Undervisning i förskolan 12 oktober mars 2017

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Kommunikationsplan för Förskolechef
Exempel utifrån ett antal målområden
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Handlingsprogram mot övervikt och fetma i VGR Förslag till projektplan
En reviderad läroplan för förskolan
Regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting har kommit överens om samordnade och långsiktiga insatser som ska stödja en evidensbaserad praktik i socialtjänsten.
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
Förskolan i Fokus Program för seminarier Läsåret R U C – i samarbete med Norrbottens kommuner.
Projekt in- och utskrivningsklar patient
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Barnens Polarbibliotek ”Här får barnen göra sin röst hörd!”
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Mälardalens kompetenscentrum för Hälsa och Välfärd MKHV
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Mari Elfving Lindeskolan i Lindesberg
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Att tillsammans påverka!
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Systematiskt kvalitetsarbete
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
Värmland Missbruks- och beroendevård för Värmlänningen!
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Projektet Bättre psykosvård Sammanfattning. Projektet bättre psykosvård Projektstart november 2011 Uppdrag: stötta enheter i landet som jobbar med psykosvård.
Beredningsprocessen vid förslag till nya Nationella riktlinjer och Nationell utvärdering.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Attraktiv Hemtjänst Program som pågår
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan. UPPSTARTSPROCESS VT janNationell styrgrupp Övergripande ritning för terminens arbete 15 janNationell processledargrupp.
FoU programmet Undervisning i förskolan Svedala. Program 2 10 minPresentation 5 min SKA, SBL och UndiF – delar av ett sammanhang 25 minFilm om FoU-programmet.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Ifous Undervisning i förskolan MASTERPLAN. Bakgrund 2 Dagens förskola står inför nya förutsättningar, utmaningar, behov och krav som tydliggörs i nationella.
”Vi är med mitt i forskningen” Förlaga till Poly – ”flerstämmigt vi” ”Vi är med mitt i forskningen”
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Vägledning - 7 steg för en lyckad genomförande av LIKA socialtjänst
Avtal om lokala omställningsmedel
From Great To Excellent
Vägledning - 7 steg för ett lyckat genomförande av LIKA socialtjänst
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Barn- och ungasatsningen
Planerings- och uppföljningsprocessen kopplat till vår styrmodell
Agenda till telefonavstämningar med Health Navigator
Attraktiv hemtjänst LAGA uppdragsbeskrivning
Undervisning i förskolan 12 oktober mars 2017
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Analysera, justera och fastställa
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Avtal familjecentrerat arbetssätt familjecentraler
Barn som anhöriga Ett projekt som Habiliteringscentrum deltar i utifrån ett nationellt projekt.
Välkommen till handläggarträff!
Nationellt seminarium
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Nationellt kliniskt kunskapsstöd
Tidsplan.
1. Den nya organisationen Regionalt arbete Styrgrupp Närvård
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Undervisning i förskolan 12 okt juni 2018
Kulturskolornas strategidokument
Systematiskt kvalitetsarbete
Pedagogiskt årshjul Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete Januari Februari MarsAprilMajJuniJuliAugustiSeptemberOktoberNovemberDecember.
Dialogmaterial om Arbetstider och arbetsbelastning
Mer LHU-information + dokumentation från träffarna hittar du här:
Presentationens avskrift:

Undervisning i förskolan 12 oktober 2016 - 31 mars 2017 Ärende Planeringsmöte, Ifous – undervisning i förskolan   Annika Kraft förtydligar följande Ifous – undervisning i förskolan är ett program, inte ett projekt Begreppen lärare, undervisning, bedömning och sambedömning kommer att användas och implementeras. Ett helt nytt begrepp är vetenskapligt informerade aktiviteter, uttrycker att aktiviteterna inte behöver vara vetenskapligt grundande utan kan vara nya oprövade aktiviteter Programmet kommer att starta upp för deltagarna med metodiskt stöd i skrivandet och därefter sambedömning som utgör basen för undervisning Programmet handlar om professionen och professionen ska skapa ett resultat. Förskolecheferna ska ”hovra över” och inte ge sig in i förskollärarnas uppdrag. Forskningsprojektet är avgränsat vissa ämnesdidaktiska områden, förskolorna kan använda vilket ämne som helst. Lokala möten före och efter seminarierna, först i FLG därefter i nyckelpersonsgruppen Gruppen konstaterar att följande behöver tydliggöras Nationellt arbete och grupper Lokalarbete och grupper Pengar Nation Stöd: Dokumentation, publikation, handledning Information: Blogg, Projektrum – lagring, Kvutis, Målskrivning för programmet Övergripande ifous Datum i processen Lokalt arbete Programövergripande roller i kommunen: Annika Kraft: Representant i nationell styrgrupp Annika Johansson: Stand in för Annika i styrgruppen, stöd i arbetet med ramar, strukturer och administration Michael Rystad: Stöd för processledare och i arbetet med nyckelpersonsgruppen och FLG Johan Palmgren: Dokumentation, kommunikation Processledare: Bärare av information om processen ut och in i lokal styrgrupp och nyckelpersonsgrupp. Föreläsa om föreläsningar i FLG. Äger innehållet mer än pilotförskolecheferna. Lokal styrgrupp FLG, processledare 1 gång per månad Verksamheter Pilotförskolor: FL, TE, FRe Pilotförskolechefer: Ansvariga för att arbetet drivs tillsammans med övriga förskolechefer. Äger arbetet på förskolorna. Nyckelpersoner på pilotförskolor: (5 st) Nyckelpersoner: På övriga förskolor (6 st), stöd för förskolechefer och förskollärare, alla uppgifter i programmet ska göras av alla förskolor FLG 15-16.30 Gå igenom hela programmet Syfte mm AK Lokal organisation och roller, detaljer AK Huvudfråga SH Informationsvägar Vid minnesanteckningarna Annika Johansson

Etapp 2 – höstterminen 2016 12-13 okt Nationellt seminarium ”Introduktion av Learning study och variationsteori” 27 okt Lokal styrgrupp Utifrån det nationella seminariet utformas lokal process – vad ska spridas lokalt, hur uppdraget kan genomföras och följas upp  grovplan. 2 nov Nyckelgrupp Återkoppling utifrån nationellt seminarium samt styrgruppens grovplan för lokal process. Detaljplan för genomförande av lokalt seminarium om Learning study och variationsteori 15 nov Nyckelgrupp Avstämning av förberedelser inför genomförande av lokalt seminarium om Learning study och variationsteori. 21 nov Nationellt ledningsseminarium Förskolechefer på pilotförskolor samt nationell processledare deltar. 22 nov Nationellt processledarmöte Nationell processledare deltar. 24 nov Lokalt seminarium Genomförs utifrån plan 8-11. Hälften av kommunens förskollärare tar del av seminariet. 25 nov 7 dec Nyckelgrupp Avstämning lokalt seminarium 15 dec Lokal styrgrupp UPPSTARTSPROCESS Nationell styrgrupp – övergripande riktning för terminens arbete Processledargrupp – utifrån styrgruppens beslut formas en process för terminens arbete ---- Lokal styrgrupp FLG+processledare - utifrån nationell riktning och process utformas en lokal process för samtliga förskolor i Svedala. Nyckelträff (Processledare + nyckelpersoner) - implementering av lokal process för samtliga förskolor i Svedala. Förskolechef ansvarar för genomförande av process på respektive förskola med stöd av nyckelpersoner. Processledargrupp ÅRLIG PROCESS Nationellt seminarium (styrgrupp + nyckelpersoner samt förskolechefer från pilotförskolor + processledare) --- Lokal styrgrupp FLG+processledare - utifrån nationell seminarium samt den lokala processen utformas lokala konferenser för samtliga förskolor i Svedala. Nyckelträff (Processledare + nyckelpersoner) – återkoppling från nationellt seminarium utifrån beslut i styrgrupp. Lokala konferenser: återkoppling från nationellt seminarium samt resultatuppföljning och delning inom respektive förskoleområde. Roterande nyckelpersoner vid dessa konferenser, dvs, att NPs från andra förskolor deltar vid dessa konferenser. NP ansvara för återkoppling från nationellt seminarium samt hur arbetet skett på den egna förskolan (om man är på besök) och fskchef för resultatuppföljning och delning. Kan vi samordna detta så att flera nyckelpersoner finns tillgängliga vid dessa konferenser så är det en fördel. Nyckelträff (Processledare + nyckelpersoner) – återkoppling från lokala konferenser. Lokal styrgrupp FLG+processledare - återkoppling lokala konferenser till lokal styrgrupp. Hur vill vi gå vidare? Processledargrupp – erfarenheter från lokal process.

Etapp 2 – vårterminen 2017 25 nov -31 mars Process på respektive förskola Förskolechef ansvarar för genomförande av process på respektive förskola med stöd av NP (egen och även andras vid behov). Se förslag på plan för genomförandet av learning study. 18 jan Nyckelgrupp Erfarenhetsutbyte, avstämning, återkoppling från genomförande på alla förskolor. Slutet jan? Gemensam UndiF-APT Mona Holmqvist föreläser om ”Variationsteori” för all förskolepersonal i Svedala kommun. 26 jan Lokal styrgrupp Avstämning av det lokala arbetet. 15 feb feb Nationellt processledarmöte Nationell processledare deltar. 23 feb 8 mar 16 mar Lokal styrgrupp Erfarenhetsutbyte, avstämning inför nationella seminariet samt återkoppling från genomförande på alla förskolor. Lokal avstämning på respektive förskola Erfarenhetsutbyte, avstämning, återkoppling från genomförande på områdets förskolor. 30-31 mar Nationellt seminarium UPPSTARTSPROCESS Nationell styrgrupp – övergripande riktning för terminens arbete Processledargrupp – utifrån styrgruppens beslut formas en process för terminens arbete ---- Lokal styrgrupp FLG+processledare - utifrån nationell riktning och process utformas en lokal process för samtliga förskolor i Svedala. Nyckelträff (Processledare + nyckelpersoner) - implementering av lokal process för samtliga förskolor i Svedala. Förskolechef ansvarar för genomförande av process på respektive förskola med stöd av nyckelpersoner. Processledargrupp ÅRLIG PROCESS Nationellt seminarium (styrgrupp + nyckelpersoner samt förskolechefer från pilotförskolor + processledare) --- Lokal styrgrupp FLG+processledare - utifrån nationell seminarium samt den lokala processen utformas lokala konferenser för samtliga förskolor i Svedala. Nyckelträff (Processledare + nyckelpersoner) – återkoppling från nationellt seminarium utifrån beslut i styrgrupp. Lokala konferenser: återkoppling från nationellt seminarium samt resultatuppföljning och delning inom respektive förskoleområde. Roterande nyckelpersoner vid dessa konferenser, dvs, att NPs från andra förskolor deltar vid dessa konferenser. NP ansvara för återkoppling från nationellt seminarium samt hur arbetet skett på den egna förskolan (om man är på besök) och fskchef för resultatuppföljning och delning. Kan vi samordna detta så att flera nyckelpersoner finns tillgängliga vid dessa konferenser så är det en fördel. Nyckelträff (Processledare + nyckelpersoner) – återkoppling från lokala konferenser. Lokal styrgrupp FLG+processledare - återkoppling lokala konferenser till lokal styrgrupp. Hur vill vi gå vidare? Processledargrupp – erfarenheter från lokal process.

Förslag på plan för genomförandet av learning study Cykel 1 nov-jan Samplanering - lärandeobjekt och förtest i december Genomförande - filma undervisningen i januari För- och efterbedömning och uppföljning – deadline 20 januari (19 december för pilotförskolor) Cykel 2 feb-mar Samplanering i februari Genomförande - filma undervisningen i mars För- och efterbedömning och uppföljning – deadline ? mars (20 mars för pilotförskolor)

Stöd för det lokala arbetet Föreläsning av Mona Holmqvist Mona Holmqvists bok ”Learning study i förskolan” Cristian Abrahamsson Ifous film om ”Learning study i förskolan” Ifous material ”Flerstämmig undervisning och sambedömning i förskolan”