta en omvärld i förändring -tillsammans är vi så mycket mer -utgångspunkter.
Länsgemensam ledning i samverkan
Samverkansforum för statliga byggherrar och förvaltare KS
2013. Hallinnon tietotekniikkakeskus HALTIK Verksamhetens omfattning Vid HALTIK arbetar 436 personer, av vilka 101 för viss tid. Vi har verksamhetsställen.
Säkerheten främst.
Vi blir Region Jönköpings län
Den svenska verksamheten i de regionala strukturerna – del 2 Bettina C. Lindfors Ledningsgruppens möte Svenska social- och kommunalhögskolan.
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Revisionsplan – Fullmäktiges revisionsenhet (REV) Ove Olsson, BDO Stockholm AB PROTOKOLLSBILAGA B Fullmäktiges protokoll , §
Utredning Luftfartsstyrelsen
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Juni -September: Uppdragsanalys / planering / förankring Två förvaltningar blir en ! Tidsplan : juni 2009 – våren 2010 September - November: Projektarbete.
Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Utbildningar inom infrastruktur Viktor Finn Chef Trafikverksskolan.
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
TRAFIKVERKET Trafikverket inledde sin verksamhet  Vägförvaltningen, Banförvaltningen och Sjöfartsverket sammanslogs  Behov att tillsammans.
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
GNA Gemensamma nyckeltal för vår nordiska leverantörsmarknad Delrapport Mötet med Strategiskt nätverk Version 5.
Presentation av Närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Österbotten ELY-centralen i Södra Österbotten Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus.
En trygg dricksvattenförsörjning En trygg dricksvattenförsörjning SOU 2016:32 Särskilde utredaren Gunnar Holmgren Sekretariat: Folke K Larsson, Ulrika.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
1 Rundmålning av omstruktureringen. OMSTRUKTURERING AV ÄMBETSVERKEN INOM TRAFIKFÖRVALTNINGEN Reformen och dess målsättningar Bättre helhetssyn.
/ Mauri Pukkila Mauri Pukkila Nordiskt chefsforum i Stykkishólmur Trafikledsverket och regionförvaltningen i Finland från och med
Regional handlingsplan FÄRJETRAFIKEN Folkpartiet vill Linjetrafikens tidtabeller och överfartstider skall hålla minst dagens nivåer. Långsiktigt.
Aktuellt från Finland Trafiksäkerhetssituationen Öppnandet av E18 och Nordsjö hamn Omorganiseringen av infrastrukturverken och regionalförvaltningen.
ENLIGT ÖVERENSKOMMELSE FÖRNYANDE AV LEDNINGSAVTAL 2017
Projektplan för /2017.
Esa Halme landskapsdirektör
ALLI -arbetsgruppens framställningar
NTM-centralens förberedelser inför regionförvaltningsreformen
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
Vad innebär regionbildningen?
Risto Murto, Kommunikationsministeriet
Utgångspunkter för regional styrgrupp
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Generaldirektör Vetenskapligt råd Insynsråd Kansli Personal
Enhetlig myndighetsutövning
Gnosjö kommuns styrmodell
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Omstrukturering av ämbetsverken inom trafikförvaltningen Den 1 januari 2010 inrättas ett trafikverk som omfattar alla trafikformer och kommer att bestå av Banförvaltningscentralen all sådan verksamhet inom Sjöfartsverket som inte överförs till ett produktionsbolag eller införlivas med Trafiksäkerhetsverket Vägförvaltningen med undantag av vägdistrikten och vissa funktioner som överförs till Trafiksäkerhetsverket.

Infrastrukturen och organisationerna i detta nu Trafiknät järnvägar 5 899 km landsvägar 78 000 km sjövägar 3 945 km Budget Banförvaltningscentralen 548,6 M € Vägförvaltningen 848,6 M € Sjöfartsverket 125,9 M € Personal Banförvaltningscentralen 120 Vägförvaltningen 870 Sjöfartsverket 730

Trafikverket Banförvaltningscentralen, Vägförvaltningen och Sjöfartsverket slås samman till ett verk. Fördelar: synergifördelar och produktivitet. anställda 700 budget 1 500 M €

Förväntade fördelar av omstruktureringen ur kundens synvinkel Trafikpolitiken bereds och genomförs på ett mer helhetsbetonat sätt. Systemaspekten på trafiken förstärks – mer hänsyn kan tas till kundernas behov beträffande rese- och transportkedjan. Trafikverket får det lättare att sköta balansen mellan och periodiseringen av sina stora investeringar. Trafikverkets ansvar för kollektivtrafikens förutsättningar gör att större hänsyn kan tas till kollektivtrafiken än tidigare. De nya verken kan inrikta sina resurser bättre och mer verkningsfullt på att avhjälpa problemen (trafikstockningar, olyckor, miljöolägenheter m.m.) i trafiksystemet och på att förbättra systemets kvalitet.

Förväntade fördelar av omstruktureringen med tanke på statsfinanserna och personalen När ämbetsverken är större kan stödfunktioner slås samman – produktiviteten i förvaltningen ökar. Många kärnverksamheter i de nuvarande ämbetsverken har gemensamma drag – det går att finna synergi, man kan lära sig av den bästa praxisen. Ämbetsverk med ett bredare verksamhetsfält är mer lockande som arbetsplatser än de nuvarande.

Trafikverkets struktur Medborgare Näringslivet Samarbets- partner Serviceproducenter och avtalsparter Närings-, trafik-, och miljöcentraler (ELY) Trafik- system Järnväg Landsväg Vatten- vägar Gemensamma tjänster Ledningens stab Kommunikation Intern revision Generaldirektör Delegationer Kommunikationsministeriet

Väg-avdelningen Järnvägs-avdelningen Sjö-avdelningen Trafiksystems-avdelningen Trafik Trafikplaneringsenheten regionalt trafiksystemssamarbete trafiksystemsutveckling preliminära utredningar konsekvensutredningar Lägesinformationsenheten förändringar i omvärlden uppföljning av situationen för trafiksystemet kundbehov statistik trafikprognoser Utveckling Strategienheten utveckling av styrverksamheten långsiktig planering ekonomi- och verksamhetsplanering hantering av kundrelationer riktlinjer för miljö riktlinjer för säkerhet Forsknings- och utvecklingsenheten FoU, koordinering utveckling av branschkompetens underhåll och utveckling av verksamhetssystemet Trafikstöd kollektivtrafikupphandlingar skärgårdstrafikens stöd sjöfartsstöd näringspolitiska myndighetsuppgifter inom trafiken General-direktör Generaldirektörens stödenhet finansiering (budgetberedning) beredning av och rapportering om resultatstyrningen (KM, intern, ELY-centraler) Internrevisionen Kommunikations-enheten Väg-avdelningen Gemensamma tjänster Ekonomi Personal Dataadministration/ICT Administration Informations- och arkivtjänster Järnvägs-avdelningen Sjö-avdelningen Trafikledning Enheten för trafikstyrning Trafikcentralen Investeringar Enheten för byggherretjänster El- och signalenheten Projektplanerings-enheten Upphandlingsenheten Bannätet Underhållsenheten Bandataenheten Tekniska enheten Miljöenheten Sjötrafikavdelningen Trafikcentraler (Finska viken, Västra Finland och Saimen) Telematikenheten Vintersjöfartsenheten Farleder Farledstekniska enheten Finska vikens farledsenhet Sydvästra Finlands farledsenhet Västra Finlands farledsenhet Insjöfinlands farledsenhet Sjökartläggning Sjömätningsenheten Enheten för hydrologisk information Sjökarteenheten Insjöenheten Väghållning Enheten för väghållningsstyrning Drifts- och underhållsenheten Trafikledningsenheten Vägnäts- och trafikdataenheten Enheten för internationell verksamhet Planeringsenheten Enheten för upphandling av stora investeringar Väg- och broteknik Broplaneringsenheten Brobyggnadsenheten Helsingfors, Åbo, Tammerfors, Uleåborg, Villmanstrand

Parallellt med omstruktureringen av ämbetsverken sker följande: Statsförvaltningens produktivitetsprogram: produktivitetsmålet för hela förvaltningsområdet förutsätter en minskning med nästan 800 årsverken fram till 2015. Regionförvaltningsprojektet ALKU: projektet innebär att vägdistrikten och länsstyrelsernas trafikavdelningar införlivas med närings-, trafik- och miljöcentralerna (ELY-centralerna). Trafikverket och Trafiksäkerhetsverket kommer att regionalisera sammanlagt 245 årsverken till Villmanstrand och Rovaniemi före slutet av 2015. Från Trafikverket förflyttas 130 arbetsplatser till Villmanstrand, från Trafiksäkerhetsverket 95 arbetsplatser till Rovaniemi och 20 till Villmanstrand. Statens affärsverks status utreds.

Närings-, trafik- och miljöcentralerna Huvudkontor och filialer

*Samarbete augusti oktober november december 5. 24. 31. 14. 2. 16. 23. Allmän information vid enhetsmöten augusti september oktober november december Trio: tidsplan för val av chefer, tidsplan för arbetet, horisontell tidsplan Trio: Val av och vägledning för projektchefer Trio: Sjö-, ban- och vägavdelningarnas struktur, uppgifter och preliminärt antal anställda, antalet anställda på trafiksystemsavdelningen och inom Gemensamma tjänster 5. 24. 31. Trio: Trafiksystemsavdelningens och Gemensamma tjänsters enhetsstruktur, uppgifter och antal anställda 14. Förändrings-diskussion 2 Förändringsdiskussion 1 Samordnings-möten Trio: Resultatplaneringsanvisningar, vägledning för lokalitetsprojektet, tillvägagångssätt i början av året (olika verksamhetsställen) Sektionernas mellanrapporter Trio: Utkast till arbetsordning 2. Trio: Finslipning av resultatavtalen Trio: Projektchefernas rapporter och preliminära verksamhetsplaner 16. 23. Ledningsgruppernas gemensamma möte: Utkast till resultatavtal 9. Trio: Riktlinjer som verksamhetsstarten förutsätter S* Chefsansökningar Utvärderingar *Samarbete