Skolinspektionen i Almedalen 2017 Varmt välkomma!
Behöriga och erfarna lärare till skolor med stora utmaningar Hur kan huvudman och rektor arbeta strategiskt?
”Av undervisnings- relaterade faktorer lyfter forskning fram läraren som den enskilt viktigaste faktorn för elevers studieresultat.” Ur Skolinspektionen (2017) Lärarresurser – att verka för likvärdighet i utbildningen
Skolor i Sverige med stora utmaningar har… svårare att attrahera erfarna lärare lägre andel behöriga och legitimerade lärare färre erfarna lärare och större upplevd lärarbrist än OECD-genomsnittet
Granskningens viktigaste resultat Varannan huvudman följer inte upp hur lärarresurserna används • Få insatser för att stimulera behöriga och erfarna lärare att söka sig till skolor med stora utmaningar • Ekonomiska resurser kan finnas – men svårt att rekrytera de lärare som behövs Hälften av huvudmännen styr inte förste- lärartjänster strategiskt
Vad gör huvudmän och rektorer som arbetar strategiskt? – några exempel Systematisk uppföljning av lärarresurserna Riktade rekryterings-insatser Gemensamma pedagogiska team Ger lärare goda förutsättningar Strategisk användning av förstelärare