Esa Halme landskapsdirektör

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Advertisements

Samverkan om Väg- och Trafikinformation i Skåne
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
NVF – VIA NORDICA 2008 Session 4: Samhällsekonomi – vad är alternativet Beslutsfattarens syn på det samhällsekonomiska beslutsunderlaget.
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Europaparlamentariker
Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Från teori till praktik
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Övergripande mål 2014: Ö 1: Utveckla och bredda det politiska företrädarskapet genom utökad dialog inom styrelsen, mellan styrelsen och beredningar, med.
Kommunikationer Infrastruktur och Transporter Ansvarig rapportör: Harriet Claesson Gustav Malmqvist, Mid Sweden Office Tjänstemannastöd, bevakning
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
TEN-T Kommentarer till EU-kommissionens förslag oktober 2011.
Resultaten av expertbedömningen av stadsregionernas planer.
Aktuella frågor på EU-nivå
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Region Värmland.
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
Regional tillväxtpolitik Utgångspunkter: - Nationell strategi - Politisk plattform - Regionalt Utvecklingsprogram Nyckelord –Ekonomisk tillväxt / hållbar.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Hur kan vi använda EU-programmen för att bäst stödja Östersjöstrategins prioritetsområde Transport? 24 April 2013, Stockholm Thomas Erlandson, PA 11 Transport.
IEE2 - Utlysning för 2011 Cecilia Thapper Energikontoret Skåne Malmö
ENTSO-E:s Ten Year Network Development Plan (TYNDP) > ENTSO-E:s organisation för nätplanering > TYNDP 2010 > Framtida arbete.
Effektivitet. Vad är effektivitet? En kundorienterad, effektiv och högklassig verksamhet förbättrar arbetsmotivationen bland de anställda och inverkar.
Tillväxtfrågor på SKL Entreprenörsregionen 1 december 2011
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Mälardalens kompetenscentrum för Hälsa och Välfärd MKHV
Regionalfonden Västsverige
”Vägen mot e-samhället”
Botnia-Atlantica Universiteten och det gränsöverskridande samarbetet Umeå maj 2008 Universiteten och det gränsöverskridande samarbetet Umeå
Det digitala kulturarvets framtid Norvalla, Vörå
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Det nationella digitala biblioteket
Attraktiv kust - Norra Bohuslän - Förutsättningar och strategier.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Välkomna!.
Infrastruktur i Region Norrland - kartläggning
19 april april 2006 Hållbarhetsrådet 1/ bildades Hållbarhetsrådet Tillhör Boverket, med eget Råd som beslutar om.
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Näringsdepartementet Hur påverkar den transportpolitiska propositionen dig som köpare och säljare av transporter? Leif Zetterberg 22 oktober 2008.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
BNP i fasta priser.
Uppföljning av internationella benchmarks inom E-förvaltning
”Målet med den regionala tillväxtpolitiken är utvecklingskraft i alla delar av landet med stärkt lokal och regional konkurrenskraft”. PROP. 2013/14:1 UTGIFTSOMRÅDE.
Länsstyrelsen roll och uppdrag
Ämne: diskussion om e-hälsoprioriteringar på chefsnätverket 21 augusti.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Trafikverkets inköpsvolym
TRAFIKVERKET Trafikverket inledde sin verksamhet  Vägförvaltningen, Banförvaltningen och Sjöfartsverket sammanslogs  Behov att tillsammans.
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
/ Mauri Pukkila Mauri Pukkila Nordiskt chefsforum i Stykkishólmur Trafikledsverket och regionförvaltningen i Finland från och med
The Kvarken Multimodal link
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
ALLI -arbetsgruppens framställningar
Gränskommittéernas finansiering från NMR
NTM-centralens förberedelser inför regionförvaltningsreformen
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
KIRA-digi – digitaliseringen av den byggda miljön och byggandet 2016–2018
Gränsöverskridande infrastrukturplanering - äntligen verkstad?
Miljöbalken SFS 1998:808.
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Säkra uppkopplingar - infrastruktur för digitalisering
Presentationens avskrift:

Esa Halme landskapsdirektör TEN-T och Botniska korridoren i Finland. Trafiksystemarbete och aktuella prioriteringar Esa Halme landskapsdirektör

Järnvägar 1945 4 /4.5 data generation

Läget i Finland kan inte jämföras med de andra nordiska länderna. Regionerna i Finland har ytterst olika profiler

Finland är mycket monocentrisk Finland är dominerad av stora företag Ett stort behov av snabba förbindelser

Regionala Prioriteringar

Three Economic Profiles of the Regions in Finland

4 2 1 3 2 2 2

Bothnian Core Network Corridor/North Sea – Baltic extension to north

Trafiksystemarbete och aktuella prioriteringar Starkt stöd till TEN-projekt (Alla ministrar i EU-ministerutskottet) Politisk och system förnyelse Lag-förnyelse Digitalisering Trafik som system Problem: Kort sikt och låg finansiering

Planering 2016 - 2017 JERNVÄG VÄG VATTENLED

Trafik- och kommunikationspolitiken Trafik- och kommunikationspolitiken i regeringsprogrammet Digitalisering är ett genomgående tema i statsminister Juha Sipiläs regeringsprogram. På kommunikationsministeriets förvaltningsområde går de viktigaste spetsprojekten ut på att stärka förutsättningarna för digitalisering. Den digitala brytningen påverkar den finländska vardagen. Syftet med de projekt som genomförs i enlighet med regeringsprogrammet och lagstiftningen är att ändra på verksamhetssätten och att svara på den strukturella omvandlingen i samhället. På detta sätt kan vi främja välfärden. Målet är att tillhandahålla tjänster inom trafik och kommunikation på marknadens villkor och på ett användarvänligt sätt. De olika tjänsterna bör passa ihop med varandra och bilda en fungerande helhet.

Kommunikationsministeriet har som mål att: utveckla lagstiftningen så att den gör det möjligt att ta fram nya tjänster med hjälp av innovativa tjänster upprätthålla välfärden och skapa hållbar tillväxt och en nationell konkurrensfördel göra det möjligt att utnyttja informationen för att ta fram nya tjänster och ny affärsverksamhet säkerställa att trafik- och kommunikationsnäten skapar förutsättningar för utveckling och förnyelse i samhället

TRANSPORTBALK PROPOSITIONENS HUVUDSAKLIGA INNEHÅLL   I denna proposition föreslås det att det stiftas en ny transportbalk som är ett led i genomförandet av regeringens spetsprojekt för att skapa en digital tillväxtmiljö och för smidigare författningar. Målet är att skapa förutsättningar för ny teknik, digitalisering och nya affärskoncept inom transportsektorn. På detta sätt kan man tillhandahålla trafiktjänster som allt bättre motsvarar användarnas behov och möjligöra ny affärsverksamhet inom sektorn. Tjänstefieringen och de nya servicemodellerna inom trafiken är betydande faktorer med tanke på de utmaningar klimatförändringen innebär när man ska fördela och använda transportmateriel effektivare i och med transportbalken sammanslås och revideras bestämmelserna om person- och godstransporter.

TRANSPORTBALK PROPOSITIONENS HUVUDSAKLIGA INNEHÅLL   I denna proposition föreslås det att det stiftas en ny transportbalk som är ett led i genomförandet av regeringens spetsprojekt för att skapa en digital tillväxtmiljö och för smidigare författningar. Målet är att skapa förutsättningar för ny teknik, digitalisering och nya affärskoncept inom transportsektorn. På detta sätt kan man tillhandahålla trafiktjänster som allt bättre motsvarar användarnas behov och möjligöra ny affärsverksamhet inom sektorn. Tjänstefieringen och de nya servicemodellerna inom trafiken är betydande faktorer med tanke på de utmaningar klimatförändringen innebär när man ska fördela och använda transportmateriel effektivare i och med transportbalken sammanslås och revideras bestämmelserna om person- och godstransporter.

TRANSPORTBALK PROPOSITIONENS HUVUDSAKLIGA INNEHÅLL   I denna proposition föreslås det att det stiftas en ny transportbalk som är ett led i genomförandet av regeringens spetsprojekt för att skapa en digital tillväxtmiljö och för smidigare författningar. Målet är att skapa förutsättningar för ny teknik, digitalisering och nya affärskoncept inom transportsektorn. På detta sätt kan man tillhandahålla trafiktjänster som allt bättre motsvarar användarnas behov och möjligöra ny affärsverksamhet inom sektorn. Tjänstefieringen och de nya servicemodellerna inom trafiken är betydande faktorer med tanke på de utmaningar klimatförändringen innebär när man ska fördela och använda transportmateriel effektivare i och med transportbalken sammanslås och revideras bestämmelserna om person- och godstransporter.

Andra fasen i beredningen av lagen om transportservice på remiss (27.4.2017) Genom förslaget kompletteras lagen om transportservice till att omfatta hela transportsystemet. Nu samordnas bestämmelserna om flyg-, sjö- och järnvägsmarknaden så att de bildar en ändamålsenlig helhet tillsammans med de bestämmelser om vägtrafik som ingår i den inledande fasen av lagen om transportservice.

Trafiksystemarbete Trafiksystemarbete avser långsiktigt samarbete mellan olika aktörer med målet att utveckla trafiksystemet. Trafiksystemarbetet kan till exempel utföras i en stadsregion, ett landskap eller över flera landskap. NTM-centralerna deltar aktivt i utvecklingen av trafiksystemet i sin region i samarbete med bl.a. landskapsförbunden, kommunerna och Trafikverket. (nya regioner 1.1.2019) Trafiksystemet består av trafikleder för olika färdsätt och därtill hörande strukturer samt person- och godstrafik och därtill hörande tjänster. Ett pågående trafiksystemarbete är en kanal för att genomföra trafikstrategier och trafiksystemplaner. Trafiksystemarbetet har också en nära koppling till markanvändningsplaneringen.